Zoals sommigen misschien wel hebben gelezen bij FA gaat het niet zo heel goed met Mika. De da is geweest vorige week en heeft bloedonderzoek gedaan waarvan we gisteren de uitslagen hebben gekregen.
Op zich is het niet mega ernstig, maar haar leverfunctie is helemaal niet goed, de waarden van de lever moeten normaal onder de 22 zijn (bij 20 is het eigenlijk al veel te hoog zei de da tegen me), en de waarden die bij Mika in het bloed zaten waren 30 (!!), veel en veelste veel dus.
Wat er precies aan de hand is, is nog niet helemaal duidelijk, ze is in gigantische slechte conditie teruggekomen van de hengstenhouder, vandaar dat ik de veulens al af heb moeten spenen, omdat Mika het anders niet vol zou houden.
Er zijn 2 mogelijkheden, nr 1 is het meest voor de hand liggend, en dat is dat ze zoveel honger heeft geleden bij de hengstenhouder dat ze teveel boterbloemen heeft gegeten en op die manier teveel gif binnen heeft gekregen (er stonden alleen maar boterbloemen in de wei) en mogelijkheid nr 2 is leverbot, wat eigenlijk heel erg zeldzaam schijnt te zijn bij paarden.
Volgende week maandag komt de da om mestonderzoek te doen bij alle pony's, want er waren ook een aantal eiwitten in het bloed veel te hoog wat kan duiden op een hele ernstige worminfectie, wat ik trouwens ook niet begrijp want ze worden elke 10 weken ontwormd.
Nu moet ik sowieso de merries volgende week ontwormen met equest en ondertussen de boel goed in de gaten houden, mocht het verslechteren moet ik bellen anders komt de da maandag voor verder onderzoek.
De veulens zijn ook vreselijk sloom, ze spelen en dollen niet, Shamila valt nog wel mee, maar Mylano loopt er echt bij als een oud mannetje..

Hopelijk komt er volgende week een beetje meer duidelijkheid want ik maak me echt zorgen, al moet ik wel zeggen dat de veulens wel heel goed eten, de merries trouwens ook wel.
Mika trok gisteren voor het eerst weer even een sprintje in de wei, ik had gewoon tranen in de ogen omdat ik eindelijk weer een stukje Mika zag die ik al maanden niet gezien had..
Ze zijn nu 2 keer 6 weken bij de hengstenhouder geweest, de eerste keer viel het qua conditie nog mee toen ze terugkwamen, maar nu schrok ik me echt te pletter.
Maar hopen dat ze snel een beetje opknappen en dat de schade aan de lever van Mika niet te groot is en wie weet zelfs nog een beetje hersteld...