Dood paard langs de weg

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 13:34

Bij kennissen moesten ze van de winter het paard in laten slapen. Het was ergens bij feestdagen en het was donderdag. Mochten ze kiezen: of bij huis inslapen, maar dan zou die pas maandag worden opgehaald. Of het paard naar de kliniek en dan daar inslapen. Dat hebben ze dus maar gedaan....

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 14:28

Ja in de 7 jaar dat ik nu op deze stal ben is er 1 paard op transport gegaan de eigenaar heeft het daar nog moeilijk mee en 2 zijn er rechtstreeks op het erf afgeschoten.
Daarna wist ik het zeker als het zover is Ook Lottie zo aan zijn einde komen (liever natuurlijk door ouerdom...)
De paarden stonden rustig te grazen op het erf moesten hun hoofdoptillen en het was weg gewoon over...
het enige nare is dat ze zo op het erf vallen.
voor mijzelf persoonlijk mooier dan het spuiten waar het paard van de buren zo tegen ging vechten.
Deze paarden zijn dezelfde dag nog opgehaald en hebben op het erf gelegen.daarna wees alleen nog wat opgedroogd bloed de plek aan.
kalveren gaan wel aan de weg onder een badkuip zo'n grijpwagen destructor mag wel op het erf komen maar ivm onze stallen is de draai vrij moeilijk te maken dus komen ze liever aan de weg met uitzondering van paarden.
das fijner voor de eignaar.......

casy

Berichten: 131
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 14:36

Ik denk dat als ik zou moeten kiezen tussen in laten slapen en schieten, dan kies ik toch voor schieten.

Het lijkt erg hard, maar het gaat wel veel sneller en het paard merkt er minder van. Bij een spuitje krijgen ze eerst een sapierverslapper en dan de uiteindelijke spuit. Het paard heeft dan het gevoel dat hij stikt. Dat vindt ik zo een akelig idee. Als het moet dan ook erg snel.

Dus dan toch schieten. Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 19:31

hoi
Ik heb een tijd geleden nagevraagd hoe het zit met cremeren van paarden.
In Varseveld staat een crematorium.
Als je paard nog leeft maar je moet hem nog in laten slapen kun je er voor kiezen of dat je dat thuis laat doen (hou er wel rekening mee dat als je dat in de stal doet hij daar bijna niet meer uit kan) of je mag hem daar in een ruime box laten inslapen.
Als ie al dood is komen ze hem ophalen.
hoe dat gebeurt weet ik niet maar ik neem aan toch met een kraantje oid want een paard is nu eenmaal zwaar.
De kosten lagen toen ik het vroeg rond de 5000 gulden.
Je krijgt als je wilt de as van je paard mee.

zelf wil ik Kawa ook laten cremeren (hoop nog wel dat het 20 jaar duurt)Ik kan me dus ook niet voorstellen dat mijn paard in zon grote vrachtwagen word gedumpt.
Ik wil gewoon waardig afscheid van hem kunnen nemen.Voor mij is ie wat dat betreft hetzelfde als een mens.De as van hem zou ik dan in het bos of zo uitstrooien.

Roel
Berichten: 653
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 21:45

Eerlijk gezegd moet ik er niet aan denken dat ik voor de keuze moet komen te staan om het paard in te laten slapen of schieten. Moet er niet aan denken. Dat weet ik nu al. Ik heb eigenlijk nog geen eens een paard maar nu al daaraan denken. Kan het niet. Denk alleen niet dat ik zo'n beslissing op 1 dag zou kunnen nemen, ook niet alleen waarschijnlijk. De meningen zijn er erg over verdeeld. De een schiet liever de ander laat hem inslapen. Ik zou het op dit moment niet weten. Zou daarvoor denk ik wel om hulp vragen aan bepaalde mensen.

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 21:48

Het is een heel naar gezicht om ze aan de weg te zien liggen. Toen bij 'ons' Hodessa doodging, was het nog niet zeker of ze voor het weekend opgehaald kom worden. Dus toen lag ze gewoon op het erf ( Waar ze nog opengesneden moest worden voor de doodsoorzaak) Gelukkig heeft de dierenarts haar netjes dichtgemaakt en omgerold. 's Middags hadden de "mensen met de vrachtwagen" haar op het erf afgehaald, wat ik heel netjes vond. Dus gelukkig heeft ze niet aan de weg gelegen. Ook wel beter, want er kwamen veel mensen langs met honden enzo, nou je raad het al..........

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 21:52

Als het moet gebeuren, kies ik absoluut voor schieten. Bij ons op stal was een paard die ze netjes in wilde laten slapen, met een spuitje dus. Alleen wou de DA het zo netjes doen, dat hij de verdovingsstof te langzaam inspoot (als het te snel gaat krijg je meer stuiptrekkingen). Het infuus vloog eruit doordat het paard echt hysterisch werd, raakte natuurlijk de controlekwijt, en de aders sloegen dicht!! Er was dus geen naald meer in te krijgen en uiteindelijk hebben ze dat paard de keel door moeten snijden, zodat hij doodbloede!!
Ik was er toen gelukkig niet bij, maar het schijnt dat een horrorfilm er niets bij was, en dat nog wel bij je maatje, echt vreselijk.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 22:41

Vorige zomer was er bij een kudde shetjes waar ik vaak kwam een dood veulen geboren in de nacht voor dat ik weer kwam. Het was een van m'n lievelings pony en het is heel hard als je met je vrolijke kop ga kijken of het veulen er al is en je komt voor de stal een dood veulen tegen en zie je lievelings pony als enige in een box staan. Ze(het veulen) lag dan wel onder een zijltje maar niet goed afgedekt. Ik heb het veulen dus nog even gezien. Ze was heel mooi en ik zal het nooit meer vergeten! Het is voor mij het mooiste veulen wat geboren had kunnen worden! Dat is m'n enige troost. Dit jaar is er gelukkig wel een heel mooi(maar niet zo mooi als die van vorig jaar)gezond veulen geboren. Ze heeft gelukkig niet lang de wel gelegen maar is weg gebracht.
XXX
Ciska Verdrietig

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-01 00:17

Getsie het is echt een heel droevig forum geworden... Is ook nogal wat, het is zo confronterend als je zo'n paard ziet liggen. Dan ga je nadenken over hoe het later met je eigen paard moet.
Vandaag lag het paard er nog steeds trouwens. Verdrietig

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 07:18

Als ik dat hoor, van dat stikken, dan ga ik toch ook voor schieten..
Maar het is zo cruw...bah Verdrietig
Ik heb weleens van een masker gehoord dat ze het paard opzetten ofzo? En schieten ze met een gewoon pistool ofzow? Ieks...Ik hoop dat mijn paard later gewoon doodgaat omdat hij dan oud en en dat ik die keuze niet hoef te maken!!! Huilen Huilen Huilen Huilen

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 18:20

Citaat:
Op 2001-05-29 23:59, schreef Zep:
Je moet maar denken: hij is toch dood. Als het goed is wordt hij snel opgehaald en hoef je er niet meer naar te kijken.

dat is toch zielig als je dat ziet liggen, dan zou ik ook moeten slikken. en ik heb niet van "hij is toch dood" het kan aan mij liggen maar het komt ERRUG gevoelloos over.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 18:31

Ik zou ook kiezen voor de kogel, gaat sneller en pijnlozer (bij verdoving/inslapen gaan de paarden er eerst nog tegen liggen vechten en met een kogel/pin door de kop is het ineens gebeurd). Ik zou er zelf bij willen zijn om te zien dat hij dood is zodat je niet later hoort dat hij nog hier of daar loopt. Hetis droevig mar je moet er wel over nadenken want je kunt altijd voor de keuze komen te staan en dan kun je er al beter over nagedacht hebben wat je wilt.

carina

Berichten: 2787
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 20:49

ik denk dat als het dier niet meer te helpen zal zijn dat ik hem liever zelf wegbreng dan dat ik het iemand anders laat doen. je weet dan zeker dat het gebeurd is en ik denk dat ik er dan ook vrede mee zal hebben Verward