rijden met dit warme weer..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Irissje

rijden met dit warme weer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 13:54

Ik kom net 5 minuten geleden van stal..Tot mijn verbazing zie ik iemand van stal gewoon zijn paard intensief rijden! In een bak die pal in de zon ligt!! En dan ook nog boos worden op het paard dat ie het niet goed doet! Tis toch ongelovelijk, je gaat nu je paard toch niet intensief rijden?? Of ligt dit nou aan mij?

Ik ben lekker een rondje om geweest 15 minuten is dat, kom ik terug zegt dat mens wat eerst in de bak aan het rijden was: Goh das snel ben je nu al terug... Lips are sealed Was zwaar geneigd om te zeggen, tja ik ga mijn paard niet afmatten in die hitte..maar dacht laat maar..

Wat vinden jullie hier nou van? ( sorry moest het even kwijt) Clown

renes

Re: rijden met dit warme weer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 14:22

Het kan best hoor, als je een paard hebt dat in goede conditie is en verder goed verzorgd (ook voldoende water ed.) dan kan het i.m.o. geen kwaad. Je hebt toch ook wel eens wedstrijd met dit weer?
Het enige wat ik dan denk: ga lekker zwemmen i.p.v. intensief rijden! Maar goed, dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken natuurlijk.

Annelies200

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 15:26

Ik heb net ook gereden (rond 2 uur) bak ligt ook voor 3/4 in de zon en heb gewoon wat figuurtjes gedaan paar rondjes galop, pauze ertussen wat draven en uitstappen. Bijelkaar zo'n 35 minuten gereden. Intensief vind ik ook wel echt iets te ver gaan met dit weer. Zou het zelf niet zo snel doen. Moest eigelijk daarna nog een paardje rijden maar heb die gewoon lekker even gelongeerd en wat gewandeld, afspuiten en klaar. Prima met dit weer.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 15:30

Ik was gister naar een wedstrijd met een vriendin zij moest springen en dressuur doen en het was er snikheet en het was pal in de zon.
dus je meot soms wel..
alleen ik zou het ook rustig aan doen.
sommige paarden moesten 2 keer achter elkaar aan een parcoursje springen dat is pas erg... Verdrietig

Irissje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 15:32

ja maar een wedstrijd is niet 35 minuten achter elkaar..Dan heb je tussendoor ook vaak even de tijd om te stappen..( niet altijd maar wel vaak) Onze bak heeft geen schaduw! Dus ook niet een klein stukje..En al die tijd dat ze heeft gereden, was ik de maanen van mijn paardje aan het invlechten...Heb haar geen 1 keer zien stappen! Toen ik naar buiten ging om naar het bos te gaan, ging ze uit de bak en ging het paard naar stal.. Boos!

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 15:40

Ik rijdt ook wel gewoon,ik kan haar niet stil zetten heeft helemaal geen nut en kan gewoon niet.Tuurlijk krijgt ze wel dag vrij hoor of aan de longe of bos.Maar ze moet wel aan het werk ook probeer natuurlijk sochtends of savonds te rijden maar dat kan niet altijd..We doen dan wel rustiger aan natuurlijk Lachen

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 16:03

Ik doe het rustig aan en probeer of vroeg of laat te rijden. Helaas gaat dit niet altijd. Als mijn paard meewerkt dan houden we het rustig maar als hij zijn kont tegen de krib gooit dan wordt er gewerkt en stevig ook. Het is voor mij ook warm denk ik dan.
Ik stap hem daarna wel goed uit en spoei hem lekker af

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 17:23

Ik weet het eigenlijk niet, maar vanmiddag rond 12.00 keek ik op de buiten termometer en zag dat het in de zon 40 graden was en nu vanavond om 17.00 u in de schaduw 32.00. Ik heb mijn paard ook niet buiten staan in de zon, vind het veel te warm, en rijden in de zon zou ik dus ook niet. Waarom eigenlijk wel? Wedstrijd? Zeg je die toch af, overdrijven kan ook....

_anton_love_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 17:26

Ik hem met met 30 graden ofzo ook gereden een buitenrit maar dat was gewoon lekker stappen er heen daar een rustige galopje en draafje maar we hebben eigenlijk topen gewoon lekker met onse pony's gezwommen Tong uitsteken En daarna weer terug gestapt

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 17:30

Ik kan met dit weer ook gewoon s'middags rijden, m'n pony kan er heel goed tegen en hij wilt ook alleen maar hard ( ik ben dan blij als het weer wat koeler word ) Ik zeg trouwens niet dat ik s'middags ga rijden, dat heb ik een keer gedaan omdat ik s' avonds ergens heen moest en ik probeer het dan wel rustig aan te doen

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 17:32

Ik heb vandaag ook 1.5 uur gereden.
Eventjes lekker naar buiten.
in totaal denk ik 5 minuten gedraaft en gallopeerd bij elkaar.

De rest alleen maar stappen aan een lang teugeltje.

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 18:06

S'avonds rijden, of een lekkere buitenrit in de schaduw!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 20:03

ik vind dat het wel kan.. ik bedoel; als jij moet werken overdag in die hitte.. dan ga je dat toch ook niet 's avonds pas doen? Of neem je toch ook geen 'rustdag' ofzo?

Als je nou de mogelijk hebt om 's ochtends of 's avonds te gaan rijden met de hitten en dán ga je 's middags, dan vind ik het een ander verhaal.

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 20:36

ik rij s'avonds alleen of eind van de middag. maar dan ga ik wel naar buiten Haha!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 20:51

Ik heb vandaag een wedstrijd gehad (marathon mennen)
Mijn starttijd was om 13.00 uur, dus midden op de dag.
De hele marathon was 20 km (13 km/uur) inclusief 6 pittige hindernissen.
Ik weet zeker dat de pony's hier geen centje pijn van hebben geleden.
Veterinair waren ze alle 3 controles super (hartslag, temperatuur, turgor).
Na de wedstrijd gewoon lekker verzorgen (afspoelen/afsponsen en in kleine porties water aanbieden en op de trailer). Bij thuis komst om half zeven hebben ze hun portie brok gehad en zijn ze de wei ingegaan, bokkend en rennend alsof ze al de hele week op stal stonden Knipoog

Nee het kan echt geen kwaad om met een gezond paard met normale conditie overdag te werken!

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 20:53

Ik vind dat het wel kan. Daarna lekker afspuiten met water. Als hij gezond is en een normale conditie heeft...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 20:56

Wij reden ook rond 11u30 door de hindernissen.

Ja het was warm, maar de pony kwam er met een temp van 39graden en hartslag van 56 uit..

Dus prima conditie.
En wedstrijd afzeggen doen we niet, we rijden er gemiddeld 1 per maand, en de wedstrijden liggen bij ons niet voor het oprapen.

En daarbij als iedereen daardoor zou afzeggen, heeft de vereniging een vreselijke strop.

Of je nou 30 of 100 rijders hebt het aantal vrijwilligers is het zelfde.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 21:04

Ik zou een wedstrijd ook echt niet afzeggen om de warmte, zeker OHZ niet....een proefje van 5 minuten en een parcoursje van 2 minuten daar gaan ze echt niet dood aan.

Dat zie je maar aan onze marathonpaarden, die lopen doodleuk 20 km in de warmte zonder een centje pijn.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 21:35

Je kunt met een gezond paard altijd rijden. Kijk maar naar de paarden van Echwel en Manie. En ze worden ook nog eens meerdere malen veterinair gekeurd.
Op een wedstrijd heb je geen keus als je moet starten midden op de dag maar als ik ga trainen dan doe ik dat 's morgens heel vroeg (7.00 uur) of 's avonds wat later.
Overdag lig ik liever onder de boom in de schaduw met een lekker koel drankje (of in het kinderzwembadje Knipoog )

krummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 22:44

Met dit weer ga ik het liefste naar buiten en dan niet in de bak. Maar zoals vandaag had ik wedstrijd ik moetst om half 3 en om 3 uur. En het was pittig warm maar daarna gewoon lekker afgespoten en eten gegeven en toen de wei weer op. Kan best hoor maar zelf zou ik het niet alle dagen doen.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 23:18

Ik rij wel gewoon. maakt me echt niet uit hoe het weer is. of het nou 10 graden vriest, of of het nu 30 graden boven nul is.

Natuurlijk doe ik het wel wat rustiger aan dan met deze hitte, maar ik bedoel blijft de oefeningen die hij moeilijk vind wel steeds herhalen. Een paard kan wel wat hebben, in het wild doen ze het met dit weer ook niet rustig aan.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 06:30

Dat kan best hoor. Het was hier vandaag een graad of 38 en ik heb gewoon les gehad. Eerst even binnen omdat het daar net even iets koeler was, maar daarna buiten in de zon omdat er toen een (heel klein) beetje wind stond. Het was erg warm, maar de paarden kunnen er wel tegen. Ik heb wat langer losgereden, vaker pauze's genomen en haar achteraf lekker afgesponst en dat ging prima zo.

Fanatiek springen doen ze bij deze temperaturen alleen niet, omdat de paarden dan wel uitdrogingsverschijnselen krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 06:37

Wan schreef:
ik vind dat het wel kan.. ik bedoel; als jij moet werken overdag in die hitte.. dan ga je dat toch ook niet 's avonds pas doen? Of neem je toch ook geen 'rustdag' ofzo?

Als je nou de mogelijk hebt om 's ochtends of 's avonds te gaan rijden met de hitten en dán ga je 's middags, dan vind ik het een ander verhaal.

Omdat jij verplicht bent in de felle zon lichamelijk werk te doen 8 uur achter elkaar, straf je daar je paard dan ook maar mee, door hem dan maar te gaan rijden?? Ik proef veel dierenliefde en respect. By the way, zit je baas met een dik chabrak en leren zadel op je rug als je werkt en geeft hij dan het tempo aan?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 06:46

russel schreef:
Wan schreef:

Omdat jij verplicht bent in de felle zon lichamelijk werk te doen 8 uur achter elkaar, straf je daar je paard dan ook maar mee, door hem dan maar te gaan rijden?? Ik proef veel dierenliefde en respect. By the way, zit je baas met een dik chabrak en leren zadel op je rug als je werkt en geeft hij dan het tempo aan?

ik vind de laatste reactie nogal sterk overtrokken; het is wat veel mensen hier al zeggen; wanneer je paard in goede conditie is, is er niets aan de hand. Ik had gisteren ook wedstrijd en heb er bij elkaar ruim een uur op gezeten. Het was warm ja, maar als je je paard daarna goed verzorgd is er niets aan de hand. En ja, mijn paard ging na de wedstrijd ook gewoon naar stal, want ivm de dazen en horzels staat hij 's nachts buiten met zijn vriendjes.
Maar nog even; mijn baas geeft zeker wel het tempo aan en verplicht me ook bepaalde kleding te dragen, warm weer of niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 06:55

Het wordt nogal snel voor de paarden bepaald en dat vind ik jammer. Kijk eens naar de weitjes waar schaduw is, daar staan ze allemaal rustig te staan. Niet voor niets. Paarden kunnen beter tegen de kou dan tegen de hitte. Dit is ook een land waar het niet gewoon is dat het zo heet is. Gisteren was het extreem warm, 40 graden in de zon???

De nonchalante reakties ergeren mij zelfs heel erg. Wedstrijden gaan weer voor lees ik al weer en de paarden vinden het weer tof, lees ik al weer. Ach gut