Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Bienotje schreef:Waarschijnlijk is het het beste om zo´n beestje helemaal niet voor de manegelessen met steeds weer wisselende ruiters te gebruiken. Maar dat heb jij dus ook niet in de hand.
Ik kan me voorstellen dat je alles zachtjes en rustig wilt oplossen en aanpakken. Maar waarschijnlijk heeft deze pony toch al een minder fijne start gehad betreft inrijden, dan zul je toch af en toe harder moeten ingrijpen dan je misschien wenst.
Je kunt natuurlijk heel lief blijven zitten en het paardje zijn gang laten gaan, maar zo leert deze nooit wat de bedoeling is. Sterker nog, bij jouw mag het paardje dan wel de eigen weg en de volgende ruiter wordt misschien wel nog bozer en pakt er een zweep bij bv. Dat wordt alleen maar ingewikkelder voor het paard en zo leert het nog steeds niet wat wel en niet mag.
Volgende keer dus kalm, maar toch consequent duidelijk maken wat de bedoeling is. Rechtom is rechtsom en linksom linksom. Als het paard zich hier niet aan houdt, zul je hem moeten corrigeren. Dat geldt voor alle paarden die hun eigen regels bedenken, en bij het ene paard is een ophouding voldoende. Het volgende paard heeft wat meer overredingskracht nodig.
kynshiri schreef:ach de doorsnee manègepony= zadel erop en rijden maar!
das niet goed vind ik, maar als je der goede paarden en ponies voor koopt,zijn ze duurder en soms na een jaar ook dolgedraaid...
het enige dat zoiets kan oplossen is consequent zijn en dat gaat niet als er per week minimum tien ruiters over je rug passeren waarvan er sommige hun teugels niet eens kunnen vasthouden of meer aan de manen hangen te wapperen dan er mee te rijden...
niet meteen alles op de instructrice steken. Ik heb manèges genoeg geweten waar de instructeur het na een tijdje is afgestapt omdat er alleen maar rotte paarden waren waar gewoon geen huis mee te houden was. wat doe je dan als lesgever? ze allemaal zelf gaan bijrijden buiten je uren?? denk het niet he...wat doe je al er nieuwe ponies zijn, waarvan de helft niet opgeleerd blijkt, maar ze wel noodgedwongen mee moeten in de les?
ik denk dat je instructrice deze tip met een eigen paard met vaste ruiter nooit zou geven, maar dat ze zelf best weet dat er met een manègepony toch geen beginnen aan is op een andere manier...