Over terrorisme en veiligheid

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Over terrorisme en veiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 09:38

Onder het mom van een 'goed doel' of een 'hogere moraal' blijkt veel aan de modale burger verkocht te kunnen worden.

'Veiligheid' of beter, een 'veilig gevoél' is een erg sterk verkoopargument.

In de VS is het brede publiek er inmiddels achter dat 'veiligheid' en berschermende maatregelen' niet hetzelfde zijn als kwaliteit van leven.
De Nederlandse ruiterij krijgt van veel kanten een veiligheidscampagne over zich heen met het argument 'het aantal ongelukken MOET omlaag' en vervolgens wordt daar de verplichting een helm te dragen aan toe gevoegd.

Iedereen wil zich veilig voelen en staat dus open voor dergelijke argumenten. Het ís ook verstandig om over beschermend kleding na te denken. Het heeft echter niets, maar dan ook NIETS met het aantal oneglukken van doen. Vaardigheid is waar het om draait.

De ruiterij heeft inhoudelijk niveau van beleidsmakers en lesgeefmensen te nodig en geen helm- of andere plicht.
Een rijschool die de leerlingen verplicht een helm of andere beschermende kleding te dragen is daarmee zo goed als gevrijwaard van de schuldvraag indien een leerling valt.
Die leerling echter is daar om te leren niet te vallen of om goed te vallen....

Het gaat om het verbeteren van de kwaliteit van het rijden, het gaat er om dat ongelukken voorkómen worden, niet om het beperken van de schade achteraf.
Natuurlijk, zet een helm op, doe een bp aan maar weet dat dit geen ongeluk voorkomt. Meer vaardigheid wél.

De bal ligt bij de ruiters zelf. Wat willen ze? Meer verplichtingen beschermende kleding of betere kwaliteit van rijden?

HC

Esther

Re: Over terrorisme en veiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:39

Hier kan ik het mee eens zijn. Er zou meer aandacht moeten zijn voor het veilig omgaan (incl. rijden) met paarden.

Hoevaak zie je niet dat kind een pony krijgt en ouders totaal geen verstand hebben van paarden. Die niet weten wat een paard eigelijk voor wezen is en welke behoeften zo'n dier heeft. Ik zie daar zoveel fout gaan, niet alleen qua verzorging maar ook met rijden.

Mensen die bijvoorbeeld denken dat een paard vooral veel krachtvoer moeten hebben en daar op kunnen leven waardoor de pony stuitergek wordt. Ook ingegeven door de o zo goede bedoelingen van vriendinnetjes die al eens ergens wat gehoord hebben.

Op maneges wordt imo ook weinig voorlichting gegeven over veiligheid, net of alleen een cap alles helpt voorkomen. Daarbij vergeten ze bijvoorbeeld beugels en schoeisel.

Oefingen om 'goed' te vallen heb ik bijvoorbeeld nooit gehad, vind ik wel jammer, had het wel een paar keer kunnen gebruiken... Toen ik flink hard van mijn paard viel had ik geen cap op, maar ja die had ook niet geholpen tegen op mijn stuitje vallen en een knieblessure.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 20:45

TAO --> PP.

Algemene discussies over paardenonderwerpen horen op dit forum Lachen Ruiter is bedoeld voor concrete vragen over merken, producten etc.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 21:28

nou, ik ben het er niet helemaal mee eens.
als het goed is wordt er op een manege aandacht besteed aan een goede manier van vallen.
maar het blijft een feit dat een paard vier harde hoeven heeft, waar je bij een val niet graag een tik van tegen je hoofd aan wilt hebben.
dat is mijn reden om een cap te dragen, en zo mogelijk op klompen naast mn pony te lopen, want ook tenen zijn kwetsbaar.
ik kan me dan concentreren op het paard/ het genieten van de omgang met mn paard, zonder dat ik hoef op te passen voor de hoeven.

ook is het vaak druk in het verkeer, waardoor een ongeluk misschien sneller kan gebeuren.
naast goede les, is het naar mijn mening dan ook belangrijk dat de overige verkeersdeelnemers respect hebben voor ruiters, beide partijen de verkeers regels kennen, en er meer ruimte wordt gemaakt voor ruiters, om veilig buiten te kunnen rijden.
ik weet niet of dat laatste in de VS ook aan de orde is, daar ben ik nog nooit geweest.