Met slof etc, zonder cap

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus_Fugit

Met slof etc, zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 12:49

Gistermiddag ging ik met de auto even een boodschapje doen in het dorp en kwam ik twee ruiters tegen langs de weg. Verder niks mis mee natuurlijk, want in/rond het dorp zitten veel stallen. Maar tot m'n verbazing reed één van deze twee meiden met slof en martingaal (zover ik het goed zag, zo snel natuurlijk), maar zonder cap.
Ik neem aan dat je een slof en/of martingaal gebruikt om je paard beter onder controle te hebben buiten. Dat betekend dus dat er een kans bestaat dat je je paard niet kunt houden en je er dus af zou kunnen vallen, dan lijkt het me dus wel heel verstandig om een cap op te zetten, als je niet zo'n braaf sjokkertje hebt.

Hoe denken jullie hier over?
(Of ben ik nou de enige die zich hier over verbaasde?)

shadow27

Re: Met slof etc, zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:51

Nou dat lijkt mij ook niet helemaal slim nee. Als je al een slof en een martingaal hebt om je paard onder controle te houden dan is het zeker verstandig om een cap op te zetten. Ben het helemaal met je eens.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:52

ja, het is voor je eigen dit is denk ik al het zoveelste topic hierover..
personelijk ben ik niet van de cap, tenzij het echt erg is maar bij mijn eigen paarden en rijpaarden wil ik ze vertrouwen dat er geen ongelukken gebeuren.. maarja ieder voor zijn eigen toch,?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:55

Mensen met slof en zonder cap kunnen héél goed paardrijden zegt een vriendin van me altijd *LOL*

De slof als noodrem is zo'n slecht plan nog niet, maar idd, de cap kan best goed van dienst zijn als die noodrem eens niet zo goed werkt.

incognito

Tsja er zijn van die mensen die denken dat het niet stoer is ofzo!!!
onbegrijpelijk

Roihi

combinatie slof en martingaal is op de manege waar ik vroeger reed een lange tijd mode geweest...
daarbij kwam ook nog een sporen van 4cm lang en een zweep van 120cm lang omdat het beestje zo opgekropt liep dat het niet meer vooruit kon en dus met harde middelen ipv gezond verstand moest luisteren Gestoord
ik wordt ziek van dit soort combinaties maken

incognito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:56

Niet stoer dus met cap op...
Of zeggen ze dat een ander ook geen cap op heeft... dus dan ik ook niet???
eigen veiligheid Hoezo???

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:57

Kelly_ann schreef:
Mensen met slof en zonder cap kunnen héél goed paardrijden zegt een vriendin van me altijd *LOL*

De slof als noodrem is zo'n slecht plan nog niet, maar idd, de cap kan best goed van dienst zijn als die noodrem eens niet zo goed werkt.

Ik moest even heel hard lachen om je berichtje Huilen van het lachen ROFL

Mensen moeten het lekker zelf weten, het is haar hoofd, als zij er een gat in wil als er iets mis gaat moet ze zelf weten toch?

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 13:04

_Sammy_ schreef:
ja, het is voor je eigen dit is denk ik al het zoveelste topic hierover..
personelijk ben ik niet van de cap, tenzij het echt erg is maar bij mijn eigen paarden en rijpaarden wil ik ze vertrouwen dat er geen ongelukken gebeuren.. maarja ieder voor zijn eigen toch,?

inderdaad al tig topics over het rijden zonder cap. maar ik vind het toch wel even een verschil of je op een braaf paard (bomproef) incl touwhalster (bijvoorbeeld) rijd zonder cap of dat je een slof aan je paard hangt, scherp bit erin en dan geen cap op hebt.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:13

Tja. Vroeger zei ik er wat van, maar stoot mijn hoofd niet meer.
Was ook jarenlang een pet drager totdat een ongeluk met een clubgenoot mij deed beseffen dat een cap echt wel noodzakelijk is.
Sindsdien zie je mij niet meer zonder cap op het paard.
En als ik nu langs een caploze ruiter rijd dan denk ik : muts.
Maar iedereens eigen keus toch?
Ik ben zelf gelukkig tot inkeer gekomen. Haha!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 13:23

Ik ben niet zo iemand die er gelijk wat van gaat zeggen ofzo, heb geen zin om een grote bek terug te krijgen. Alleen waneer een bekenden zonder cap rijd, zeg ik er wel vaak wat van.
Of wanneer ik met vriendin en paarden in het bos rij en een ruiter zonder cap met mega druk paard+slof en alles tegen kom, dan zou ik wel tegen die vriedin zeggen van 'slim he, zonder cap rijden en dan wel slof dr aan te hangen', zodat ze het horen. maar ga niet tegen iemand recht op de man af stappen, dat zijn mijn zaken niet.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:30

Inderdaad. Zo ben ik ook.
Heel subtiel iets zeggen dat ze het toch nog wel horen.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 13:37

Hahaha ja precies!
Als je het zo verwoord lijkt het net roddelen Tong uitsteken

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:39

Ik rijd altijd met cap, want je paard kan nog zo braaf zijn, als hij struikelt of uit glijdt kan die niks aan doen.
Vooral op buitenritten is het wel veilig, met hangende takken enzo.
Ik snap sowiso niet het gebruik van en een martingaal en een slof. Dat kan toch wel zonder, dan kan het paard er ook wat van genieten.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:42

Ik zie geen kwaad op zich in het omknopen van een hulpteugel als je buiten gaat rijden... Ik wil veilig buiten kunnen rijden, b.v op een jong/onervaren/schrikachtig paard of in een onbekende omgeving, als je langs een drukke weg moet... Noem maar op...
Dus in dat opzicht kan ik het wel begrijpen, maar vind bij een dergelijk veiligheidsmaatregel als eerste de cap passen.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:48

Helma_Amber schreef:
Ik snap sowiso niet het gebruik van en een martingaal en een slof. Dat kan toch wel zonder, dan kan het paard er ook wat van genieten.

Daar wil ik even op reageren:
Rijd met jonge paarden meestal de eerste paar keren met slof buiten, en als ik het dressuurzadel op heb met een slof. Paarden genieten echt, maar mochten ze onverwachts wegspringen, kun je je paard veel sneller weer bij je pakken.

Zo was ik een paar weken geleden met mijn paard aan het buitenrijden met dressuurzadel zonder hulpteugel. Hij schok (hij is blind aan 1 oog) en rende er al bokkend en steigerend vandoor alsof er een tijger op zijn rug zat.
Heb hem uit kunnen zitten en gelukkig tot stoppen gekregen. Haha!
Had ik een slof om, weet ik dat hij maar 1 meter verderop zou staan. Knipoog
Maar goed. Het ligt hem net aan het juiste gebruik van en hulpteugel.
Ik zie ook wel eens mensen rijden en die hebben hun paard compleet opgesloten in de slof en dat hoeft naar mijn mening niet.
Laatst bijgewerkt door kaatje77 op 06-06-07 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:50

Bij ons in de buurt rijd er ook welles zo'n meisje, die heeft haar pony echt alles behalve onder controle Bloos Zie ze welles in de bak rijden, en dat gaat dan dus echt niet goed. Toch rijd ze erg vaak buiten, met een slofteugel op z'n strakst en zonder cap. Vind dit erg dom, vind niet dat je naar buiten kunt gaan met je paard als je hem amper kunt houden zonder hulpmiddelen. Als je dan toch persee wilt buitenrijden, doe dan iig je cap op.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:51

Ik snap mensen sowieso niet die zonder cap rijden. Maar idd een beetje tegenstrijdig.

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:57

met slof heb je dus super veel kans dat je paard gaat struikelen buiten, dus zoeizo niet echt slim vind ik, verder helpt het vaak helemaal niet want je paard kan weinig zien met zijn kop naar beneden en wordt dan meer bang, en kan zelfs zo erg gaan schrikken dat hij juist op de weg beland.. kies dan een sterker bit zou ik zeggen en idd een cap als je je paard niet kan houden. toch?

meissjj57

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:03

ik vind het zowieso dom, ook al heb je alleen een hoofdstel zonder slof, enz, dan is het alsnog dom als je paard er vandoor gaat en je valt er af...

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:04

zo reed mijn vriendin ook altijd... die heeft haar hele leven nog maar 2x een cap opgehad.

Ik rij liever met cap en zonder slof of martingaal (zou niet eens weten hoe zo'n ding werkt).

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:05

Kelly_ann schreef:

ROFL

Olandalove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:13

WTF? waarom zou je in godsnaam een slof en martingaal tegelijk omdoen ö
maarja je hebt zo van die mensen... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:43

HAR --> PP.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:08

kaatje77 schreef:
Helma_Amber schreef:

Daar wil ik even op reageren:
Rijd met jonge paarden meestal de eerste paar keren met slof buiten, en als ik het dressuurzadel op heb met een slof. Paarden genieten echt, maar mochten ze onverwachts wegspringen, kun je je paard veel sneller weer bij je pakken.

Zo was ik een paar weken geleden met mijn paard aan het buitenrijden met dressuurzadel zonder hulpteugel. Hij schok (hij is blind aan 1 oog) en rende er al bokkend en steigerend vandoor alsof er een tijger op zijn rug zat.
Heb hem uit kunnen zitten en gelukkig tot stoppen gekregen. Haha!
Had ik een slof om, weet ik dat hij maar 1 meter verderop zou staan. Knipoog
Maar goed. Het ligt hem net aan het juiste gebruik van en hulpteugel.
Ik zie ook wel eens mensen rijden en die hebben hun paard compleet opgesloten in de slof en dat hoeft naar mijn mening niet.

Ok ik begrijp wat je bedoelt en als je de slof dan goed gebruikt kan het ook niet veel kwaad. Maar zelf heb ik slechte ervaringen met het gebruik van een slof buiten.