Verzorgpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

siemie

Verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 18:33

Ik rijd nu al vrij lang paard maar altijd op maneges, en nu wil ik graag een verzorgpaard en ik heb al een soort van optie zeg maar.
Maar zoals je begrijpt is een paard op de manege anders dan een verzorgpaard, bij de laatste komt wat meer kijken.
Op de manege doe ik het altijd zo: ik poets me paard voor het rijden (uiteraard natuurlijk) dan zadelen en hoofstel in, rijden, na het rijden droogwrijven en de hoeven nog even uitkrabben. (Na het rijden mag je ze eigenlijk nooit meteen poetsen omdat ze dan nat zijn?) Veel meer mag ook niet, het is bijvoorbeeld niet de bedoeling dat je even een wandeling met je paard gaat maken ofzo... Tong uitsteken En met een verzorgpaard juist weer wel.

Meer doe ik dus nooit Nagelbijten / Gniffelen

Dus wat moet ik nou allemaal nog weten en kunnen enzo, dus wat komt er allemaal nog meer bij kijken dan dit bovenstaande. Hopelijk begrijpen jullie mijn een beetje onduidelijke vraag Clown
(ik heb dus zelfs nog nooit een stal uitgemest, een paard gelongeerd enz. Lips are sealed Gestoord , Dus jullie "moeten" me alles uitleggen Clown )

siemie

Re: Verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 21:15

Maandag ga ik langs op de stal waar dat paardje staat, ben nu al zenuwachtig Nagelbijten / Gniffelen
Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag Bloos Pling

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:28

ehmm Lachen ik had dat ook nog nooit gedaan tot een paar maanden terug. Het stelt niks voor hoor. je kan best zenuwachtig zijn maar het bazinnetje of baasje zal het heus wel goed uitleggen. De een doet het zo en de ander doet het zo dus dat ligt er maar net aan hoe hun het willen. in ieder geval succes!!!

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:33

Je pakt een kruiwagen, en een mestvork. Je haalt al het vies in de stal weg en doet er schoon stro in terug. En alles wat in de kruiwagen zit breng je naar de mesthoop. Daar leeg je de kruiwagen. Daarna zet je die weer terug waar je hem vandaan gehaalt hebt Vork

haha nee zonder gekheid. Je leert het zo. Je hoeft niet zenuwachtig te zijn. Vraag gewoon aan de eigenaresse of ze je een paar keer opweg helpen kan Lachen
Voor iedereen is er een eerste keer geweest Knipoog Haha!
succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 22:59

VSW --> VP.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 10:38

meid maak je geen zorgen zeg de eigenaar wat je kan en mag doen en die zal je verder op weg helpen.

Toen ik me vp kreeg kon niet eens rijden wist niets vaan paarden en had pas 1 les gehad. (gelukkig reed mijn vriendin die der ook mocht verzorgen al een aantal jaar dus die had de nodige ervaring en verzorgpaarden al versleten)

Eerste 3 maanden lekker poetsen en daarna rijden. En na 4 jaar ben ik er nog steeds. Heb veel stomme dingen gedaan en van de meeste ook geleerd. Die vriendin is er nu niet meer ( weggegaan) en dus heb ik der lekker voor mezelf en dat bevalt me uitstekend.

mariieeJ13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 12:49

ik wil heel graag een verzorgpony en misschien kan ik er ook wel 1 krijgen maar ik heb 1 probleempje.. ik heb niet zoveel jaren rij-ervaring maar ik heb wel prive-les waar ik alles snel en goed leer en die vind het handiger als ik een verzorgpony neem en eerst mog ik haar paard verzorgen maar weet nog niet of dat doorgaat. maar wat moet je echt weten ??

siemie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 12:58

Ik rijd al wel heel lang dus dat moet wel lukken, maar het is idd wel slim om aan de eigenaresse te vragen wat ik allemaal moet doen.
En een stal uitmesten moet idd wel lukken Tong uitsteken
Ik ga maandag dus langs, wel jammer dat ik van me ouders niet meteen mag beginnen, omdat ze eerst willen afwachten hoe druk het vanaf volgende maand wordt op school. (de school heeft beetje lopen overdrijven dat we het heel druk krijgen dan enzo Frusty )
Dus hopelijk wil die mevrouw nog zo lang wachten Nagelbijten / Gniffelen

Oja ik rijd nu op een manege in een groeps les, we mogen wel bijna altijd zelf rijden, alleen galopperen mag dan niet dat geeft ze wel aan wanneer we dat doen, maar verder mag je zelf weten wat je doet.
Maar zou k dan het beste met die manege kunnen stoppen? Die eigenaresse wil me dan ook eventueel wel les geven dus dat lijkt me wel beter?

Oja is voor 2 - 3 keer in de week 50-75 euro per maand veel of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 13:30

Stal uitmesten is niet moeilijk hoor. Als iemand het even voordoet kan je het zo.
Longeren kan je ook zo leren Knipoog
50-75 euro voor 2-3x per week vind ik best veel.
Maar goed, ik betaal niks om te verzorgen..
Ligt ook wel aande omgeving waar je woont of het echt veel is of niet.
Maar de vraag is of jij dat er voorover hebt Knipoog

siemie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 13:31

Ier schreef:
Stal uitmesten is niet moeilijk hoor. Als iemand het even voordoet kan je het zo.
Longeren kan je ook zo leren Knipoog
50-75 euro voor 2-3x per week vind ik best veel.
Maar goed, ik betaal niks om te verzorgen..
Ligt ook wel aande omgeving waar je woont of het echt veel is of niet.
Maar de vraag is of jij dat er voorover hebt Knipoog

Ik woon in rotterdam (ommoord)
En ik mag ook rijden enzo dan, is het dan alsnog veel?
Maargoed het is nog niet eens zeker of het wel doorgaat enzo dus k zie het dan ook allemaal wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 13:52

Ik denk dat het dan nog wel meevalt.
In steden/grote plaatsen kost het altijd geld.. Scheve mond

siemie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 14:03

ok, bedankt allemaal, hopelijk mag ik dat paardje dan als verzorgpaard, en vind de eigenaresse het niet erg dat k dan eerst nog even moet wachten.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 16:16

het is bij iedereen weer verschillend, bij de ene moet je poep uit het weiland halen, bij de ander moet je poep uit de stal halen. Bij de ene moet je elke dag rijden, bij de andere mag je dat zelf weten of mag het niet, iedereen doet het weer anders.
Maar over het algemeen horen stal uitmesten en vegen er idd ook bij, maar dat leer je vanzelf wel hoor, daar is niks moeilijks aan, in het begin is het een beetje wennen maar dat komt vanzelf.
Misschien moet je ook wel een keer het zadel/hoofdstel (tuig) invetten.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 17:20

Wijst zichzelf allemaal wel uit. Ja
We zijn allemaal ooit ergens begonnen! Haha! Ik heb er eigenlijk nooit bij nagedacht bij de omschakeling van manege naar vz-paard. Ik bleef eerst nog een hele tijd op de manege en ondertussen ging ik ergens anders paarden ook verzorgen.

siemie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 11:28

ok, heel erg bedankt allemaal, k ga morgen gewoon eens langs en vertel ik gewoon dat ik dat nog nooit heb gedaan enzo (en k moest wel me rijdkleding meenemen dus waarschijnlijk mag k een soort van test ritje maken Pling )

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 16:19

Toen ik een verzorgpaard kreeg, wist ik ook nog niet zoveel. Maar je leert het vanzelf!

jOyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 16:32

Dat leer je allemaal vanzelf hoor!.
Iedereen is ooit ergens begonnen Knipoog.

Meikevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:08

Toen ik op de manege ging rijden poetse ik het paard, zadelde hem op, reed een uurtje, zadelde hem weer af en dat was het dan Clown Toen kreeg ik een verzorgpaard en dat was wel wat anders. Want je bent (soms) de enige die er voor zorgt. Maar je leert alles zo snel. Elke x leer je wel iets nieuws bij bij je verzorgpaarden. Nu heb ik weer een verzorgpaard waar ik bijna elke dag te vinden ben die pas 4 jaar is, en dat was wel ff wennen. Want die deed moeilijk met poetsen en opzadelen enzovoorts, en dat ben je niet gewent met die brave makke manege paarden.maar ik heb ontzettend veel geleert van dit paardje en nu heb ik absoluut geen problemen meer mee,als je maar steng bent krijgt hij vazelf respect voor je. Als je het handig vind om te lezen kan ik je wel uitleggen wat ik precies doe als ik naar mijn verzorgpaard ga Vork :
Ik kom aan en ik pak mijn spullen uit de zadel kast. Dit zijn de poets spullen, pees beschermers, zadel hoofdstel, cap, zweepje, en paarden koekjes Haha! Ik leg dit allemaal klaar en pak dan een halster touw en ga mijn verzorgpaard halen uit de wei. Ik maak hem vast en dan krijgt hij altijd een koekje als beloning dat hij lief uit de wei is gekomen.en begin ik gewoon met poetsen, zo check ik ook meteen voor wondjes/huid irritaties etc. Ik poets altijd heel uitgebreid omdat Donnie bont is dus ook veel wit heeft, dus je raad het al hij is altijd super vies van het rollen Clown Ook moet ik altijd de staart goed uitpluizen/borstelen want als je het niet goed bij houd is het dadelijk 1 grote klit Knipoog Nadat doe ik het zadel op, het hoofdstel om en dan de peesjes om. Ik zet mn cap op en loop naar de bak Clown (jaa nou krijg je ook een uitgebreid verhaal he Sigaar ) Ik rijd hem altijd ongeveer een uurtje. Let wel op, manege paarden zijn makkelijker te rijden en ze volgen de rest gewoonmeestal , je zult merken dat de eerste x op een ander paard het wel anders is want je moet ineens zelf zorgen dat je paard mooi de wending rijd, of de volte of wat je dan ook doet. stel nou je mag ook buitenrijden is buitenrijden super leuk natuurlijk. Ik doe dit ook regelmatig maar je moet je wel goed voor bereiden als je aleen gaat rijden. Ik heb altijd een rugzakje bij met een hoeven krabber, een halster en touw en wat lekkers. Stel nou je paard krijgt bijv. een steentje in zijn hoef waar hij last van heeft kun je die altijd eruit halen met de hoeven krabber. Ik laat hem altijd ergens grazen en met bit in is dit niet goed. Dus dan doe ik het halster om en laat hem even grazen, dit is ook een soort pauze. Het ligt eraan of het paard verkeers mak is enz. of je aleen kunt rijden. Zelf rijd ik zelden aleen buiten want je weet maar nooit wat er kan gebeuren. Maargoed, na het rijden Tong uitsteken Ik doe het hoofdstel af en doe het halster aan (die hangt bij mij nog gewoon aan een soort paal ding buiten waar ik hem vastmaak) dan haal ik het zadel eraf en de peesjes. het ligt natuurlijk aan het weer of ik hem afspuit ofniet. En het ligt er ook aan of hij heeft gezweet ofniet. Meestal spuit ik zijn benen af en pak ik een doek die ik nat maak en wrijf de zweet plekken weg. Dan zet ik hem even op stal, geef hem een plak hooi en wat mais. Ondertussen ga ik al mijn spullen opruimen, bitje afspoelen, zadel terug in de kast hoofdstel ophangen, even borstels een beetje schoon maken alles op bergen. Als ik klaar ben kast op slot, paard uit de stal op naar de wei, doeidoei paardje Clown En dan veeg ik meestal nog een beetje bij de stallen, mest ik zijn stal uit en klaarrrr. Op naar huis Haha! Maar dat ligt eraan, als er wat vriendinnen op stal zijn hangen we soms wel de hele dag rond daar. Maargoed, dat was mijn verhaal haha Haha!

siemie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 12:00

ok, bedankt voor je vehaal, ik ben er dus maandag heen geweest, maar uiteindelijk gaat het niet door, me ouders vonden het te veel keer in de week enzo, naja ik zoek gewoon verder.

l0veevi schreef:
Toen ik op de manege ging rijden poetse ik het paard, zadelde hem op, reed een uurtje, zadelde hem weer af en dat was het dan Clown

Ja dat is het nu bij mij ook

l0veevi schreef:
en dat ben je niet gewent met die brave makke manege paarden.

Euh nou braaf en mak, dat valt meestal wel reuze mee Vork
Er is er bijna geen een die alles braaf laat doen Tong uitsteken

l0veevi schreef:
Let wel op, manege paarden zijn makkelijker te rijden en ze volgen de rest gewoonmeestal , je zult merken dat de eerste x op een ander paard het wel anders is want je moet ineens zelf zorgen dat je paard mooi de wending rijd, of de volte of wat je dan ook doet. .

Ik rijd gelukkig niet meer in een rijtje, dus dan moet je ook zelf zorgen dat je paard doet wat je wil Pling Cool Vork Meestal krijg ik dat wel voorelkaar ookal willen ze idd achterelkaar aan.

l0veevi schreef:
Ik heb altijd een rugzakje bij met een hoeven krabber, een halster en touw en wat lekkers. Stel nou je paard krijgt bijv. een steentje in zijn hoef waar hij last van heeft kun je die altijd eruit halen met de hoeven krabber. Ik laat hem altijd ergens grazen en met bit in is dit niet goed. Dus dan doe ik het halster om en laat hem even grazen, dit is ook een soort pauze..

Dat is wel een goede tip, bedankt Knipoog

maud_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 22:20

siemie schreef:
Ik rijd al wel heel lang dus dat moet wel lukken, maar het is idd wel slim om aan de eigenaresse te vragen wat ik allemaal moet doen.
En een stal uitmesten moet idd wel lukken Tong uitsteken
Ik ga maandag dus langs, wel jammer dat ik van me ouders niet meteen mag beginnen, omdat ze eerst willen afwachten hoe druk het vanaf volgende maand wordt op school. (de school heeft beetje lopen overdrijven dat we het heel druk krijgen dan enzo Frusty )
Dus hopelijk wil die mevrouw nog zo lang wachten Nagelbijten / Gniffelen

Oja ik rijd nu op een manege in een groeps les, we mogen wel bijna altijd zelf rijden, alleen galopperen mag dan niet dat geeft ze wel aan wanneer we dat doen, maar verder mag je zelf weten wat je doet.
Maar zou k dan het beste met die manege kunnen stoppen? Die eigenaresse wil me dan ook eventueel wel les geven dus dat lijkt me wel beter?

Oja is voor 2 - 3 keer in de week 50-75 euro per maand veel of niet?

Ik vind dat niet veel. Bij mijn vorige verzorgpaard betaalde ik 50 euro in de maan voor 1x per week. Maar het is net wat je ervoor over hebt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:06

Ier schreef:
Ik denk dat het dan nog wel meevalt.
In steden/grote plaatsen kost het altijd geld.. Scheve mond

Niet altijd, in Groningen betalen (althans gedeelte waar ik woon) ken ik geen enkele bijrijdster die geld ervoor moet betalen. En ja ik woon echt in de stad Knipoog

Demian

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:05

*edit*

Verkeerde topic Bloos

Francien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 13:36

Wees eerlijk wat je wel en niet kunt tegen de eigneaar. Hij zij wil je het vast wel leren. En je zult longeren, mesten enzo toch moeten leren door het in de praktijk te doen.

siemie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 18:03

ok, ik had idd wel verteld dat ik bepaalde dingen niet kan enzo, maargoed het geld was ook niet het grootste probleem maar 3-4 keer haal k niet denk ik 1-2 keer lijkt me wat handiger.
Maargoed ik zoek gewoon verder en allemaal bedankt voor de tips en hopelijk heb ik binnekort weer nieuws

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:42

Ik zou dat mesten maar gaan oefenen tot je een verzorgpaard hebt, want toen ik dat voor de eerste keer moest doen .. God ik heb staan kokhalzen in die stal Ziek