Krijgen jullie soms last van je geweten tov je paard?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenn

Krijgen jullie soms last van je geweten tov je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 11:23

Even uitleggen wat ik bedoel...

Mijn eerste paard was een volbloed. Ofwel een typisch paard waarvan je zou zeggen ja, die werkt graag voor je. Maar toch waren er dagen dat ik gewoon merkte dat hij geen zin had om te dressuren. Ik kreeg dan spontaan ook geen zin meer (misschien heb ik daarom wel altijd van vlijtige paarden gehouden). Maar goed, soms waren er toch dagen dat ik het hem toch 'aan wilde doen', bijvoorbeeld als we nog moesten oefenen voor een wedstrijd ofzo.

Maar, nu ben ik ervan overtuigd dat er ook niet-vlijtige paarden zijn, luie dus, die net zo lief nooit werken. Laten we nu uitgaan van een eigenaar die wel heel veel van zijn/haar paard houdt. Ik ben ervan overtuigd dat die toch zal willen dat dat paard gaat werken, terwijl hij/zij weet dat hij daar geen zin in heeft. Als diegene nu toch veel van dat paard houdt, moet er toch een soort verantwoording ten opzichte van je paard of je geweten ofzo gaande zijn? Tenzij je zoals velen nooit echt bewust nadenkt over wat je doet, maar daarvoor is dit topic dus Knipoog

Ik betrapte mezelf altijd op argumenten die, nu ik er zo later over nadenk, maar drogredenen zijn.
Bijvoorbeeld:

"Onze buurman heeft varkens. Díe ondergaan pas een partij leed. Wat doe ik nu moeilijk over mijn verwende viervoeter."
Dit komt echter neer op "Het kan altijd erger". Maar zo kan alles altijd erger. Zo kan je zelfs van een concentratiekamp zeggen dat het niet zo erg is omdat het altijd erger kan. Geen goed argument dus.

"Wij mensen moeten toch ook werken voor ons geld?"
Inderdaad een geldige vergelijking. Maar rechtvaardigt het wat?

"Uiteindelijk ben ik ervan overtuigd dat mijn paard gelukkig is."
Dat kan zeer zeker kloppen, maar misschien is hij wel gelukkig ondanks het rijden.

"Een paard heeft van nature behoefte om geleid te worden en is blij met een duidelijke leider en zal daar ook graag alles voor doen."
Hier kan ik nog het minst weerstand aan bieden. Want ook in een kudde moet een paard het een en het ander ondergaan voor 'de leider' en zal dat accepteren omdat het al lang blij is dat het geleid wordt. Maar dan nog, het paard blijft natuurlijk blijer als het überhaupt niks 'vervelends' hoeft te ondergaan maar toch gewoon geleid wordt.

En ik weet dat dit uiteindelijk een probleem is wat tot fundamentelere meningsverschillen leidt waar je niet uit zal kunnen komen. De een vindt "dat wij nu eenmaal slimmere wezens zijn, survival of the fittest, het is natuurlijk om de wezens onder je te domineren." Ben ik het wel mee eens, maar wellicht wordt hier vergeten dat we als bijkomstigheid van het slimmer zijn een geweten hebben waar we ons, naar mijn mening, altijd tegenover moeten kunnen verantwoorden. En ik denk niet we dat momenteel ten opzichte van vele dieren kunnen, en dan zal ik nu al helemaal niet beginnen over de bio industrie.

Sommigen zullen dit überhaupt een penny insteek vinden, maar ik vind dus dat we als slimmere wezens wel een soort van verantwoording schuldig zijn tegenover wat we met minder slimmere doen, zoals we ook geen gehandicapten in mogen zetten om de straten schoon te houden.
(Inderdaad, nu vergelijk ik dieren met mensen. Ik heb daar echter geen moeite mee. Wij zijn ook dieren, we noemen ons alleen mensen, omdat we ons graag distantiëren als een soort opperwezen. We hebben inderdaad wel degelijk meer verstand en een sterker gevoelsleven. Maar dit gebruiken we nog steeds op dierlijke wijze, egoïstisch. Maar goed dit wordt weer een heel ander verhaal.)

Ik ben benieuwd naar jullie inbreng!

SummerRemedy

Re: Krijgen jullie soms last van je geweten tov je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 11:31

Ja ik heb hier ook wel eens last van.. Soms denk ik: "wat geeft ons het recht om een stuk ijzer in de mond van een dier te stoppen en erop te gaan zitten en eisen dat het naar ons luistert." Als je er over na gaat denken is het eigenlijk afschuwelijk, ik zou niet blij zijn als iemand dat bij mij deed. Mijn paard is met rijden ook vaak nerveus, dus als ik haar gewoon in de wei liet staan zou dat een hoop stress schelen. En soms vind ik de wei ook zoiets raars, eigenlijk zijn ze daar gewoon opgesloten en hebben maar een beperkte ruimte, ze zijn niet vrij om te gaan en staan waar ze willen. Nou is dit denk ik wel maar beter met al die snelwegen enzo, maar toch, als ik erover na ga denken vind ik het wel raar.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 11:36

Inderdaad, nu heb ik me zelfs nog beperkt tot alleen het rijden.
Er zijn ook genoeg paarden die maar 1 uur per dag buiten komen of gereden worden. De eigenaren hebben dan als excuus voor zichzelf dat er in de hele omtrek geen stal is waarbij ze langer buiten kunnen. Ik ben echter geneigd om te zeggen dat je dan maar helemaal niet aan het spel mee moet doen.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 11:37

nee want mijn paard vind het leuk als ik wat met haar doe. ze hoeft ook niet zo veel en als ze moe/zat begint te worden stop ik.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 11:39

Ja dan zou ik geen paard willen hebben Een paard de hele dag op stal houden vind ik gewoon psychische mishandeling, en zelfs ook lichamelijke mishandeling want het is gewoon ongezond. Als wij de hele dag in bed liggen en dan 1 uur eruit mogen en dan hard moeten werken dan krijg je op den duur problemen.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 11:39

Zazoo schreef:
nee want mijn paard vind het leuk als ik wat met haar doe. ze hoeft ook niet zo veel en als ze moe/zat begint te worden stop ik.

Dat is wel een hele naïeve gedachte he. Je projecteert op je paard wat je wílt zien. Zo lang een paard niet kan praten mag je niet voor zijn gedachten invullen wat jou goeddunkt.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 11:55

Allereerst Lenn; mijn complimenten voor je schrijfstijl, geen spellings of grammatica fouten te ontdekken, een verademing om te lezen !! Ik ben het met je eens en voor mij is dit ook een dagelijks terugkerende worsteling. Voor mijn gevoel heb ik mijn paard een zeer mooi leven gegeven, dag en nacht in de wei, hij kan zelf kiezen of hij op stal danwel in de wei wil gaan staan, soortgenoten om hem heen etc etc. Maar....ook mijn paard is ontzettend lui zodat rijden niet echt een genot is maar vooral keihard werken ( voor mij dan) om hem lekker voorwaarts te krijgen. Ik ben nu al zover dat ik een ander paard lease zodat ik tenminste zonder schuldgevoelens kan rijden. Het paard wat ik lease is uiterst voorwaarts en lijkt er altijd wel zin in te hebben. Mijn eigen paard wordt nu ongeveer 2x per week gereden. Als we het echt goed willen doen voor het paard denk ik dat we
( op sommige paarden) niet meer op hun rug moeten gaan zitten. Het wordt alleen z' on dure hobby dan, je hebt een paard in de wei staan, daar betaal je voor maar je doet er niet echt iets mee.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 11:58

Ik had er vroeger echt behoorlijk last van, ik had een mega luie pony die je de kont toe keerde als je aan kwam lopen. Nu heb ik een leuk paardje met veel % engels volbloed er in, hij werkt echt heel graag voor je. Maar ik doe het wel onder bepaalde voorwaarden zodat ik het zo leuk mogelijk voor hem kan maken.
Dat houd in: geen bit, geen sporten, geen zweep (uberhaut nooit straffen onder het rijden) en met alles wat hij goed doe beloon ik hem. Dingen die hij echt niet leuk vind slaan we over, dingen die hij leuk vind ben ik zelf ook leuk gaan vinden, omdat samen lol hebben zo veel leuker is.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 12:06

@ Maras: Bedankt voor je compliment Lachen Toch fijn om te weten dat hier meer mensen mee lopen te worstelen. Ben ik misschien toch niet zó raar.. Haha!

Ik bedenk me nu dat heel mijn verhaal eigenlijk neerkomt op het 'happy athlete' idee wat dus wel mooi zijn intrede heeft gedaan binnen de dressuur. Wel een goede ontwikkeling, vind ik. Hoewel de vraag bij mij dus blijft of er wel ooit zo'n happy athlete zal bestaan. Of er wel paarden zijn die dag in dag uit happy hun atletische vaardigheden trainen. Het blijft denk ik een niet waar te maken streven.

@ Visconti: Leuk dat je zo begaan bent met je paard Lachen Je stemt hiermee indirect met me in dat 'echte' dressuur misschien wel niet ethisch verantwoord is.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:32

Dat verschilt denk ik per paard, maar het feit blijft dat mensen kennelijk sporen, zwepen en scherpe bitten nodig hebben om een paard een paar kunstjes uit te laten voeren. Als hij het zo leuk vond waren deze middel totaal overbodig en misschien wel nooit in het leven geroepen.

Het is trouwens net wat je onder "echte" dresuur verstaat. Ik weet niet of je Nevzorov kent? Hij rijd zijn paarden optomingloos, zonder enige dwangmiddelen en zijn paarden worden nooit en te nimmer gestrafd. Mocht een paard dus ergens geen zin in hebben, dan heb je als ruiter een probleem. Maar zo weet je wel dat het paard alles op vrijwillige basis doet. imo is dit echt dresuur, maar Nevzorov zal waarschijnlijk nooit in staat zijn een wedstrijd te rijden, want je paard zal maar net zn dag niet hebben.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:45

ja, ik denk hier ook wel eens over na. We stoppen de paarden in kleine hokjes en bepalen wanneer ze naar buiten mogen en hoe ver ze dan mogen lopen. Dan doen we ze vanalles op en om en gaan we erop zitten en moeten ze luisteren....eigenlijk vreselijk. Maar dat geldt voor alle huisdieren.

Maar aan de andere kant, ik doe mijn best om haar zo goed mogelijk te verzorgen en zo eerlijk mogelijk tegen haar te zijn. Ik denk dat ze het niet eens zo slecht heeft. Ze gaat elke dag de wei in, krijgt voldoende eten en aandacht en een schone stal. En ze is vrolijk als ze met ziet, hinikt, komt naar me toelopen...

Maar ik vind het wel belangrijk dat we samen plezier hebben. Ik rij alleen recreatief, dus we gaan vaak het bos in en dan merk ik wel dat ze het ook leuk vind. Oortjes naar voren, lekker doorstappen. En dan gebruik ik geen zweep of sporen. Als we in de bak rijden merk ik wel eens dat ze echt geen zin heeft, en dan is mijn zin ook meteen over!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 20:36

Is er niemand die het gruwelijk met me oneens is of willen de meesten dit eigenlijk niet weten?

Joy3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:48

Ik herken dit ook! Ik dacht dat ik raar was om hier zo over te denken!

Ik vraag me ook vaak af hoe een paard het vindt( wat iemand anders ook al aangaf ) om
een bit in zijn mond te krijgen en dat alle riempjes strak worden aangesnoerd.
Aansingelen is ook geen pretje lijkt mij. Als ik erover nadenk dat ze dat met mij zouden doen!

Maar ja......de meesten paarden weten waarschijnlijk niet beter.

Ik had verwacht om te lezen dat heel veel mensen het ook oneens zijn met dit onderwerp en
zich hier totaal niet in kunnnen verplaatsen.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 21:00

haha heb je die argumenten echt gezecht?
ik heb nog nooit een paard gehad die echt niet wou werken
tuurlijk wel dat ze us niet willen maar niet zo vaak,, wij wisselen heel veel af en dan hebben ze meestal wel zin..

i

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 21:03

Isalover schreef:
haha heb je die argumenten echt gezecht?

Gestoord
Ik weerlegde alvast wat tegenargumenten.

Paulientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 21:23

Ja ik heb dit "gevecht" met mezelf ook gehad. En ik had ook dat als ik merkte dat mijn paard niet zo´n zin had ik mezelf niet kon wijsmaken dat ik hem wel kon oppeppen en hij het wel leuk vond als we eenmaal bezig waren.
Maar dan kom je wel weer bij het punt aan dat het paard wel beweging moet hebben. In de winter zeker. Ookal stond hij overdag wel buiten in een losgooibak, meer beweging dan wat heen en weer slenteren kreeg hij niet.

Ik heb op het moment geen paard meer door financiele omstandigheden, maar mochten die nu ineens een stuk beter worden dan zou ik geen paard kopen.
Ik voel me er niet prettig bij om nu een paard te kopen met in mijn achterhoofd de gedachte dat ik het paard dan niks meer kan bieden dan mijn vorige. En dat is 20 uur stal per dag in de winter en eentonige uitrijmogelijkheden.
Dus wat dat betreft doe ik niet meer aan het spel mee. En mijn geweten voelt zich daar dan een stuk beter bij.

Ik hoop ooit de pennydroom te leven en een enorm stuk land te bezitten met prachtige uitrijmogelijkheden. En zo een plaats te creeeren waarvan ik denk dat een paard het minst ongelukkig is in gevangenschap.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 21:45

Hmm oke, vind ik knap van je!! Goede insteek! Ik denk dat ik, wanneer ik weer een paard zou kopen, ook graag dicht bij de bossen zou willen wonen om in ieder geval veel recreatief te kunnen rijden (en weidegang, maar dat moet sowieso)

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:57

Dit is een van de redenen geweest dat ik met Marco ben gestopt te dressuren. Ik ben behoorlijk fanatiek, dus toen ik hem als enige paard had, moest hij er echt aan geloven. Hij is echter nog luier dan lui en vond al helemaal niets aan die rondjes door de bak. Dat kon ik merken aan zijn (niet)voorwaartse gangen, af en toe dacht ik zelfs dat er iets medisch aan de hand was, maar als ik dan weer de weg op ging, gingen de oortjes naar voren en was de activiteit weer terug.
Als je nog jong bent, dringt het niet zo tot je door als frustreert het wel, maar hoe ouder je wordt hoe meer je te maken krijgt met je geweten. Ik wilde wel graag dressuur en wedstrijden met hem rijden dus er werd dan twee keer per week geoefend en de rest 1 a 2 keer een buitenrit gemaakt.
Wat ik dan wel gek vond was dat hij graag naar de les ging, terwijl hij daar telkens drijfnat van het zweet van terugkwam. Dus heel hard aan werk zetten vond hij dan weer niet erg. Daarom denk ik ook dat je manier van rijden weleens saai kan zijn, als je paard er weinig zin meer in heeft.
Toen ik dus de kans kreeg voor een ander paard te kopen heb ik met Marco geen dressuur meer gereden, en zelfs nu als ik met hem, opgezadeld, richting bak loop, merk ik dat hij al zoiets heeft van "pardon?!"..
Met Sancho kan ik wel lekker fanatiek zijn, hij is constant voorwaarts en schijnt nergens moeite mee te hebben.. Maar toch rem ik me zelf bewust af om het afwisselend en leuk te houden. Maar wanneer ik dan een buitenrit wil maken, loopt hij alleen maar te dribbelen en weg te springen, dus of ik hem daar weer een plezier mee doe....

Tja, het is idd een punt waar ik ook steeds mee bezig blijf.....

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:33

Ja, dat heb ik inderdaad ook gehad. Bij mijn vorige paard.. Ik was heel fanatiek en hij niet. Op wedstrijden liet ie me vaak zitten en ik dacht dat het rottigheid was. Uiteindelijk is gebleken dat hij het gewoon niet leuk meer vond. Na veel tranen en schuldgevoelens heb ik besloten hem te verkopen. Hij heeft een geweldig leven als boscrospony en ik heb een nieuw paard die werken helemaal fantastisch vind,,.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:01

Visconti schreef:
Ik had er vroeger echt behoorlijk last van, ik had een mega luie pony die je de kont toe keerde als je aan kwam lopen. Nu heb ik een leuk paardje met veel % engels volbloed er in, hij werkt echt heel graag voor je. Maar ik doe het wel onder bepaalde voorwaarden zodat ik het zo leuk mogelijk voor hem kan maken.
Dat houd in: geen bit, geen sporten, geen zweep (uberhaut nooit straffen onder het rijden) en met alles wat hij goed doe beloon ik hem. Dingen die hij echt niet leuk vind slaan we over, dingen die hij leuk vind ben ik zelf ook leuk gaan vinden, omdat samen lol hebben zo veel leuker is.

Dit is natuurlijk heel erg fijn voor je Knipoog Lijkt me echt geweldig.. maar wat als je een paard hebt die je uitprobeert, je tot het uiterste drijft en maar niet wil stoppen met dit K*t gedrag? Ga je dan niet denken aan straffen ect.?

ik heb ook een luie pony en ze moet gewoon rijden voor de kost, hoe hard het ook klinkt!
Ik probeer haar zo min mogelijk te straffen enz. Rijd nog wél met bit omdat et toch fijner rijd áls er iets gebeurt. Verder trek ik niet meer aan de teugels, sla ik haar niet meer met mijn zweep, sporen daar deed ik al niet aan. Ik wil het ook zo leuk mogelijk houden en als ik last krijg van mijn geweten? Dan denk ik er even aan om haar te verkopen, of ze beter af is bij iemand anders (wat nóóit gebeurt hoor!) Maar dan besef je pas, dat er bij die ander ook hetzelfde gebeurt.. Ze wordt dan óók in een weide opgesloten, ze wordt dan óók bereden (misschien wel meer met de harde hand). Daarom probéér ik het leuk te maken, maar als het nouw niet áltijd lukt, dan is dat gewoon pech gehad.. Ze lijkt mij verder wel heel erg blij enz. dus..

Ik ben toch ook verplicht om naar school te gaan, of ik het nou wil of niet??

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:08

Lenn schreef:
Zazoo schreef:

Dat is wel een hele naïeve gedachte he. Je projecteert op je paard wat je wílt zien. Zo lang een paard niet kan praten mag je niet voor zijn gedachten invullen wat jou goeddunkt.

anders gezegd: als ik er aan kom met halster of hoofdstel duwt ze haar hoofd erin. als ik net begin met rijden begint ze te briesen. en als ze langzamer gaat lopen na een tijdje brei ik er een eind aan. dus ik DENK dat ze het naar haar zin heeft en ik rekening met haar hou. zo beter??

SDKuiper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:35

om deze reden rij ik ook het liefst lekker buiten in de natuur. voor mezelf en voor mijn paard veel leuker dan in die saaie bak.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:30

nou inderdaad, ik irriteer me altijd aan spelfouten, maar ja, pabo student hé Knipoog

soms denk ik het ook. bit in de mond, als hij niet luistert krijgt hij een spoor in zijn buik..
maar rambo vindt werken heel erg fijn. het houdt hem ook gezond. hij wil er nog graag bij horen, en door hem te berijden kunnen we leuke dingen doen. ik geef hem heel veel liefde.

maar rambo en ik gebrijpen elkaar ook. ik probeer veel af te wisselen, en als ik merk dat hij écht geen zin heeft, en de situatie leent zich ervoor, gaan we lekker buiten rijden. (hoe ik dat kan zien? ik zie het aan zijn manie van kijken, hij kijkt dan naar buiten, haha! raar hé? ik weet het gewoon.. omdat we vriendjes zijn Lachen )

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 02:31

Faram heeft altijd zin om te GAAN rijden, maar hij werkt liever niet te hard TIJDENS het rijden. we zijn bezig met hem beter aan het been te krijgen, maar ik werk niet met dwang.

imo moet je het samen doen. het paard moet het ook willen. wat dat betreft heb ik een fijn paard, die straft oneerlijke mensen genadeloos af. alleen vandaag voelde ik me wel schuldig. er is een nieuw paard op stal, en mijn paard wilde tijdens het rijden vechten met haar. nou dat kan dus echt niet, dus ik heb hard aan de teugels getrokken om hem bij die merrie weg te krijgen. het was niet anders, maar ik voel me er wel schuldig over.

behalve dat heb ik geen last van mijn geweten tov mijn dieren. ze komen altijd naar me toe als ik bij het land kom. en als ze een keer op stal staan hinniken ze ook als ik binnenkom. ze vinden het contact met mij net zo fijn als ik met hen. en dat vind ik ook het belangrijkste. je moet het samen doen.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:57

Lenn, ik denk te begrijpen wat je bedoelt. Wij hebben een proffessioneel paardenbedrijf met ongeveer 50 paarden en ook ik twijfel soms. Ik denk dat paarden door de jaren heen ook "psychisch" wel iets veranderd zijn en dat eerlijke paardensport in combinatie met begrip voor het nattuurlijke gedrag van paarden wel te rechtvaardigen is. Maargoed, misschien denk ik dat omdat ik mijn geweldig leuke werk niet op zou willen geven en is het eigenlijk toch egoistisch?