Gisteren is hij uit eigen beweging paar keer de trailer opgegaan zonder tussenschot, heeft al zijn eten opgegeten...
Ik ging even testen of hij mee wilde lopen aan het touw, dat wilde hij wel maar absoluut zonder druk, dus appel in mijn hand en hij liep er met een los hangend touwtje in.
Dus hebben we vandaag het tussenschot erin gezet terwijl meneer erbij stond te kijken.
Dat vond ie zo interessant, schot stond opzij, dat ie maar de trailer even inliep omdat van dichtbij te bekijken.
Toen we het schot recht in het midden hadden gezet, leek hij even wat meer moeite te hebben...mijn man had hem links open gelaten.
Toen hij echter rechts open deed en zelf de trailer uit ging aan de voorkant, stond mijn paard er aan de rechterkant op.
Daarna heb ik hem nog erin laten lopen en er weer uit aan het touw.
Daarna hebben we de trailer uit de paddock gehaald,
aan de rand van de paddock geplaatst.
Eten in een emmer gedaan, hooinet gevuld, vriendje aan de linkerkant erop gezet, die zich direct te goed deed aan het kuilgras.
Daarna zonder druk laden, veel stappen vooruit en achteruit, belonen bij voorwaarts, niet straffen met achteruit lopen... (zodra er enige druk op het halster staat loopt ie de trailer uit, dus het leek me verstandig om dat te doorbreken). Het duurde even, maar ging zonder verder enig hulpmiddel behalve halstertouw en kuilgras

Dmv volhouden, afwachten, belonen. Na ruim een uur stond hij op de trailer, zonder problemen de stang erachter en klep dicht.
Door de voorkant wat extra voeren omdat hij zo braaf was.
Daarna dicht en 15 minuten op de trailer laten staan, 1x een meter naar voren verplaatst met de auto.
Daarna paarden 1 voor 1 rustig uit geladen, hij ging er ook heel rustig weer vanaf. Dit gaan we elk weekend doen, trailerladen.
Hij was nu ook niet gestressed op de trailer, in het begin was hij altijd zo gestressed dat hij niet eens wilde eten. Nu at hij echt wel

Dus zeer geslaagd, grappige is dat ondanks we nu toch vrij lang bezig waren het kort leek, terwijl een kwartier 'vechten' een eeuwigheid lijkt te duren. Hij heeft overigens gisteren de trailer van binnen en buiten goed geinspecteerd... krassen over de sticker, rubberen rand stukje los gemaakt... grappige was ook dat toen we de trailer uit de paddock hadden hij daarachter het hek stond en met zijn koppie in de dichte trailer stond te kijken

Braaf paard.