In Rijssen aangekomen gingen we eerst wat drinken maar daarna gauw de paardjes van de trailer gehaald en naar de werkplaats gedaan. Meneer Smit (de schoenmaker
) had ons eerst nog wat uithelegd over de nadelen van ijzers op een dood, in de lengte doorgesneden stuk paardenbeen. Dat was erg interessant!Toen begon het echte werk. Smit ging mallen van de hoeven maken voor precies de juiste maat paardenschoen. Pjelk was als eerste aan de beurt en eerst werden zijn benen omwonden met articlast oid
iig een blauw soort band. Daarna kwam het gipsverband er omheen wat nat gemaakt werd met een spons. Dit moest 10 minuutjes drogen en kon doorgeknipt en er af gehaald worden. Met Sieta (de andere Fjord) ging het net zo. Daarna mochten beide paardjes nog even twee voorbeenschoentjes passen. Sieta vond ze best raar maar die had ook nog niet zo vaak iets aan haar benen gehad. Pjelk was de transpotbeschermers gewend en de reflecterende beendingen dus die maakte er niet zo`n punt van. Hij ging er heel mooi met verheven stappen mee draven.
Afijn de schoenen moeten nu nog gemaakt worden (doet de man zelf0 aan de hand van de mallen en dan krijgen we als alles goed is volgende week de hoefschoentjes thuisgestuurd. Kunnen we eindelijk weer HELE LANGE ritten maken
! 
...
.