Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Citaat:Wat voor paard of pony wil ik?
Het is belangrijk om jezelf eerst de vraag te stellen wat je met je paard of pony wil gaan doen. Wil je er op rijden of wil je er mee mennen? Wil je verder in de wedstrijdsport of wil je meer recreatief rijden? Wil je graag springen of wil je alleen dressuur rijden. Deze vragen zijn erg belangrijk bij het vinden van het geschikte dier voor jou.
Ook is het verstandig om jezelf af te vragen of je een jonge onervaren paard of pony wilt of een al wat oudere en ervaren paard of pony. Als je zelf nog niet zo ervaren bent is het vaak verstandiger te keizen voor een al wat ervarener paard of pony.
Het karakter en temperament van het paard of de pony is van groot belang bij je keuze. Bij welk type paard of pony voel jij je het prettigst?
Ook je eigen lichaam speelt een rol. De maat van de pony of het paard moet liefst bij je lengte passen. Vooral jonge ruiters groeien heel erg hard. Het is dan jammer als je met een jaar je pony al weer ontgroeit bent.
Pony's worden naar hoogte ingedeeld in verschillende categorieën;
Categorie A pony's met een stokmaat tot 1.17m
Categorie B pony's met een stokmaat van 1.17m tot en met 1.26,9m
Categorie C pony's met een stokmaat van 1.27m tot en met 1.36,9m
Categorie D pony's met een stokmaat van 1.37m tot en met 1.48m
Categorie E pony's met een stokmaat van 1.48,1m tot en met 1.56,9m
Vanaf een hoogte van 1.57m is het een paard.

E-ers vallen nu best wel vaak buiten de boot. Zou leuker zijn als ze ook een soort van talentendag zouden houden (omdat e-rs nu buiten de rabotalentenrubrieken vallen) of een soort e-ers pavopuc ofzo! Karin schreef:Maar als je dit zeker wilt weten, kun je dit beter even (via mail of telefonisch) aan de KNHS vragen dan op Bokt.
Danielle14 schreef:Heb er ook nog niks over gehoort! Zou raar zijn als ze dat echt zouden doen en dat de e-ers dan paarden zouden worden! Ik vind altijd dat e-ers een soort van tussen klasse moeten krijgenE-ers vallen nu best wel vaak buiten de boot. Zou leuker zijn als ze ook een soort van talentendag zouden houden (omdat e-rs nu buiten de rabotalentenrubrieken vallen) of een soort e-ers pavopuc ofzo!
Karin schreef:Nogmaals:Karin schreef:Maar als je dit zeker wilt weten, kun je dit beter even (via mail of telefonisch) aan de KNHS vragen dan op Bokt.
De KNHS is de enige instantie die je hierover de juiste informatie kan geven.
Aan roddels en geruchten heb je niet zoveel.
Maar dat ze echt paarden worden kan ik me niet voorstellen. De meeste e-ers hebben niet echt paardengangen.
Kylan schreef:Ik heb het wel gehoord ja.
De E's gaan er uit, dat worden weer gewoon paarden, en er komt een nieuwe groep bij de paarden voor ruiters tussen de 12 en 18 jaar.
Ik weet alleen niet meer waar ik het gehoord/gelezen heb.