Vooroordelen Barokke paarden, ook in de hoefslag!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 00:44

Merilyn schreef:
Tsja ik heb zelf ook een PRE. Zijn gangen zijn super zelfs zijn stap is zeer ruim (op de keuring een 9). De grootste moeite die ik ga krijgen wat betreft de dressuur is de lengtebuiging. Hij is natuurlijk vrij kort in het lijf. El Roy heeft wel een super achterbeen en menig KWPN-er mag jalours zijn op zijn MEGA uitgestrekte draf.


Ook mijn Spanjaard heeft moeite met de stap, maar hij heeft en midden en uitgestrekte draf waar je U tegen zegt, de galop is ook een goed punt van hem en dat laat hij ook goed zien.
Zijn buiging in het lijf kan beter maar ook hij is kort in het lijf, het is wat meer losrijden maar als hij dan ook los is...
Bij mijn laatste wedstrijd had ik 2 winstpunten, dus ook jury's gaan eraan wennen *LOL*

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 02:12

Ik vind persoonlijk barokke paarden heel indrukwekkend maar ook paarden die barok aandoen.
En tuurlijk, er zullen altijd mensen zijn die er wat over te zeggen hebben of mensen die vinden dat bijv. Friezen niet thuishoren in de dressuurring, maar ach.....ik denk maar zo, het tegendeel wordt toch vaak genoeg bewezen.
Voorbeeld? Saskia Meinema. Ik maak heel veel küren voor Stoeterij Stal Oostwal (allemaal eigenlijk Knipoog ) en ze heeft toch maar een ieder de mond gesnoerd door vorig jaar reservekampioen KNF Z1 te worden met Maurits van de Oostwal. Tevens rijdt ze voortdurend bovenin in de Z2, gaat dit jaar ook naar Ermelo voor het Kampioenschap Z2, blijft ze continue hoog scoren bij de küren op muziek (1e in Waarland, 1e in Oostwedde, 1e in Lisse) etc.
Haar andere fries, Friso van de Oostwal loopt momenteel ZZ-Zwaar en doet dat zeer verdienstelijk. De Pr.st.George zit eraan te komen.

Dus laat maar l*llen.

Zie hier Maurits van de Oostwal, verleden week in Lisse vlak voor haar winnende kür op muziek Z2.
Afbeelding

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 19:30

Ik vind Barokke paarden het einde, ben helemaal weg van Andalusiers. Mijn absolute nr. 1 favo paardenras en ooit komt er een Haha!

En even (half) off topic: die Saskia Meinema kan dan ook wel heel goed rijden. Heb haar weleens zien rijden met die Friso, echt een super combinatie, het is ook maar net wat voor een ruiter je op een paard zet (maarja dat geld voor alle paarden, barok of niet).

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 11:27

Ik hoor hier juist hele andere geluiden. Toen ik tegen mensen zei dat ik tegenwoordig op een Fries Rij waren ze juist allemaal blij voor mij en zeiden ze dat het juist heel goed bij me paste en dat ik zeker wedstrijden moest gaan rijden. Ze waren juist enthousiaster als ik in het begin. haha. (ik was niet zeker van mijn eigen capaciteiten aangezien ik het merrie zelf zadelmak moest maken) Nu zie ik in dat hun zeker gelijk hadden, Ynskje past bij mij en ik ben superblij dat ik toen voor haar gekozen heb.
Ynskje heeft dan ook een super goede gangen. En ze is toch barok. Te modern zou bij mij ook niet passen hoor.

XxIllusionXx
Berichten: 34
Geregistreerd: 22-09-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 19:07

Laat ze lekker zeuren, ze weten gewoon niet wat kwaliteit is Knipoog
de laatste tijd draaien onze super spaanse paardjes toch aan de top!!!
Ze worden telkens beter en bekender, en er bestaat geen ras dat naar IEDER zijn eigenaar voldoet.
De spaanse rassen zijn nieuwe rage's bij wijze van (goed bedoeld)
Later zul je ze wel anders horen praten

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 19:33

Ik ben het echt met je eens, dit is ook zo erg bij tinkers Boos!

Maarja ik ben erg blij en erg trots op hem dus laat die andere gewwoon maar kletsen Haha!

Nappie is gewoon een geweldig paard Lovers, die ik snel eens moet meeten Knipoog Haha!

Cowgirl

Berichten: 23748
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 20:24

Misschien kan ik het beter verwoorden met:
We moeten niet alle rassen met KWPN ers vergelijken.
Want dat is wat er momenteel gebeurd.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 21:25

Toen wij met onze fries op concours gingen kregen we toch vreemde blikken toegeworpen.
je kon zo van hun gezichten aflezen van wat doet die hier nou met die knol?
mijn fries is 5 keer in de L1 gestart, heeft 8 winstpunten (altijd boven de 161 punten) en 2 eerste, 2 tweede en een 3e plaats behaald, het leuke was al haar tegenstanders waren altijd warmbloed sportpaarden.
dus ik heb liever 1 fries dan 10 warmbloedjes in mijn stal.
bovendien tonen de barokke rassen zich van zichzelf al veel mooier vind ik.
dat zijn pas paarden haha

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-02 22:02

Leuk dat er toch nog veel positieve reacties zijn op onze barokkies Haha!

Helaas zat ik me verschrikkelijk op te winden afgelopen week toen ik de Hoefslag nr. 38 open sloeg en daar wederom een zeer negatief persbericht las over de wereldruiterspelen, ik citeer:

" Dressuur of circusact?"

Viva Espana! En leve het Spaanse paard. Een van de verdiensten van (de aanloop naar) Jerez is dat de juryleden meer openstaan voor andere typen paarden. Wat voor soort paarden er in de ring verschijnt, maakt ons ju Haha! yleden op zich niet uit. Ieder paard heeft ondanks of dankzij zijn extrieur sterke en zwakke punten. Daar hoef je geen Anda;usier voor te hebben', stelt Mariette Withages. Het openstaan voor andere typen paarden is een positieve ontwikkeling, maar zou nooit mogen leiden tot overwaardering van proeven waarin paarden zonder enige halslengte en ruggebruik in elkaar getrokken worden en hun kunstjes vertonen op het juiste moment. Zo werd de proef van bijvoorbeeld Ignacio Rambla Algarin met zijn Andalusische hengst Granadero overgewaardeerd tot een score van maar liefst 68,44%. Hiermee eindigde hij in de Grand Prix bij de beste 25 en bleef hij ondermeer Gonnelien Rothenberger met Weyden voor. Leuk voor hem en Spanje, maar een drama voor de dressuursport.In de verzamelde oefeningen zoals passage en piaffe komt de schimmel hoog van de grond, maar de basiselementen zoals losgelatenheid, schwung en lengtebuiging zijn ver te zoeken. Verruimen betekende voor de schimmelhengst eerder een versnelling harder. Ook de uitgestrekte stap blonk niet uit door de ruimte en souplesse. Spectaculair, dat was het zeker wel. Het deed denken aan een circusact. Met dressuur had dat verder weinig te maken. Daar zou de jury dan ook naar moeten punten."

Het is toch niet te geloven dat er zo negatief over een type paard kan worden gesproken Boos! Het lijkt op pure jaloezie en afgunst! Hoe in godsnaam kan iemand zo ver in de dressuursport zijn gekomen, als zoals deze schrijver beweert, alle kunstjes op de juiste momenten worden vertoond, dan moet deze ruiter al die keren net door het oog van de naald zijn gekropen en zo de top hebben bereikt Verward Bah, daarom heb ik zo'n hekel aan mensen die vinden dat een barok paard niet kan presteren op hoog nivo, ze vergeten alleen 1 ding..............ooit hebben mensen met hun barokke paarden de basis gelegd met de klassieke rijkunst!

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 22:19

ja belachelijk he, ik heb het op tv gehoord dat ze het zeiden dat er veel commentaar was geweest op dat team.
dat die paarden geen ruimte zouden hebben, waar slaat dat nou op?
en dat noemt zich dan (waarschijnlijk) een exper haha
laat me niet lachen zeg.
ik heb hrtstikke genoten van die ene spanjaard, hij reed op een schitterende schimmelhengst (ben de naam kwijt)
nou daar wil ik wel een avondje voor gaan zitten hoor. prachtig.

ik heb vroeger altijd op kwpn en andere warmbloeden gereden, sinds 7 jaar dus friezen en er komt echt niets anders meer in mijn stal hoor, behalve dan welsh a pony's haha
LANG LEVE HET BAROKKE PAARD

lies

Berichten: 9630
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 22:21

hmm, ik moet bekennen dat ik ook vooroordelen heb over barokke paarden. Het trieste eraan is dat ik nog nooit op een barok paard gezeten heb.

Een poosje al was ik op zoek naar een bijrijdpaardje, maar het wou niet erg lukken. Tot dit weekend; ik heb er een gevonden, en jawel... een fries! Ik ging met lood in mijn schoenen kijken, en had al geen zin meer toen ik begreep dat het om een fries ging. MAAR; ik vind em leuk, en ga het zeker proberen. Gooi al mijn vooroordelen overboord en zal mijn eigen oordeel vellen en niet meer die van anderen klakkeloos overnemen.

Zo zal ik misschien ook mijn vooroordelen over fjorden moeten vergeten aangezien die ook bij de deal hoort. Ai, ik ga wel voor schut met m'n grote mond als men me ziet rijden op een fries of fjord waar ik altijd zo negatief over deed. Nou ja, jammer dan..

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-02 22:24

lis schreef:
hmm, ik moet bekennen dat ik ook vooroordelen heb over barokke paarden. Het trieste eraan is dat ik nog nooit op een barok paard gezeten heb.


Bij deze Lis, je bent van harte welkom om een keer op een echte Lipizzaner te komen rijden Haha! Wees voorbereid op ruime gangen en een verschrikkelijke eigen wil Knipoog

lies

Berichten: 9630
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 22:43

Misschien tegen het zere been, maar naar aanleiding van de foto's die ik tot nu toe gezien heb van Napoleon, zag ik niets meer dan een mooi paard wat imo net zo goed een KWPN-er zou kunnen zijn.
Het zijn overigens niet de gangen of het karakter, maar het uiterlijk waar ik moeite mee heb (of ik moet nu eigenlijk HAD zeggen Knipoog ) Mijn vooroordeel beperkte zich ook meer tot Friezen.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-02 23:00

lis schreef:
Misschien tegen het zere been, maar naar aanleiding van de foto's die ik tot nu toe gezien heb van Napoleon, zag ik niets meer dan een mooi paard wat imo net zo goed een KWPN-er zou kunnen zijn.
Het zijn overigens niet de gangen of het karakter, maar het uiterlijk waar ik moeite mee heb (of ik moet nu eigenlijk HAD zeggen Knipoog ) Mijn vooroordeel beperkte zich ook meer tot Friezen.


Idd tegen het zere been! Nap ziet er absoluut niet uit als een KWPNer en ik denk ook dat veel KWPN bezitters dit geen leuke vergelijking zouden vinden! (Jacques Pieterse, de Lipizzaner Goeroe, wilde hem ooit eens kopen vanwege zijn mooie Barokke koppie en uitstraling, imo heeft ie een veel te groot hoofd met nog veel grotere oren, hangbuik en stevige billen Haha! !) maar misschien dat je ook geen goed beeld hebt gekregen van alleen maar foto's Knipoog

Maar hoezo heb je moeite met het uiterlijk Verward Ik vindt namelijk het uiterlijk van Liopizzaners, Andalusiers en Lusitano's natuurlijk, puur, integenstelling tot het KWPN waar geen echte lijn in uiterlijk kan worden getrokken en ze echt allemaal op elkaar lijken en ze ook alleen maar op prestatie worden gefokt en niet op karakter wat bij de meeste Barokke rassen wel wordt gedaan!

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 23:11

Hoewel ik op het moment wel op een hele leuke kwpner rijd ben ik gek op het barokke type paard. Het is zo ontzettend jammer dat een Fries geen Fries meer mag zijn, een Welsh Cob steeds slanker wordt en een Lippizaner steeds groter en minder "grof".

Zo krijg je steeds meer eenheidsworst (figuurlijk dan!) in paardenland. Ik begijp ook niet wat er verkeerd is aan knieactie. Hartstikke mooi toch en getuigend van een enorme kracht. Ik vind het veel belangrijker dat het paard goed aan de hulpen staat. Daarbij is de Weense Hogeschool de bakermat van onze huidige dressuur, alleen hebben ze het hier aangepast aan de gangen van het gemiddelde Europese paard. Tenminste, zo lijkt het mij.

Nou heb ik ook niks tegen een kwpner, maar dat is helemaal geen ras, maar een stamboek en daar loopt net zo goed behoorlijk wat "slechte kwaliteit" tussen.

lies

Berichten: 9630
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 23:18

Grote hoofden vind ik idd niet mooi, en ik hou van fijne paardjes, dus bv. een fries (heb je em weer) scoort bij mij niet erg hoog. Een luxe fries vind ik dus mooier dan een 'originele' fries.

Ik heb idd op de foto's van Napoleon niets gezien van de dingen die jij hier aanhaalt. Op de foto's zie ik gewoon een mooie schimmel. Niets baroks aan. Sorry, zal idd misschien niet helemaal goed uitkomen op de foto.

Ik ben het overigens niet met je eens dat alle KWPN-ers op elkaar lijken. Ik vind lippizaners, friezen, fjorden en haflingers (om maar es wat te noemen) meer op elkaar lijken.

calibro

Berichten: 17
Geregistreerd: 10-10-01
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 23:49

hoi tessa
hoe is het op je nieuwe stal
je moet je eigen niet zo druk maken
je weet ik heb niks met barokke paarden
maar ik vind nappie wel leuk en hij heeft best wel ruime gangen hoor
en trouwens we missen hem wel naast ons
het is zo rustig nu zelfs calibro staat af toe te meppen naar het schot en kijkt hij raar op omdat er geen reactie kom
neem nog eens kontakt op met ons geef napster een knuffel van mij en ik hoor je nog wel oke ook de groeten aan prima

Dan_ielle

Berichten: 46
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 10:02

Maar waarom wordt er hier nou toch ieder keer de vergelijking getrokken met KWPN? Er wordt gezegd dat elk barok paard met KWPN wordt vergeleken, maar hier gebeurt precies hetzelfde....
Ik heb zelf een Lipi gehad van de Pluto lijn, een merkwaardig beestje. Zwaar verwaarloosd en mishandeld toen ik hem kocht. Liep goed, lekker veel knie, maar kon ook als een warmbloedje vooruit gaan. Persoonlijk vind ik barokke types geweldig, prachtig om te zien, maar het blijft een paard. Net zoals een arabier en een KPWN-er...

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 10:53

Gwen schreef:
Het is zo ontzettend jammer dat een Fries geen Fries meer mag zijn,

Nou hier zijn ze dus aardig van aan het terugkomen.
enkele jaren geleden waren de originele types dus niet goed genoeg meer en moest het allemaal veel ranker worden, verschirkkelijk om te zien.
dat waren absoluut geen friezen meer.
mensen die van zo'n type fries houden kunnen naar mijn idee beter bv een zwarte kwpner nemen, zijn manen en sokken laten groeien en je hebt hetzelfde resultaat.
afgelopen zomer op de keuring in vrouwenpolder was het eigenlijk net omgekeerd.
er waren verschrikkelijke ranke types, die ze dus graag zouden zien denk je, dus niet deze merries werden niet eens in het stamboek opgenomen verwijl alle grovve, ouderwetse knapen terug kwamen voor plaatsing.
nou das toch effe fantastisch niet.
ik heb zelf een heel ouderwets type, schitterend gewoon.
als je haar ziet staan dan zie je tenminste een paard.
Haar kijk je niet zo snel over het hoofd ook al is ze maar krap 1.56 haha

eveline_B

Berichten: 2833
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 11:36

Bloos dubbel getypt
Laatst bijgewerkt door eveline_B op 08-10-02 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

eveline_B

Berichten: 2833
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 11:39

Flootje schreef:
Toen ik vol enthousiasme aan iedereen vertelde dat ik een mooie Fries had gekocht, werd er meteen gereageerd van; "Wat moet je daar nou mee?" en "Daar kun je echt geen normaal proefje mee rijden....!"

Het lijkt wel of sommige mensen zich niet willen realiseren dat niet iedereen een paard koopt om ver te komen in de dressuursport!

Ik ben van mening dat je een paard kiest dat bij je past en voldoet aan je verwachtingen en eisen en als je daar een mooie proef mee kan lopen (mits je dat wilt!) is dat natuurlijk fantastisch! Lachen

En trouwens de papa van Ynse (Anton 343) loopt toch mooi in het Z2 inmiddels!!


Mensen die dat zeggen bewijzen maar weer dat ze er geen bal van weten. Er zijn verschillende Friezen die Z-dressuur lopen. Sommigen kunnen zelfs een leuk sprongetje maken.

"Mijn" Fries Lovers heeft volgens mijn instructrice een betere galop dan de WPN-ers in mijn les. En op wedstrijden haalt hij altijd goede punten, omdat hij erg regelmatig loopt. Hoe slecht de bodem ook is.

Het is trouwens geen modern type. Zijn vader is Hearke 254P, een behoorlijk zware jongen.

gillian

Berichten: 4424
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 19:36

laatst ben ik op de lusitanokeuring in houten geweest.
er werd gejureerd door officiele portugese keurmeesters.
ik heb er een aantal paarden bij zien lopen Kwijl supergangen, mooi ruim en een super achterbeengebruik.
maar helaas winnen zulke paarden dus niet op zo'n keuring.
de paarden die wonnen, hadden idd korte gangen, een beetje stijfjes vond ik.
zo'n keuringsdag is er om de lusitano te promoten en de beste paarden op te laten nemen in het stamboek.
nou werd bijna alles opgenomen in het stamboek, zelfs de paarden waarvan ik zo mijn twijfels had.
ok ik ben geen keurmeester, maar ik heb(vind ik zelf) toch best wel wat kijk op een goed paard met fatsoenlijke gangen.
ik kan me wel voorstellen dat veel mensen zo een slechte kijk krijgen op de barokke paardenrassen.
heel jammer.
ik sta zelf op een stal waar we wat barokke rassen hebben staan, ikzelf heb een fries, mijn bazin heeft een lusitano, toevallig zijn er net 3 lusitano's naar huis gehaald, waarvan we er 2 zadelmak gemaakt hebben.
in de toekomst gaan we wedstrijden organiseren voor het barokke paard.
regelmatig krijgen we video's uit portugal met paarden die te koop zijn daar.
de kwaliteiten van de paarden ligt enorm ver uit elkaar, van een stokkerige pony die nog geen middendrafje kan laten zien tot een superelastische knol die met zn benen in de knoop komt, zo ruim Haha!
maar dat verschil zit 'm niet alleen in de barokke rassen, maar ook in de "gewone rijpaard" rassen, alleen wordt dat door niemand erkend.
toedeledoki
gillian

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 19:48

Ja Gillian heeft de gaafste friese hengst die er bestaat Haha! Knipoog Tong uitsteken

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 20:41

Horse Pleasure schreef:
Ja Gillian heeft de gaafste friese hengst die er bestaat Haha! Knipoog Tong uitsteken


Die heb ik al! Knipoog Al heeft ie natuurlijk wel zijn zwakke punten, toch ben ik behoorlijk gecharmeerd van dat paard, zijn hele voorkomen, zijn karakter en hoe die te rijden is is gewoon geweldig!