waarschuwing bij het omlaten van halster in stal,

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

waarschuwing bij het omlaten van halster in stal,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 14:05

nav viewtopic.php?f=151&t=741939&hilit=
wil ik mensen waarschuwen om halster om te laten op stal of in de wei.
Ik wil ook proberen om leveranciers zo ver te krijgen om een soort van waarschuwing aan halster te hangen. dat alleen om mag bij toezicht.

Ik heb al jarenlang paarden en ponny`s, en ook op stallen gewerkt en stage gelopen, Op de ene plek doen ze het wel af, op ander stallen staan ze 24-7 met halster om op stal of in de wei.

doe het dus niet!! hoevelig je ook dnekt dat een stal of wei is, een ongeluk is zo geneurd, en ik wil niet dat iemand ooit te zien krijgt wat ik vanmorgen heb gezien

Ogrop

Re: waarschuwing bij het omlaten van halster in stal,

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 14:48

Ik denk dat veel bokkers hier aan de hand van dit topic, en je andere topic gaan nadenken. Simba is dus gelukkig ook niet gestorven voor niets. Voor velen wellicht een wijze les!

Goed dat je dit doet Lynn Lachen En nog eens veel sterkte voor jou,je stal genoten, en vooral de eigenaar.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 14:57

Ik hoop het, ik wil nu zoveel mogelijk mensen waarschuwen. ik heb al jarenlang paarden en dan denk je dat je alles goe ddoet, en gebeuerd er dit

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 21:57

En daarom hebben ze bij mij nooit een halster om in de wei

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 21:59

hier dus ook niet meer maar hoe meer mensen ik dit verhaal kan vertellen, hoemeer ik mensen er op probeer te wijzen. Vaak is het een gewoonte halster om te laten, of makkelijker en zie je et gevaar niet.

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 22:04

Sjonge wat dramatisch zeg! Mijn paard wordt altijd naar binnen gedaan, maar ik ga er nu wel extra op letten of ze zijn yhalster af doen! Bloos

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 22:06

Een waarschuwing aan een halter hangen zal niet helpen: mensen zijn gewoonte dieren. Zij, die altijd het paard met halster in de wei laten, zullen dat ook blijven doen. Zij kennen het risico.
Zelfde verhaal als mensen die zonder cap rijden, pas na een flinke val zullen ze veranderen.
Iedereen weet het gevaar wel, maar je hebt koppige mensen er tussen. Dan moet er aan het hoofdstel ook een waarschuwing: 'niet vastzetten aan hoofdstel' .
Zolang mensen in hun eigen omgeving niets hebben zien gebeuren mbt halster omlaten, zullen ze niet veranderen.
Maar ik wens je toch nog succes en sterkte met het verlies!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 22:07

mss dat als ze mijn verhaal lezen, en horen ho eik dat paard heb aangetroffen, dat mensen toch eens nadenken en het afdoen. Vaak is ook onwetendheid, moet je er eerst eens op gewezen worden voordat je het gevaar inziet

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 22:10

Maar een waarschuwing alleen wordt genegeerd. (kijk maar naar het effect van tekst op sigarettenpakjes). Dus een kaartje aan een halster hangen zal niet helpen helaas.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 22:14

Jij bent zelf ook gewaarschuwd, en deed er niets mee. Pas toen er echt iets gebeurde, veranderde jij. Helaas, dit is de realiteit. Jij bent geen uitzondering. Natuurlijk is het gewoon pech dat het zo is afgelopen, en erg sneu. Maar het is niet jouw schuld (dit was nooit jouw bedoeling geweest ). Fabrikanten hoef je niet te overtuigen, het heeft totaal geen effect. Tenzij die waarschuwingen gepaard gaan met een gruwelijke foto. Maar goed, dat is niet haalbaar....

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 22:19

Ik zou net zeggen dit is al vaker op bokt geweest, het is sneu wat er gebeurt is en je had het kunnen voorkomen door simpelweg even dat halstertje af te doen. Ja 30 sec werk per dag.. maargoed.

Hardleerse les danmaar?

En ja, je doet het niet expres, val jouw er niet op aan maar dit is toch wel een algemeen bekend feit in de paardenwereld hoop ik!?

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 22:20

jeetje ... ik ben erg geschrokken wat er bij jou op stal is gebeurt Verdrietig

heeel veeel sterkte Ach gut

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 22:22

rakkertje13 schreef:
Ik zou net zeggen dit is al vaker op bokt geweest, het is sneu wat er gebeurt is en je had het kunnen voorkomen door simpelweg even dat halstertje af te doen. Ja 30 sec werk per dag.. maargoed.

Hardleerse les danmaar?

En ja, je doet het niet expres, val jouw er niet op aan maar dit is toch wel een algemeen bekend feit in de paardenwereld hoop ik!?

Het is algemeen bekend in de wereld...
Hoevaak zie je niet mensen die veel te hard rijden? hoevaak zie je niet kinderen zonder gordels in de auto?
Pas als er iets gebeurd, denkt men na. Geen waarschuwing helpt, het is de bewuste keuze van de mens om gevaar te negeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 22:35

rakkertje13 schreef:

Hardleerse les danmaar?

Dit topic is er m.i. om mensen er op attent te maken wat de gevaren zijn als paarden zonder toezicht rondlopen met een halster om. Wat er gebeurd is, is een tragisch voorbeeld van wat de gevolgen kunnen zijn wanneer men daarmee geen rekening houdt/er niet bij nadenkt.

Sommige dingen kunnen gewoonweg niet vaak genoeg gezegd worden.

En daarbij dat dit jouw paard nooit zal overkomen; des te beter. Dit topic kan anderen daarentegen wel wijzer cq. attenter maken wb. risico's. Als door dit topic één paard minder door een dergelijk ongeval zou komen te overlijden denk ik dat het topic zeer zeker zijn doel behaald heeft.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 22:46

Niet alleen in de stal gebeuren zulke ongelukken. Bij ons op de manege is een paard met z'n halster in de wei blijven hangen. Hierdoor is er een hele wond onder z'n hoofd gekomen gelukkig niet om het leven gekomen ofzo. Maar toch het had ook erger kunnen zijn. Ik ga nu in ieder geval proberen het halster écht af te doen in de stal en in de wei. Soms laat ik het namelijk wel om en soms niet.. Maar voortaan hou ik jou verhaal in m'n achterhoofd en doe ik gewoon dat halster af!!

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 22:48

Ik blij dat ik het halster altijd af doe op stal!
Sinds twee weken ook zonder halster in de weide.

Sterkte nog.

grt

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 23:29

Jeetje, wat een erg verhaal zeg! Scheve mond Ik doe altijd de halsters af trouwens. Ja

jOyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 00:04

Wat erg.. bij ons op de manege is zoiets ook gebeurd met een pony, alleen toen was er gelukkig optijd iemand bij! De pony leeft dus nog.
En een tijd geleden is een pony van een meisje die ik ken ook zo doodgegaan, bleef met halster of hoofdstel ofzo ergens aan hangen en heeft zichzelf opgehangen Verdrietig
Sindsdien doe ik ook altijd halster af op de wei..
Sterkte nog trouwens..

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 00:13

Ik laat mn paarden nooit op stal staan met een halster, ze kunnen nergens achter blijven hangen maar ik doe ze altijd af. In de wei doe ik ze altijd om tenzij er geen toezicht is, dan gaan ze af.

Maar ik heb wel een halster die bij het oor- en neusgedeelte uit elastisch materiaal bestaat. Als het paard vast komt te zitten en zich (in paniek) los probeerd te maken dan gaat het halster zodanig uitrekken tot ie zo achter de oren losschiet.
Het is net zoiets als die kattenbandjes met elastiek. Misschien dat het een oplossing is voor mensen die perse een halster om willen laten?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 09:53

goe didee ja, met elastiek. ik was eigenlijk, net als de eigenaresse van mening dat een halsterw el kapot zou gaan, en dat in stal niks was waaraan ze konden blijven hangen,
Fout gedacht dus

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 09:55

Ik moet zegen dat ik dat altijd ook dacht omdat ik nog wel eens een halster zie sneuvelen. Nu weet ik dan beter.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 09:58

En, heb je al leveranciers benaderd? Ben erg benieuwd naar hun reactie...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 10:11

Ik vind het knap van degene dat ze hier verteld wat er zo dramatisch mis is gegaan.

Toch is dit nieuws al zo oud als de weg naar Rome.
Ik heb in de dertig jaar dat ik met paarden werk al minstens twintig keer zoiets meegemaakt. Niet zelf, wij doen halsters af, maar bij collega's, buren etc. En dan het meest met veulentjes bij collegafokkers die veulens het halster omlieten in de stal, omdat het lastig is het om en af te doen.
Ik vind het heel goed dat je dit doet, maar ik vraag me wel af wat het effect is. Als er al jaren paarden op deze manier aan hun einde komen en zelfs degene die het persoonlijk is overkomen soms zijn gedrag niet verandert...tja... Ik ken één paardenfokker die zelfs op deze manier al vier veulens kwijt is geraakt.
Hoe was dat spreekwoord ook al weer van die ezel en die steen?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 10:56

deze ezel stoot zich geen 2 keer, en hoop meer mensen die dit lezen niet eens 1 keer. Bij veulens wist ik het, maar dit waren "oudere" rustige paarden, en niks in de stal waar ze aan kondne hangen, dachten we.
Ik heb op marktplaats een advertentie gezet, en daar heb ikw el al reactie sop gekregen. ook _Charlotte, heeft een winkel en heeft dit verhaal gelezen en wilde geloof ik "meewerken"door klanten te waarschuwen ( hoop dat ik goed begrepen heb)
Ik heb nog geen bedrijven aangeschreven, gisteren was ik niet in staat om alles te regelen, maar dat gebeurd vandaag en morgen. ook ga ik hier de sportzaken afbellen of een mail sturen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:18

Ik geef je groot gelijk dat je mensen wil waarschuwen.

Ik heb zelf ook meerdere halster drama´s meegemaakt en dat kwam vooral gewoon door onwetendheid van de mensen. Gelukkig gaan bij de stal waar ik nu kom altijd de halsters uit, al staan ze maar voor 10min in de paddock.

Zou er niet een halster ontwikkeld kunnen worden die als er te veel druk op komt te staan makkelijk breekt, voor de mensen die toch liever het halster aanlaten.