niet aan handelaren verkopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

niet aan handelaren verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 17:16

Heel vaak lees ik in een advertentie "paard te koop:handelaren hoeven niet te reageren".

Als jullie een (je) paard of pony zouden verkopen, zouden jullie dat er dan ook inzetten? Waarom wel/niet?

Lowara

Re: niet aan handelaren verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 17:18

ik wel, ik wil graag weten waar de pony terecht komt, en hoewel een gewone eigenaar de pony ook weer zo kan verkopen,heb je wel meer akns dat de koper de pony houdt. bij een handelaar weet je dit niet.
ook denk ik dat veel handelaren toch een minder goede naam hebben bij mensen dan particulieren, heowel dit natuurlijk bij het grootste deel absoluut niets uitmaakt.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 17:21

Ik zou dit er niet bijzetten
Als je verder niemand geschikt kunt vinden voor je pony/paard, waarom niet?
Zelf heb ik alleen maar goede ervaringen met handelaren Ja

Wat ik zelf lekker tegenstrijdig vind, is dat mensen wel paarden bij de handelaar kopen, als je de handel in paarden liever niet hebt, moet je je paard daar ook niet vandaan halen.

jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 17:26

dan kan je ook wel over manege's beginnen......

zelf zou ik mn paard niet aan een handelaar of manege verkopen maar een geschikte baas zoeken...

maar unity is niet te koop Bloos

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 18:04

Nee, ik zet het er niet in. Maar handelaren zijn vaak op zoek naar paarden die voor een laag bedrag verkocht worden (in verhouding) anders wordt de winstmarge te klein. Dus bij mij komen ze al niet kijken Clown

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 19:55

Ian komt ook van een handelaar.
Ik denk dat handelaren mede door de penny-verhalen een slechte naam hebben gekregen. Natuurlijk heb je er slechte bijzitten maar ik weet dat er ook betrouwbare en goede tussen zitten dus om direct alle handelaren over 1 kam te scheren is wel erg voorbarig

haffie_ladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 19:59

ik zou liever weten waar mijn pony blijft en hoe het gaat.
maar soms zie je bij handelaren ook leuke pony's staan en die neem je dan wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 22:35

VSW --> PP.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 22:38

ik verkoop eigenlijk juist liever via handelaar...
heb ik geen gedonder achteraf en hoef ik mn paard niet 20x voor te rijden voor de zoveelste koper waarvan je weet dat het toch geen zin heeft...

heb 1x particulier verkocht, daarop hadden we de eerste optie bij verkoop. Mooi dat wij nooit gebeld zijn en dier nu in denemarken zou staan... (maar wel in het begin steeds ons bellen als ie lastig was)

nee, kopen en verkopen liever via een (goede/nette) handelsstal.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 22:41

Ja. Simpelweg omdat ik wil weten waar mijn paard terechtkomt met de garantie dat hij als hij binnen x-aantal tijd niet verkocht raakt niet bij de slacht terecht komt. Ik wil graag ook nog contact houden met de nieuwe eigenaars en m ja handelaars hier in de buurt, ik vertrouw ze zo niet. Mede doordat ik zelf een paard heb teruggekocht van een handelaar die anders naar de slacht zou gaan of "naar zee". Heus wel met 15 andere paarden geperst op 1 vrachtwagen.

edit: Niet alle handelaars zullen zo verkopen, maar mijn vertrouwen is er in zoek. Zoals ik al zei, zoek ik liever zelf iemand, om contact te houden, maar ik wil ook weten of het paard dat ik verkoop, ook wel bij die toekomstige eigenaar zou passen. Tenslotte kan ik ook meer over dat paard vertellen dan een handelaar.

PaolaPromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 08:39

Ja zeker!! Ik zou eerst 100% zeker willen weten dat mijn paard op een goede plek terecht komt waar hij/ zij een super verzorging krijgt en volop aandacht. Ik zou zelfs gaan checken! Anders gaan ze gewoon niet weg..

Als je ze aan een handelaar verkoopt weet je nooit waar ze terecht komen, en ik zou ook graag contact willen houden met de nieuwe eigenaar. Het zijn wel dieren die je verkoopt en geen auto's ofzo...

Gelukkig hoef ik voorlopig nog niks te verkopen! Haha!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 09:38

ik heb geen probleem met mijn paard te verkopen aan een handelaar. bij de pensionsta waar mijn paard staat komen vaak paarden van een handelaar. 9 van de 10x zijn dit paarden met leuke papieren alleen een beetje verwaarloosd en dan niet door de handelaar maar degene die ze daarvoorhad. dit is meer iets natuurlijk van het kopen van een handelaar.. dat zou ik dus zo doen.. dus ja waarom zou verkopen dan een probleem zijn.

ik heb de laatste tijd bij het kopen van paarden via marktplaats bij particulieren vaak de ervaring dat ze de helft maar vertellen over het paard. de handelaar bij ons zegt het meeste erbij en jah bij een handelaar neem je dat sneller op de koop toe

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 10:11

Ik zou het alleen willen bij een handelaar met een goede reputatie.

Want je hebt handelaren en handelaren. Net als je particulieren en particulieren hebt. Verkopen aan particulier is ook geen vrijgeleide dat het paard een zalig leven krijgt, ookal ben je daar geweest en heb je zijn nieuwe stek kunnen beoordelen. Ik heb genoeg verhalen gehoord van mensen die zogenaamd een goedkoop paard zochten voor gezelschap en hun een paradijsleven aanboden, maar een maand later het dier toch bleken verkocht of geslacht te hebben. Ook daar kan je het dus slecht treffen.

Maar als ik een paard zou verkopen, en er komt interesse van een handelaar, dan ga ik eerst op zoek naar meer informatie. Ik zal eens gaan kijken hoe de stalling eruit zit, en vooral op het internet of via andere bronnen zoeken naar verhalen van mensen met ervaring. Zegt meer dan de helft dat de stallen slecht verzorgd waren, de paardenenruggen open van de slechte zadels, onder valse praatjes verkocht wordt...ja dan weet je dat je je paard niet naar zo'n stal kwijtmoet.

Maar er zijn ook een boel stallen met een goede reputatie. Waarvan de paarden netjes verzorgd worden en bereden, die eerlijk zijn tegenover de koper. Op zo'n stallen is de kans dat het paard doorverkocht wordt aan een goede thuis dadelijk een stuk hoger. Dat zie ik dan gewoon als een soort hulpmiddel om het paard naar de plek te krijgen die hij verdient.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 10:16

Ik zou het er wel in zetten. Niet dat ik iets tegen de meeste handelaren heb, maar ik wil weten waar mijn paard terecht komt en daar ook zelf wat over te zeggen hebben. Stel dat iemand mijn paard wil kopen, en diegene zou haar bijvoorbeeld nooit buitenzetten, dan zou ik niet willen dat diegene haar koopt. Maar als ze bij een handelaar zou staan zou ik daar niks over te zeggen hebben.

D_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 10:31

Citaat:
Wat ik zelf lekker tegenstrijdig vind, is dat mensen wel paarden bij de handelaar kopen, als je de handel in paarden liever niet hebt, moet je je paard daar ook niet vandaan halen.

ik vind dit niet kloppen, mijn pony komt ook van een handelaar, maar ik zou hem nooit weer aan een handelaar verkopen! Toen we hem kochten vertrouwde hij helemaal geen mensen omdat ie in 2 jaar tijd echt heel veel verschillende baasjes heeft gehad en als ie iets verkeerd deed er gewoon opgeslagen werd. Ik denk dat als mijn pony weer in de handel terecht zou komen dat er weer precies hetzelfde gebeurd als wat er toen is gebeurd en dat er dan helemaal niemand meer bij in de buurt kan komen. Mijn pony heeft nu sinds een half jaar helemaal vertrouwen in mij en dat heeft dus wel 3,5 jaar geduurd. dus nee, ik zou mijn pony's nooit aan een handelaar verkopen!

PaolaPromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 10:58

Mensen die hun paard aan een handelaar verkopen interesseert het volgens mij niet waar hun paard terecht komt, als ze hun geld maar krijgen.

Die denken dus niet in het belang van het dier, maar in hun eigen belang. Ik vind een goed thuis voor het paard 1000 x belangrijker dan het geld wat ik ervoor zou krijgen. Maar zo denkt natuurlijk niet iedereen.

@ D_star; Een paard van een handelaar kopen is inderdaad heel wat anders dan aan een handelaar verkopen, als je een paard van een handelaar koopt -> red je het uit de handel. Als je het verkoopt aan een handelaar -> breng je het in de (misschien wel eeuwige) handel.

Natuurlijk zijn er ook goede/nette handelaars maar dan weet je nog steeds nooit waar je paard terecht komt.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:06

En hoe kan je zo 100% zeker weten dat een paard particulier verkocht goed terrecht komt?

Zie mijn eerder post, ik heb al genoeg verhalen gehoord van zogenaamde particulieren die een droomleven voor de paarden hadden. Maar eigenlijk achteraf louche handelaren waren die het paard toch doorverkochten of slachten.
Of particulier die het wel goed meent en die een mooie stalling heeft voor het paard. Maar twee maanden na de aankoop ruzie krijgt met de stalling en gedwongen wordt te vertrekken. Die misschien nog financiele problemen krijgt en niets vindt voor het paard. En noodgedwongen wordt om het dier ergens op een kleine zielig weitje te zetten of zelfs te verkopen.
Zelfs met particulieren heb je die zekerheid niet dat je paard goed terrecht komt. En met aan een handelaar terrecht komen heb je ook geen zekerheid dat je paard naar een slecht tehuis gaat alleen maar om het geld. Er zijn ook veel stallen die een reputatie hebben te onderhouden en niet aan jan en alleman zomaar een paard verkopen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:09

Ik vind dit wel zo vreemd:
Citaat:
Ik zou m nooit aan een handelaar verkopen... voor 100% niet

Er word dus meteen vanuit gegaan dat elke handelaar het zelfde is.
Terwijl ik een handelaar ken die gekker is op de beestjes dan gemiddeld particulier!

Mijn paard mag nooit naar een slechte stal gaan als zij verkocht word.

Maar wel naar een goede handelaar of een goede particulier!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:19

en of iemand een goede handelaar is, dat is uit te zoeken (wat katleentje ook al zegt)
of iemand een goede particulier is zal je nooit van tevoren weten (tenzij je de persoon in kwestie echt kent)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:22

Noukie schreef:
en of iemand een goede handelaar is, dat is uit te zoeken (wat katleentje ook al zegt)
of iemand een goede particulier is zal je nooit van tevoren weten (tenzij je de persoon in kwestie echt kent)

Ik bedoel waar je van te voren denkt te weten dat het een goede particulier is.
Want het zelfde geld voor een handelaar.
Die kan ook failliet gaan en de boel moeten verkopen!

NikkiNik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:29

No way dat ik mijn paardjes aan een handelaar zou verkopen, ALS ik ze al zou verkopen.
Ik zou zelf een heel goed, liefdevol en blijvend tehuis zoeken voor ze en dan ook echt goed checken waar ze terecht komen. En daar zijn echt wel manieren voor, hoor, moet je wel wat moeite voor doen. Mijn paarden worden freestyle getraind, dus ik zou ze niet verkopen aan mensen die daar bijvoorbeeld al niets mee hebben. En natuurlijk zullen er goede handelaren zijn, maar mijn persoonlijke ervaring is helaas anders. Het gaat ze vooral om de winst naar mijn mening (het zijn niet voor niets handelaren).......

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:45

daantjuhhh schreef:
Noukie schreef:

Ik bedoel waar je van te voren denkt te weten dat het een goede particulier is.
Want het zelfde geld voor een handelaar.
Die kan ook failliet gaan en de boel moeten verkopen!

en toch hoor ik veel meer negatieve verhalen over zogenaamd goede particulieren, dan over goede handelaren......

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:47

Noukie schreef:
en toch hoor ik veel meer negatieve verhalen over zogenaamd goede particulieren, dan over goede handelaren......

Ik niet!
Ik heb geen problemen met verkopen aan goede handelaren en ook niet aan goede particulieren.
van de handelaar gaat ze uit eindelijk ook weer naar een particulier (meestal) dus of je dat nou zelf doet of dat stapje doet via een handelaar!
Ik zie het verschil niet!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:48

Ik zou het er niet perse in zetten. Heeft iemand interesse dan kunnen ze komen kijken. Of het een handelaar is of niet, ik bepaal uiteindelijk toch aan wie ik wel of niet verkoop.

een handelaar hoeft voor mijn niet perse een vervelende ervaring te betekenen. Er zijn ook handelaren die voor klanten opzoek gaan. Eerst zelf bij het paard kijken en dan eventueel later de klant mee nemen.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:56

ik zou niet willen dat mijn paard de handel in zou gaan. Ik zou een goed adres voor m zoeken als t echt niet anders kan en ik m zou moeten verkopen.