Gisteren (zaterdag) was het dan zover....
Ondanks dat bij ons nog volop gebouwd wordt, hebben we getracht om alles goed in orde te maken voor deze dag.
En dus hadden we voor de deelnemers en hun paard bordjes gemaakt, voor op de stallen, een weiland 'ingericht' voor de auto's.... en in onze rijhal wat 'zitjes' gemaakt, en een 'heuse' keuken ingericht

Overal stonden onze mensen 'opgesteld', om iedereen op vangen

Een aantal mensen konden het niet vinden... en dus liep het een 1/2 uurtje uit.
De eerste begon... iedereen was toch wat nerveus... en 'sceptisch'
Antoine blijkt een 'gewoon mens'

Na de 2e kregen toch een aantal mensen (ik ook) zoiets van; goh...je ziet ze veranderen... beter lopen, losser... netter....
Ja.. dat kan een goeie instructeur ook, maar je zag toch al wel heel snel resultaat bij Antoine... na ongeveer 5 á 10 minuutjes

De 3e kwam binnen... een jong paard, nét een aantal weken onder het zadel en omdat dit paard een beetje 'vreemd' liep, hadden de eigenaren zoiets van; toch maar even foto's laten maken...
triest, maar waar; beide voorbenen hoefkatrol ontsteking, fase 3 & 4...
Al snel had Antoine door dat dit paard niet goed stil kon staan (vanwege zijn jongheid/balorigheid) en vroeg de eigenaresse af te stappen, zodat hij hem eerst kon werken aan de dubbele longe...
tjee... wat is die man handig hiermee, zeg

De eerste paar rondjes liep het paard inderdaad niet 'rad'... en hij vertelde zijn verhaal (te lang om op te schrijven)... daarna begon hij met het 'rechtrichten' ....
Na nog een aantal rondjes ging hij steeds soepeler bewegen... en werd duidelijk steeds zuiverder in zijn gangen....
er vielen toen toch wel oohh's ...en aaah's

Hoe is het mogelijk....
Daarna ging er eerst even iemand anders op (die bij Antoine) hoorde, daarna de eigenaresse nog een rondje, dat ook zij duidelijk kon voelen hoe of wat en wat ze moest doen om dit paard toch te kunnen rijden ipv naar de slachtbank....
We hadden in totaal 8 deelnemers en toch een aardig aantal toeschouwers, waaronder ook een hoefsmid.
Het wordt uiteindelijk iedereen duidelijk hoe belangrijk het is een paard 'recht' te richten.
Dat een paard scheef is, weet bijna iedereen.... maar hoe we het paard recht kunnen richten, is een ander verhaal...
Het lijkt zo simpel...haast een trucje...
Het ontstaan van hoefkatrol ontsteking wordt hiermee ook duidelijk (voor mij althans wel) en is, logisch....
Een paard is scheef... een paard wat scheef is, 'leunt' automatisch naar één kant... belast hiermee dus ook duidelijk één kant en dus dat been... hierdoor kán dus een ontsteking ontstaan...
Als wij, als ruiter zijnde deze belasting niet wegnemen (door het paard recht te richten), wordt de belasting dus meer ... en meer...
Ook wordt duidelijk dat dit alles samenhangt met het belang v. voorwaarts-neerwaarts... goed ruggebruik... aanleuning...
Een paard wat dus aan beide voorbenen bijv. hoefkatrol ontsteking heeft, móet dus goed voorwaarts zijn... hoe meer op de voorhand, hoe meer belasting op zijn toch al 'ontstekende' benen/hoeven...
Een paard wat 'zichzelf' draagt, 'draagt' hiermee op alle benen evenveel belasting.
We hadden verschillende deelnemers; zowel dressuur als western gereden paarden.
En in beide takken v. sport kom je fouten tegen; het 'alleen' maar 'neerwaarts' rijden...

Al dan niet 'vergezeld' met het rijden v. hulpmiddelen, want die 'kop' moét omlaag...
Wat mij betreft hebben deze mensen het paardrijden nog niet goed begrepen...
En ook wat mij betreft ligt dat niet aan deze mensen, maar wel aan hun instructeur

Wij vonden het zelf dus een zeer geslaagde dag, van een zeer goede instructeur, zeker voor herhaling vatbaar.
Ik wil verder nog iedereen bedanken die geweest is, vond het erg leuk !

Graag hoor ik nog reakties van de 'bokkers' die geweest zijn!!!??
Groetjes Jolanda