Gaat mijn instructeur te ver?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 13:46

ik heb nog nooit z'n les gehad. bij mij moeten ze wel streng zijn anders rijd ik niet, mij eerst kwaad maken op iemand en dan rijd ik wel Lachen
Ik heb het nu 3x getroffen met een instructeur ( trise) Maartje heb ik ontzettend veel van geleerd, rustig blijven, en zij was ook gewoon rustig, maar ja op een gegeven moment had ik haar nivo en ging het niet meer.

Meneer evers Heb ik Echt van leren rijden. wel streng maar eerlijk

en tineke, die heeft me echt mega op weg geholpen met me grote ezel Lachen

de rest klikte niet, of gingen niet met de paarden om zoals ik verwacht dat ze er mee om gaan, zagen het paard als een gebruiks voorwerp en niet als een dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 18:23

Als ze mij uit gaan schelden stap ik af en kom nooit meer terug.

Ik wil alles leren, ben zelf ook fanatiek daarin, maar het moet wel op een normale manier gaan.
Ik niet x euro betalen om uitgescholden te worden.
Ik verkramp dan, en paard verkrampt dan ook en het is dan weg gegooid geld en tijd.

Nee, er mag best wel eens iets, wat strenger gezegd worden, maar het moet wel binnen grenzen zijn, en wat dat betreft zijn mijn grenzen niet ruim Lachen
Met opbouwende kritiek leer ik het meeste

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 21:43

KimS schreef:
hey
mijn instructrice is ook best wel streng. Ze zegt de eerste keer iets, dezelfde opmerking kan ze nog een keer maken maar dan luider (als ik het nog nie doe he) en als ik het dan nog niet doe (bv mijn teugels korter nemen) dan kan ze ook wel serieus beginnen roepen en soms schelden. (meestal iets van "als je toch niks wil doen en alleen maar wat wil rondhobbelen, dan kun je beter stoppen. dan spaar je je geld en allebei onze tijd" dus ook niet echt vriendelijk... maar het helpt wel bij mij.) Ik luister wel naar haar enzo, maar vergeet dingen weer snel (het is ook altijd zoveel tegelijk) en als ze dan weer eens roept dan rij ik daarna echt wel beter hoor. Ik kan me nogal moeilijk concentreren.
Ik heb graag les van haar, want naast mijn prive-les rij ik geregeld ook nog mee in een groepsles voor gevorderden...

Maar als je zo bang bent wanneer je nog moet beginnen en zenuwachtig enzo, dan denk ik dat je beter een andere instructeur zoekt. Want als jij nerveus bent, dan slaat dat over op je paard en dat kan volgens mij ook niet echt goed zijn..
veel succes met je keuze, met de komende wedstrijden en nog proficiat met die overwinning! Haha!


zo is mijne idd ook ja

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Gaat mijn instructeur te ver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 22:53

Mirte schreef:
Begint die man dus echt een potje te schelden, dat ik maar wat aan het mutsten ben, dat ik beter een andere sport had kunnen kiezen en dat het talent aan alle kanten ontbreekt.


ik zou afstappen in de les en zeggen dat ik er dan maar meteen mee stop omdat ik dan toch geen talent heb, en het zonde is om mijn geld daar verder aan te besteden. Ik zou zoiets NOOIT NOOIT NOOIT van iemand accepteren want ik zou hem met de grond gelijk maken. Verwijten in de richting van gebrek aan pedagogisch inzicht, falen als instructeur want hij kan niets overbrengen maar alleen maar schelden, etc.

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 08:43

Ik ben blij dat ik niet zo'n instructeur heb, want als ik goed kwaad word, dan scheld ik iemand helemaal verrot, maar dan ook echt verrot. Ik heb nu les van een heel lief meis.. Ik (14) rijd dan ook nog in de "manegelesjes". En zij is een goeie vriendin van mij. Maar voortrekken in de les komt niet voor... En ze kan ook lekker boos worden hoor, bijvoorbeeld als je een aanwijzing negeerd, zoals um.. "teugels korter!" "geef hem nou een keer een flinke tik" of dat soort dingetjes. Maar voor de rest is ze super...

Maar even on-topic. Niet meer naar hem terug gaan, is alleen maar slecht voor je ego. En anders moet je een keer goed met hem praten, misschien is dat een oplossing? Want ik weet zeker dat hij ook wel door heeft dat jij het niet leuk vind!

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 11:56

ik heb een hele leuke intstructrice, ze is een jaar of 19, en heel aardig en kan heel goed met kinderen opschieten en heel leuk lesgeven. Ze scheld niet etc. Als je iets niet snapt wilt ze het gerust 20 keer uitleggen, als je maar wel oplet en niet denkt ow als ik ff niet oplet legt ze het nog wel een keer uit. Maar ze heeft heel veel geduld, en ze is gewoon heel aardig

en als ik jou was zou ik stoppen met hem, paardrijde hoort leuk te zijn, elke keer als ik les heb, dnek ik yes we gaan weer lekker lessen! dat moet je ook hebben en niet zo zenuwachtig op je paard stappen daar gaat het rijden niet beter van denk ik

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Re: Gaat mijn instructeur te ver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 07:44

Mirte schreef:
Afgelopen weekend tijdens de wedstrijden werd ik tussendoor bijgestaan door een instructeur, een invaller omdat de ander ziek was. Voor het eerst heb ik echt ontspannen en met lol gereden. Dit bracht mij eigenlijk tot nadenken.
Door mijn hele 'paardenloopbaan' heen heb ik diverse intructeurs gehad. Ik heb er veel van geleerd, maar ze waren allemaal maar dan ook allemaal heel streng. Veel schreeuwen, schelden, echt ouderwets streng les. Vanochtend kreeg ik weer les van mijn instructeur die ik al een tijdje heb. Met klamme handen en bonzend hart opgestegen op mijn paard, die man maakt me (net zoals al zijn voorgangers) altijd enorm zenuwachtig. Het ging allemaal redelijk goed, tot de galopswisselingen aan bod kwamen. Dit vind ik nog niet echt makkelijk en mijn paard al helemaal niet. Begint die man dus echt een potje te schelden, dat ik maar wat aan het mutsten ben, dat ik beter een andere sport had kunnen kiezen en dat het talent aan alle kanten ontbreekt. Kortom ik kreeg dus weer de volle laag. Ik wil hem nou niet totaal gaan afkraken, ik leer ook veel van hem, alleen nu ik weet hoe les ook anders kan gaan baal ik enorm. Als ik heel eerlijk naar mijzelf kijk, ik zie altijd heel erg tegen les op, ben zenuwachtig, maar ik hou mijzelf voor dat het goed is voor mij en mijn paard. Ik dacht altijd dat ik wel tegen een stootje kon, ik ben aardig wat scheldbombardenten gewend van mijn instructeurs. Maar ik merk best wel dat ik ontzettend onzeker ben of ik wel kan rijden, heb heel veel bevestiging nodig (en die krijg ik dus niet van mijn instructeur) doe het naar mijn idee nooit goed (en mijn instructeur beaamt dat) en vraag mij af of het niet beter is om wedstrijden rijden aan anderen over te laten en gewoon weer recreatief ga rijden als voorheen. Wat best hard aankwam was dat ik tijdens het instappen vertelde dat ik eerste was geworden tijdens het championatgala, en dat hij zei dat ik nu niet moest denken dat ik nu alles was, dat ik waarschijnlijk bevoordeeld ben vanwege de fokkerij enzo. Nou dat vond ik echt een K*T opmerking, al mijn vertrouwen direct de grond in gestampt. En bedankt. Vanavond vertelde ik het hele verhaal aan mijn vader, maar hij schijnt het maar niet te vatten. Les hoort nou eenmaal streng te zijn vindt hij, anders bereik je nooit iets en volgens hem zijn bijna alle instructeurs streng. In mijn geval wel ja, maar hoe zit dat bij jullie? Ik kan mij inmiddels niet meer voorstellen dat dit normaal is sinds ik weet dat les ook LEUK kan zijn. Tips voor een goed gesprek met mijn instructeur? Ik zit helaas aan hem vast voorlopig, hoe kan ik dit nu aanpakken?


als ik jou was zou ik een goed gesprek met hem aangaan,neem desnoods een vriendin ofzow mee(dan voel je je tog meer op je gemak)en dan zou ik vragen waarom hij begint te schreeuwen en schelden.Zeg daar ook bij dat jij én je paard daarvan erg in de war raakt.dat moet je egt doen hoor!!want zo schiet het ook niet op!!!! veel suc6!!

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 11:18

Niks geen goed gesprek aangaan. Dat leid zeker tot nog meer frustraties.
Deze vent kan gewoon geen les geven op een normale manier.

Zoek straks lekker een ander.

Ik zou het ook absoluut niet pikken en net als Kawa afstappen en vertrekken, het is nog altijd hobby. En niet iets van levensbelang.

melodica
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Best

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 18:27

Ik vind eigenlijk, dat er een zekere vorm van balans moet zijn, als je zit te harken, moet de instructeur liefst met humor reageren, en het moment erna, als er iets goed gaat, moet er heel veel aandacht zijn voor positieve bevestiging, zodat je zelf ook het gevoel krijgt dat je ergens komt. Aan het eind van de les moet je een positief gevoel hebben, en voor de volgende les vooral heel veel zin om het weer net een stapje verder te kunnen. Ik vind dus eigenlijk dat jij jouw zuurverdiende centen beter aan een prettigere instructeur kunt geven!!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 12:12

Smaxie schreef:
Ik ging ook een tijdje met buikpijn naar de les... bang voor wat voor scheldpartij ik nu weer naar mijn kop geslingerd kreeg... dat was niet goed voor mij en niet voor mijn paard..Ik sloot me af voor het schelden maar ook voor de aanwijzingen. Ik heb besloten dat paardrijden (inclusief les) hobby is en dat ik er vooral plezier aan moet hebben... Nu heb ik een instructrice waar ik me lekker bij voel.. ze kan me heel goed motiveren, maar zal niet schelden!! Ik heb van haar al veel meer geleerd dan van al dat gescheld bij elkaar...


bij wie was dat dan? Ken ik die? (heb overigens wel een vermoeden, een vroegere stalhouder?)

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 21:29

Ik krijg aardig goed les van iemand die zelf voor verschillende bekende stallen heeft gereden, en veel paarden zelf heeft aangereden. Daar is ze ook bijzonder goed in. Ze helpt me omdat ik vaak voor haar groom (uhh, owkee, altijd!). Ze weet waar ze over praat, staat niet zomaar te schreeuwen ofzo, maar ze kan ook zo vreselijk ongeduldig zijn!! Dan kan ze onwijs bekken. Dan gaat dat ook echt zo van: Als je het niet doet ga je er maar AF!!! Dat kan ze echt eindeloos volhouden. Maar aan de andere kant zegt ze het ook direct als het wel goed gaat. Het enige wat ik niet echt aan haar begrijp, is dat als ik iets niet direct goed doe, ze begint te bekken dat ik niet luister! Terwijl ik echt altijd onwijs mn best doe! Daar wordt ik dus soms wel pissed door, want ze doet maar net of ik nooit wat wil doen. Heb ik haar laatst ook gezegd, en hoe!, je zag dr slikken Tong uitsteken Ik ben echt niet iemand die nix wil leren ofzo Boos!

gomir

Berichten: 25544
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 09:26

Zo'n situatie heb ik ook Concorde *LOL* Alleen ik wordt vaak afgebeld(eigenlijk altijd Haha! ), ben blijkbaar toch niet belangrijk genoeg Haha!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 11:21

pff... ik had die les allang opgezegd.. Ik zit zelf nu ook nog steeds te twijfelen of ik wel bij mijne moet blijven (clubles), hij vind dat ik Bonanza naar beneden moet dwingen, dan ik sterk in mijn hand moet zijn end r vooruit meot schoppen, maar zo vind ik het niet gaan, ze moet het vrijwillig doen... Hij heeft soms ook uitvallen en hij is ongelovelijk koppig, je kunt hem niet tegenspreken (heb ik wel een handje van..) Hij beweert ook maar bij hoog en laag dat de streep die bonita over dr rug loopt geen aalstreep is want "vossen kunnen dat niet hebben" nou dan weet ik ook genoeg dat hij dus niét altijd gelijk heeft... Martingaal dr aan zetten om dr naar beneden te dwingen, ja zeg dan meteen dat ik dr een slof aan moet doen...

Nog een paar keer en dan ga ik verder kijken Boos!
Datzelfde vind ik dat jij ook moet doen, hij laat jou niet in je waarde, daar betaal je hem toch neit voor??
Bovendien die foto's die ik van jou heb gezien, daar rijd je harstikke netjes en ik wou dat ik het zo kon!

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 12:18

gomir schreef:
Zo'n situatie heb ik ook Concorde *LOL* Alleen ik wordt vaak afgebeld(eigenlijk altijd Haha! ), ben blijkbaar toch niet belangrijk genoeg Haha!


hey
dat heb ik de laatste weken ook al verschillende keren tegengekomen. Ik heb nu vakantie, dus kan ze me op ieder moment lesgeven, van mijn mag ze de les gerust verschuiven, maar dat doet ze niet. Ze moet geregeld weg voor de rijvereniging waar ze secretariaat doet van de dressuur. En het lijkt wel alsof ze geen les meer wil geven. Verdrietig
DAt is dan weer het tegenovergestelde van het topic eigenlijk...
xxx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 12:49

hmm, vreemd.................zelf ben ik instructeur, ben erg streng, maar probeer me altijd aan te passen aan ruiter en paard, de ene ruiter heeft een strenge hand nodig, de andere moet je juist motiveren, stimuleren, en enthousiasmeren, en een beetje zelfverzekerd laten worden. Het probleem van je zo gedragen tijdens lesgeven is, is dat de ruiter kompleet dichtklapt, en passief wordt in het rijden, zijn gevoel afsluit uit angst voor de instructeur, werkt dus absoluut niet.

Meid zoek een andere!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 13:09

ik heb een tijdje western gereden en dat was best lastig, maar als me iets niet meteen lukte (ik reed op een super-eigenwijze tinker) ging die instructeur de tinker met de zweep slaan. ik zei eerst dat ik dat liever niet wou, toen zou hij het nog een keer doen en toen zij ik dat hij niet bij mij moest komen, toen begon hij mij toch een partij uit te schelden! ik heb de les uitgereden en ben daarna niet weer terug gegaan. helaas had ik wel net 10 lessen vooruit betaald (a fl.150,-)

gomir

Berichten: 25544
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 20:07

KimS"]
[quote="gomir schreef:
Zo'n situatie heb ik ook Concorde *LOL* Alleen ik wordt vaak afgebeld(eigenlijk altijd Haha! ), ben blijkbaar toch niet belangrijk genoeg Haha!


hey
dat heb ik de laatste weken ook al verschillende keren tegengekomen. Ik heb nu vakantie, dus kan ze me op ieder moment lesgeven, van mijn mag ze de les gerust verschuiven, maar dat doet ze niet. Ze moet geregeld weg voor de rijvereniging waar ze secretariaat doet van de dressuur. En het lijkt wel alsof ze geen les meer wil geven. Verdrietig
DAt is dan weer het tegenovergestelde van het topic eigenlijk...
xxx
[/quote]

grappig, ik heb ook al verschuiven voorgesteld...*LOL* Heb trouwens een ander gevonden. Misschien banketstaaf, maar ik zou al vanaf half mei les krijgen en het is nu half juli...Haha! Ik hoop dat ik deze dinsdag wel zie *LOL* Komt zelfs aan huis Party!!

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 21:12

hihi, voor mij is t makkelijker. als t niet wil lukken met rijden ga ik heel frusty kijken en dan komt ze vanzelf Extreme duivel Haha!