Ten eerste wil ik even zeggen dat ik met dit topic GEEN discussie wil over 'moeten alle hengsten gecastreerd worden etc.'
ik heb gewoon een vraagje en wil dit zonder al die discussies kunnen oplossen (er zijn namelijk al genoeg topics waar dergelijke discussies gevoerd worden..)
Afgelopen zomer ben ik opzoek gegaan naar een paard. M'n oude vriendje was overleden en was wel weer toe aan een nieuw peerd
Ik op zoek, vele leuke gevonden, bijna allemaal afgekeurd.
Tot ik bij iemand kwam die haar eigen paard wel eventueel zou willen verkopen. Ja je raad het al, een hengst.
Ik had absoluut niet de bedoeling een hengst te kopen, en al helemaal niet om hem vervolgens hengst te laten!
Maargoed, ik was verliefd, liet hem keuren, helemaal perfect en kocht hem! Ruinen kon altijd nog
Als je niet weet dat er ballen onder hangen zul je nooit zeggen dat het een hengst is, hij is braver, liever etc dan menig ruin en merrie
(ja, ook op vreemd terrein, en ja ook met (hengstige) merries in de buurt) er is gewoon helemaal niks aan de hand.
Ik dus paard mee naar huis genomen, staat gezellig tussen alle andere paardjes
kan naar buiten,
Dit paard heeft dus gewoon een leven wat elk ander paard zou hebben. Hij wordt niet opgesloten, gaat elke dag naar buiten (wel alleen), wordt elke dag gereden, krijgt ontzettend veel aandacht. Uit voorzorg laat ik er geen kleine kinderen mee wegrijden, maar het zou kunnen (het is en blijft een paard)
Mijn vraag: dit paard is nu 8, bijna 9, en het is dus niet nodig om hem te laten ruinen omdat hij 1. geen hengstestreken heeft 2. zn leven blijft hetzelfde (naar buiten etc.)
Maar aan de andere kant: het is géén goed gekeurde dekhengst, en zal dus ook van mij nooit mogen dekken, wat voor nut heeft het dan om dat paard met al die hormenen opgescheept te laten zitten?
Dus nu wil ik weten; heeft iemand ervaring met het laten ruinen op zo'n late leeftijd, wat zijn de voor en nadelen? In hoeverre veranderd het paard dan?
en nog een keer,, ajb geen rare opmerkingen