probleem met hoeven uitkrabben

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Evel_Knievel

probleem met hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 18:49

naja de titel zegt het al..ik heb dus een probleempje met 1 paard op de manege, ik kan haar hoeven dus niet goed uitkrabben.ze maait met haar voorbenen, als ik de hoeven uit wil krabben. als ik het been dan vast heb zet ze haar gewicht erop of probeert ze het uit mn handen te trekken zeg maar. beetje stom maar hierdoor durf ik niet echt bezig te gaan met de achterhoeven zegmaar Gestoord Frusty
weten jullie misschien iets hoe ik dit zou kunnen verhelpen?
alvast bedankt Knipoog

Evel_Knievel

Re: probleem met hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 21:36

echt niemand ?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 21:42

Gewoon blijven vasthouden, deed de mijne ook. Tegen praten, heb het ook wel eens met een touw gezien om de kogel. En optillen zo sta je juist buiten bereik moest ie gek doen, maar als ie dan gaat lopen, gaat ie mooi tegen de grond.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 21:46

Wat ik nu ga zeggen komt in vele ogen "slecht" over of wat dan ook; Maar als de pony heel z'n gewicht op je gaat zetten lijkt het me dat ze niet erg goed weet wie juist de baas is. Met mijn shetlander was dit ook het geval, die ging werkelijk HEEEl het gewicht gaan zetten op die ene opgetilde voet. en *klak* die heb ik toch wel even laten vallen -wel niet zomaar uit het niets natuurlijk- Stemhulp,duwtje,verzetten, en dan traag maar zeker dieper gaan zakken en tot ong 3 cm voor de grond. *klak* Geloof me dit heeft ze nooit meer geprobeert!

het is een manege paard dus het lijkt me dat je dit niet mag doen? Misschien eens raad vragen in de manege zelf. Ik weet niet hou oud dit paard is?

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 21:55

ik heb geen idee hoe oud ze is..maar ze is zowiezo beetje een handje vol op stal Tong uitsteken
iemand anders die ik er ook al naar had gevraagd die zei dat ik haar dan gewoon een behoorlijke tik moet geven...maar ik weet niet precies hoe ver ik daarmee moet gaan en wat te hard is voor zo'n beest

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 20:18

Vraag je manege-eigenaar eens om hulp. Hij/zij weet vast wel hoe dit op te lossen is. En het paardje probeert jou gewoon uit (ben ik bang). Hij weet nu dat het bij jou lukt om lastig te doen en jij krabt zijn voetjes niet meer uit. Dus hij heeft gewonnen. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar jij moet strenger worden. hij kan gewoon zijn voetjes geven zonder geklier.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 01:06

Wat wil je nu dat we adviseren? Hoe vaak ga jij om met dat manegepaard, hoeveel mensen proberen nog meer die voeten uit te krabben en zetten niet door tot ze een voetje krijgen?

In omgang met paarden zijn er drie dingen heel erg belangrijk. Konsekwent handelen, konsekwent handelen en konsekwent handelen. En aan jou nu de vraag: hoe konsekwent wordt er met een manegepaard omgegaan als er meerdere mensen mee omgaan?

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 07:05

Soet schreef:
Wat ik nu ga zeggen komt in vele ogen "slecht" over of wat dan ook; Maar als de pony heel z'n gewicht op je gaat zetten lijkt het me dat ze niet erg goed weet wie juist de baas is. Met mijn shetlander was dit ook het geval, die ging werkelijk HEEEl het gewicht gaan zetten op die ene opgetilde voet. en *klak* die heb ik toch wel even laten vallen -wel niet zomaar uit het niets natuurlijk- Stemhulp,duwtje,verzetten, en dan traag maar zeker dieper gaan zakken en tot ong 3 cm voor de grond. *klak* Geloof me dit heeft ze nooit meer geprobeert!

het is een manege paard dus het lijkt me dat je dit niet mag doen? Misschien eens raad vragen in de manege zelf. Ik weet niet hou oud dit paard is?

Dit heb ik dus ook gedaan met mijn vorige shetlanders. Ze wilden niet luisteren omdat ze niets gewend waren bij hun vorige eigenaar. 1 keer laten vallen en ze waren zo lief als muisjes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:27

Als je de verkeerde tegenkomt leren ze er nog niet van hoor. Idd, laten vallen kan de oplossing zijn, maar dat zou ik dan niet in de box of op een betonnen spuitplaats doen.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 21:36

Omdat dit specifiek over een manegepaard gaat en je daar toch anders mee moet omgaan (al is het maar, omdat ie niet van jou is Knipoog ), verplaatst van OMG naar MHK.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 20:38

Ik hou zn hoef altijd gewoon vast en geef dr een waarschuwing met mn stem, ze weet nu wel heel goed dat ze dat niet moet doen Lachen eigenlijk dus opgelost op een rustige en goede manier. bij manege paarden is dat alleen wat lastiger denk ik, omdat de hoeven elke keer weer door een ander worden uitgekrabt en er dus elke keer andere reacties op worden gegeven.