Tot welke leeftijd castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wiifke

Tot welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 16:58

Ik weet niet of hij hier goed staat, maat wat ik me af vraag is; tot welke leeftijd kan je een pony castreren?
Want een vriendin van mij heeft een shetlander van 9 jaar en wil hem dus laten castreren i.v.m. stalling en veiligheid, maar toen ik het mijn moeder vertelde, zei ze tegen mij dat honden niet gecastreerd kunnen worden als ze op een oudere leeftijd zitten ofzo..

Heeft iemand hier ervaring mee, of weet iemand dit toevallig?

Alvast bedankt! Lachen

SannevdM

Re: Tot welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 17:21

Voor een hond is 9 jaar oud, voor een paard niet. Knipoog
Een paard kan op zijn 9e (naar mijn weten) nog prima gecastreerd worden.
Bij oude dieren is narcose niet goed en loopt een dier meer risico's, de revalidatie is ook lastiger dan.
Dus mocht een operatie niet noodzakelijk zijn, dan zullen ze ze dit ook veel minder snel bij oude dieren doen.
Nogmaals naar mijn weten kan een paard van 9 nog prima gecastreerd worden.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 17:41

Oke dankjewel Lachen

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 17:44

Bij mijn weten kunnen paarden op alle leeftijden wel gecastreerd worden hooguit dat het voor een ouder paard misschien wat riskanter is met een narcose o.i.d zoals sannuhh ook al zegt. maar het kan ook met een plaatselijke verdoving, zo is mijn paard ook gecastreerd, geloof ik die is in elk geval niet onder narcose geweest Haha!

Buggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 17:46

Mijn paard is vorig jaar op 4 jarige leeftijd gecastreerd, maar dat is mis gegaan. Sindsdien is hij ziek (bacterie en ontstekingen). Ook een paard van een kennis van ons is op 8 jarige leeftijd gecastreerd en heeft 2 weken in een kliniek gestaan omdat er allemaal ontstekingen bij kwamen.
deze paarden hadden ook een plaatselijke verdoving
Zelf raad ik het daarom niet aan om op latere leeftijd te castreren...

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 17:48

Het kan nog best op 9-jarige leeftijd maar of daarmee zijn hengstengedrag ed minder wordt. Wij hebben eenm welsh op stal die op zn 12e gecastreerd is, hij is nu goed te hanteren maar loopt nog wel te krijsen en te slaan met zn voorbenen naar andere paarden.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 17:59

Het is niet zo zeer om het hengstengedrag, hij is makkelijk hanteerbaar op dat gebied. Het is een shetlander, dat maakt het al een stuk makkelijker, maar was laatst ook mis gegaan.
We waren een buitenrit aan het maken. Ik op die shetlander en een vriendin van mij op een andere pony. Normaal ging het altijd uitstekend tussen die 2, ook met rijden. Maarja, op een keer moet het fout gaan, en dat was laatst. Hij kwam steeds dichter bij die merrie, waardoor ik erafgeduwd werd als het ware.. Ik kon hem niet meer houden omdat ik over de weg getrokken werd en hij bijna over me heen liep en ik moest hem wel los laten.. Toen wou hij dus óp die merrie.. hij zat er bijna in. Dat zou dan alsnog wel een probleem blijven, maar de de risico dat de merrie drachtig word is er dan niet meer.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 18:00

@ Zw_Mikkel: Oei, dat is inderdaad minder.. Bedankt dat je dat dan hebt laten weten, dat we als het ware niet voor een verassing komen te staan mocht het wel gebeuren..

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 18:19

De vader van mijn twenter werd op 16-jarige leeftijd gecastreerd en dat ging allemaal goed.
Zw-Mikkel, kan dat niet gewoon toeval geweest zijn? Ik ken ook jonge paarden waarbij een ontsteking optrad (vind persoonlijk vier jaar ook niet 'oud').

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 18:20

Paard van een kennis van mij is op zijn 13e probleemloos gecastreerd. Hengstenstreken zijn ook een heel eind verdwenen!

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 18:24

Dat is mooi om te horen Knipoog
Nu maar hopen dat dit ook goed gaat verlopen Haha!

Hengstenstreken heb ik grotendeels geen probleem mee.. Ik bedoel, ik wil niet hebben dat het een totaal andere pony word om het zo maar te zeggen. Het enigste wat ik echt hoop dat veel zal verminderen is dat hij gericht stijgert, maar dat heeft denk ik gedeeltelijk met zijn verleden te maken..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 18:27

mijn pony is met 6 gecastreerd, wel heeft hij nog steeds heel erg dominant gedrag als er merries bij hem lopen,dan is ie echt het heertje Tong uitsteken

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 18:44

Oke, dus er is nog wel een grote kans dat het probleemloos gebeurt, zo te horen Lachen

Buggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 18:25

Hobby schreef:
Zw-Mikkel, kan dat niet gewoon toeval geweest zijn? Ik ken ook jonge paarden waarbij een ontsteking optrad (vind persoonlijk vier jaar ook niet 'oud').

Ja het zou best wel toeval kunnen zijn hoor. Maar mijn paard was 4 jaar en is vorig jaar in mei gecastreerd, sindsdien is hij ziek. Heeft een bacterie opgelopen... Dus wij nemen het risico niet meer om op latere leeftijd te castreren. We hebben nog een hengst van 5 jaar maar we willen het liever niet omdat we toch zelf een nare ervaring hebben.
Maar het kan idd toeval zijn hoor... Verder hebben we het nog nooit op latere leeftijd gedaan.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 18:36

Ik zou even op medisch kijken, daar staat een sticky topic waar je al je vragen over castreren kan stellen Lachen

bouwina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 20:16

ik kan iemand die heeft een paard en die was 19 toen die gecastreerd werd

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 20:50

Alle vragen over castreren kunnen in dit centrale topic gesteld worden:
viewtopic.php?f=3&t=690256&hilit=castreren

PP is niet bedoeld voor specifieke vragen als deze, daarvoor dienen de informatieve fora. Hier een slotje.