Wel of geen eigen pony nemen? Ervaringen gezocht!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Appelflapje

Wel of geen eigen pony nemen? Ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 10:30

Doei!

Hoi Allemaal,

Ik ben een meisje van 13 en zit erg na te denken over een eigen pony/paard.
Van mijn ouders zou ik er een mogen, maar ik wil zeker weten dat ik het leuk ga vinden en vol kan blijven houden. Nu wil ik dus heel graag wat ervaringen horen van mensen/kinderen die (na lang twijfelen) een eigen pony of paard genomen hebben.

Hier nog wat informatie over mij:
* Ik zit in de 3e klas
* Ik moet elke dag drie kwartier heen, en drie kwartier terugfietsen.
* Op school gaat het nu heel goed.

Ik heb dus niet graag reacties van: Ik heb een eigen paard en ik vind het super!
Een beetje meer onderbouwen mag ook wel. Knipoog Vertel ook even waar ik dan op zou moeten letten en wat jullie zelf het moeilijkst vinden aan een eigen pony hebben.

Ik hoop dat ik wat van jullie ervaringen kan leren.. Lachen

Alvast bedankt!

Roadracer

Re: Wel of geen eigen pony nemen? Ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 10:50

Als ik alvast 1 puntje ter overdenking mag geven?
In hoeverre gaan je ouders je ondersteunen? Ik heb zelf vanaf ongeveer mijn 11de een eigen pony gehad, maar altijd veel hulp en begeleiding gehad van mijn ouders. Geleerd hoe ik op een verantwoordelijke manier met het dier om moest gaan, maar ook vervoer naar bijvoorbeeld les regelden zij, ze betaalden de pony, de les, etc etc. En als ik proefwerkweek oid had dan wilde mijn moeder bijv die week wel uitmesten omdat school altijd voor moest gaan!!

Ik heb hiermee enorm gemazzeld, dat besef ik ook. Maar ga voor jezelf na hoever je ouders je willen helpen!
* Zul je straks een baantje moeten nemen om het onderhoud zelf te bekostigen? Of de lessen? Want dat gaat je tijd kosten!
* Komt je pony aan huis te staan of ergens anders? Indien aan huis: heb je ook ruimte voor hooi en stro opslag? Zoniet, hoe ga je dat regelen?
* Indien de pony elders komt te staan: wat kost dat extra aan geld en tijd om er te komen? Heb je de verplichting er elke dag naartoe te gaan? In dat geval: heb je een backup voor de dagen dat je niet kunt? Want dat zal echt wel eens voorkomen (proefwerken, verjaardagen, ziekte, etc).
* Is er weidegang voor de pony? BELANGRIJK, want hij MOET beweging hebben.
* Waar kun je rijden? Heb je een overdekt iets? Zo niet, hoe ga je dat in de winter doen?
* Als je ver moet fietsen naar je toekomstige stalling: hoe ga je dat in de winter doen? Ivm vroeg donker, slecht weer, gladheid etc.

Al deze dingen zijn met name de overweging waard als je ouders aangeven je NIET te gaan helpen, dat het VOLLEDIG je eigen pakkie-an wordt.

Verder vroeg ik me nog af hoeveel rij- en verzorgervaring je op dit moment hebt?!? Als dat nog niet heel veel is, zou je kunnen overwegen om bijvoorbeeld eerst eens een lease-paard (via manege) of een bijrijdpaard te nemen. Ik weet dat het moeilijk is voor een 13-jarige om een bijrijdpaard te vinden, de meeste mensen willen iemand met meer ervaring. Dat is niet stom bedoeld, maar dat heeft als reden dat een eigen paard HEEL ANDERS is dan een manegepaard, en de meeste 13-jarigen alleen nog manege-ervaring hebben. Dat verschil zul je ook ondervinden bij een eigen pony...

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 10:58

idd je moet het vooral zelf doen..

bij mij kwam sunny aanwaaien zonder er over gedacht te hebben later kwam pas een zadel en alle beste toebehoren (kost ook heel wat)

verder niks te zeggen ben het met roadracer eens! Knipoog

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 11:00

Helemaal met je eens Roadracer!
maar: Is er geen stalling dichterbij? 3 kwartier heen en 3 kwartier terug is wel erg ver. Je zit dan per dag 1,5 uur op de fiets, als je dan tot 4 uur naar school moet en veel huiswerk hebt?

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 11:09

Ik heb géén eigen pony, maar een leasepony. Ik ben 14 jaar, en ik heb meerdere verzorgpony's e.d. gehad, ook eerder heb ik een leasepony gehad, die mijn ouders wilden overkopen maar die overleed. Ik fiets er iedere dag een half uur voor. Half uur heen, half uur terug. Mijn ouders willen er helemaal niets mee te maken hebben. Mijn moeder betaald alleen de vaste kosten per maand, en alles wat eroverheen komt moet ik zelf betalen. En ik heb niet veel geld. Knipoog Ik heb géén baantje, omdat ik gemiddeld 3 uur per dag met de pony bezigben (incl. 1 uur reiskosten). Maar hij staat op een pensionstalling, dus uitmesten e.d. wordt voor me gedaan. Bedenk goed, hoeveel jaar moet je nog naar school? Wat wil je daarna doen? Hoelang ben je van plan de pony te houden? Wat wil je ermee bereiken? Als het je eerste pony is kan je beter een pony nemen die wat ervaren is, vooral als je wedstrijden wilt gaan rijden. Een 10-jarige met wedstrijdervaring is dan leuker dan een 4-jarige die je zelf door moet rijden! Hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt. Bloos

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 12:25

@ Roadrunner: Heel erg bedankt, kijk, dat zijn nou eens reacties waar je wat aan hebt.. OK dan! Mijn ouders steunen me zeker, maar hebben zelf geen verstand/interesse in paarden. Die steun zou dan dus komen in financiele vorm..

@ Casca: Ik bedoel 3 kwartier fietsen naar school, niet naar de stalling. Ik zou hem dan op de manege zetten, dat is voor mij nog geen 5 minuten fietsen.. Lachen

_Karin_: Ik rijd zelf nu 5 jaar. Ik verzorg vaak paarden op de manege enz. Ik dacht zelf ongeveer aan een 6-jarige, met een beetje wedstrijdervaring al.. Veel ouder moet hij ook niet worden denk ik..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 12:43

ik zou me wel goed inlezen, een paard is een hele verantwoordelijkheid, en zéker een eigen paard kan veel geld kosten. als dat geen obstakel is, heb je al heel wat minder zorgen. als je twijfelt of je het volhoudt, zou ik eerst ene leasepony oid nemen, waar je dus dezelfde aandacht voor moet geven, evenveel tijd aan kwijt bent etc, maar waar je 'weer vanaf kunt'. als ik een dier neem dan is dat voor het leven, mijn paarden gaan dan ook nooit weg. in ieder geval moet je er goed over nadenken, wat wil je later? je ziet zo vaak dat mensen hun paard weg moeten doen als ze gaan studeren ofzo... dat is natuurlijk ook jammer.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 14:18

Vinden jullie het altijd leuk als je naar je pony toegaat? Of heb je ook vaak/soms geen zin?

Ik zou ook zeker een verzorger nemen, 3 of 2 dagen in de week scheelt een hoop.. Ja

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 18:02

Natuurlijk heb ik niet altijd zin om te gaan: ik heb een full-time baan, en soms ben ik 's avonds hondsmoe en wil ik gewoon naar huis en op de bank ploffen. 9 van de 10x ga ik dan toch, omdat ik vind dat je die "verplichting" hebt naar het dier toe. Beestje kan er ook niks aan doen dat t baasje moe is en heeft ook gewoon z'n aandacht nodig! En als ik er dan ben, pept het me weer helemaal op en ben ik blij dat ik gegaan ben.

@TS: als je nu al zit te denken aan een verzorger voor 2 a 3x in de week, dan zou ik het omdraaien en eerst zelf als verzorger/bijrijder bij andermans paard beginnen. De meeste mensen die een bijrijder hebben, hebben dat vanwege:
1. financiele redenen
2. (tijdelijk) tijdsgebrek

1 speelt bij jou niet begrijp ik uit je verhaal, maar als je nu al begint met 2 (tijdsgebrek) dan kun je het nemen van een eigen paardje beter nog even uitstellen totdat je meer tijd hebt. Uit ervaring weet ik dat school/studie steeds drukker wordt naarmate je verder komt. Als je nu al een verzorger voor bijv 3x in de week hebt, dan wordt dat straks misschien 4 of 5x...waar blijf jij in dat verhaal??? De intentie moet toch echt zijn dat je het IN PRINCIPE zelf bolwerkt. En kom je bijv UITEINDELIJK in tijdsnood, dan kun je altijd nog een verzorgster zoeken.

Ik ben het met merrieveulen eens: Je neemt een paard "voor het leven". Oke, ik ben wat praktischer ingesteld: als je eraf groeit en je kunt een goede nieuwe baas vinden vind ik het nog kunnen. Maar je paard weg moeten doen omdat je er geen tijd/zin/etc meer voor hebt... dan heb je er van te voren niet goed over na gedacht!

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 18:03

Ja, ik heb vanaf mijn 11de mijn eigen pony gehad.
Zelfs toen ik 11 was moest ik elke dag half uur heen, half uur terug. Behalve in de winter.
Ik moet ook iedere dag, zo hoort dat zegt mijn moeder.
Alleen als ik doodziek ben mag ik thuisblijven.

Het is gewoon een plek op een dag, die er bij mij gewoon niet uit weg te denken is. Een verzorgster kan ik nooit nemen.
Wil nl. niet dat andere op mijn paard rijden als ik er niet ben. Niet mijn zusje, niet mijn vriendin en ga zo maar door.

Ik kan er gewoon niet tegen als er iemand anders voor mijn paard zorgt. Ik ga nou al ruim 6 jaar, iedere dag naar mijn paard (tot 3 jaar geleden, daarvoor iedere dag naar verzorgpony's)

Ik heb ook geen paard om alleen maar op te rijden. Gewoon lekker knuffelen, en elkaar pesten is ook leuk.

Je moet er heel goed overna denken, wil ik wel (bijna) iedere dag? Kan ik wel iedere dag? enzovoort.
igg veel plezier met je (toekomstige!) paardje!

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 21:11

Als je twijfelt zou ik het al niet doen.

Als je van plan bent een paard te nemen moet je er ook 100% voor gaan en 100% zeker weten dat je dit wilt.

'Ik zou denk ik een verzorger nemen, dat scheelt een hoop.'
Zeg je.

Dit is niet de bedoeling he? Een paard kopen terwijl je al van te voren weet dat je geen tijd, zin hebt om er elke dag heen te gaan.

Dan zou ik toch een lease of verzorgpaardje nemen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 21:27

ik vind het wel goed dat je er goed over nedenkt!

zet gewoon een paar dingen op een rijtje zoals:
*hoeveel tijd heb ik "over"? in een pony gaat een hoop tijd zitten en je moet er ook zeker dingen voor laten omdat het beestje voor gaat!
*in hoeverre je ouders je steunen! mijn ouders hebben mij altijd super gesteunt maar ook heel duidelijk gemaakt dat een paard een levend dier is en van jou afhankelijk is! als jij geen zin hebt moet je toch gaan ook al is het 20 onder nul of wat dan ook!

ook denk ik omdat je nu al over een verzorger begint dat het misschien verstandiger is om eerst een bijrijdpaard te zoeken! dan kan je een beetje "oefenen" en kan je later altijd nog beslissen of je een eigen paard wil of je het zo wil houden!

ik heb aan de ene kant best spijt gehad dat ik op een jonge leeftijd al een eigen pony had! ik vond haar zo belangrijk dat ik school links liet liggen...en school is wel heel belangrijk voor je toekomst Pling

gewoon rustig er over nadenken wat je precies wil en hoeveel je ervoor opzij wil zetten en hoeveel tijd je hebt! zou er ook met je ouders over gaan praten wat hun verstandig vinden enzo en dan kom je er vanzelf uit wat voor jou het beste is Cool

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 21:56

Ja ik denk niet dat wij dat echt kunnen beslissen. Maar het is ook een punt het is duur, kost veel tijd, en zoals vele zeggen...in hoevele helpen je ouders je of iemand anders?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 22:04

Probeer eerst een pony te huren of leasen van de manege!
Je zit ook nog in de groei en je doel van het paardrijden kan ook nog veranderen (receatie/sport/dressuur/springen etc) en daar moet je wel een bepaald soort paard voor hebben...

Dus prober het eerst eens iig een half jaar met een paard van de manege. Een paard kopen en weer verkopen is erg vervelend voor beide!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 22:11

Ik vind als je echt een paard of pony wilt je er dus ook 100 % voor moet gaan. Als je nu al bedenkt om er een verzorger bij te nemen, zou ik het dus niet doen. Ga dan 2 of 3 keer per week rijden op de manege of huur een pony. Kost minder geld en je hebt dan ook "vrije" dagen over om andere dingen te doen. Ik heb zelf ook vanaf mijn 17e een paard, hier ga ik alle dagen naar toe, behalve als ik ziek ben, en ik ben zeer zelden ziek. Het is een levend dier en die hebben alle dagen verzorging/aandacht nodig.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 23:45

Roadracer schreef:
Natuurlijk heb ik niet altijd zin om te gaan: ik heb een full-time baan, en soms ben ik 's avonds hondsmoe en wil ik gewoon naar huis en op de bank ploffen. 9 van de 10x ga ik dan toch, omdat ik vind dat je die "verplichting" hebt naar het dier toe. Beestje kan er ook niks aan doen dat t baasje moe is en heeft ook gewoon z'n aandacht nodig! En als ik er dan ben, pept het me weer helemaal op en ben ik blij dat ik gegaan ben.

@TS: als je nu al zit te denken aan een verzorger voor 2 a 3x in de week, dan zou ik het omdraaien en eerst zelf als verzorger/bijrijder bij andermans paard beginnen. De meeste mensen die een bijrijder hebben, hebben dat vanwege:
1. financiele redenen
2. (tijdelijk) tijdsgebrek

1 speelt bij jou niet begrijp ik uit je verhaal, maar als je nu al begint met 2 (tijdsgebrek) dan kun je het nemen van een eigen paardje beter nog even uitstellen totdat je meer tijd hebt. Uit ervaring weet ik dat school/studie steeds drukker wordt naarmate je verder komt. Als je nu al een verzorger voor bijv 3x in de week hebt, dan wordt dat straks misschien 4 of 5x...waar blijf jij in dat verhaal??? De intentie moet toch echt zijn dat je het IN PRINCIPE zelf bolwerkt. En kom je bijv UITEINDELIJK in tijdsnood, dan kun je altijd nog een verzorgster zoeken.

Ik ben het met merrieveulen eens: Je neemt een paard "voor het leven". Oke, ik ben wat praktischer ingesteld: als je eraf groeit en je kunt een goede nieuwe baas vinden vind ik het nog kunnen. Maar je paard weg moeten doen omdat je er geen tijd/zin/etc meer voor hebt... dan heb je er van te voren niet goed over na gedacht!

ben ik het helemaal mee eens! als je nu al denkt om een verzorger te nemen, is het veel eenvoudiger om zelf ergens te gaan verzorgen of bijrijden. zo heb je ook de lusten, maar niet de lasten. en nog tijd genoeg om verder erover na te denken!

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 09:25

Nog een aanvulling: Bedenk ook goed wat je er in de toekomst voor moet laten. Wat voorbeeldjes:
1. Toen iedereen op dansles ging (was bij ons op zondagen) ging ik niet omdat ik op zondagen vaak wedstrijden reed.
2. Als je vriendinnen hebt die regelmatig in het weekend leuke dingen willen gaan doen, of doordeweeks 's avonds dingen willen afspreken, zul je toch regelmatig nee moeten zeggen omdat JIJ nog een paard hebt die z'n tijd en aandacht nodig hebt. Niet iedereen begrijpt dat en niet alle vriendinnen van je zullen het er mee eens zijn.
3. Heb je nog andere tijdrovende hobbies? Zeker in combinatie met school zal het dan allemaal wel erg lastig combineren worden.
4. Vriendje? Ik weet van heeeeeel veel meiden dat het paard er uiteindelijk uitging, omdat ze graag uitgingen, vriendjes kregen, vriendlief zelf niet in paarden geinteresseerd was, veel tijd kostte, het paard geen aandacht meer kreeg, en uiteindelijk verkocht werd... Verdrietig

Alles is een keuze! Als je er echt voor wil gaan is die keuze makkelijk. En ik vind het heel erg goed van je dat je er op een serieuze manier mee omgaat en geen impulsieve aankoop doet OK dan! Maar, hoe moeilijk het ook is, probeer goed vooruit te denken, en bedenk dat je je tijd en geld maar 1x uit kunt geven!

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 09:32

ik heb een verzorg pony waar ik elke dag heen moet enzo, voeren stelletje doen en alles!
ik beschouw hem ook gewoon als mijn eigen pony Haha!
misschien kan je eerst op zoek gaan naar een verzorg paardje...
om te kijkien of je het wle echt leuk vint Knipoog

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 09:39

Ik heb er zelf voor gekozen om geen eigen paard te nemen.
Ik heb nu 6 jaar lang al een verzorgpaard die ik zelf 7 dagen per week doe( zo ver er tijd is..)
Omdat ik dit doe weet ik van mezelf dat ik het tegeover het paard niet eerlijk vind.
ik kan namelijk kwa werk,school en huiswerk niet elke dag tijd vrij maken om naar hem toe te gaan..
Met een eigen paard vind ik dit nog erger want jij hebt de verantwoording om hem uit zijn stal te halen en hem te verzorgen.
Ik ben geen voorstander van een bijrijder(ook al ben ik het zelf) ik vind niet dat je een paard koopt om hem door iemand anders te laten verzorgen.. en rijden omdat jij verder niet zo veel tijd hebt.
(mijn mening)
en echt hoor.. ik ben paarden fannaat in hart en nieren.. ik doe nu de opleiding paardenhouderij en ben helemaal blij met deze keuze..

Maar tegenover het paard zou het niet eerlijk zijn..

Ik hoop mijn mening genoeg onderbouwd te hebben.

Succes met je keuze..!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 09:59

Het is erg goed dat je er nu goed over na denkt; daar kunnen veel mensen nog wat van leren!

Je moet je inderdaad even heel goed bedenken of je wel zin en tijd en de mogelijkheden hebt om; als je naar een 6 jarige kijkt hopelijk toch 15/20 jaar lang 5-7 dagen in de week tijd te maken voor het dier.

Ik ben het niet helemaal eens met wat roadracer zei qua bijrijder nemen. Ik heb ook een bijrijdster voor 2 dagen in de week; ten eerste omdat ik het ook gezellig vind om is samen te rijden (heb 2 paarden tot mn beschikking) zodat ik bij échte nood iemand heb die al alles weet wat betreft de verzorging van mijn paard, en waar ik dus op kan vetrouwen, en dat ik ook is een avondje in de week lekker op de bank kan hangen.

Ik heb dus geen tijdsnood, en qua financien had het ook zeker niet gehoeven; maar het geeft toch een bepaalde rust. Ook vind ik dat paard afentoe door een ander laten rijden niet slecht is; houd paard en mij scherp.

Ik heb altijd zin om naar paard te gaan; maar niet altijd zin om te rijden.
Dat is ook iets wat je je moet bedenken; geen idee wat je er mee wilt doen en hoe je hem wilt stallen, maar hoe hard het ook regend, hoe hard het ook vriest, paard moet wel zijn aandacht en beweging krijgen. Ik zelf heb er gelukkig weinig problemen mee en rijd door alle weersomstandigheden heen; maar heb ook geen binnenbak, paard staat altijd buiten; dus we zijn aardig 'gehard'.

Ik heb er zeker geen spijt van; zonder paard had ik me dagen verveeld en nu heb ik teminste iets om bij te ontspannen, iets om voor te leven en te werken en te studeren.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 10:17

ik vind het erg goed dat je alles op een rijtje wilt zetten. er zijn ook veel meiden die de toestemming krijgen van hun ouders en gelijk de eerste de beste pony kopen.

ik heb een pony gekregen toen ik in de 2e klas zat. ik had al 2 jaar een verzorgpony (wat eigenlijk meer mijn eigen was) we zijn toen verhuid en ik mocht een pony.

wat ik niet leuk vond was dat ik altijd alleen was (ik had hem aan huis) ook kreeg ze door de week heel vroeg eten (een half uur fietsen naar school) en in het weekend bijvoorbeel d 2 uur later. mijn pony stond aLleen en vond dat ook niet fijn. dit werkt niet echt stimulerend.

later is mijn pony naar een pensionstal gegaan. was wel 3 kwartier fietsen, maar de bus van school kwam er ook langs dus ik ging heel vaak uit school.
dit was veel beter.. meer vrienden voor mij en mijn paard. maar ik was wel elke dag half 7 thuis... oftewel HET NEEMT VEEL TIJD.

jouw voordeel is dat het op een manege staat. als er leuke mensen op de manege staan kun je wel mooi samen. dat scheeld een end.
en verder jah.. als je twijfelt moet je het niet doen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 10:22

Roadracer schreef:
2. Als je vriendinnen hebt die regelmatig in het weekend leuke dingen willen gaan doen, of doordeweeks 's avonds dingen willen afspreken, zul je toch regelmatig nee moeten zeggen omdat JIJ nog een paard hebt die z'n tijd en aandacht nodig hebt. Niet iedereen begrijpt dat en niet alle vriendinnen van je zullen het er mee eens zijn.
4. Vriendje? Ik weet van heeeeeel veel meiden dat het paard er uiteindelijk uitging, omdat ze graag uitgingen, vriendjes kregen, vriendlief zelf niet in paarden geinteresseerd was, veel tijd kostte, het paard geen aandacht meer kreeg, en uiteindelijk verkocht werd... Verdrietig

dit zijn inderdaad belangrijke punten. ik heb dit in mijn omgeving vaak voor zien komen, meisjes krijgen vriendjes, en de pony staat er maar bij, en wordt na enige maanden zonder aandacht verkocht. ook punt 2 is een goede, ik heb er regelmatig mee te maken, mensen willen na het werk nog wat gaan doen, skeeleren of iets drinken op een terrasje. ik moet altijd nee zeggen, omdat ik 's avonds rijd.

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 10:33

Toen ik 12 was, mocht ik ook een eigen pony, maar ik heb het niet gedaan..
Ik verzorgde toen al 2 shetjes op de stal wara ik nu ook ben, en ik had het daar zo naar mijn zin, ik wilde niet weg. Later heb ik ook ervaren dat als ik toen een pony zou hebben genomen, ik daar nog lang niet genoeg ervaring voor had. Nu verzorg ik ene paard op diezelfde stal, en de eigenaren van die stal kan ik van alles vragen, dus er kan nooit iets écht fout gaan. ook dacht ik bij mezelf van: als ik straks ga studeren, wat moet ik dan met mijn pony? als ik het nu druk zou krijgen door school, zou ik kunnen overleggen met de eigenaar en eigenaresse over de tijdindeling etc.
Dat geeft veel zekerheid, maar ja, als je toch een paard/pony wil, en je heb niet de gelegenheid voor een verzorgpony of wat ook, dan weet ik niet wat ik zou doen.
Maar ik zou als ik jou was in ieder geval goed nadenken over wat je later gaat doen ivm school, studeren etc. En, dat je het wel leuk blíjft vinden, want je pony leeft ook. Als je dat allemaal zeker weet, ben je al een heel eind! succes!

rapidansi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 10:40

hee,

Komt me bekend voor deze situatie.Toen ik destijds op de middelbare school mocht ik van mijn moeder ook een paard. Ik wou het wel, maar heb toch nog bijna twee jaar gewacht totdat ik zeker wist dat dit was wat ik wou en dat ik er ook echt voor zou gaan. misschien had het achteraf eerder gekund,maar ik wou die zekerheid. Ik heb er geen moment spijt van gehad, wat niet wil zeggen dat het me nooit bloed,zweet en tranen heeft gekost.(omdat mijn moeder niet kon rijden en nogal ontzag heeft voor paarden, kwam het er wel op neer dat ik alles alleen moest doen.)
Na een paar jaar heb ik mijn paard verkocht omdat ik ging studeren. Ik ben na een jaar terug gekomen omdat de studie niet beviel en ik baalde dus wel dat ik nu geen paard meer had. maar dat weet je niet van tevoren. nu heb ik sinds januari weer een paard en deze heb ik vrij snel gekocht omdat ik uit ervaring al wist dat het iets is waar ik altijd van zal blijven genieten en dat het niet in één of andere impulsieve bui van toepassing is.

Onthoudt wel dat je een paard kunt vergelijken met een kind.sommige mensen handelen en verkopen hun paarden vrij snel weer door, maar als je écht een band met je paard krijgt en alles laat het toe, heb je een paard voor heel veel jaren.Tuurlijk ga je op den duur andere dingen doen dan wat met paarden te maken heeft, maar ik zou gewoon voor jezelf gaan afwegen of je het wel/niet moet doen.

Mijn moeder heeft destijds alles betaald. nu onderhoud ik mijn paard zelf.Kijk daarom ook goed naar wat het paard(ras)nodig heeft en wat je er mee wilt gaan doen. Ik rijd buiten en mijn paard is vrij sober.

veel succes met je keuze!

Soo_Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 10:41

ik heb een eigen paard, maar toen ik wist dat het mogt heb ik wel een hoop zitten twijfelen omdat het tog wel een eindje fietsen is voor mij.
Maar fietsen is voor mij geen probleem, ik heb nog geen dag overgeslagen Clown
en met slecht weer brengt me vader me met de auto..
Ik zou je paard voor geen goud/miljoen kwijt willen

Maar heb je al na gedacht over de kosten? waar ga je hem stallen?
Heb je er al overna gedacht dat je paard ook ziek kan worden dus je altijd een spaarpot voor je paard nodig hebt omdat hij soms ook nieuwe spullen nodig hebt.

Denk eerst aan dat soort dingen. en ga dan pas een paard/pony kopen Haha!