Handelaren: goed of slecht?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Handelaren: goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 12:18

Er word over handelaren vaal gezegd dat ze slecht zijn.
In advertentie's waar paarden worden aangeboden kan je vaak lezen: geen handelaren!!

Maar zijn alle handelaren slecht?

Natuurlijk, mensen die een ziek paard kopen, en daarna met verdovende middelen te werk gaat dat is slecht, in en in slecht.
Dat noem ik ook geen handelaren maar grote criminelen.
Mensen die geen hart voor paarden hebben die paarden alleen maar zien als objecten dat zijn inderdaad slechte handelaren.

Maar als je nou jonge paarden aankoopt, inrijd, en met winst verkoopt, is dat slecht?
Het is natuurlijk zo dat een paard weer weg moet en moet wennen aan een nieuwe omgeving.
Maar dat kan ook gebeuren als een paard bij een particulier staat, dan kan het paard ook weer worden doorverkocht.

Wat is jullie mening hier over?

Cassidy

Re: Handelaren: goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:57

Ik denk niet dat het hier goed staat, maar over het algemeen heb ik niets tegen handelaren. Mijn paard zou ik er echter niet aan verkopen, omdat ik graag wil weten waar hij eventueel terecht komt. Natuurlijk is het verkopen aan een particulier geen garantie dat hij niet wordt doorverkocht, maar de kans is wat kleiner.

Mijn eigen paard komt bij een handelaar vandaan, ik ben er erg blij mee, maar een volgende koop ik daar niet.

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:04

Veel mensen bij mij op school zeggen altijd handelaren zijn slecht.
ik kan daar zoooooooo pissig over worden he
natuurlijk zijn er handelaren die ik persoonlijk niet goed vind in de omgang met de paarden
bij ons op stal is ook een handelstal zeg maar
bij ons worden de stallen elke dag gedaan
ze komen elke dag uit hun stal het zij met rijden of voor het losgooien
als ze ziek zijn krijgen ze medicijnen
ze krijgen genoeg voer en bodembedekking en ze worden met respect behandeld
dus ik kan er niet tegen als mensen zeggen dat alle handelaren slecht zijn

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:05

Niet dat jij zegt dat ze slecht zijn hoor;)

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:09

Er zijn verschillende handelaren. De ene handelaar ziet alleen maar eurotekentjes lopen en de andere handelaar ziet wel edele dieren lopen. Maat je kunt ze niet allemaal over 1 kamp scheren.

De ene handelaar zorgt goed voor zijn paarden om het uiteindelijk ook goed te verkopen. Mara je hebt ook handelaren die alleen aan geld denken en niet aan de welzijn van dieren...

chiquitatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:45

idd, dat vind ik ook.
de ene is slechter dan de andere, de ene verzorgt het paard beter dan de andere.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:10

sommige goed, sommige slecht.. Knipoog

D_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:25

loopt hier niet al een topic over? Ik vind handelaren niet goed of slecht maar ik vind ook dat je ze niet over een kam kunt scheren. Mijn pony komt ook van een handelaar en ik weet niet wat er allemaal mee is gebeurt maar is hij is erg snel bang en heeft in een jaar tijd veel verschillende baasjes gehad en van mijn andere pony ben ik het 2e baasje en dat verschil zie je toch echt wel. Maar het is natuurlijk maar net hoe een handelaar met zijn paarden omgaat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:26

Bang gedarag hoeft niet alleen van het feit te komen dat het paard of de pony van een handelaar komt. Die basis (of het gebrek eraan) is al veel eerder gelegd.

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:29

Ik heb niets tegen handelaren. Ik zou mijn paard er alleen niet aan verkopen, omdat ik graag wil weten waar mijn paard terecht komt. Er zijn heel veel goede handelaren die hun paarden gewoon met respect behandelen, maar je hebt ze inderdaad ook die alleen maar naar het geld kijken en kalmeringsmiddelen gebruiken, maar dat noem ik geen handelaren meer...

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:34

Binckydenice schreef:
Er zijn verschillende handelaren. De ene handelaar ziet alleen maar eurotekentjes lopen en de andere handelaar ziet wel edele dieren lopen. Maat je kunt ze niet allemaal over 1 kamp scheren.

De ene handelaar zorgt goed voor zijn paarden om het uiteindelijk ook goed te verkopen. Mara je hebt ook handelaren die alleen aan geld denken en niet aan de welzijn van dieren...

idd jammer genoeg maken die handelaren die aan geld denken het kapot voor de rest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 18:33

OMG --> PP.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 21:46

Idd, iedere handelaar is anders. De 1 denkt aan de welzijn van zijn paard en de ander alleen maar aan de eurotekens..

Ik denk ook sowieso dat handelaren als slecht genoemd worden, omdat je er vaak de wildste verhalen over hoort.

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 22:15

Verschillend.. zoek een deskundige die je hier bij kan helpen..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 22:23

Ja ik vind het zelf heel jammer dat handelaren meteen in slecht dag licht gezien worden.

Ik ken heeeel veeeel mensen die zeggen: Ik verkoop mijn paard niet aan een handelaar.
Maar de handelaar waar ik weleens kom is ZO goed met z'n beestjes.
Echt een super man.
Daar kunnen weinig particulieren aan tippen hoor!

En als je zou willen weten waar je pony komt kan je dat aan hem ook vragen hoor.
Hij regelt wel het adres of telefoonnummer van de mensen waar hij de pony aan verkoopt!

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 23:41

Je hebt goede en slechte handelaren en zo heb je ook goede en slechte particulieren. Alleen als je bij een handelaar koopt heb je normaal gesproken wel meer rechten mbt het paard terug brengen als er bv verborgen gebreken zijn ed . Bij een particulier loop je dan toch al meer risico.
Zowiezo ALTIJD het paard laten keuren. Anders heb je achteraf helemaal geen poot om op te staan.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 23:46

Er zullen genoeg slechte handelaren zijn maar er zijn er ook genoeg die wel goed en betrouwbaar zijn. Heb zelf heel goede ervaringen met een handelaar uit Edam, terwijl het er daar echt niet "duur" uitziet. Hij is wel te vertrouwen en zorgt ook goed voor zijn dieren.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 23:50

ja je moett ok een beetje kijken hoe z'n handelaar omgaat met die beesten, hoe de paarden erbij staan enz..
dan weet je vaak genoeg.

Bij de stal waar ik rij (manege/pensioen/handel) staat elk paard in ee nette schone boks, paarden zien er allemaal topfit uit.
weidegang enz..
Je ziet gewoon aan de paarden dat ze goed verzorgt worden.

IceQueentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 15:49

Je loopt via handelaren vaak meer risico, maar particulieren kunnen soms net zo slecht zijn.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 16:08

het "voordeel" van handelaren is dat er "garantie" op de paarden zit... als het paard niet bevalt, het klikt niet, of wat dan ook, dan kan je binnen een bepaalde periode het paard omruilen... Lachen

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 16:12

Het is een vooroordeel.

Het hangt af per handelaar. Ik ken handelaren waarvan ik denk. In godsnaam, heb jij ooit liefde gekend voor je dieren? Maar er zijn (gelukkig) genoeg handelaren die veel liefde hebben voor hun dieren, en ik denk dat die in de meerderheid zijn. Er zijn ook genoeg particulieren die hun paarden slecht behandelen. En veel mensen verkopen hun paard liever aan een particulier omdat ze vaak beter betalen. En omdat je zekerheid hebt dat je paard niet steeds opnieuw door verkocht wordt. of je bent iniedergeval iets zekerder. En op handelstallen zijn er vaak niet genoeg mensen om je paard de liefde te geven die ze nodig hebben.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 20:12

er zijn idd handelaren die net echt moeite doen maar ik ken er zat die heel goed bezig zijn met de paarden.
paarden zien er altijd goed uit en hebben ook goede stallen en gaan elke dag naar buiten.
niet alle handelaren zijn dus slecht

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 20:24

ik werk zelf voor stage op een handelsstal, de manegehouder heeft dus naast zijn manege nog een handelsstal, en is handelaar. Als ik zie wat er bij ons binnenkomt...jemig. Als ik dan weer zie hoe goed ze het hier hebben, hoe ze worden getraind, hoe ze worden verzorgt, getoiletteerd, van alles wordt er aan gedaan om deze paarden op en top weer weg te laten gaan.

Bij ons gaat het zo:
Alles wat binnenkomt wordt meteen getoiletteerd.
Er wordt gekeken naar wat het beste trainingsprogramma voor het paard zou zijn, gezien conditie, leeftijd etc.
Vanuit daar wordt het paard getraind, totdat het dier weer goed verkoopklaar is. (ja, er komen zat JONGE paarden binnen die m/z hebben gelopen, maar waarvan je,als ze binnenkomen, werkelijkwaar geen reet meer van ziet. Wat wij willen is dat ze weer dat niveau bereiken, en ze vanuit daar kunnen gaan verkopen).
Hoefsmid en dierenarts komen bij ons dagelijks over de vloer: alles voor de paardjes!

De dag dat ze weggaan worden ze van top tot teen gewassen, hoefjes worden netjes ingevet, staart wordt uitgepluist, manen als het moet nog eens getrokken/gesneden, oortjes als dat nog nodig is geschoren, hoefsmid komt nog een keer langs en tjekt alles van onderen, dierenarts komt langs en keurt alles nog een keer extra.

Savonds gaan ze dan helemaal fit de vrachtwagen op, op naar finland en zweden!

Mijn antwoord: Ik heb opzich niks tegen handelaren, maar er zitten handelaren tussen (waar wij bijvoorbeeld paarden van kopen) die echt geen ene flikker om het dier geven. Ze komen dan als sloeberpaardjes bij ons. Ben daarom ook blij dat er nog zulke handelaren als die handelaar van mij bestaan.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 01:11

Zelf vind ik dat er goede en slechte handelaren zijn! Ik heb me oudste paard bij een handelaar gekocht, en vond het een goede handelaar! (op bepaalde punten na, maar dat houdt je altijd Knipoog )

Maar zelf zal ik als ik ooit me paarden verkoop, hun het liefst niet verkopen aan een handelaar! Dus niet omdat ik ze niet zou vertrouwen, maar vind het gewoon fijn om te weten waar ze heen zouden gaan dan!

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 06:50

Goede handelaren vind ik goed en slechte handelaren vind ik slecht Knipoog
Nee zonder gekkigheid. Mijn paard komt ook bij een handelsstal vandaan Ja Een hele goede handelsstal; nette stal, goede verzorging en beweging etc. Zolang een paard niet te vaak bij een handelsstal terrecht komt is het toch geen probleem?