Maar van de week was ik bij een tinkervriendin (Abby op bokt) en zij heeft wel zo'n mooie set.
Met bewondering stond ik te kijken naar haar partner die het paard met de dubbele lijn allerlei oefeningen liet doen. Het zag er echt geweldig uit!
De enige keer dat ik dit bij mijn Tinker had geprobeerd raakte hij in paniek van de lijn achter zijn billen langs en ik had het voor gezien gehouden.
Maar door wat ik nu gezien had leek het mij de ideale manier om mijn paard te trainen in de wintermaanden als de bak niet echt bruikbaar is voor het rijden onder het zadel. Daarnaast droom ik er nog steeds van om Parcival aangespannen te laten lopen zodat ik alle oude werktuigen die hier nog op de boerderij staan kan gaan gebruiken om mijn land te bewerken.
Vandaag toch maar weer eens een poging gewaagd, op de ouderwetse manier wel te verstaan. Longeersingel eraan en mijn twee longeerlijnen gepakt.
Dat ging dus niet goed. Op het moment dat hij een lijn bij zijn achterhand voelde nam hij de benen en binnen de kortste keren was hij los en in de knoop

Gelukkig bleef hij staan zodat ik hem weer kon ontwarren en daarna heb ik de lijn maar over zijn rug laten lopen en probeerde lange teugelwerk te doen. Het duurde behoorlijk lang voor hij begreep dat hij voorwaarts moest maar uiteindelijk kreeg hij het door en had er zelfs lol in. Ik kon hem volte's laten lopen, laten wijken etc.
Uiteindelijk liet ik hem weer om me heen lopen en ook dat ging goed. Tenminste, tot het moment waarop ik had bedacht dat ik de lijn wel weer eens achter zijn achterhand kon leggen. Weer kneep hij er tussenuit en kon ik hem uiteindelijk ontwarren. Daarna heb ik de lijn maar weer over zijn rug gelegd zodat we op een normale manier konden stoppen met werken.
Af en toe denk ik dat hij misschien een associatie krijgt met de dag dat hij op de boot naar Nederland werd gezet. Wie weet hebben ze hem toen wel met touwen langs zijn achterhand de boot op gekregen want de manier waarop hij reageert is echt heftig.
Dat wordt nog flink oefenen!