Gelukkig stond er geen wind en is de brand niet overgegaan op de manege. Zodra ze door hadden dat er brand was hebben ze eerst zelf beblust met de brandslang maar dat lukte niet maar de brandweer was ook gebeld en die kwam gelukkig snel. Je kan je wel voorstellen dat het flink heeft gefikt, droog stro met dit weer...Vanochtend rook nog alles naar fik.
Ze hadden voor 1 keer de aanhanger er neer gezet om vanmorgen na het uitmesten uit te laden maar een stel rotjong/vandalen heeft er de hens in gezet. Echt belachelijk. De paarden in onze stal zijn behoorlijk geschrokken want de rook kwam de stal in en toen kwam de brandslang langs en even later stond de brandweer vlak voor hun neus. Ik was er zelf niet bij, was al naar huis maar het bazinnetje van mijn buurpaard wel. Haar paard was flink aan het stressen (steigeren) tijdens de brand maar Pablo stond alleen maar bangig achter in zijn boks.
Pablo was gelukkig niet gestressed vandaag en ook niet schrikkerig dus die is er niet meer van onder de indruk.
Echt eng zoiets.
10 jaar geleden is er een stal afgebrand op onze manege. Toen hebben rotjong vuurtje gespeeld in de stro-opslag... De stallen die daar aan grensde zijn toen helemaal afgebrand. Er zijn toen geen paarden in de brand omgekomen maar 1 paard hebben ze wel moeten inslapen omdat die in paniek het bos in was gerend en daar in prikkeldraad terecht was gekomen.
Ik hoop echt dat dit nooit meer gebeurd. Nu is het net goed gegaan.
Ze zetten iig nooit meer stro nog op die plek maar er een manege blijft kwetsbaar met al dat hooi, stro en levende dieren.
Je wilt niet weten wat ik de lui die de fik hebben aangestoken wel aan zou willen doen.
Plattegrondje van een deel van de manege: