dit heb ik eens geschreven voor een wijkblaadje.
Paard in verkeer.
Ik ga regelmatig met mijn paard richting bos. Wat ik dan allemaal meemaak probeer ik hier te beschrijven. Niet om een oppassend vingertje uit te steken maar om iets meer begrip te krijgen.
Als ik richting bos ga moet ik een heel stuk over de openbare weg. Ik rijd daar dus niet omdat ik zo graag over de weg rij. Mijn paard is een zeer verkeersmak paard dat niet vlug schrikt. Maar als een auto met 80 km per uur langs scheurt dan kijkt hij zelfs op. Of wat denk je van mensen die je nog vlug inhalen en dan de oprit opschieten. Een paard is een levend wezen met een eigen wil. Hij heeft bovendien geen rempedaal. Nog iets hinderlijks is het als vrachtwagenchauffeurs hun remmen ontluchten bij het passeren. Paarden zijn van nature vluchtdieren. Hun eerste reactie op onraad is wegvluchten. Zij denken dus niet eerst na, zoals de mens. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren en ongelukken veroorzaken die makkelijk voorkomen hadden kunnen worden.
Verder krijg ik vaak gemopper omdat ik aan de kant moet. Een paard mag officieel niet op het voetpad. Ook het fietspad is verboden terrein. Een ruiter hoort op de weg of in de berm. Maar op de weg tussen al dat knetterend en toeterend verkeer zie ik niet zitten.
Zelfs al rij ik op een ruiterpad krijg ik vaak nog gemopper. Laatst nog reed ik over de weg richting het bos. Plotseling komt er een fietser aanrijden die zijn fiets bijna in mijn paard parkeert. Hij moppert dat ik in zijn tuin rij en waarom ik niet ergens anders ga rijden? (Ik reed over een officieel ruiterpad) Ik probeer zoveel mogelijk rekening te houden met andere mensen. Ik ga netjes in stap als ik iemand passeer en probeer altijd met ruime afstand te passeren. Ik vraag alleen of andere mensen ook rekening willen houden met mij.
Er gebeuren zoveel ongelukken te paard. Vele zouden voorkomen kunnen worden. Daarom... matig de snelheid en passeer met ruime afstand. Houd er rekening mee dat het paard een dier is dat plotseling kan uitwijken of stoppen. Ga ook niet toeteren of bellen. Ook voetgangers moeten rekening houden met paarden. Een paraplu is bijvoorbeeld iets waarvan een paard erg kan schrikken. Ook onverwachte bewegingen of geluiden kunnen voor panieksituaties zorgen. Bijvoorbeeld een kano; deze maakt weinig geluid en is er ineens en 'schiet' dan weg.
Neem eens een kijkje bij een manege in de buurt. Ga eens praten met een ruiter. Dit kan erg verhelderend zijn.
Heike van de Kimmenade
Heike@welshcob.nl
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Heike op 2001-05-20 19:40 ]</font>