Vraag: Lichte paarden minder last van vliegen etc dan....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Madelief28

Vraag: Lichte paarden minder last van vliegen etc dan....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 08:02

Donkere paarden?

Wat ik me afvroeg is of er meerdere bokekrs zijn die het zelfde herkennen Lachen
Bij ons op stal staan vooral donkere paarden en vossen etc...Sjors is een appaloosa, wat me vooral opvalt op de wei is dat sjors nergens geen last heeft vd vliegen...Alle overige paarden zwiepen alleen maar met de staart en of lopen weg...Maar sjors blijft gewoon rustig staan en heeft geen last v vliegen/dazen en graast vredig..

Ook op stal is zijn de enige die nergens geen last van heeft, terwijl ik toch echt niks geen knofloof bijvoer of spray met antivliegen..
Zijn een meer bokkers met witte en of gestippelde paarden die het idee hebben dat "donkere"paarden meer het slachtoffer zijn vd de viegende ongedierte? Zo ja wat zou de reden zijn dat ongedierte liever bij een "donker" gekleurd paard zit...

**Weet overigens niet of dit het juiste forum is**

daffodil

Re: Vraag: Lichte paarden minder last van vliegen etc dan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 08:03

Die indruk krijg ik dus ook heel sterk. Harm is donkerbruin en staat met zijn vriend Otto, een schimmel op de wei. Harm heeft echt tig keer zoveel last van vliegen én dazen terwijl Otto vrolijk rondstapt. Ik denk echter dat het te maken heeft met dat Harm veel warmer is dan Otto. Dat zou door de vacht kunnen komen want lichte vacht is uiteraard minder warm dan donker. Trek zelf maar met 35 graden een wit blousje aan of een zwarte, dat verschil is er echt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 08:08

Daar heb ik dus deze zomer ook over na zitten denken...

Mijn vosje werd altijd heel erg gestoken en zat vol met vliegen.
Nu rijd ik een spierwitte schimmel en die heeft daar veel minder last van.
Als ik samen met een vriendin met een donkerbruin paard rijdt, heeft hij veel meer last van de vliegen dan mijn schimmeltje...

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 08:13

nou die van mij is bijna zwart en heeft juist meestal het minste last van vliegen etc. Ik denk dat het meer aan de geur van het paard ligt, net zoals bij mensen de ene wel wordt gestoken door muggen terwijl de ander die ernaast ligt niet wordt gestoken.
Donkere paarden zijn natuurlijke wel wat warmer in de zon dan lichte dus misschien dat dat wel iets meer aantrekt, maar huisgeur is zeker zo belangrijk..

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 08:17

Ik heb het idee dat ze bij mijn bijrijdpaardje (schimmeltje) meer zitten dan haar weidegenootjes (die op 1 na, ook allemaal donker zijn)

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 08:31

verschillende ervaringen dus.....
het inderdaad ook met de "lucht"te maken kunnen hebben wat je paard mee draagt...

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 08:34

Bij ons is het zo dat de vos veel meer last van vooral dazen heeft dan de schimmel. Geur zou inderdaad kunnen, ze hebben ieder een andere geur. De vos heeft echt zo'n typische paardenlucht, de schimmel veel minder.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 10:33

ik heb ene vos en die heeft veel minder last van vliegen dan andere paarden..

ik denk ook dat het met conditie te maken heeft, betere conditie is minder geur aan het lichaam,waardoor er minder vliegen op af komen...( denk ik?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:17

MD --> PP.

Ik weet wel dat mijn Tinker (zwart/wit) minder last van dazen heeft dan mijn haflinger (vos). Qua vliegen is er eigenlijk geen verschil.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 15:55

Mijn schimmel heeft juist meer last van vliegen dan mijn twee vosjes. Maar dat zou ook zo kunnen zijn omdat zij 1.64 is en de andere twee 1.10

corina77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 22:11

Mijn schimmel heeft minstens net zoveel last van de dazen als de andere paarden (vos en koffievos).
Alleen onze shet en haar veulentje (beiden vos) hebben veel minder last van de dazen. Maar daar zitten juist weer veel meer gewone vliegen op. Ik kan dus weinig logica ontdekken. Waarschijnlijk heeft het wel met lichaamsgeur en temperatuur te maken.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 10:12

Nou ik moet zeggen dat mijn schimmel echt haast geen last ervan heb....en mn andere koffie vos zit elke keer helemaal onder....vond het ook al zo appart maar misschien is het in sommige gevallen toch zo....

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 11:02

Ligt het ook niet aan het ras of dat het een warm of koudbloed is.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 11:14

Mijn verzorgpony's, een vliegenschimmel en een bruine pony, hebben allebij even veel "last" van vliegen. Alleen merk ik wel dat als Joppe (de bruine) bezweet is, hij wel sneller horzels en vliegen om zich heen dan Robijn (de vliegenschimmel)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 11:15

Ik heb een appaloosa en een bonte , beide veel wit maar hebben nog steeds veel last van vliegen hier.

Maartje1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 11:21

ik denk dat als er bij lichte paarden donkere zijn dat dan de donkere er het meeste hebben want die zijn het ''lekkerst'' en als er alleen lichten zijn nou dan doen ze dazen/vliegen het maar met de lichten. ik heb het zelf gehad met mijn haflinger (ook een lichte kleur) en deed ik een dagtocht met nog 9 anderen waaronder 1 schimmel en de rest allemaal donkerder de schimmel en mijn haflinger hadden er bijna geen last van en de rest heel erg voor 1 zwarte. vertel mij nu niet dat kleur niks uit maakt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 16:39

Wij waren vanmiddag met 3 paarden weg, 2 schimmel en 1 bruine.
Ze hadden alle 3 last van vliegen, maar de meeste zwermden om de bruine heen...

corina77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:28

Mijn schimmel loopt gewoon bij de anderen in de wei, maar ik zie echt geen verschil met de dazen.... Misschien een schimmel met erg lekker bloed ? De ene mens heeft ook meer last van muggen dan de andere...

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 09:27

Prisca is bijna wit, maar zit altijd onder de grote bulten en steekwonden. Op onze stal heeft zij er het meeste last van en ze is de enige die zo wit is Lachen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 09:32

Hier hebben de merries meer vliegen dan de kerels Verward De dazen heeft de witte het meeste last van.

Merries zijn bruin en wit, ruin en hengst zijn vos en d.bruin...