arm manegeponytje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

M_ichje

arm manegeponytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 07:51

ik moest gisteren morgen weer rijden op de manege.
Er reed dit keer (het was de tweede keer dar hij meereed) een heel klein ponytje mee. En ik mcht er op!
Maar nu, hij is pas 5 jaar! en dus pas net zadelmak, heeft onze instructrice ook verteld. Met poetsen was hij al behoorlijk onrustig maar ik lette er maar niet te veel op en voor de rest liet hij wel alles goed gebeuren en daar beloonde ik hem dan ook maar om.
We gingen daarna in de buitenbak rijden. Bij ons is dat de gewone bak + nog een stukje dat een beetje smaller is dan een paddock. Er hing daar geen touw maar het was niet de bedoeling dat we daar gingen rijden.
Ik wist niet hoe het paardje reed en dus niet dat hij direct als ik in draf ging er in galop naartoe racete! Hij begrijpt blijkbaar al dat zodra hij op dat stukje was, hij al gewonnen had want meteen als hij van de hoefslag kwam begon hij te bokken en de eerste keer leek het echt alsof hij over de bakrand zou springen. Maar goed, ik kreeg hem weer terug naar de gewone bak, zeg maar en het ging toen wel een tijdje goed, tot hij er weer genoeg van had. Daarvoor had ik steeds als we bij die bocht kwamen mijn binnenhand een beetje van de hals gedaan of ik was net paarden aan het inhalen zodat hij niet naar die hoek kwam. Maar ik weet dus niet wat daarna gebeurde, ik lette zeker even niet goed op en daar ging hij weer...
En daarna nog een keer en die derde keer was het ergst, hij was geloof ik al moe want hij bokte niet meer. maar hij ging heel dich langs het hek lopen en hij wilde linksom gaan terwijl hij eigenlijk rechtsom moest. En toen gebeurde iets wat ik toch wel erg vond... De instructrice zei dat ik de rechterteugel, waar hij naartoe moest, heel, maar echt heel dicht bij het bit vast moest pakken, voorbij het laatste blokje (dat breder is dan de andere he). Dat vond ik toch wel zo erg! die pony is pas 5! hoe kan hij dat nou weten, hem is namelijk nog niets geleerd! Als hij elke keer zo behandelt word en zo weg blijft racen is hij in een jaar ofzo verpest en luistert hij nergens meer naar, dan doet hij gewoon wat hij zelf wil terwijl hij eigenlijk voor de beginnersles bedoeld was... weet een van jullie niet een vriendelijkere manier om hem iets duidelijk te maken?
Maar ik rijd maar 1 keer per week op de manege he en ik kan niet echt de bak gebruiken ofzo want het is natuurlijk niet mijn verzorgpony xp Dingen die je op stal kunt doen met hem is wel goed, maar het gaat er dus om dat ik niet zo ruw wil zijn als ik hem iets duidelijk wil maken. Ik begrijp ook wel dat hij terug moet naar de andere paarden enzo, maar eigenlijk moet het toch helemaal voorkomen kunnen worden? En heel de tijd op de volte rijden vind ik trouwens ook geen oplossing... ik hoop dat een van jullie iets goeds weet...

dank jullie wel alvast

Achterom

Re: arm manegeponytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 09:33

NH --> RT

joyceenzira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 10:09

ja... ik zou het niet weten eigelijk. ik denk dat je gewoon lekker maling moet hebben aan je instructrice op dat moment en gewoon heel rustig terugsturen. dat zou ik wel doen iig.

Yuno_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 00:23

Ja dit is natuurlijk moeilijk. Het is een pony die door veel verschillende mensen op verschillende en voor de pony verwarrende manieren gereden wordt. Ik ben bang dat de basis er gewoon niet goed in zit en dat er nu veel te onervaren mensen op rijden.

Het mooiste zou natuurlijk zijn dat hij rustig en goed door één ervaren iemand ingereden wordt. En dat er in het begin alleen een paar vaste gevorderde ruiters op gaan.

xCarien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:28

uhh.. Rustig blijven als hij zo racet moet je hem proberen weer rustig te houden en toch een btje Pissig worden.. anders leert hij het nooit

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:52

Waarschijnlijk is het het beste om zo´n beestje helemaal niet voor de manegelessen met steeds weer wisselende ruiters te gebruiken. Maar dat heb jij dus ook niet in de hand.

Ik kan me voorstellen dat je alles zachtjes en rustig wilt oplossen en aanpakken. Maar waarschijnlijk heeft deze pony toch al een minder fijne start gehad betreft inrijden, dan zul je toch af en toe harder moeten ingrijpen dan je misschien wenst.

Je kunt natuurlijk heel lief blijven zitten en het paardje zijn gang laten gaan, maar zo leert deze nooit wat de bedoeling is. Sterker nog, bij jouw mag het paardje dan wel de eigen weg en de volgende ruiter wordt misschien wel nog bozer en pakt er een zweep bij bv. Dat wordt alleen maar ingewikkelder voor het paard en zo leert het nog steeds niet wat wel en niet mag.

Volgende keer dus kalm, maar toch consequent duidelijk maken wat de bedoeling is. Rechtom is rechtsom en linksom linksom. Als het paard zich hier niet aan houdt, zul je hem moeten corrigeren. Dat geldt voor alle paarden die hun eigen regels bedenken, en bij het ene paard is een ophouding voldoende. Het volgende paard heeft wat meer overredingskracht nodig.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 16:12

Waarschijnlijk kan je er weinig aan doen, de volgende keer dat je erop rijdt zijn er vast alweer zoveel anderen op geweest, die anders op hem rijden. Die ene keer dat jij erop gaat in de week maakt weinig verschil uit voor zijn 'opvoeding', je kan het wel proberen, maar hij gaat waarschijnlijk sneller 'achteruit' dan vooruit. Over een poos is het vast een brave (misschien niet helemaal braaf) manegepony en loopt hij achter de andere paardjes aan.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 16:17

Bienotje schreef:
Waarschijnlijk is het het beste om zo´n beestje helemaal niet voor de manegelessen met steeds weer wisselende ruiters te gebruiken. Maar dat heb jij dus ook niet in de hand.

Ik kan me voorstellen dat je alles zachtjes en rustig wilt oplossen en aanpakken. Maar waarschijnlijk heeft deze pony toch al een minder fijne start gehad betreft inrijden, dan zul je toch af en toe harder moeten ingrijpen dan je misschien wenst.

Je kunt natuurlijk heel lief blijven zitten en het paardje zijn gang laten gaan, maar zo leert deze nooit wat de bedoeling is. Sterker nog, bij jouw mag het paardje dan wel de eigen weg en de volgende ruiter wordt misschien wel nog bozer en pakt er een zweep bij bv. Dat wordt alleen maar ingewikkelder voor het paard en zo leert het nog steeds niet wat wel en niet mag.

Volgende keer dus kalm, maar toch consequent duidelijk maken wat de bedoeling is. Rechtom is rechtsom en linksom linksom. Als het paard zich hier niet aan houdt, zul je hem moeten corrigeren. Dat geldt voor alle paarden die hun eigen regels bedenken, en bij het ene paard is een ophouding voldoende. Het volgende paard heeft wat meer overredingskracht nodig.

Hier sluit ik me bij aan. Bij een paard dat door één ruiter wordt gereden is zo'n aanpak uit den boze, maar deze pony heeft en zal ook nooit een consequente aanpak gekend. Het lijkt me duidelijk dat deze pony op dit moment niet geschikt is voor de manege, maar daar kun jij weinig aan veranderen.
Wat ik in dit geval zou doen is toch even doorpakken, maar tevens de dingen die wel goed gaan uitbundig belonen, zodat hij leert dat niet alles wat hij doet fout is.
Ik hoop dat de instructrice en de eigenaar van de manege snel inzien dat deze pony een ervaren vaste ruiter nodig heeft.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 16:30

ach de doorsnee manègepony= zadel erop en rijden maar!
das niet goed vind ik, maar als je der goede paarden en ponies voor koopt,zijn ze duurder en soms na een jaar ook dolgedraaid...

het enige dat zoiets kan oplossen is consequent zijn en dat gaat niet als er per week minimum tien ruiters over je rug passeren waarvan er sommige hun teugels niet eens kunnen vasthouden of meer aan de manen hangen te wapperen dan er mee te rijden...

niet meteen alles op de instructrice steken. Ik heb manèges genoeg geweten waar de instructeur het na een tijdje is afgestapt omdat er alleen maar rotte paarden waren waar gewoon geen huis mee te houden was. wat doe je dan als lesgever? ze allemaal zelf gaan bijrijden buiten je uren?? denk het niet he...wat doe je al er nieuwe ponies zijn, waarvan de helft niet opgeleerd blijkt, maar ze wel noodgedwongen mee moeten in de les?

ik denk dat je instructrice deze tip met een eigen paard met vaste ruiter nooit zou geven, maar dat ze zelf best weet dat er met een manègepony toch geen beginnen aan is op een andere manier...

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 16:32

kynshiri schreef:
ach de doorsnee manègepony= zadel erop en rijden maar!
das niet goed vind ik, maar als je der goede paarden en ponies voor koopt,zijn ze duurder en soms na een jaar ook dolgedraaid...

het enige dat zoiets kan oplossen is consequent zijn en dat gaat niet als er per week minimum tien ruiters over je rug passeren waarvan er sommige hun teugels niet eens kunnen vasthouden of meer aan de manen hangen te wapperen dan er mee te rijden...

niet meteen alles op de instructrice steken. Ik heb manèges genoeg geweten waar de instructeur het na een tijdje is afgestapt omdat er alleen maar rotte paarden waren waar gewoon geen huis mee te houden was. wat doe je dan als lesgever? ze allemaal zelf gaan bijrijden buiten je uren?? denk het niet he...wat doe je al er nieuwe ponies zijn, waarvan de helft niet opgeleerd blijkt, maar ze wel noodgedwongen mee moeten in de les?

ik denk dat je instructrice deze tip met een eigen paard met vaste ruiter nooit zou geven, maar dat ze zelf best weet dat er met een manègepony toch geen beginnen aan is op een andere manier...

Daar heb je wel een goed punt. Het is jammer dat dit paardje op een manege terechtgekomen is, als hij nog niet eens goed ingereden is... Ach gut

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 17:04

Zo ging het bij ons ook altijd hoor. De drie en vier jarigen na jaren in de wei, zadeltje op en dan de meest gevorderde ruiters er een paar keer op. Ik vond het altijd wel grappig (jong als ik was), maar het is duidelijk niet de juiste manier.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 17:48

ik vond dat vroeger (en nog steeds) erg dat het zo moet gaan, maar heb zelf een aantal jaar groepsles gegeven met mn eigen ponies en paard. Ik rijd ze dan nog door de week zelf, dus ze hadden dan min of meer wel regelmaat. En dan nog ben ik er nu mee gestopt omdat mn paarden gewoon knorrig werden en allerlei trucjes begonnen uit te halen. zoals netjes op de middenlijn komen staan en gewoon niet meer bewegen... nu geef ik enkel nog privelesjes en dat gaat bv al stukken beter...voor de beginners ben ik het eigelijk die baas is over de pony en zij kunnen dan eerst rustig leren zitten enz...in een groep gaat dat niet. lesgeven op een manège is echt moeilijker dan je denkt...

nu heb ik mn mening dus iets aangepast. vind het nog steeds zielig, maar tja... waar hebben we allemaal leren rijden? wie heeft er niet op een pony zitten hotsen en botsen? Kijk eens wat een massa nieuwe ruitertjes; kunnen die allemaal het geluk hebben iemand met een braaf paard te vinden waar ze 1 keertje per week privéles mee mogen rijden?

M_ichje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 15:50

Ik steek echt niet alles altijd maar op mijn instructrice hoor als jullie dat denken xp. Ik snap ook wel wat ze zei, natuurlijk moet hij leren wat fout is en ik weet dat je dat niet altijd op een zachte manier op kunt lossen. Maar ik heb deze instructrice pas een paar weken en zij geeft heel de tijd op zo'n manier les, ze zegt meteen als je pony niet afwend dat je aan je binnenteugel moet trekken en dat is alles wat ze zegt. Mijn vorige juf was heel anders, misschien begrijp ik daarom niet zo goed waarom deze zegt dat we zoveel met de teugels moeten doen... Mijn oude juf (en met haar was ik het veel meer eens) zei dat je zo weinig mogelijk met de teugels moest doen en meer met je zit en benen, dat vind ik dus ook. Maar deze juf heb ik nog niets over je houding horen zeggen alleen maar "trek dat bit dan door zijn mond als hij niet doet wat je zegt"... misschien zijn jullie het niet met me eens hoor, maar ik vind dit geen goede manier van lesgeven. Ik heb toch ook al veel mensen zien rijden en zelf ook op verschillende paarden zien rijden en sommige paarden worden alleen onrustiger als je heel de tijd aan hun mond zit.

Ik vind het inderdaad ook jammer dat je de pony'tjes waar toch nog veel goeds uit te halen zou zijn, alleen maar meer achteruit ziet gaan...

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:18

Ow, ik vind dit ook een beetje apart... Is ze wel een gediplomeerd instructrice? Want zoals je het nu zegt klinkt het alsof ze liever die paarden gewoon rondjes wil laten lopen dat dat ze je echt les geeft...

leo_nore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 20:10

Denk ook niet dat jij er heel veel aan kan doen, want er rijden zo veel verschillende mensen op.. zo'n paardje zou eigenlijk helemaal niet voor manegelessen gebruikt moeten worden Verdrietig .. Heb je eigenlijk tegen je instructrice gezegd dat je het er niet mee eens was?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 20:51

--> MA

M_ichje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 08:24

ik heb het haar niet gezegd nee... maar ik heb ook maar één keer naar haar geluistert, de rest deed ik gewoon zoals mijn oude instructrice zei, juist niet te veel in zijn mond zitten, en dat werkt normaal gesproken. Maar die nieuwe instructrice heb ik nog maar een paar keer gehad, ik weet dus niet of ze altijd zo doet, als dat zo is ga ik er zeker iets van zeggen.
Maar mijn instructrice en haar zus hebben net de manege overgenomen en ze willen alles zelf doen... ik neem aan dat ze wel een diploma hebben want ze hebben iedereen voor de rest zonder diploma ontslagen. Alleen mijn instructrice mocht eerst blijven omdat ze wel een diploma had, maar nu is zij ook weggestuurd :'(
En die nieuwe eigenaren willen nog meer nieuwe paarden kopen, ik vind het echt erg, want je ziet gewoon hoe de paarden verpest worden en zoals jullie al zeggen, je kunt er niks aan doen, er rijden gewoon te veel mensen op...

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:39

Je kan vragen of je vaker op die pony mag zeg dat je het leuk vind om die pony wat te leren (je leert er zelf ook veel van) mischien mag je er dan vaker op of mischien wel elke week als dat mogelijk zou zijn heeft die pony 1x in de week wel een vaste berijder en dan leer je die pony ook beter kennen en die pony jouw.

wat je ook kan doen is beginen te rijden op een volte in de bak waar die wel braaf is en dan langzaam je volte verplaatsen nara de vervelende kant van de bak, asl die weer vervelend word ga je were voltes rijden waar die wel braaf was en probeer je het later weer opnieuw net zo lang totdat die wel gewoon door die hoek gaat. (moet je wle de kans hebben om voor jezelf te rijden)

op mijn manege rijd er de 1e par lessen meestel in elke les een vast persoon op een onervaren paard wij hebben ook de kans om voor ons zelf te rijden, er worden wel oefeningen opgegeven maar tussendoor rijden we voor ons zelf en asl een paard niet helemaal leker loopt of wat wilder is hoef je niet persee die oefening te doen.

ik reed vroeger vaak op een paardje die elke dag elke les achterin de bak waar de deur was schrok, ik reed daar elke les op toen leerde ik hem dus beter kennen en dat met die voltes verschuiven werkte bij hem prima soms chrok die nog wel eens maar minder snel omdat ik in fases naar de vervelende plek reed en niet 1 x Lachen ik hoop dat je als je dat zelf leuk vind er vaker op kan rijden.

hopelijk gaat het straks wel goed met die pony

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:46

trouwens je kan ook aangeven dat jij het anders hebt geleerd en dat je juist niet zo veel aan de teugels moet zitten bij sommige paarden zijn ze super braaf met de teugels wat losjes hoe strekker hoe opstandiger, als je weer is op die pony zit kan je ook vragen of je zelf een beetje mag proberen met hoe los of strak je de teugels houd mischien moet je ze een x losser doen dan je normaal bent gewent en een x strakker dan dat je bent gewent je zal dan zelf wel merken wat die pony fijner vind en waar die braver bij is als je dat eenmala weet kan je dat zeggen tegen die vrouw zodat ze er rekening mee kan houden, want die vrouw weet niet hoe het is om er op te zitten dus ze kan je advies dan niet afwijzen ze kan er wel op letten bij de andere lessen of jouw tip goed of slecht is geweest Lachen

M_ichje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 07:55

ik vind het allemaal hele goede tips Knipoog dat met die teugels was ik ook net van plan, gewoon eens kijken hoe ik ze moet houden om het paardje zo goed mogelijk te laten lopen. En op de volte gaan vind ik ook een goed idee, eerst probeerde ik er steeds juist langs te rijden, omdat het de ene keer wel goed ging en de volgende keer ging hij er weer vandoor. Daarom ben ik later op de volte gegaan maar daar liepen een heleboel paarden omdat hun ruiters geen zin hadden om te rijden als de zon scheen... En er was nog een pony, die is gewoon ontdeugend en die kwam er dan ook af en toe eens tussendoor rennen xp en dan ging de mijne mee, en andersom ook. Ik wil hiermee niet zeggen dat ik er niks aan kan doen, hoe ik reed, maar ik bedoel dat het af en toe toch moeilijk is om helemaal voor je zelf te rijden, niet vanwege de dingen die de instructrice zegt, maar vanwege de andere pony's. Maar ik ga zeker proberen wat je gezegd hebt:)

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 14:36

aah okej fijn dat je er mischien wat aan hebt Lachen en id dbij mijn les is het ook soms zo dat er andere paarden tussen rijden vooral als de les drukker is dan normaal als er wel is iemand uit een andereles moet inhalen bij ons dan rijd je ook wle is zo op elkaar en het is idd erg irri als er nog een ondeugende is en de jouw graag mee gaat doen Tong uitsteken (doen bij ons de friezen ook altijd gaat de ene er vandoor gaan de andere friezen ook) :p hehe