Toen de boel even uitgetest in de bak, voor het geval dat. Schrok me lam toen ik ging draven en de boel doorschoot naar 129, maar volgens een stalgenootje (bijna-afgestudeerd dierenarts) was dat heel normaal. Gelukkig maar.
Toen naar buiten. Helaas was Ameretto vrij kijkerig en loperig, in ieder geval niet zo relaxed als zaterdag en zondag, waardoor we niet echt een constant tempo konden aanhouden. Op het eerste drafstuk schoot z'n hartslag steeds van grofweg 120 naar 155 en weer terug, het tweede drafstuk zaten we rond de 120 en het laatste stuk rond de 95, hele nette waarden volgens mijn stalgenootje. Ook in galop hadden we ongeveer deze waarden, iets hoger na de overgang naar draf, maar dat zakte dan weer snel.
Helaas heb ik de boel in stap onder het zadel niet onder de 68 kunnen krijgen. Beest was vrij druk en we hadden nou ook niet echt een 'daasvrije' route, wat hem ook onrustig maakte. Ben ongeveer 1.5 km voor stal gaan stappen en ernaast gaan lopen, hartslag was toen 80. Na een km zaten we op 58, bij stal op 54 en toen we stilstonden om het bakhek open te maken zaten we op 49. En toen ik weer opsteeg om uit te stappen schoot de boel weer boven de 60...
Grappig trouwens om te zien hoe snel de hartslag afneemt als je naast je paard gaat lopen. Het bereik van de zender was net niet zo groot dat ik de waarde constant kon aflezen terwijl ik ernaast liep, maar af en toe even handje naar achteren doen deed wonderen.
Vanavond was nog maar een probeersel, morgen of overmorgen ga ik proberen om wat constanter te rijden. Het was wel erg leuk om te zien hoe zo'n hartslagwaarde toe- en afneemt. Weet nu ook dat Retje niet warm of koud wordt van knetterende brommers die langs komen scheuren, of een aanhangwagen met klepperend zeil. Een rennend kalf daarentegen, daar moet je wel van schrikken *grinnik*.