FNRS op de manege.. een aantal vragen..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gowlan

FNRS op de manege.. een aantal vragen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 15:28

hey allemaal.
ik heb een vraagje want de eigenaar van de manege heeft me een beetje beoordeeld en zei als ik met fnrs wil starten (en dat wil ik maar durf(de) ik niet) dat ik dan in de F3 kan starten..
ik heb het dus nu over FNRS.
maar nou had ik een vraagje.. wat kun je doen om heel kalmpjes zonder stress of een black out je proef te kunnen rijden en wie weet welke proef er achter de F3 Schuilt?
en hierbij heb je toch Geen theorie?
en heeft iemand een filmpje van het proefje of zelf een soort van ''filmpje'' gemaakt/gevonden van de F3 en zou diegene het aan willen geven waar het staat/naar mij willen sturen via de mail?
dan had ik verder nog een vraagje want ik weet eigenlijk niet precies waar je de meeste punten mee kan scoren zonder super veel moeite te moeten doen... want wat zou ik doen bij een pony met korte/halflange manen? knotjes, matjes, of een vlechtje? en dan de staart dan wilde ik zo'n invlecht geval (ik kom niet op de benaming) hebben want dat vind ik er prachtig uitzien bij de meeste pony's.
alleen dan nog iets» hoe maak je nou eigenlijk een knotje/matje (manen) en zo'n invlechtgeval (staart) ik kan natuurlijk als ik weet hoe je dat alles moet maken wat uitproberen bij de pony, wat vind hij fijn en wat vind hij minder en wat staat leuk en is goed te doen en wat niet...
dan wil ik graag weten wat voor poetsspullen jullie gebruiken (als je een lamsvellen bontje niet kunt betalen en wel b.v. babydoekjes ofzo hebt) wat je pony laat ontspannen dat hij rustig blijft.
en verder dan nog: hoe maak jij je ''planning'' bij wedstrijden zodat je jezelf niet hoeft te haasten en alles lekker relaxed kan doen?

sorry voor de vele vragen, ik hoop anders wel dat ik op alles of een aantal dingen antwoord krijg.
sorry ook als dit onderwerp verkeerd staat.

Met vriendelijke groeten en veel dank, Patricia van der Spek

C_hristel

Re: FNRS op de manege.. een aantal vragen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:32

Ik rij ook altijd de f proeven.. het is harstikke leuk.. En je moet je vooral niet zo'n zorgen maken. Zeker bij de f3 zijn ze nog niet zo heel streng. Zorg gewoon dat je op het goede been lichtrijd en in de goede gallop zit. Rij goed op de letter en probeer niet over de A C lijn te slingeren. Ik ga meestal iets van 2 uur van te voren poetsen vlechten enz. Zo heb je ruim de tijd en kom je niet in tijd nood. Ik rij ongeveer een half uurtje van te voren in. Zelf vind ik gwne kotjes het mooiste en netste staan bij een paard. Maar je moet het natuurlijk zelf weten.

C_hristel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:42

Dit is met naald en draad gedaan. Je kan het natuurlijk ook gewoon met elistiekjes doen. Dan vouw je het vlechtje dubbel, hoevaak het dubbel moet vouwen hangt af van de lengte van de manen. Nou en dan doe je er een elistiekje om

hoe het beste knotjes maken
Vonnie84 schreef:
Gewoon een vlecht maken:
Afbeelding

Vervolgens het uiteinde dubbel klappen en een stiekje erom:
Afbeelding
Afbeelding

Naald en draad pakken. In het uiteinde een knoop maken:
Afbeelding

Met de naald door het uiteinde van de knot:
Afbeelding

Draad erdoor halen:
Afbeelding

Naald door de manen halen (zo dicht mogelijk bij de manenkam. Goed in het midden, anders gaat je knot scheef):
Afbeelding

De naald komt er aan de andere kant weer uit:
Afbeelding

De draad aantrekken. Nu gaat de knot vanzelf dubbel:
Afbeelding

Dan de knot zo maken, zoals je wilt dat die eruit komt te zien. Dus nog een keer dubbel klappen (Rongo's manen zijn erg kort, dus dat was bij hem niet nodig):
Afbeelding

Terwijl je de knot vasthoud met je ene hand, haal je met je andere hand de naald via de achterkant (daar zit je naald nog) door de knot heen haar voren. Proberen zo laag mogelijk te blijven:
Afbeelding

Dan haal je de draad weer van de voorkant terug naar de achterkant. Weer proberen zo laag mogelijk te blijven:
Afbeelding
Dit kan je zo een keer of 2 - 3 doen. Dan zit je knot zo vast als een huis.

Zo ziet je knot er dan uit:
Afbeelding

Aan de achterkant blijft dan nog een stuk draad over. Die knip je gewoon zo dicht mogelijk bij de knot af (zo zie je em niet zitten):
Afbeelding

Ik hoop dat het zo lukt. Je moet het gewoon gaan proberen en de foto's erbij houden. Dan lukt het vast wel! Ja

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:42

Hoe de verzorging eruit moet zien is een beetje een ding van de manege. De manege waar ik rij houdt niet erg van dat getrut met paarden, dus die rijden gewoon gepoetst, maar met losse manen en staart - wij hoeven ook geen wedstrijdkleding te dragen. Vraag het eens aan je manegehouder.

De F3 is geen moeilijke proef: netjes op de letter rijden, volte in het midden, over de korte diagonaal van hand veranderen, een nette galop en een gebroken lijn. En een klein stukje doorzitten.

Van de F3 bestaan 2 varianten: A en B. Als je even googlet op F3 en proef kom je een heel eind, bijvoorbeeld http://www.manegehetjen.nl/documents/FN ... F3%20B.pdf . En er zit inderdaad geen theorie bij.

Niet te bezorgd over maken: er hangt niks van af, als je de 210 punten niet haalt komt er vanzelf nog weleens een mogelijkheid. Maak er gewoon een leuke dag van Lachen

C_hristel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:44

Hoe vlechten jullie???
KarinvdM schreef:
Voorpluk:
Afbeelding

Afbeelding
Nu lukt dat niet bij ieder paard, een dun plukje is niet makkelijk om een beetje netjes te vlechten.
Het invlechten van de staart gaat netzo, het is ook een kwestie van oefenen.

Afbeelding
Ik deed er altijd wel wat haarlak op.

Ik vlecht met elastiek.
http://groups.msn.com/_Secure/0QwDYDrwS ... 1223262419
Maar ik wil het toch eens leren met naald en draad.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 16:43

Jaaa ik gaa mijn best dus eens doen om die knotjes enz. te kunnen maken en het proefje oefenen!

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:43

Groot compliment voor Vonnie84, zo duidelijke uitleg van het vlechten met naald en draad heb ik nog in geen enkel paardenboek gezien Afgod

En verder inderdaad niet te moeilijk doen, in ieder geval netjes poetsen, zorg dat witte plekken wit zijn, dat het zadel en hoofdstel schoon zijn (vind de manegehouder ook vast niet erg als je dat een keer wilt poetsen) maak je laarzen schoon, nette kleding aan.
Verder inderdaad secuur rijden en zorg dat het nog leuk is!! Niet teveel stressen maar ervan genieten!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 07:28

PaTriiCiiaa schreef:
maar nou had ik een vraagje.. wat kun je doen om heel kalmpjes zonder stress of een black out je proef te kunnen rijden en wie weet welke proef er achter de F3 Schuilt?
en hierbij heb je toch Geen theorie?

Gewoon lekker gaan rijden en relaxen. Waarom zou je stress hebben, de F3 is echt zo moeilijk of zo streng nog niet.
Je hebt idd geen theorie, die heb je pas weer bij de F4.

PaTriiCiiaa schreef:
en heeft iemand een filmpje van het proefje of zelf een soort van ''filmpje'' gemaakt/gevonden van de F3 en zou diegene het aan willen geven waar het staat/naar mij willen sturen via de mail?

Je manegehouder heeft een supermooi boekje waar alle proeven en theorie in staan die kun je opt gemakje doorlezen.

PaTriiCiiaa schreef:
dan had ik verder nog een vraagje want ik weet eigenlijk niet precies waar je de meeste punten mee kan scoren zonder super veel moeite te moeten doen...

Als je zo denkt kun je beter geen wedstrijden gaan rijden. Ieder punt op je protocol is even belangrijk en je zult voor iedere punt evenveel moeite moeten doen, anders reden we allemaal wel olympische spelen toch?

PaTriiCiiaa schreef:
want wat zou ik doen bij een pony met korte/halflange manen? knotjes, matjes, of een vlechtje? en dan de staart dan wilde ik zo'n invlecht geval (ik kom niet op de benaming) hebben want dat vind ik er prachtig uitzien bij de meeste pony's.
alleen dan nog iets» hoe maak je nou eigenlijk een knotje/matje (manen) en zo'n invlechtgeval (staart) ik kan natuurlijk als ik weet hoe je dat alles moet maken wat uitproberen bij de pony, wat vind hij fijn en wat vind hij minder en wat staat leuk en is goed te doen en wat niet...

Ligt eraan wat er mag op de manege, vaak start je samen met iemand op dezelfde pony en zul je samen wat moeten bedenken en uitvoeren.

PaTriiCiiaa schreef:
dan wil ik graag weten wat voor poetsspullen jullie gebruiken (als je een lamsvellen bontje niet kunt betalen en wel b.v. babydoekjes ofzo hebt) wat je pony laat ontspannen dat hij rustig blijft.

Ik snap de link niet zo tussen poetsspullen en je pony laten ontspannen zodat hij rustig blijft. Poetsen is poetsen en neem aan dat de manege wel poetsspullen voor de pony's heeft. Lamsvellen bontje ???? Gebruik gewoon borstels en maak de vieze plekken schoon, daar heb je geen dure spullen vor nodig hoor.

PaTriiCiiaa schreef:
en verder dan nog: hoe maak jij je ''planning'' bij wedstrijden zodat je jezelf niet hoeft te haasten en alles lekker relaxed kan doen?

Zorg dat je kleren op tijd gewassen zijn, spullen compleet (vergeet je witte handschoentjes niet). Zorg dat je een lezer hebt die duidelijk kan voorlezen en de proef kent. Wees op tijd aanwezig, kleed je op tijd om (tip trainingsbroek over je witte rijbroek kan handig zijn hihi).

PaTriiCiiaa schreef:
sorry voor de vele vragen, ik hoop anders wel dat ik op alles of een aantal dingen antwoord krijg.
sorry ook als dit onderwerp verkeerd staat.

Bedenk maar zo, domme vragen bestaan niet Haha!
Welke manege sta je trouwens?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 09:17

WD-V --> MA

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 15:51

Hoi Patricia,

F-proefjes zijn hartstikke leuk om te doen, zonde om je daar heel druk om te maken! Probeer het te zien als een leuk dagje op de manege, met als hoogtepunt dat je met je lieveling kunt laten zien wat je al kunt, en waar je nog kunt leren.
Zo is eigenlijk elke wedstrijd bedoeld he; die jury zit niet in dat hokje om gniffelend te bekijken wat jij allemaal niet kunt. Nee, die zit daar om te zien wat jij allemaal al wél kunt, en om jou (en je manege!) aan te geven wat eventuele verbeterpuntjes nog zijn. Positieve insteek dus, dus niet te zenuwachtig om maken hoor! De meeste juryleden die F-proeven jureren laten ook lekker veel opschrijven op het protocol (dat briefje waar je cijfers op staan) dus dat is hartstikke leuk en leerzaam.

De juryleden zijn mensen zoals bv Vippie die hierboven ook een stukje heeft geschreven. Zij rijdt zelf ook wedstrijden, met een fjord! Dus ook zeker niet iemand die alleen "de perfecte combinatie" met een groot bruin dressuurpaard wil zien en verder niets.
FNRS-jury's zijn geschoold om te beoordelen hoe jij met de manegepony door je proefje stuurt, dus zij houden er rekening mee dat het paardje door veel verschillende mensen bereden wordt, dat jij steeds op een ander paardje zit etc etc.

Doe gewoon maar een keertje mee, dan zul je zien dat het gewoon hartstikke leuk en gezellig is!

Overigens: (zoals Vippie ook al zegt) voor goed poetsen heb je geen keidure spulletjes nodig, manen en staart is in overleg met de manege (en als je nog niet zo netjes vlechtjes kunt maken, dan regel je gewoon met een andere ruiter die ook op die pony rijdt dat jij poetst en hij/zij vlecht!). Maarrrrrrr.... als jij punten wilt scoren zonder ergens je best voor te doen, dan ga je OOK bij de F-proefjes niet vinden wat je zoekt. Om goed te leren rijden zul je je best moeten doen, en om lintjes (en promotiepunten) te winnen natuurlijk ook! Knipoog

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 22:50

@ vippie» PaTriiCiiaa schreef:

dan had ik verder nog een vraagje want ik weet eigenlijk niet precies waar je de meeste punten mee kan scoren zonder super veel moeite te moeten doen...

Vippie:
Als je zo denkt kun je beter geen wedstrijden gaan rijden. Ieder punt op je protocol is even belangrijk en je zult voor iedere punt evenveel moeite moeten doen, anders reden we allemaal wel olympische spelen toch?

ik bedoel op de manier van; je krijgt overal punten voor maar qua uiterlijk pony en/of ruiter, je kunt jezelf netjes maken zonder er zeker 6 uur over te doen, maar hoe doe je dat het makkelijkst en misschien snelst?

en qua ontspannen van de pony» de pony is hoofdschuw en best wel snel gestrest (alleen met poetsen) omdat die het dan best wel eng vind als je richting de hals hem poetst.. en als ik vlechtjes/knotjes/(ik weet niet wat) maak dan laat ik het door 1 bepaald meisje altijd wel doen als ik op hem zitten zou... anders wil ik het natuurlijk wel proberen maar moet zij er wel bij zijn want laatste keer met de pas de deux zei een meisje ja ik kan heel goed vlechtjes bij hem maken en toen deed ze dat en ze kalmeerde hem niet en deed ik alleen een beetje maarja die pony dacht ook zij doet dingen bij mij dus moet zij me kalmeren, naja toen was mijn halster dus kapotgetrokken omdat hij ging steigeren en naar achter rende, dus dat meisje zette hem op stal, gaf mijn kapotte zelfs WEINIG GEBRUIKTE (kan hem niet helemaal nieuw noemen..) halster en liep gewoon weg om iemand anders te helpen, zonder ook maar sorry of iets.. ik neem het haar niet allemaal kwalijk maar zeg op zijn minst sorry denk ik dan..
maarja dus vraag ik dat meisje die hem altijd goed onder de duim heeft of ze het wil doen/wil leren en dat ik het doet waar zij bij is (voor tips ofzo).

en dan nog voor Vippie» Hartstikke bedankt voor alles! Haha! en je wilde weten waar ik reed: Hippisch Centrum Barendrecht (HCB) en ik heb geen eigen paard maar daar zal ik ook nog lang niet klaar voor zijn, als je je bedenkt dat Anky nog niet eens helemaal uitgeleerd is Lachen

@ Sonja» hartstikke bedankt ook jullie en de rest hebben me erg veel vertrouwen gegeven!!
ik ga dus echt me inschrijven voor de eerstvolgende wedstrijden!

marjotjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 21:11

sucses met het rijden van je wedstrijden ik zit nu zelf eindelijk in de f6 na de f5 7x te hebben gereden

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 21:29

Ik doe nu F5a Knipoog! Strart over 2 weken! Haha!
Heel veel succes! Het loopt vast op rolletjes!

veertjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 20:53

heey ik hoorde een keer dat als je klaar was met de f proefjes dat je dan in de L1 mocht starten maar bij de meeste maneges kan je alleen L1 starten met je eigen paard... op mijn vorige manege reed ik L2/M1 niveau... en nu moet ik stoppen met wedstrijden omdat ik geen L2 kan starten met manege paarden:( heel erg jammer:( maar jij veel suc6 met je F3 gaat vast lukken;) en al heb je geen winstpunt, maakt ook niet uit, gewoon lekker door oefenen..Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 09:15

Het leuke van het FNRS-systeem is dat je een startkaart bij de KNHS aan kunt vragen met een manegepaard of pony. Vraag er maar eens naar bij je manege. Misschien kan het bij jullie ook wel!

chanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 16:07

Bij ons op de manege kan je onderlinge wedstrijden wel op een manege pony/paard doen op L/M niveau alleen niet officieel. Wel als je een paard least kan je het vragen maar anders niet. IK heb het hier dan over manege Hillegom , weet naatuurlijk niet hie het op andere maneges is..

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 14:26

Ik heb nieuws Bloos Haha!
ik heb me ingeschreven voor de wedstrijden, kon alleen mijn eigen topic moeilijk vinden dus duurde het even. de 24e rij ik de f3 Haha!
Ik heb er echt zin in, of ik het nou ga verknallen of niet! Tong uitsteken
××× Patricia

C_hristel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:27

haha goedzo! veel plezier. Er is ook een topic over fnrs proefjes. zal de link ff zoeke

C_hristel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:28

chanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 20:03

PaTriiCiiaa hel veel succes alvast met ej wedstrijd!! En ej moet gewoon rijden zoals je anders rijd en dan zie je wel wat e rvan komt.. Je an toch niet meer dan je best doen denk ik altijd maar.. IK heb trouwens zondag wedstrijd start de F8a..

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 12:10

Hartstikke bedankt voor de link!! ik heb hem ooit bekeken volgens mij maar ik heb er wel wat aan, nu heb ik iets om mee te kunnen praten!!
maar iig bedankt voor jullie steun en Chanty veel succes Morgen!!!
Super bedankt!
××× Patricia Haha!

chanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:19

Even de uitslag van gister: Reed de F8a en ben 1e geworden met 220 punten dus op naar de F8b, en nu zal ik voor jou duimen patriiciia..

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 14:46

Wauw Super!!!!!!
echt waar goed gedaan joh!
iig bedankt dat je nu voor mij gaat duimen.. hehe Tong uitsteken
××× Patricia

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 12:25

Vandaag die wedstrijd.. vanavond (als ik het niet vergeet) krijgen jullie de uitslag..
ooh en dan nog iets.. mag als 1e beginne... Frusty Huilen van het lachen Nagelbijten / Gniffelen

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 15:34

En hoe is het gegaan? Ben wel een beetje nieuwschierig!

Heb vanochten men F5a proef gereden 217 puntjes das goed! 1 meer dan de vorige keer Haha!:D!