[WN] starten 3 jarige bij beginner

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lonestar123

starten 3 jarige bij beginner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 20:24

Ik zat een beetje rond te neuzen in het regelement. Maar kom er eigenlijk zo niet echt uit.
Een kennis wil overstappen van dressuur naar western (Helemaal toppie Haha! ).
Ze heeft nu een 21/2 volgende jaar dus 3. Zij is dus eigenlijk beginner. Welke onderdelen mag je nu starten als je beginner bent. Hij word dus zadelmak gemaakt maar ze wil ook gaan starten met hem volgend jaar.

Ik was in de veronderstelling dat je 1 x showmanship kon doen en 1 rij onderdeel. Heb ik dit nu goed of niet??

wie weet dit???

mehlika

Re: starten 3 jarige bij beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:45

Bij de wran? Een beginner mag geen 3-jarige starten. Geen idee hoe het met de nieuwe indeling gaat maar neem aan dat dit hetzelfde blijft.

johantimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 23:54

volgens mji mag bij de wran met de nieuwe regelgeving pas gestart worden met vier jaar
dit op de rij onderdelen

lonestar123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 17:05

Wat is eigenlijk de rede dat een beginner net zou mogen starten met een 3 jarige???
Zij heeft bijvoorbeeld jaren lang rij ervaring. orun en paardenopleiding gedaan. Maar ze zou moeten starten als beginner omdat ze deze tak van de sport niet kent.

Dus zou ik graag willen weten waarom dus

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:07

Omdat groen op groen niet werkt. Als je beginners start op een wedstrijd, word je als groen gezien. Of dat nu is met het rijden op zich of alleen wedstrijdrijden, dat maakt niet uit. Als amateur of open ruiter mag je (in ieder geval dit jaar) wel met een 3 jarige starten, maar ik weet niet in hoeverre dat volgend jaar verandert.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 21:48

Als jij kunt aantonen dat je geen beginner bent (dus bijv door wedstrijdresultaten uit andere organisaties) mag je jezelf hoger in laten schalen..
Rest de vraag of je een drie jarige überhaupt op een wedstrijd moet willen starten... Geloof dat het de bedoeling was dat dat voor alle klasses niet meer toegestaan is, dus gewoon pas showen onder 't zadel vanaf 4. Van mij mag dat ingevoerd worden maar of dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren is afwachten.

johantimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 00:53

lonestar123 schreef:
Wat is eigenlijk de rede dat een beginner net zou mogen starten met een 3 jarige???
Zij heeft bijvoorbeeld jaren lang rij ervaring. orun en paardenopleiding gedaan. Maar ze zou moeten starten als beginner omdat ze deze tak van de sport niet kent.

Dus zou ik graag willen weten waarom dus

dit heeft niets te maken met beginner of amateur
maar volgens mij mag in de nieuwe regelgeving zowiezo niet meer gestart woden in de rij onderdelen
onder de vier jaar.

lonestar123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 09:48

Persoonlijk zou ik wel willen starten met een 3 jarige in het jaar van 3 worden. Maar dan wel met mate. Dus eigenlijk dat je 1 X showmanship mag doen en 1 rij onderdeel. Zo kunnen ze ook wennen. Ook zou je kunnen invoeren dat je bijvoorbeeld met een 3 jarige b.v. 8 keer mag starten per jaar.
Ik zou kijken wat het paard zelf aan kan. Sommige zijn laat geboren daar zou je dan een andere oplossing voor kunnen doen. Zodat het wel gecontroleerd gaat.

Dit is natuurlijk mijn mening. Zoveel mensen zoveel meningen natuurlijk. Net als b.v. leeftijd zadelmak maken.

raven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:55

Ik zit met het zelfde probleem ik wilde mij 3 jarige laten wennen zodat die volgend jaar niet gelijk in het diepe gegooid zou worden tussen de amateurs maar daar is geen mogelijkheid voor.

Er wordt gewoon gezegd dat je niet mag starten met een 3 jarige terwijl ik qua punten met mijn andere paard geen beginner meer ben, maar dit jaar af maak in de beginners omdat ik nog maar 1 wedstrijd ga rijden.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 15:15

Wat zou het probleem zijn om met 4 jarige leeftijd je paard te laten wennen aan wedstrijden in plaats van al op 3 jarige leeftijd te beginnen?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 16:58

Wennen aan wedstrijden kun je ook dmv Halter, Showmanship en Trail In Hand doen, daarvoor hoef je d'r niet op te gaan zitten.
Als je een 3 jarige wilt showen betekent dat dat je er met twee op gaan (jaja.. 2 en hálf)...en tja, die discussie hoeven we hier dus niet te herhalen...

lonestar123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 21:14

Nee de herhaling over zadelmak hoeft ook niet.

Wat ik dus bedoel eigenlijk is waarom zou je dus niet met een 3 jarige bij de beginners mogen starten. Het lijkt mij een goede en leuke trainer voor een jong paard. Ik zie namelijk niet in wat er erg aan is om dus idd mee te doen aan showmanship en halter (halter alleen bij rassenshow toch) en later in het jaar misschien 1 rijonderdeel. Zij begint dus volgend jaar met haar paardje. Dus geboren in 2004 starten in 2007. Dit zou toch geen kwaat kunnen.

Je zou met zo'n paard toch trail aan de hand kunnen doen en zo. Zo wennen ze en kwa leefdtijd waarom 4 of 3. 3 omdat het paardje er misschien klaar voor is en dan waarom wachten tot 4??

Ik kan toch ook begrijpen dat mensen die alleen een jong paard hebben toch ook wel eens een wedstrijdje willen doen.

B.v. die vriendin van mij kan goed rijden heeft ervaring met zadelmak maken. Dus koopt een leuke 2 jarige om de nieuwe tak te ontdekken en nieuwe uitdaging. Staat nu op het land en komt over een poosje naar huis. Hij is al licht showmanship getraint. Ik kan mij voorstellen dat zij als ze bijde dit goed onder de knie hebben ook een wedstrijdje willen proberen. Het zelfde geld voor het rijden. Pakt hij het goed op waarom niet eens op een wedstrijd proberen.

Natuurlijk wel met mate!! Maar goede controle lijkt mij toch mogelijk.

raven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 11:43

Ik vond het niet eerlijk om met een groen paard zonder wedstrijd ervaring in de amateurs te starten en wilde graag dit jaar 2 wedstrijden mee doen met hem om dat wij verder ook geen binnenbak hebben.

Verder pak die het leuk op en hij is van begin dit jaar dus waarom zou je dan niet kunnen starten en bij de beginners wordt er nog niet zo veel van je paard verwacht als bij de amateurs.

Ik begrijp het probleem ook van Lonestar123

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 12:46

Ik ben van mening dat een 3 jarige nog niet op wedstrijden rond te lopen met uitzondering van de showmanship at halter en in hand trail!
Als je als Beginner denkt dat met een 3 jarige kan starten, ben je geen beginner meer toch?

hanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 13:56

Volgens mij zit er tussen beginner en beginner een groot verschil. Je heb na mijn mening een beginner die net op het paard stapt en een beginner die is overgestapt van bijvoorbeeld het springen of dressuur. De 2de heeft in dit geval dan wel rijervaring maar geen westernervaring is dus wel beginner. Deze zouden dan toch wel met een 3 jarige kunnen starten??? Misschien hebben deze mensen altijd jonge paarden gereden en zouden dan nu niet mogen starten???

Mijn Hengst wordt dit in 2007 ook 3. Word dus in 2007 ook zadelmak gemaakt. Mijn bedoeling is wel op wedstrijdjes te gaan zodra hij er aan toe is. Showmanship en halter dan!! Misschien op den duur ook rijden. Kijken hoe hij het oppakt. Blijkt hij met zadelmak toch nog "te" jong te zijn gaat hij zo het land weer op. Ik zou kijken of het paard het aan kan ja of nee.

Ik zie net als lonestar123 en raven het probleem niet zo. Als het idd maar goed in de gaten wordt gehouden hoe vaak er wordt gestart met een jong dier.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 14:14

Waarom die verantwoordelijkheid bij de organisatoren te leggen van wedstrijden? Die moeten al op genoeg dingen letten! Die verantwoordelijkheid moeten de mensen zelf hebben..Helaas is gebleken dat sommige mensen deze verantwoordelijkheid niet aankunnen...Daarom ter bescherming van het paard vind ik dat hoe eerder de regel van geen 3 jarige paarden starten op rij-onderdelen er doorheen is, des te beter het is! En dan ook geen uitzondering maken voor de hogere klasses!

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 14:17

En een hengst mag ook niet in beginners gestart worden Knipoog

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:42

geldt dit alleen voor de WRAN of ook voor de andere organisaties? (was ik even benieuwd naar).
overigens doet mijn paardje nu al wedstrijdervaring op en hij is nog maar 8 maanden, je hoeft niet persé te rijden om je paard wedstrijdervaring op te laten doen...

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 11:17

Bij de knhs mag je best een 3 jarige uitbrengen in de dressuur... Heb ik ook gedaan, in april begonnen met zadelmak maken en in augustus op concours. Hij werd gelijk 6e... Verder gewoon heel kalm aan gedaan, hem dat jaar nog 2 keer gestart in de buurt. Springen mag pas met een vierjarige...

raven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 12:02

er zit nog steeds wel verschil in of je paar alleen aan de hand geshowd wordt of ook onder het zadel. Het is namelijk voor een 3 jarige een raar iets om ingehaald te worden en zo en die van mij kent een binnenbak niet eens omdat we die niet hebben ook daar moest die nog aan wennen.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 09:20

dat inhalen kan kloppen ja, maar de binnenbak kan hij ook aan de hand leren kennen, dan is het lang niet zo eng meer als je er na verloop van tijd in gaat rijden...

hanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 11:43

mehlika schreef:
En een hengst mag ook niet in beginners gestart worden Knipoog

Bij amateurs en open wel. Dit ben ik dus voor mij geen probleem. Maar ik heb hem net laten helpen dus helemaal geen probleem meer Haha!

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 11:47

Je had het over beginners dus daar ging mijn reactie over.
Enne, bij de AQHA mag je zelfs 2-jarigen starten....zucht...

hanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 12:23

2jarige vind ik echt te jong persoonlijk. Als ik zag hoe de mijne was met 2 was het nog echt een "kind". Nu hij bijna 3 is wordt het beter. Laat ze toch jong wezen denk ik. Ze kunnen nog lang genoeg presteren!!
Daar ben ik met mehlika eens ......ZUCHT.....

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 14:30

ook ik vind dat als je van je paard houd je wacht tot hij of zij 3 jaar is voor je er een zadel op ligt en dat je wacht met een wedstrijd tot hij 4 is.
wat is er op tegen om hem op 3jarige leeftijd eerst eens in de halter uit te brengen? zo doet het paard ook wedstrijd ervaring op.
en als je al een wedstrijd wil rijden op 3 jarige leeftijd organiseer een onderlinge oefenwedstrijd op een manege voor jonge paarden tussen 3 en 4 jaar oud daar kunnen de paarden er aan wennen om ingehaald te worden, om met meerdere paarden in 1 bak te zijn en houd dan een competitie wedstrijdje waar het gewoon leuk is voor een jong paard en waar geen druk van een wedstrijd van de ruiter zelf op hem rust.
mijn ervaring is dat vaak de beginnende ruiter nerveuzer is dan het paard en daardoor het paard ongelovelijk in de weg gaat zitten en dat daardoor er de vreemste taferelen in de bak plaats vinden want "groen op groen is echt niet te doen"