Wat vinden jullie daarvan?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DromenLies
Berichten: 2885
Geregistreerd: 27-12-02

Wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 18:41

Hoi allemaal,

Zo eens in de week kijk ik smachtend op sporthorses.nl en dan weet ik het weer zeker
ooit wil ik mijn eigen knollie en dat het liefst eentje waarvan ik wat kan leren.
In het verleden veel paarden beleerd en de basis ging wel aardig maar echt dressuren had ik te weinig ervaring mee terwijl ik dat wel leuk vind

Momenteel rijd ik niet want ik studeer en woon op kamers en mijn oude stal is een kleine 1.5 uur heen en ook weer 1.5 uur terug.
Echter zodra ik klaar ben met studeren wil ik wel dat knollie-lief er komt!
Probleem is wel 7 dagen per week moet het beestje aandacht..

Vraag is dus
Vinden jullie het acceptabel dat iemand een paard koopt maar die er wel voor 3 dagen ofwat een bijrijdster erop zet/ervoor laat zorgen?

en als je dat nu niet vindt kunnen heb je dan een andere oplossing?

groetjes

Oliebollie

Berichten: 1842
Geregistreerd: 22-01-06

Re: Wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 18:46

opzich heb ik niets tegen een verzorgster ofzo Knipoog maar als jij 3 x rijd en hij/zij ook , dan kan je toch beter zelf een verzorgpaardje nemen Knipoog dan heb je die rottige bijkomende kosten niet.
als ik een verzorgster zou nemen dan zou ik me paard wel van onder tot boven willen kennen
zelf zou ik er geen paard voor kopen
maarja, ieder ze eigen keuze Knipoog

DromenLies
Berichten: 2885
Geregistreerd: 27-12-02

Re: Wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 18:48

ja dat is ook zo, maar ik wil wel zeg maar mijn 'droompaard' en ik denk niet dat er veel mensen zijn die die gaan uitlenen 3 dagen (die gek zou ik dan zijn)
en ik wil ook graag wedstrijden gaan rijden want dat heb ik toen ik op de middelbare zat nooit kunnen betalen maar wel altijd gewild

Djuke

Berichten: 10
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:03

Hai hai,
Er zijn genoeg mensen die een bijrijder zoeken hoor! Kijk voor de grap maar eens op marktplaats, rubriekje 'gezocht'... Over het zelf kopen zou ik nog even goed nadenken. Een paard hebben is natuurlijk wel wat meer dan drie keer per week even gaan rijden. Want er zijn ook nog dingen als veearts, hoefsmid etc. En op vakantie gaan, kan bv ook moeilijker worden. Oftewel, ik zou zeggen: toch maar op zoek naar een verzoorgpaard. Ook mensen met 'droompaarden' kunnen eigenlijk te weinig tijd hebben en op zoek zijn naar een bijrijder, echt waar.
Succes met je beslissing en je studie.

Groetjes Djûke

RosaNur

Berichten: 1783
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Maastricht

Re: Wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:11

Je kan ook samen met iemand een paard kopen?
Ik ga volgend jaar ook weer studeren en heb al 1 pony(welsh A), ik wil toch graag verder in de sport en in mijn plan ligt om binnen een paar jaar samen met mijn huidige verzorgster een sportpony te kopen(een grote) we hebben allebei dezelfde rij-intresse (dressuur) en dezelfde eisen. Zij is klein maar kan erg goed rijden en zo kunnen we van elkaar en van een pony samen leren en ik hoef hem zelf niet iedere dag te doen, bovendien als je alles door de helft deelt zijn de kosten stukken minder.
En jij hebt tijd voor je studie enz

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 10:08

Ik denk dat het wel kan.. Er zijn zat 'goede' verzorgsters waar je geen spijt van krijgt. En anders is het idee van Raimondlover ook wel wat.. Lachen

Anoniem

Re: Wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 10:13

--> PP

Ik zou dat dus nooit doen.
Niet gaan op een verzorger, niet samen kopen.
Als de verzorger anders rijd dan jij, slordig is met je spullen enz, wil je haar ook niet meer. En zie maar een fijne betrouwbare andere aan te komen.
Heb je wel een fijne, maar ze gaat uit zichzelf, zit je ook in de problemen.

Samen kopen zou ik helemaal niet doen.
Hij is ziek, DA zegt met een operatie van 2500,- kan hij het redden, hij heeft dan 30% kans.
Je vriendin zegt, doe ik niet, is veel te veel kans dat we zoveel geld kwijt zijn, maar hij het niet haalt.
Jij Zegt doen, paard is lief, we moeten dat er voor over hebben.
Ik zou dan zeggen, succes met de vriendschap...

Wat je evt wel kunt doen is hem volledig volpension.
Waar hij de hele dag op de wei komt in een groep met andere paarden.
Dan heeft hij gezeldschap en beweging, ook als jij niet komt

Spritz

Berichten: 5781
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 17:47

eigenlijk met iedereen wel een beetje eens..
je hebt goede verzorgers,maar ik zelf zou er dan wel altijd bij willen zijn!
en met je vriendin is ook een optie, maar zoals runningkawa al zegt..

x_lubbet_x
Berichten: 383
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:00

ik vind het wel kunnen hoor Haha!

Anoniem

Re: Wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:01

Aub wat meer motivatie, hier heeft niemand wat aan Lachen

DromenLies
Berichten: 2885
Geregistreerd: 27-12-02

Re: Wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 14:04

tja daar zat ik ook aan te denken...
volpension of een stal met stapmolen en wijdegang enzo..
momenteel woon ik in amsterdam en is het verhaal totaal niet realiseerbaar maar ik weet ook dat ik niet in amsterdam wil blijven wonen als ik klaar ben met mijn studie..
wat zou je daar per maand aan kwijt zijn en bestaan die stallen?
hoe doen jullie dat met je baan en je paard en je vriend?

p.s. bedankt voor het verplaatsen rk ik wist echt niet meer waar de pp heen was gegaan

Anoniem

Re: Wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:43


Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Re: Wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 18:19

Ik, maar dat is mijn persoonlijke mening, vind mijn dier (paard) mijn verantwoordelijkheid. Ik zou dan ook nooit mijn paard uit handen kunnen geven aan een verzorgster voor de halve week.
Ik zie het om mij heen ook veel misgaan. Verzorgsters die na 3 weken niet meer komen opdagen, of een eigenaar die de meest idiote eisen stelt (ok dat is dan de andere kant van het verhaal waar jij verder niet mee te maken zal hebben).

DromenLies
Berichten: 2885
Geregistreerd: 27-12-02

Re: Wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 12:58

tja nou ik ben het niet helemaal eens dat er geen goede bijrijders bestaan.... ik heb zelf jaren lang 7 dagen p/w bijgereden...
5 uur per dag was ik er minstens aan kwijt
maar goed... idd je wil wel dat ze netjes en goed met je spullen en je paard omgaat..

ik zit dat topic te lezen wat je stuurde r.k. maar ik kom weinig 9-17 tegen met 1 paard... de reacties bestaan voornamelijk uit mensen die meerdere paarden hebben en nog x beesten en nog studeren ernaast... dus een simulair situation heb ik nog niet er tussen gevonden...

Anoniem

Re: Wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:19

Nee ik zou het nooit doen. Ik vind dat als je een paar koopt je daarmee ook volledig voor de zorg moet kunnen opdraaien. En als je dat niet kan is dat jammer, dan nog maar even geduld hebben. Ik rijd nu 12 jaar paard en wil al jaaaaren een eigen paard. Ik heb er het geld wel voor maar de tijd niet, daarom doe ik het niet en wacht ik gewoon af tot mijn tijd komt.

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:23

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je dan een paard wil kopen als je 3 dagen per week een ander er op wil laten rijden. Dan kan je er beter 1 huren. Maar goed, of dat acceptabel is dat kan alleen jij bepalen.

Ik begrijp dat je het paard wil kopen als je klaar bent met studeren. Dan neem ik aan dat je een baan hebt. Eerlijk gezegd berijp ik dan niet waarom je dan een bijrijdster nodig hebt? Want kun je dan niet zelf alle dagen rijden? Ik bedoel: je werkt maximaal 8 uur per dag, dus er blijft per dag heus wel een uurtje over dat je kan rijden. Dat is gewoon een kwestie van prioriteiten stellen.

Als jou prioriteiten anders liggen en je dus niet alle dagen voor je paard beschikbaar bent, zou ik nog eens overwegen of ik wel daadwerkelijk een paard voor mijzelf zou willen kopen.

Ik heb een full-time baan en twee paarden, maar ik rij en verzorg ze elke dag zelf. Dat houdt in dat ik weinig tijd heb voor andere dingen (met name door de week) maar ik vind dat niet erg want mijn paarden hebben mijn allereerste prioriteit.

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re: Wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:25

Nee hoor vind ik helemaal niet raar!! Moet wel iemand zijn die er goed bij past. Heb ook al jaren eigen paarden. Maar heb ook een bedrijf, doe nog een studie en zit regelmatig vele km van huis. Ik doe mijn paardje die ik al 10 jaar heb echt niet weg. Dus als er dan eens een ander op moet dan moet dat maar!

DromenLies
Berichten: 2885
Geregistreerd: 27-12-02

Re: Wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 16:45

@jasmijn
het lijkt mij gewoon lastig als je elke avond pas om 23:00 thuis bent en ook nog iemand thuis op je hebt zitten wachten...
maar ik zal met veel dingen rekening moeten houden
ergens gaan wonen waar een stal aanwezig is met volpension, werk in de buurt en werktijden en dat soort dingen...
als ze het paard elke op het land zetten en in stapmolen is dat ook goed dat heb ik geen bijrijder nodig of misschien wil iemand van de stal zelf eens een keer longeren....ofzo...

misschien maak ik me wel onterecht zorgen
ik denk ook dat het is dat ik al zo lang een knollie wil en dat ik bang ben dat ik het nooit ga realiseren door b.v. werk kinderen ooit of iets

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:33

ocianx schreef:
misschien maak ik me wel onterecht zorgen
ik denk ook dat het is dat ik al zo lang een knollie wil en dat ik bang ben dat ik het nooit ga realiseren door b.v. werk kinderen ooit of iets


Of jij iets gaat realiseren hangt van je eigen keuzes af. Als jij om 23.00 thuis komt van je werk, dan betekent het dat je ook later begint met werken. Dan kan je toch sóchtens rijden???

Ik kies bijvoorbeeld bewust voor werk waarbij ik niet naar het buitenland hoef, zodat ik mijn paarden zelf kan verzorgen. Ik kies er ook bewust voor om (nog) geen kinderen te krijgen omdat dat op dit moment betekend dat ik dan niet genoeg geld meer zou hebben om mijn paarden te kunnen onderhouden (dan zou ik minder moeten gaan werken). Het is dus maar welke prioriteiten jij stelt.

wsundayl
Berichten: 541
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 20:18

Ik zou juist in jouw geval eerst een bijrijdpaard zoeken voor 3 tot 4 dagen per week. Dan kan je pas echt kijken hoe het je bevalt en hoe het met je tijdindeling zit.

Mij persoonlijk lijkt het zonde om een paard te hebben wat je maar 3 of 4 x per week ziet. Ik kan er al onwijs van balen als ik door omstandigheden een dagje niet kan en dan wordt ze wel gedaanmaar dan vind ik het vervelend dat ik er niet even gezien heb en zelf gecheckt of alles wel goed is.

Ik heb zelf ook een verzorgster, maar eigenlijk ben ik er ook bijna altijd als zij er ook is (vinden we alletwee gezellig).

Het is inderdaad een kwestie van prioriteiten stellen, mijn paard gaat in principe voor alles. Mijn vriend weet dat ook en maakt er ook geen probleem van. En ik werk 44 tot 48 uur per week en heb mijn huishouden.

Jamezy
Berichten: 1382
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 20:25

Genoeg mensen in mijn omgeving hebben een paard of paard gekocht, met de 'voorwaarde' dat er een bijrijder kwam, om verschillende redenen. Of wij het acceptabel vinden, vind ik minder van belang. Je moet doen waar jij je goed bij voelt Lachen Persoonlijk zou ik geen paard kopen, als ik er zelf niet volledig voor kan zorgen, puur voor mijn gevoel en de ideeen die ik daarover heb, maar dat verschilt natuurlijk per persoon. Zoals de vorige eigenaresse van mijn paardje zou zeggen: "Ik heb toch geen paard voor een bijrijder!" Tong uitsteken

Zou dat overigens ook niet kunnen, mijn paardje delen met een ander... Clown

DromenLies
Berichten: 2885
Geregistreerd: 27-12-02

Re: Wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 01:47

ik hoor veel van jullie zeggen zoek dan een verzorgpaard oid...
feit is dat deze erg schaars zijn in de regio amsterdam en ook rond utrecht en het gooi... maar goed ik vind het wel een goede opmerking om eerst even uit te proberen en een verzorgpaard te zoeken en dan kijken hoe ik in mijn tijd zit

en wie weet zit ik over een tijd weer in het zadel en bedenk ik me ineens dat ik het helemaal niet meer leuk vind (wat ik me overigens totaal niet kan voorstellen but you never know)

Nado
Berichten: 3365
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 02:06

Of... je kunt gaan voor een paard dat 24/7 op de wei kan staan in de kudde en het helemaal niet uit maakt of je nu 6x per week komt rijden of 2x per week. Ik heb om veel redenen gekozen voor een IJslander, en dit is er 1 van. Ik kan na 3 weken zo opstappen en wegrijden, hij is er niet anders onder dan als ik de volgende dag er weer opstap. Niet omdat hij saai is of sloom, nee, hij heeft altijd ruim voldoende te doen om zijn dag te vullen met zijn vriendjes, kan de hele dag lopen (en rennen als hij daar zin in heeft) door het land en ik hoef me nooit schuldig te voelen als ik een tijdje het zo druk heb dat het niet lukt om te gaan rijden, wat soms best moeilijk is als het zo vroeg donker is. Hij vermaakt zich zonder mij prima en blijft het leuk vinden om samen op pad te gaan als ik wel weer tijd heb. Wordt daar niet heet van of onbetrouwbaar. Ik lees dat je graag een dressuurpaard wil, maar misschien is een dergelijk paard dat zo gehouden kan worden (niet alleen IJslanders, maar ook koudbloeden, ik ken ook Arabieren die zo gehouden worden) en een werkwillig karakter heeft zonder heet te worden als ze even stil staan, ook wel iets voor jou.

Petra83

Berichten: 149
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Leerdam

Re: Wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:33

Ik zou nooit een paard kopen wanneer je nu al weet dat er voor 3 dagen in de week een bijrijdster nodig hebt.

Je moet zelf in ieder geval 100% met geld en tijd het kunnen redden als een een eigen paard hebt. Je kan wel een verzorgster zoeken, maar misschien vindt je geen geschikte of stopt hij/zij ermee en dan moet je het als nog zelf kunnen. Ik ken een aantal mensen met een eigen paard die dol graag een verzorgster willen, maar gewoon domweg geen betrouwbaar iemand kunnen vinden waarmee het ook nog klikt met je paard. Meestal hebben goede en betrouwbare bijrijdster ook bepaalde eisen (en terecht) maar daar moet jij ook aan kunnen voldoen.

Ik heb jaren lang verschillende paarden en pony's bijgereden tijdens mijn studie. Ik ging er 7 dagen per heen en nam de volledige zorg op me. Nu ik mijn studie heb afgerond, heb ik eindelijk mijn eigen paard kunnen kopen en het is naast een fulltime baan, vriend en een sociaal leven best pittig.

Begrijp me goed ik heb niks tegen bijrijdster en denk dat het goed kan werken maar het moet geen must zijn.

Ik ben het niet helemaal eens met dat je een paard zou moeten kopen dat 24/7 in de wei kan, op zich is daar natuurlijk niks mis mee en is het heerlijk een paardje dat niet zoveel gereden hoeft te worden, maar ook een Ijslander moet iedere dag voer en schoon water en heeft zijn (dagelijkse) verzorging nodig. Of stel je IJslander wordt ziek, dan moet je er toch iedere dag heen kunnen.....

succes met je studie!

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: Wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:55

Als jij eerst gewoon je paard goed leert kennen en dan met de tijd een verzorgster neemt vind ik dat zeker wel kunnen!