Maar zoals je begrijpt is een paard op de manege anders dan een verzorgpaard, bij de laatste komt wat meer kijken.
Op de manege doe ik het altijd zo: ik poets me paard voor het rijden (uiteraard natuurlijk) dan zadelen en hoofstel in, rijden, na het rijden droogwrijven en de hoeven nog even uitkrabben. (Na het rijden mag je ze eigenlijk nooit meteen poetsen omdat ze dan nat zijn?) Veel meer mag ook niet, het is bijvoorbeeld niet de bedoeling dat je even een wandeling met je paard gaat maken ofzo...
En met een verzorgpaard juist weer wel.Meer doe ik dus nooit
Dus wat moet ik nou allemaal nog weten en kunnen enzo, dus wat komt er allemaal nog meer bij kijken dan dit bovenstaande. Hopelijk begrijpen jullie mijn een beetje onduidelijke vraag
(ik heb dus zelfs nog nooit een stal uitgemest, een paard gelongeerd enz.
, Dus jullie "moeten" me alles uitleggen
)
ik had dat ook nog nooit gedaan tot een paar maanden terug. Het stelt niks voor hoor. je kan best zenuwachtig zijn maar het bazinnetje of baasje zal het heus wel goed uitleggen. De een doet het zo en de ander doet het zo dus dat ligt er maar net aan hoe hun het willen. in ieder geval succes!!!
)

) Ik rijd hem altijd ongeveer een uurtje. Let wel op, manege paarden zijn makkelijker te rijden en ze volgen de rest gewoonmeestal , je zult merken dat de eerste x op een ander paard het wel anders is want je moet ineens zelf zorgen dat je paard mooi de wending rijd, of de volte of wat je dan ook doet. stel nou je mag ook buitenrijden is buitenrijden super leuk natuurlijk. Ik doe dit ook regelmatig maar je moet je wel goed voor bereiden als je aleen gaat rijden. Ik heb altijd een rugzakje bij met een hoeven krabber, een halster en touw en wat lekkers. Stel nou je paard krijgt bijv. een steentje in zijn hoef waar hij last van heeft kun je die altijd eruit halen met de hoeven krabber. Ik laat hem altijd ergens grazen en met bit in is dit niet goed. Dus dan doe ik het halster om en laat hem even grazen, dit is ook een soort pauze. Het ligt eraan of het paard verkeers mak is enz. of je aleen kunt rijden. Zelf rijd ik zelden aleen buiten want je weet maar nooit wat er kan gebeuren. Maargoed, na het rijden