slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paolasunny

slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 00:08

Moderatoropmerking:
Indien je in dit topic wil reageren, lees dan even de laatste pagina's door. Discussie staat vrij, maar klakkeloos reageren zonder een beetje moeite te doen om te kijken hoe de discussie op de laatste blz'en verloopt is niet gewenst. Dit voorkomt ook een hoop irritaties. Knipoog
Discussiëer aub ook respectvol naar elkaar toe.
Alvast bedankt.

Ik zat er laatst bij toen mijn paard bekapt werd,,
En kwam op een gesprek met de hoefsmid over als het paard dood gaat, of doodziek is.
De hoefsmid was voor de slacht. ''als je hem laat inslapen moet ie nog en uur pijnleiden,
bij de slager is het ''boem'' dood ''
Ik was met hem in discussie gegaan;
Ik stelde hem de vraag: Maar het is toch geen fijn gevoel dat iemand anders je paard op zijn broodje heb??
Hij zij: nou, ik heb een keer meegemaakt dat een vriendin van mij haar paard liet inslapen,
wegens ernstige artrose.
het paard wist al dat het doodging, en het heeft 2 uur lang geduurt voordat het dood was.
Bij de slager weet het paard ook dat het dood gaat, maar je hoort KLAP en het is dood..

Zo denken somige mensen erover.

Ik vind dat echt niet.
Ik vind dat je paard en vredige dood moet hebben.
en niet opgegeten word door een of andere freak.

Hoe denken jullie hierover??

xx paola
Laatst bijgewerkt door Vie op 07-08-07 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Modopmerking toegevoegd.

Celinee_

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 00:12

Ik denk hetzelfde. Ik zou het zelf ook niet leuk vinden om geslacht te worden. Paarden weten dan wel niet wat het is, maar wij wel. Ik vind ook dat ze een vredige dood moeten hebben.

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 00:15

Ik zou me paard ook NEVER laten slachten

ook omdat ik het idee van dood schieten en opeten niet zo fijn vind.. !!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 00:16

beide kanten hebben hun problemen,. de slager kan scheef schieten dan is je paard nog niet dood en de dierenarts kan een te lichte dosis geven dan heb je dus een vechtend paard....
beiden is erg, je paard is dood,weg,voor altijd............ Verdrietig

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 00:16

is een centraal topic over geloof ik....

*een inslaapspuitje is niet per definitie vrediger dan de slacht er zijn genoeg paarden die onwijs tegen t spuitje vechten*

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 00:17

hangt af van welk middel. Heb bv al in men hele cariere als assistente nog geen paard gehad dat vocht. En het zijn er veel spijtig genoeg Huilen

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 00:18

Dat een paard er 2 uur over doet voordat ie dood is als ie ingeslapen wordt, is de grootste flauwekul. Persoonlijk vind ik inslapen de beste optie. Gewoon in de vertrouwde omgeving een spuitje geven. Als je naar de slacht gaat dan ruikt het paard echt wel de lucht daar en zal sowieso gestresst zijn van de vreemde omgeving etc. Ik wil mijn geliefde dier dat in elk geval niet aan doen in zijn laatste uurtjes. Ik moet er niet aan denken dat ik mijn paard achter laat in het slachthuis. Vreselijk gewoon.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 00:22

ik zeg nergens dat t 2 uur duurt maar ik heb er echt wel meerdere zien vechten.. en daat zou ik mn paard ook niet aan willen doen...

Marga62

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 00:23

Wanneer is iets een vredige dood?? Schijnheilig

Afgelopen maandag heb ik mijn paard moeten laten afmaken i.v.m. Kissing Spine.
Aangezien hij hier, door toedoen van een eerdere eigenaar (duidelijk zonder gevoel Hamer want deze heeft hem na een jaar weiland de verkoop ingegooid, blijkt achteraf) al langer last van heeft gehad, heeft hij de afgelopen 3 weken helaas al genoeg moeten lijden.
Ik heb er vrede mee dat hij dood is, dat verder lijden hem nu wel bespaart wordt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 00:25

avanti4ever schreef:
ik zeg nergens dat t 2 uur duurt maar ik heb er echt wel meerdere zien vechten.. en daat zou ik mn paard ook niet aan willen doen...

ma normaal als je inneens een goede dosis toedient zijn ze direct weg hoor.
Maar soms word er wel is in bezuinigd

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 14:28

Je kunt er ook voor zorgen dat je paard geslacht wordt en niet op het bord van iemand anders beland. Dan is de dood wel snel (kogel door zijn hoofd en weg) maar het vlees wordt dan niet voor consumptie gebruikt.

Iedereen heeft er zo zijn eigen ideeen over, hoe hij het liefste wil dat zijn paard uit zijn lijden wordt verlost, en je mag daar een ander niet om veroordelen.

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:13

Iedereen heeft er zo zijn eigen ideeen over, hoe hij het liefste wil dat zijn paard uit zijn lijden wordt verlost, en je mag daar een ander niet om veroordelen.

ik ben het met je eens, maar ik zelf zou voor inslapen kiezen

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:18

Ik heb een paard gehad die spierbevangen was. Ze was al zo ver heen dat ze een spuitje moest hebben. Het arme dier wilde dus niet dood! We hebben haar bij de stal een spuit gegeven eerst een om rustig te worden en dat ze moest gaan leggen.
Ze wilde dus niet gaan leggen! En elke keer viel ze om! Toen ze eindelijk lag kreeg ze de tweede spuit. Die spuiten ze er heel langzaam in. Je zag echt de paniek in haar ogen! Ik vond het zo erg! Mijn eerste paard heeft mijn vriend naar de slacht gebracht.
Wel heeft hij aan de slager gevraagt of hij als eerste mocht zodat er nog geen doden lucht hing. Het paard is heel de tijd rustig gebleven. Hij kreeg een stip op zijn hoofd waar hij moest schieten. De slager schoot en mijn paard was gelijk dood!
Het dier heeft niets geleden! Al had ik de keus gehad voor het andere paard dan had ik hem echt die naare dood bespaard!

Maar goed, dat is mijn mening. Je moet doen wat je zelf het beste lijkt!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:19

ik denk als je paard zoiezo dood gaat (ziek of whatever) dan heb ik liever dat ie naar de slager gaat. Dan word er volgens mij een gezond paard gespaart. Zo heeft zijn/haar dood tenminste nog nut! Ik zou wel een net slachthuis zoeken, en niet een te grootschalig, zodat het er toch nog wat vredig aan toe gaat

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:21

Eventjes toch weer tussenkomen.
Lees eventjes mijn vorige reactie plus euthanasiemiddel kan ook veel doen. Daarom gebeurd dit wel eensl.....

En dit geld voor alle dieren honden, katten en natuurlijk ook paarden. Het is gewoon alsof je gaat slapen maar nietmeer wakker word.

_xpipo_macho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:24

in slapen hoe hij niej pijn te leiden ho0r ze kunnen ook een verdoofing geven !!!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:32

Inslapen gaat heel snel en rustig. Heb ik ook bij mijn paard voor gekozen. Ik had ook allemaal rare verhalen erover gehoord, dat ze zouden gaan stuiptrekken ed. Is niets van waar. Ik heb het nu twee keer gezien, de eerste keer bij het paard van mijn vriendin en een paar jaar later bij mijn eigen paard. Allebei rustig gegaan en heel snel. Nu heb ik ook wel een hele rustige lieve dierenarts die alles wat hij deed vantevoren uitlegde. Ik heb er geen spijt van. Zeker als je paard in zijn vertrouwde omgeving in kan slapen weet hij het echt niet vantevoren. Bij het slachthuis ruiken ze het al, dat lijkt me heel beangstigend voor je paard...

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:34

Paarden kunnen erg blijven vechten tegen het in laten slapen. Heb het 2x van dichtbij meegemaakt en dan breekt je hart geloof me. Ik denk dat het afhankelijk is van de situatie wat de beste manier van gaan is voor een paard. Ik heb het 2x moeten laten doen bij mijn paarden en bij de eerste heb ik gekozen voor ene injectie, die was erg ziek en moe en die is ontzettend rustig (zelfs mooi) gegaan. De tweede was pas 6 en had een gebroken straalbeen (wat niet meer goed kon komen ivm woekerent bot). Dit paard was verder niet ziek en erg vrolijk, maar het was voor hemzelf gevaarlijk om hem te laten lopen en rijden zat er ook niet meer in. Dit paard is naar de slacht gegaan. Puur om de manier van sterven. 's Ochtends heel vroeg, nog geen andere dieren in het slachthuis en dat is heel mooi (voor zover je het mooi kan noemen) gegaan. Binnen een seconde was het klaar, zonder stress of wat dan ook. Dat heb ik liever dan een paard dat zich niet ziek voelt en gaat vechten tegen de injectie. Het paard heeft een goed leven gehad, beter dan de gemiddelde koe, varken of kip die naar de slacht gaat. Ik heb dus geen moeite met een paard dat naar de slacht gaat.
Laatst bijgewerkt door Lennox op 02-12-06 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:35

ik heb mijn paard laten slachten puur omdat ze een vechter is toch zal ik het niet meer zo snel laten doen dit omdat ik alles gezien heb terwijl dat niet de bedoeling is geweest wel vind ik dat alles netjes en snel is gegaan ze heeft niet veel gemerkt.
voordat ze goed en wel binnen was was ze al dood.....
bij het inslapen voelen ze het leven uit zich wegvloeien vindt ik zelf geen ideale dood sorry...
daarnaast komt erbij dat het dier aan de openbare weg moet liggen en dat de rendac pas de volgende dag komt dat was in mijn sitautie helemaal geen goede oplossing gezien ik aan de meest centrale weg van amersfoort woon ik een ,toen,9 maanden oud veulen van haar had lopen wat extreem aan haar hing en ik daarnaast nog een heel gevoelig paard heb staan.
dsat zijn de standpunten die voor mij de slacht naar voren deden komen.

gr gemma

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:37

Bij het inslapen voelen ze niet het leven uit zich wegvloeien, de mijne is eerst onder narcose gebracht, alsof hij geopereerd moest worden zeg maar.

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:37

ik heb graag een spuitje ...
zeker na een rot droom over mijn pony bij de slager vannacht Nagelbijten / Gniffelen Boos!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:38

Als je genoeg inspuit mag ie nog zo een vechter zijn, weg is weg hoor Knipoog

Nicky__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:39

Ik zou voor slachten gaan hoor!
en niet elk paard word opgegeten.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:42

Nicky__ schreef:
Ik zou voor slachten gaan hoor!
en niet elk paard word opgegeten.

Is ook zo, wij konden kiezen. Hoewel ik niet tegen het eten van paardenvlees ben, heb ik er voor gekozen die van ons niet voor menselijke consumptie te laten gebruiken. Zit gewoon tussen de oren maar vond het idee op de een of andere manier toch niet zo prettig.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:42

Volgens mij krijgen ze bij inslapen eerst een soort narcose en daarna een fatale injectie.
Ik woonde vroeger vlak bij een slachtplaats. Als we met de paarden daar langs reden dan veranderde ze helemaal. Sommige wilden er niet eens langs.
Iedereen heeft een andere ervaring en mogelijk een andere mening.
Ik kies voor inslapen omdat ik van mening ben dat een dier hoe dan ook de dood ruikt op een slachtplaats.
Het gaat mij met name om de plaats waar het dier sterft niet de methode.