Ruiterrallye???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Morhwen

Ruiterrallye???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 14:07

Karin

Re: Ruiterrallye???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:17

Jaaaa, ik ben gek op dat soort dingen! Gezellig, leuk en heel leerzaam voor je paard. Ja

Op de pensionstal waar mijn paard heeft gestaan hebben we ook ieder jaar zoiets, zie hier foto's: Paard hapt Koek en Wapperende Flappers.

Spelletjes als met een ei op een lepel rijden worden dan gecombineerd met onder strobalen doorrijden waar flappers aan hangen, en met een tot de rand toe gevuld glas rijden wordt gecombineerd met slalom, zaklopen over een zeiltje waar het paard dan ook overheen moet lopen, om een paar voorbeelden te noemen.

In NL heb je op verschillende maneges wel spelletjesdagen voor ponyruiters. Voor volwassenen wordt zoiets meestal in clinic- of trainingsvorm gegoten: schrik- en obstakeltraining, politiepaardtraining... Ikzelf vind juist de combinatie zo leuk.

Dat boek lijkt mij ook wel wat. Ja

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:34

Leuk, leuk! Ja

Alleen... M'n paard kan het wel, maar ik..? Clown (arm dier, hij vind het allemaal niet eng enzo, en dan laat ik m'n eieren en glazen water vallen en kom ik niet tot de eindstreep met zaklopen waardoor we alsnog als slechtste uit de bus komen... whoehahaha!)

Morhwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 18:14

Ha, gelukkig, ik dacht dat ik de enige (boven de 20) was die wel van die ponyclub dingen houdt. Eens kijken of er bij ons op de club ook eens zoiets geregeld kan worden. Ziet er supergezellig uit!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 18:17

En kijk hier eens: http://www.flyinghorse.nl/inhoud/trec/equicross.htm

Misschien is Equicross iets voor je? Op 18 februari is er een wedstrijd in Eersel, informatie vind je op www.flyinghorse.nl onder T.R.E.C. en kijk dan onder de link naar 'Carnavalswedstrijd'. Ik vermoed dat er geen zaklopen in zit Haha! maar wel veel behendigheid en hindernissen waarbij het aankomt op vertrouwen tussen paard en ruiter, net als in een reguliere PTV van een TREC-wedstrijd.

De organisatie is in handen van iemand van 30+ die ook gek is op ponyspelen en dergelijke. Daar hebben we gezellig over zitten mailen. *LOL*

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 01:30

Whoehaha, ja, zaklopen zou echt dramatisch zijn... Nee serieus, Röskur is nergens bang voor maar ik ben echt dramatisch, je zou denken dat ik als fotograaf en ontwerper wel een vaste hand heb maar volgens mij ligt zo'n ei op een lepel er echt zo af. Bloos Met bier zou ik moeten kunnen rijden met mijn ijslander, whaha, nog nooit geprobeerd alleen. Clown

Maarre voorlopig zit er natuurlijk toch niks in. In 2008 ofzo hou ik het in de gaten. Maarja, ik zit "hier" in het verre Breda zonder vervoer, dus ik denk dat ik vooral veel ga genieten van het zelf lekker rijden als dat weer kan... Lachen

Maar wel top hoor. Ik vind het ook erg leuk, denk dat ik het ook altijd wel leuk zal blijven vinden dat soort dingen.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 02:53

Ik doe iedere jaar wel een paar keer mee met een ruiterralley Haha! ! Hier heet het Orienteringsrit en is een combinatie van een mooie tocht te paard, met tussendoor spelletjes en opdrachten.
Er worden er hier veel georganiseerd en het is echt hardstikke leuk OK dan! !
Het is gewoon een beetje een combi van een braaf paard hebben, een beetje gezond (paarden) verstand en zelf enige handige aanleg hebben Knipoog .
De eerste keer dat we mee deden, liep de route op een gegeven moment 100 m van de start-/landingsbaan van vliegveld Nürnberg; toen het eerste vliegtuig ging landen, knepen de paarden wel even de kont bij elkaar, maar vonden het verder geen probleem Clown .
Op diezelfde rit, sprong het paard van mijn vriendin bijna over de leuning van de Autobahnbrug; die raakte helemaal in paniek van het gezoef van de auto´s onder haar Nagelbijten / Gniffelen . Uiteindelijk hebben we haar er met een trui over d´r koppie overheen gelootst.
Dit jaar ben ik voor de eerste keer van mijn ruin afgevlogen (ik heb hem nu 10 jr.), tijdens een ralleyrit Scheve mond . We moesten op ons paard opstijgen, met een opgeblazen strandbal.
Ik bedacht, dat als ik het stopje met m´n tanden vasthield, ik dan tenminste m´n handen vrij zou hebben Pling .
Tja, het idee was leuk, maar op het moment dat ik met m´n rechterbeen half over z´n kont was, schrok hij van de bal boven zich en begon hij te rennen. Net toen het me bijna gelukt was om m´n been er helemaal overheen te krijgen, maakte hij een scherpe bocht en belande ik met een giga smak net voor een hekje Nagelbijten / Gniffelen . Ik had me flink pijn gedaan, maar heb toch de hele rit nog uitgereden Bloos .
´s Avonds kreeg ik geen lucht meer en kon me nauwelijks meer bewegen Scheve mond .
Toch maar even naar het ziekenhuis geweest; diagnose: zwaar gekneusde ribben, borstbeen en heup + nog eens een blauwe plek ter grote van 2 flinke handen op m´n heup/rug Schijnheilig .
Kon pas 6 weken later weer met de volgende rit meedoen Clown .
Wat me iedere keer weer verbaasd, is de enorme kreatieviteit waarmee de spelletjes bedacht worden.
Je rijd hier altijd in teams van 2. We moesten een keer te paard poppenkleertjes van een waslijn afhalen, diegene gaf ze dan aan z´n partner, die vervolgens de pop moest aankleden. Dit binnen een bepaalde tijd. Zoveel kleertjes je goed aan had getrokken, zoveel punten kreeg je.
Ook leuk: in de buitenste ring van een roundpen, liggen allemaal ballen (groot, middel, klein). Je kon een bepaald aantal punten krijgen. 1 ruiter moest er met het paard tussendoor slalommen en zo min mogelijk ballen raken. Hoe meer ballen er geraakt werden, hoe meer punten aftrek je kreeg. De tweede ruiter moest intussen vragen beantwoorden.
Ook in de roundpen: 1 van de twee, moet het hek open en dicht maken, zonder van het paard af te stappen en het hek los te laten. De tweede moest met een halsring (dus zonder teugels) een 8 rijden.
Een hele moeilijke Haha! : 1 Ruiter moest vanaf het paard basketbal werpen, de andere moest op zo´n 1-wiel fietsje, samen met z´n paard 25 m fietsen én z´n paard meenemen Tong uitsteken .
Gekke dingen genoeg te bedenken dus.
De meeste ritten hebben hier een thema (zoals het WK-voetbal, de World Equestrian Games enz.), zodat je je een beetje kan voorbereiden.
Ik vind het echt helemaal geweldig om te doen, vooral omdat ik verder geen wedstrijden rij, is dit ook een hele leuke manier om je kunnen met je paard te laten zien Lachen .
En ehh, ik ben zelfs 40+ Knipoog .

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 09:53

Buiten zijn dat soort dingen helemaal leuk! Ja

Ik krijg zo zin om mee te doen, Sterre... Nou woon ik op zich dicht bij de Duitse grens, dus wie weet wat er hier vlak in de buurt allemaal wordt georganiseerd waar ik geen weet van heb... Nagelbijten / Gniffelen

Afgelopen zomer heb ik meegedaan aan de Summertrail in Marum, hier in het noorden. Ook erg leuk, met hoefijzerwerpen, paardenvoetbal op de crossbaan, fietsen op een scheve fiets (terwijl iemand je paard vasthield, dat wel), koemelken, barrelrace, brug en slalom, en allemaal puzzeltjes onderweg. Een bloedhete dag, 30 graden, en mijn paard snapte eerst niet dat het geen endurancewedstrijd was Haha! maar ik heb me prima vermaakt. Haha!

viewtopic.php?f=127&t=585286&p=16986268&hilit=summertrail#p16986268

En deze is ook leuk: viewtopic.php?t=227147 - daar zijn er nu twee van geweest.

De trailrides in de westernhoek komen aardig in de buurt, zeg maar.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 18:51

Verplaatst naar PP

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 00:11

*Karin, je zou eens bij een rijvereniging net over de grens kunnen navragen. Vaak organiseren de grote stallen wel zo´n orienteringsrit en anders krijgen zij wel een uitnodiging van andere stallenverenigingen toegestuurd.
Bij ons staan de ritten ook vaak in de cavallo aageven; misschien is er in Nl. ook een tijdschrift waar zulke dingen instaan?
Als je de kans hebt, moet je echt meedoen hoor, het is hardstikke leuk om te doen Ja .
En als je niks vindt, kom je maar een keer hier, vormen we samen een team Clown .

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 10:57

Ja! Leuk! Ik heb eveneens mee gedaan aan de SummerTrail in Marum en ook de "Nothern Trail Ride" door Romkabouter et al georganiseerd. Ik vind ook dit soort dingen geweldig leuk (ben 30+ Knipoog ) en zou er graag meer van zien in Nederland!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 00:25

Kunnen jullie dan zelf niet een O-rit organiseren Lachen ?
Het is wel wat werk natuurlijk en je hebt ook flink wat mensen nodig bij de organisatie, maar als je op een beetje grote stal staat, heb je vaak al snel genoeg helpers Knipoog .
Het leukste is natuurlijk als je in een mooi gebied woont; je kan dan een route van ca. 12 km uitstippelen en op de route de div. spelletjes in bouwen. (Wie tips wil, moet maar een gil geven, ik weet er genoeg Clown !)
Er wordt bij ons tijdens de ritten altijd een pauze gehouden en daar krijg je vervolgens wat te eten (belegde broodjes) en wat te drinken en vaak krijg je een blad met vragen die je moet beantwoorden (en waar je dus ook punten voor krijgt).
De winnaar wordt ´s avonds bekend gegeven en iedereen krijgt ook een prijs (varierend van bijv. een zadeldekje oid tot een zakje snoepjes voor je paard Knipoog ).
Het mooieste is natuurlijk, als je de lokale ruitersportzaak kunt strikken voor een paar prijzen Knipoog .
Het deelnemersgeld bedraagd hier zo tussen de 12-15 €, daar kun je echt een hoop voor doen. Het geld wat over is, gaat dan gewoon in de kassa van de vereniging Lachen .