Lesdag Antoine de Bodt in Nuenen: little miracles!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Lesdag Antoine de Bodt in Nuenen: little miracles!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-02 20:41

Een tijdje terug had ik hier op bokt geschreven dat mijn zus en ik Antoine de Bodt uit hadden genodigd om een lesdag te komen geven bij de pensionstalling waar wij staan in Nuenen en gisteren was het dan eindelijk zo ver. In totaal waren we met 8 ruiters, waaronder 4 met paarden met hoefkatrol problemen en 4 met paarden met een rijtechnisch probleem.

Jolande was als eerste aan de beurt met onze Raci die al maanden niet meer helemaal zuiver wil lopen (ze heeft hoefkatrol aan beide voorbenen). In het begin liep ze dus nog niet helemaal zuiver, maar nadat Antoine had gekeken hoe ze in elkaar stak en ons had uitgelegd hoe ze Raci´s houding moest veranderen (rijtechnisch) liep ze zoals Antoine het noemde zo regelmatig als een klok! Echt geweldig!! Ook de toeschouwers aan de kant zagen geen kreupel paard meer. De andere drie hoefkatrol paarden werden ook goed geholpen en je zag ze vooruit gaan. Een van de andere ruiters sprak van een klein wonder, haar paard was al maanden heel slecht en ging nu goed door de bak zodra de aanwijzingen van Antoine goed opgevolgd werden.
Ook de mensen met paarden met rijtechnische vragen waren erg tevreden. Een paard wilde bv. niet linksom buigen en ging daarom hard lopen, en een ander paard was zwaar op de hand, alle aangedragen problemen werden opgelost. Het was geweldig te zien hoe deze paarden ´veranderden´ in hun gangen en gedrag.
Kortom het was een perfecte dag: mooi weer en gelukkige ruiters.

Als er weer een vervolglesdag is zullen Jolande en Raci in elk geval weer van partij zijn! Het was voor ons een heel geslaagde dag.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 20:51

Ik vraag me dan af hoe het vervolgtraject is. Die mensen weten nu hoe ze de aanwijzingen uit moeten voeren en dat is heel mooi. Maar om dat ook vol te houden is volgens mij erg moeilijk. Hoe gaat dat in zijn werk? Komt ie om de zoveel tijd terug? b.v. als het weer slechter gaat en je er op dat moment niet uitkomt.
Je zegt dat er een vervolglesdag is, is die er dan altijd en om de zoveel weken of zoiets?
Natuurlijk mooi dat het zo veranderd ten goede in zo'n korte tijd Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 21:07

Dat vraag ik me idd ook af.
Als ik zie hoevaak er op mijn gewone les iets herhaalt word, en toch moet het weer een keer gezegd worden.
Lijkt me met zoiets idem.

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 22:30

Hoi,
Onlangs heb ik ook ADB(bij hem thuis)ontmoet.
Da's toch mooi dat je paard zo anders toont/gedraagt ineens,
Immers zijn methode moet je het eerst zien voordat je t gelooft.
(hele discussie op bokt geweest)
Zijn manier is echt geen miracle of wonder,
Hij bespreekt het hoe en waarom.
Goede handvaten die je krijgt aangereikt?
Jawel..vooral als je verbetering ziet in je paard)
vraagje?
Zijn er over en weer nog vragen gesteld?
Haha!

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-02 23:05

Dit was de eerste keer dat deze ruiters met Antoine de Bodt in aanraking kwamen. Voor Jolande en mij was het de tweede keer. Alleen de eerste keer hebben we niet mee gedaan met ons paard en zijn we alleen gaan kijken.

Natuurlijk zijn er veel vragen gesteld. Alleen al omdat mensen sceptisch tegen over de "methode" staan. Want zo "bijzonder"is hij niet. Antione werkt als ik het goed heb begrepen volgens de klassiek dressuur en niet de moderne dressuur.
Het was voor iedereen een heel erg leerzame dag.
Maar natuurlijk begrijp je niet alles direct en kun je het niet meteen allemaal al in je eentje oplossen. Gelukkig hebben de meeste mensen een video opname gemaakt van hun les net als Jolande en ik. We hebben hem al tig keer bekeken of beter gezegt beluisterd. Je kunt het als je het terug hoort veel beter bevatten en begrijpen.

Het is op zich niet moeilijker dan je gewone lessen. En ik denk dat als je weet dat je kreupele paard dan niet meer kreupel is je je zelf wel dwingt om vol te houden. Ik denk niet dat je het moet zien als een helemaal afwijkend systeem, de klassieke dressuur bestaat al eeuwen, alleen het is wat in een vergeethoekje terecht gekomen. Je moet het niet zien als iets afwijkends maar iets gewoons. Het is niet iets vreemds of anders.
Het is gewoon logisch nadenken en oplossen. Het is echt niet iets nieuws het is iets ouds wat ergens door de tijd en de haastige wereld van tegenwoordig in een vergeet hoekje terecht is gekomen.

Maar inderdaad Angelique schrijft het al je moet het eerst zien, anders kun je er geen beeld van vormen.

En het is niet echt een wonder als je weet dat het op deze manier goed werkt en waarom. Maar als je het daadwerkelijk in werking ziet en je jou paard of dat van een lesgenoot goed ziet worden , dan voelt het als een klein wonder. Want vergeet niet deze mensen zitten vaak al maanden zo niet jaren met een paard wat meer stil staat dan loopt en meer dierenartsen ziet dan een rijbak.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 23:09

Er is binnekort een clinic van ADB bij ons in de buurt, en daar ga ik zeker naar kijken. Ik heb een Quarter merrie en rij Western, en ik ben wel zeer benieuwd hoe deze twee manieren van rijden met elkaar te combineren zijn. Als ze al te combineren zijn....

maar zoals gezegd, ik ben zeer benieuwd...

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 12:09

Cassidy schreef:
Er is binnekort een clinic van ADB bij ons in de buurt, en daar ga ik zeker naar kijken. Ik heb een Quarter merrie en rij Western, en ik ben wel zeer benieuwd hoe deze twee manieren van rijden met elkaar te combineren zijn. Als ze al te combineren zijn....

maar zoals gezegd, ik ben zeer benieuwd...


Ik heb met Raci, ook een westerngereden quarter, meegedaan aan de lesdag. Ook ik had mijn twijfels over het combineren van ADB rijmethode en westernriding maar ik wilde het toch proberen omdat Raci hoefkatrolontsteking heeft en ik wilde geen mogelijkheid ongeprobeerd laten om haar te helpen.
Ik denk dat het te combineren met western is omdat het een wezenlijk onderdeel is van alle rijstijlen dus ook van western. Een western gereden paard moet immers ook recht zijn anders kun je bv. geen goede manouvers maken. Alleen zal het niet precies volgens de manier waarop ADB het toelicht gaan. Dit is op zich ook niet zo vreemd want ik geloof niet dat hij ervaring heeft met westernriding.
Het ging sommige punten dan ook recht tegen alles in van wat ik normaal in een westernles te horen krijg. Zo moest ik met aanleuning rijden en met een zweep wat ik normaal dus echt nooit doe (zo´n ding is dus echt onhandig in je handen Haha! ). Ik kreeg ook regelmatig de opmerking dat ik de teugels te los had, er moest druk op komen te staan, maar dan wel veroorzaakt door een stuwende achterhand wat weer positief is. Dit moet ook bij westernriding (de stuwende achterhand), maar op het punt waarop ik normaal de teugels los zou laten moest ik nu de aanleuning vast houden. Raci was daar duidelijk niet happy mee!

Ik denk dat het de kunst wordt om dat wat ik nu geleerd heb om te zetten in western hulpen. Knipoog Hoe meer ik er over na denk hoe meer het eigenlijk gewoon de basis is: rechtrichten zoals ADB heeft toegelicht, drijven naar het bit en loslaten als ze haar achterhand goed gebruikt en dit steeds herhalen.

Nuttig was het dus zeer zeker. Ik heb de video die mijn zus gemaakt heeft al een aantal keren bekeken en ook dat gene wat ADB verteld op papier geschreven, het lezen werkt bij mij altijd beter als horen. Het zet je in elk geval heel goed aan het denken waar je mee bezig bent!

Cowgirl

Berichten: 23742
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 14:56

ik ga binnekort ook(eindelijk) heen met mijn western gereden haflinger.
Ik ben ook zeer benieuwd maar ook heel nuchter, m.a.w ik houd er dus rekening mee dat het niet aanslaat.

Daarna is het indedaad de kunst om het vast te houden, maar iets wat je in 1 dag leert lijkt mij moeilijk vast te houden.
Het is dus de kunst een instructeur te vinden die je hierbij kan helpen en alles verder te ontwikkelen.Maar ja waar vind je zo'n instructeur als je weet dat de tig hiervoor jou het 'simpele' rechtrichten nooit geleerd hebben.
En dan ook nog eens eentje die western rijd?
Ik zal in de toekomst een tussen weg moeten vinden denk ik, hoop ik.

Maar de video camera gaat zeker mee.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 16:44

Romkabouter schreef:
Ik vraag me dan af hoe het vervolgtraject is. Die mensen weten nu hoe ze de aanwijzingen uit moeten voeren en dat is heel mooi.
pas als het routine is val je niet terug in je oude patroon. dus ik denk dat het belangrijk is er een vervolg aan te geven.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 19:16

Cowgirl"]
ik ga binnekort ook(eindelijk) heen met mijn western gereden haflinger.
Ik ben ook zeer benieuwd maar ook heel nuchter, m.a.w ik houd er dus rekening mee dat het niet aanslaat.
[/quote]

Ach, de AdB beweerd tot nu toe nog geen paard mee gemaakt te hebben dat hko heeft, dat hij niet heeft kunnen helpen. Mijn overtuiging was dat Raci dan wel de eerste uitzondering zou zijn. Tot nu toe heeft nog niet veel bij haar echt geholpen. Maar ik had het gelukkig mis, ook Raci ging in de les goed lopen en ze heeft links voor een 4 (cyste) en rechtsvoor een 2. Maar nu nuchter blijven is nooit verkeerd Lachen

[quote="Cowgirl schreef:
Daarna is het indedaad de kunst om het vast te houden, maar iets wat je in 1 dag leert lijkt mij moeilijk vast te houden.
Het is dus de kunst een instructeur te vinden die je hierbij kan helpen en alles verder te ontwikkelen.Maar ja waar vind je zo'n instructeur als je weet dat de tig hiervoor jou het 'simpele' rechtrichten nooit geleerd hebben.
En dan ook nog eens eentje die western rijd?
Ik zal in de toekomst een tussen weg moeten vinden denk ik, hoop ik.

Dat valt na 1 keer inderdaad niet mee. Ik heb vandaag voor het eerst weer zelf gereden na zondag en ik zat er eerst echt even mee: hoe moest het ook weer. Ik had de video band meerdere keren bekeken dus dat hielp, en bovendien zat Adrienne lang de kant ook aanwijzingen te roepen en te kijken of het goed ging. En zowaar op een gegeven moment werd Raci´s bekken recht (staat scheef wat mede oorzaak is van de verkeerde belasting) en draafde ze zuiver!
Maar we willen AdB binnenkort nog een keer uitnodigen om een vervolg les te geven. Ik denk dat dat zeker niet verkeerd is!

Succes bij je lesdag ik verwacht dat je er zeker nut van zult hebben!

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 19:58

Wij (Nathalie en ik) gaan over 3 weken een weekend naar hem toen in België, met Noah. Hij heeft HKO, fase 4, aan allebei zijn voorbenen. Hij liep bij hem gewoon perfect. De eerste keer dat Nathalie geweest is, leerde ze hoe ze hem moet longeren met dubbele longe. De volgende keer, over 3 weken dus, gaan we leren hoe we hem moeten rijden.
Ik ben benieuwd.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 22:21

Antoine de Bodt komt 28 September in Noord Holland, een clinic geven. Interesse om te kijken, of eventueel mee te doen? PB me dan even!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 07:38

Helaas Cas, dan is de IBOP oefendag, anders had ik graag komen kijken. Volgende keer beter!
Viv

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

clinic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 12:17

Hallo,

Antoine de Bodt komt Zaterdag 7 september bij ons in Lunteren;
er zijn nog een aantal plaatsen beschikbaar.
Voor meer informatie kun je me pb-en.

Verder ben ik ook zeer benieuwd... zeker aangezien er bij ons een paard mee gaat doen met 4-tjes... maar zelfs 5-jes.... Verdrietig
Nuchter... maar wel heel benieuwd.... Knipoog

Jolande :
Ik zal hem toch nog eens een mailtje sturen, met de vraag in hoeverre zijn 'western' kennis is, wij hebben ook 'western' ruiters die mee doen...
Het zou toch wel prettig zijn dat hij 'een beetje' kijk heeft op de 'western way' Verward

Ik hou jullie ook op de hoogte en zal zeker verslag doen op bokt Haha!

Groetjes Jolanda

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 13:08

Ik denk dat AdB niet negatief tegenover westernriding staat, dit zei hij tijdens mijn les ook, alleen hield hij terecht niet van rijden op de voorhand. Dit is natuurlijk ook niet de bedoeling van westernriding en dat vertelde ik hem ook. Ik verwacht dus dat hij niet weet wat echt westernrijden is en alleen de westernruiters met problemen voor zich gehad heeft waardoor hij een verkeerd beeld krijgt. Maar hem een mailtje met je vraag sturen kan denk ik zeker geen kwaad.
Ik heb gisteren aan mijn trainer gevraagd wat zij van de rechtrijmethode vond en zij dacht dat het zeker wel nut zou hebben, maar dat ik wel op moet passen dat ik niet ´doorsla´ naar de andere kant en hierdoor Raci´s probleem van links naar rechts ga zetten. De methode die ik in een van bovenstaande berichtjes noem kan ik gewoon gebruiken (voorwaardsdrijven, rechtzetten, loslaten enz). Ik moest er wel voor waken dat ik de aanleuning niet ga gebruiken om haar te ondersteunen.
Al met al klinkt de rijmethode denk ik makkelijker dan hij is, maar ik geloof wel in de werking er van. Ook bij westernpaarden. Ik denk alleen niet dat het verstandig is als westernruiters mee doen om het ´een keer meedoen´. Het is daarvoor te anders.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 20:17

Hoi Jolande,

Sluit me verder helemaal bij je aan !

Alleen zijn methode anders... ja... het is 'klassieke dressuur' ... maar of er nu écht zoveel 'anders' is...

Ik denk het belangrijkste is, wat je zelf ook al aangeeft "vragen en loslaten" (met behoud v. verzameling).

Maar westernruiters vragen net zo goed verzameling, wijken, buigen, stelling, traver/renver, etc. etc.
Het enige 'anders' is wat mij betreft 'de aanleuning' ....
Maar ook westernruiters hebben een vorm van 'aanleuning' anders kun je geen verzameling krijgen en behouden...
Maar westernruiters houden van een 'langere teugel' mét lichte aanleuning... ziet er anders uit.... Knipoog

Maar ja... er zijn idd nog genoeg mensen die rijden met een 'gewone' losse, lange teugel en zeggen dat ze western rijden..... en krijgen vervolgens een paard wat op de voorhand gaat lopen ja... Lips are sealed

Maar wel leuk, om hier ook eens met een 'Antoine' over te discussieren. }>

groetjes Jolanda