wel of geen zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

natasja1991

wel of geen zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 16:25

hallo mensen,
deze topic open ik omdat ik de topic over slaan met zweep had gelezen.
Ik rij op manegepaarden, en eigenlijks ben ik tegen zweepgebruik.
Alleen, sommige paarden die krijg ik niet genoeg voorwaarts met mijn been.
De reden dat ik eigenlijks geen zweep wil gebruiken is omdat ik vind dat je een paard gewoon moet aankunnen/rijden zonder zweep.
Maar volgens mijn instructeur moet ik elke les mijn zweep erbij hebben.

IkenVin

Re: wel of geen zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 16:27

Volgens mij is een zweep om je paard attent te maken op je been niet om heb te slaan maar een zweep is dus wel handig als die even niet op je been reageerd daarom pak ik hem er wel vaak bij

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 16:29

In de ideale wereld zou je nooit een zweepje nodig hebben, maar ja manege paarden worden bepaald niet ideaal beleerd, dus de reactie op de kuit is vaak nogal ver te zoeken (timboektoe of zo). Ik denk dat je op sommige afgestompte manegedieren niet veel verder komt dan X het hele uur, dus ik zou maar gewoon het advies van je instructeur volgen.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 16:30

Ik rij eigenlijk altijd (op mn eigen paard en manegepaarden) met zweep terwijl ik absoluut geen voorstander van zweepgebruik ben.
Sommigen reageren alleen al veel beter als je alleen al je zweep bij je hebt of hem even op de hals legt, dan hoef je nog niet eens een tikje te geven.
Met buitenrijden sla ik hem al helemaal nooit over, omdat je ook nooit weet wat je onderweg tegenkomt.
Bij manegepaarden is het inderdaad af en toe erg lastig om ze vooruit te krijgen op het been. Dan geef ik liever 1 goede tik dat ie de hele les lekker blijft lopen, dan dat je voortdurend loopt te modderen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 16:32

IK gebruik een zweep om de achterhand van mijn paard wat meer te activeren bij de verzameling.
Als je een zweep toch nodig hebt omdat je paard niet genoeg voorwaarts is, dan is het het beste om het op de volgende manier te doen:
Gewone beenhulp, sterkere beenhump, zacht tikje met de zweep en dat uitbouwen tot het paard reageerd. Zo leert je paard dat het makkelijker is om gewoon gelijk op je been te reageren, in plaats van de onsamenhangende tik die vaak wordt uitgedeeld na een mindere reactie. Het paard kan het verband dan niet leggen tussen de beenhulp en de tik en de reactie die het paard geeft is gebaseerd op vluchtgedrag en niet op reactie op de hulpen. Wie kent het niet? Het paard wat hard wegrent na een flinke tik van de zweep en dat dan ruw terug in tempo wordt getrokken door de ruiter? Dat is onbegrijpelijk voor een paard en is dus geen goede manier. Zo worden paarden bang van de zweep.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 16:36

ok dat snap ik, soms geef ik een kleine aanraking met het zweepje in de hals, ik heb een van 85 cm, dus ik kan die zweep niet aantikken achter mijn kuit

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 16:41

@alicia : Eigenlijk heel logisch wat je zegt, maar heb er nooit zo over nagedacht. Thanks voor de tip!
Ik weet niet of dit op de manege gaat werken, maar op mijn eigen paard ga ik het zeker proberen.
@ natasja : Zegt je instructeur alleen dat je je zweep erbij moet hebben of ook dat je een tik moet geven? dat heb ik namelijk regelmatig.

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 16:54

Ik gebruik alleen een zweep om een paard te attenderen op zijn achterhand, dat hij bij sommige oefeningen wat meer verzameld. Absoluut nooit slaan want dan word hij er bang voor en zal hij bij een zachte aanraking al onder je vandaan schieten en de juiste bedoeling (het verzamelen) niet meer begrijpen.

Het zelfde als alicia zegt.

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 17:50

ik gebruik een zweep om de achterhand er bij te laten lopen. maar eerst mijn been, dan een tik met de zweep op mijn laars en als hij daar niet op reageert, dan op zijn flank en niet te hard tikje

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 18:44

dat ik een tip moet geven, dan zegt hij kom op pak dat paard maar aan ze loopt nu een beetje te sukkelen, terwijl ik haar bij elke pas been geef

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:52

Ik rijd zelf altijd met een zweep.! Met een zweep rijden betekend niet met een zweep slaan! Als je instecteur zegt dat je met zweep moet rijden, zou ik dat zelf iig wel doen. eventueel steek je hem gewoon omhoog Vork

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 18:57

haha dan voel ik me net alsof ik op oorlogspad ben

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:59

waarom dat?

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:55

Een zweep is om te corrigeren niet om te slaan Knipoog
Dus alleen een zweep gebruiken als je paard/pony t' hoofd er niet bij heeft.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:58

Ik heb tegenwoordig niet eens een zweep. En wat mij betreft komt 'ie er ook niet.

LoveMooniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:54

ik rij niet met een zweep. want mijn paarden zijn bij mij thuis zelf zadelmak gemaakt gemaakt, dus erg goed aan het been. alleen rijd ik heel soms met zweep als ze moeten verzamelen, of een nieuwe dressuur ovening die mijn paard dan nog niet kent, om hem dan te kunnen corrigeren. met buiten ritten en spring concoursen heb ik altijd wel even een zweepje er bij. maar ik heb hem bijna nooit nodig (gulikkig) maat je weet maar nooit. maar manegepaarden is weer een ander verhaal. die zijn meestal niet goed doorgereden, dus niet goed aan het been. ik zou de insticties van je intructeur opvolgen.

Flurry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 22:06

Hey Natasja,
Je moet wel zonder zweep kunnen rijden, maar soms is het wel handig om je hulpen te ondersteunen.. Een zweep heb je natuurlijk niet om je paard te slaan, meer om je paard aan te moedigen.
Ik denk wel dat het erg lastig voor je wordt als je op een manegepaard/pony geen zweepje hebt om je hulpen te ondersteunen aangezien deze paarden meestal niet fijn aan het been zijn...

Flurry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 22:15

natasja1991 schreef:
dat ik een tip moet geven, dan zegt hij kom op pak dat paard maar aan ze loopt nu een beetje te sukkelen, terwijl ik haar bij elke pas been geef

Mischien zou je beter kunnen proberen je beenhulpen juist fijner c.q. kleiner te maken ( in principe zou je paard met een natuurlijke impuls moeten lopen zonder dat je het paard daarbij om de pas moet aansporen). Zo geef je alleen (fijn) been als je paard zijn impuls verliest en als het paard daar niet op reageerd herhaal je de hulp, maar dan wat sterker..Dit zou ook een moment kunnen zijn dat je het paard een klein tikje geeft om hem/haar wakker te maken... Slapen ==> Wow!

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 11:30

Sommige paarden willen gewoon niet zonder zweep of sporen (mijn pony bijv Clown ). Mijn pony gaat dan vreselijk langzaam en dan begint ze ook nog eens te klieren. De meeste manegepaarden zijn al zo gewent er aan om steeds maar geslagen te worden met zweep dat ze zonder zweep gewoon heel langzaam zijn.

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 12:16

Een van mijn eerste instructeurs zij ooit eens:
Je kan niet fietsen zonder trappers dus ook niet paardrijden zonder zweep. Haha!
Zelf heb ik hem standaard op de rand van de bak liggen zodat ik hem kan pakken zodra het nodig is, maar dat is bijna nooit.

Veraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 18:01

met een zweep kun je je beenhulpen iets meer verduidelijken.. mij is geleerd dat je eerst je benen, zit en stem gebruikt voordat je de zweep erbij pakt. als je paard langzaam loopt of niet luistert vind ik het geen probleem om even een zweepje te pakken.. de zweep is er dus niet om mee te slaan zoals je helaas vaak genoeg op maneges ziet

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:28

IkenVin schreef:
Volgens mij is een zweep om je paard attent te maken op je been niet om heb te slaan. Maar een zweep is dus wel handig als die even niet op je been reageerd, daarom pak ik hem er wel vaak bij

Geld voor mij hetzelfde!
Als ik m er dan bij heb, dan loopt meneer weer als een trein en hoef ik m alleen maar vast te houden! Vork

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 09:32

Ze hebben donders goed door dat je een zweep bij je hebt, soms hoef je hem dan niet te gebruiken. Het probleem bij manegepaarden is dat er zoveel verschillende ruiters opzitten, die niet allemaal even konsekwent zijn met het geven van beenhulpen. Een paard kan daardoor afstompen.

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 10:14

Jotee schreef:
Als ik m er dan bij heb, dan loopt meneer weer als een trein en hoef ik m alleen maar vast te houden! Vork

Dan is je paard eigenlijk aan de zweep en niet aan het been! Knipoog

__Joanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:13

het is altijd handig een zweepje erbij.