Ik doe iedere jaar wel een paar keer mee met een ruiterralley
! Hier heet het Orienteringsrit en is een combinatie van een mooie tocht te paard, met tussendoor spelletjes en opdrachten.
Er worden er hier veel georganiseerd en het is echt hardstikke leuk
!
Het is gewoon een beetje een combi van een braaf paard hebben, een beetje gezond (paarden) verstand en zelf enige handige aanleg hebben
.
De eerste keer dat we mee deden, liep de route op een gegeven moment 100 m van de start-/landingsbaan van vliegveld Nürnberg; toen het eerste vliegtuig ging landen, knepen de paarden wel even de kont bij elkaar, maar vonden het verder geen probleem
.
Op diezelfde rit, sprong het paard van mijn vriendin bijna over de leuning van de Autobahnbrug; die raakte helemaal in paniek van het gezoef van de auto´s onder haar
. Uiteindelijk hebben we haar er met een trui over d´r koppie overheen gelootst.
Dit jaar ben ik voor de eerste keer van mijn ruin afgevlogen (ik heb hem nu 10 jr.), tijdens een ralleyrit
. We moesten op ons paard opstijgen, met een opgeblazen strandbal.
Ik bedacht, dat als ik het stopje met m´n tanden vasthield, ik dan tenminste m´n handen vrij zou hebben
.
Tja, het idee was leuk, maar op het moment dat ik met m´n rechterbeen half over z´n kont was, schrok hij van de bal boven zich en begon hij te rennen. Net toen het me bijna gelukt was om m´n been er helemaal overheen te krijgen, maakte hij een scherpe bocht en belande ik met een giga smak net voor een hekje
. Ik had me flink pijn gedaan, maar heb toch de hele rit nog uitgereden
.
´s Avonds kreeg ik geen lucht meer en kon me nauwelijks meer bewegen
.
Toch maar even naar het ziekenhuis geweest; diagnose: zwaar gekneusde ribben, borstbeen en heup + nog eens een blauwe plek ter grote van 2 flinke handen op m´n heup/rug
.
Kon pas 6 weken later weer met de volgende rit meedoen
.
Wat me iedere keer weer verbaasd, is de enorme kreatieviteit waarmee de spelletjes bedacht worden.
Je rijd hier altijd in teams van 2. We moesten een keer te paard poppenkleertjes van een waslijn afhalen, diegene gaf ze dan aan z´n partner, die vervolgens de pop moest aankleden. Dit binnen een bepaalde tijd. Zoveel kleertjes je goed aan had getrokken, zoveel punten kreeg je.
Ook leuk: in de buitenste ring van een roundpen, liggen allemaal ballen (groot, middel, klein). Je kon een bepaald aantal punten krijgen. 1 ruiter moest er met het paard tussendoor slalommen en zo min mogelijk ballen raken. Hoe meer ballen er geraakt werden, hoe meer punten aftrek je kreeg. De tweede ruiter moest intussen vragen beantwoorden.
Ook in de roundpen: 1 van de twee, moet het hek open en dicht maken, zonder van het paard af te stappen en het hek los te laten. De tweede moest met een halsring (dus zonder teugels) een 8 rijden.
Een hele moeilijke
: 1 Ruiter moest vanaf het paard basketbal werpen, de andere moest op zo´n 1-wiel fietsje, samen met z´n paard 25 m fietsen én z´n paard meenemen
.
Gekke dingen genoeg te bedenken dus.
De meeste ritten hebben hier een thema (zoals het WK-voetbal, de World Equestrian Games enz.), zodat je je een beetje kan voorbereiden.
Ik vind het echt helemaal geweldig om te doen, vooral omdat ik verder geen wedstrijden rij, is dit ook een hele leuke manier om je kunnen met je paard te laten zien
.
En ehh, ik ben zelfs 40+
.