Vanaf waneer is je paard "staatsgevaarlijk"

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Vanaf waneer is je paard "staatsgevaarlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 10:26

Nou goed die term bestaat voor mij eerlijk gezecht niet.. Vaak ligt de fout bij de ruiter. Of aan het zadel etc, of hij heeft pijn of een bepaalde angst.

Sinds een week heb ik er een nieuw paard bij, een 5 jarige zwarte ruin van 181 hoog, die net een paar maandjes onder de man is. Dit paard is veel te veel trug gereden geweest, dus rij hem enkel voor waarts met enkele druk van voor zodat die me hand kan blijven volgen (het is een lang paard die moeilijk bij elkaar te rijden is op de juiste manier)

Die enkele druk daar snapte die in het begin niet echt veel van. En hoorde al snel dat paard is "staatsgevaarlijk", omdat als die het moeilijk vind omhoog komt. Terwijl ik gewoon merk dat die het gewoon erg moeilijk vind omdat die veel teveel trug gereden is.

nu is mij de vraag waneer vinden jullie een paard staatsgevaarlijk??

tot hoeverre kan jou paard gaan, en tot hoeverre kan de ruiter gaan??

Poenarie

Berichten: 4974
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: Noord Holland

Re: Vanaf waneer is je paard "staatsgevaarlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 10:32

Ik denk dat je een paard staatsgevaarlijk kan noemen wanneer ie:
trapt, bijt, steigert en ander respectloos gedrag zonder reden vertoont.
Misty ( mijn verzorgpony ) die steigerde ook, omdat ze bang was om over de drempel als het ware te gaan ( tijd niet verzorgt en ik pakte het op ).
En als ze het moeilijk vind, wil ze ook nog weleens omhoog gaan.
Net zoals jouw paard, vind ik dit NIET staatsgevaarlijk.

Mijn paard mag níét zonder reden de bovengenoemde dingen doen.
Ik zou eerst naar mezelf kijken wanneer hij iets doet met een reden erachter.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re: Vanaf waneer is je paard "staatsgevaarlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 10:36

er zijn wel degelijk paarden met een kronkel in de kop, dit kan door nare ervaringen, tumoren in de hersenen of slecht doorgefokte paarden. Ook hengsten kunnen levensgevaarlijk zijn.
Ik versta onder (staats) gevaarlijke paarden, paarden die zonder aanleiding of waarschuwing iemand proberen levensgevaarlijk te verwonden....dus flink bijten en niet meer loslaten, iemand met de kont in de hoek zetten en blijven trappen, stijgeren en doelbewust iemand raken, op je springen ed.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re: Vanaf waneer is je paard "staatsgevaarlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 10:41

tot hoever kan een paard gaan: als een paard angstig is, ergens pijn heeft, onervaren is, dan merk je dat normaal meteen aan de lichaamstaal van een paard. Er zijn mensen die goed weten hoe je een paard moet leiden en gerust stellen, zelf niet gauw onder de indruk zijn van een paard, en blijven zitten als een paard stijgert, omdraait wegvliegt, bokt met ronde rug ed.
Ik ben zelf met dit soort paarden niet zo'n grote held, en laat het dus wel uit mn hoofd om op zo'n paard te stappen!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Vanaf waneer is je paard "staatsgevaarlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 10:44

inderdaad ik heb het pas nog meegemaakt dat een paard levensgevaarlijk was.
ze is met mij erop, en daarna ook bij het loslopen in de bak, vol tegen de muur aan gelopen, wat er fout zit weten we nog steeds niet, we denken aan iets in de kop.
maar ik ben het er over uit dat paarden wel degelijk staatsgevaarlijk kunnen zijn.

het paard waar het in dit topic over gaat is er gewoon een die een verkeerde ruiter heeft gehad, en als het die ruiter niet lukt, en dat is natuurlijk onmogelijk, want deze rijdt uiteraard perfect, dan word al gauw een paard staatsgevaarlijk genoemt, om de eer van de ruiter te behouden Knipoog

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Vanaf waneer is je paard "staatsgevaarlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:28

In de meeste gevallen worden paarden 'gevaarlijk' wanneer ze niet consequent of eerlijk gereden/behandeld worden. Zeker de paarden met wat meer karakter pikken dat niet. Maar in de regel zijn dergelijke paarden zodra ze in handen komen van een goede ruiter of iemand die er goed mee om kan gaan lang niet zo 'gevaarlijk' meer.

Ik ken echter wel een paar gevallen die wel echt staatsgevaarlijk waren. Een van deze paarden was in de omgang echt heel lief en makkelijk, maar toen ze hem als 3-jarige zadelmak wilden maken liet hij zich gewoon niet berijden. Dit paard werd door proffesionals zadelmak gemaakt, maar hij rende gewoon tegen het beschot aan enzo. Alle lichamelijke oorzaken waren ook uitgesloten; de eigenaresse zelf was veearts. Paard is uiteindelijk afgemaakt.

Overigens denk ik dat bepaalde eigenschappen een paard potentieel 'gevaarlijk' kunnen maken: paarden die van nature heel paniekerig, nerveus en angstig zijn en daarbij nog eens heel erg dominant/brutaal vragen echt een ruiter die weet wat hij doet. Een brutaal paard die niet angstig is kun je wel even op zijn nummer zetten als dat nodig is, maar bij zo'n angtige ben je dan veel verder van huis. Terwijl als je het niet doet je ook een probleem hebt.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Vanaf waneer is je paard "staatsgevaarlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 23:33

Voor mij bestaat de term staatsgevaarlijk eigenlijk ook niet.

Denk wel dat een paard het gevaarlijkst is als ook het respect voor zijn eigen lichaam weg is, een paard kan steigeren, bokken en wegrennen, maar op het moment dat het hem geen ruk kan schelen waar hij tegenaan knalt en hoe die het doet wordt het gevaarlijk.
Zelfde als het door de longeerzweep heen op je af komen stormen, de meeste raken wel onder de indruk van de longeerzweep, maar degeen die het geen barst kan schelen dat ze desnoods lam geslagen worden zolang ze jou maar kunnen pakken vind ik toch het gevaarlijkst.

hiltje1973
Berichten: 290
Geregistreerd: 09-03-06

Re: Vanaf waneer is je paard "staatsgevaarlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 23:53

" Staats" gevaarlijk is een paard dat voor de Gouden Koets loopt........ Uitbreekt en om zich heen slaat..... De Gouden Koets omslaat........ en Beatrix persoonlijk aan haar haren eruit trekt en aanvalt!!!! Haha!

nee hoor, flauw...... Cool

Hoe gevaarlijk een paard is hangt van de ruiter af. Ik kan niet veel hebben dus een beetje lekker dominant paard is voor mij gevaarlijk, terwijl dat voor een ander niet zo hoeft te zijn. Maar ik zal het paard niet snel de schuld geven Bloos .

Maar ik denk ook dat jonge/goede/ervaren ruiters met lef (zoals Navidad, de TS....) soms moeten oppassen om in hun overmoed te bewijzen dat ze elk paard aankunnen.

Hoe vaak hoor je niet oudere ruiters zeggen dat ze hun tijd wel hebben gehad...... in hun jeugd op elke gek geklommen en nu ze ouder zijn kijken ze wel uit................

Sommige paarden geven gewoon echt teveel risico en als ruiter heb je maar een lijf.............. Dus wees een beethe voorzichtig allemaal.......... Slapen

Lins_Vetra

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-06-05
Woonplaats: Leiderdorp

Re: Vanaf waneer is je paard "staatsgevaarlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 00:05

Ach gooi een bijtende hond een korfje om zijn snuit, kan hij je niet meer bijten.

Wat ik probeer te zeggen is dat ik een paard staatsgevaarlijk vind als er voor een paard verschillende geschikte omgevingen zijn voorgelegd, en het paard blijft gevaarlijk..
Bijvoorbeeld: 'Mijn hengst is zo druk en wordt daardoor gevaarlijk d.m.v stijgeren en niet aan het been als ik tussen andere paarden rijd..'
Ik heb zoiets van; zoek dan een geschikte stal waar je eventueel alleen in een bak kan rijden of ga op tijdstippen waarneer het rustig is op stal...

Ik denk ( ben er eigenlijk wel van overtuigd ) dat elk (staatsgevaarlijk)probleem op te lossen is door het een en ander aan te passen..

Volgen jullie mij nog Clown
Ben niet zo goed in gedachtes overbrengen Clown

THHIRZA

Berichten: 1505
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Nieuw-beijerland

Re: Vanaf waneer is je paard "staatsgevaarlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 08:06

ik denk dat je dat zelf ook merkt hoe het paard is/was

bij jouw nu kan gewoon nog zijn dat hij een poos niet onder het zadel is geweest en dus vreemd doet

ik heb ook een shetlander hengst en die is ook vrij debiel
bijten --> zo goed als kunnen afleren

maar ook gewoon onder het rijden als hij persee kei hard wil gaat hij kei hard lopen bokken Boos!

of als het zadel naar voren gaat. gaat de staart riem wat trekken nou hup hij blijft net zo lang bokken en rennen in het rond dat dat ding er vanaf is Boos!

maar kijk daar zijn dus wel wat redenen voor maar het gaat er gewoon om WAT JIJ VIND EN MERKT

Sanniiy16

Berichten: 278
Geregistreerd: 17-11-05

Re: Vanaf waneer is je paard "staatsgevaarlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 11:41

Abalaydi schreef:
Ik denk dat je een paard staatsgevaarlijk kan noemen wanneer ie:
trapt, bijt, steigert en ander respectloos gedrag zonder reden vertoont.
Mijn paard mag níét zonder reden de bovengenoemde dingen doen.
Ik zou eerst naar mezelf kijken wanneer hij iets doet met een reden erachter.


Ben ik helemaal met je eens!!

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Re: Vanaf waneer is je paard "staatsgevaarlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 11:44

Lins_Vetra schreef:
Ach gooi een bijtende hond een korfje om zijn snuit, kan hij je niet meer bijten.

Wat ik probeer te zeggen is dat ik een paard staatsgevaarlijk vind als er voor een paard verschillende geschikte omgevingen zijn voorgelegd, en het paard blijft gevaarlijk..
Bijvoorbeeld: 'Mijn hengst is zo druk en wordt daardoor gevaarlijk d.m.v stijgeren en niet aan het been als ik tussen andere paarden rijd..'
Ik heb zoiets van; zoek dan een geschikte stal waar je eventueel alleen in een bak kan rijden of ga op tijdstippen waarneer het rustig is op stal...

Ik denk ( ben er eigenlijk wel van overtuigd ) dat elk (staatsgevaarlijk)probleem op te lossen is door het een en ander aan te passen..

Volgen jullie mij nog Clown
Ben niet zo goed in gedachtes overbrengen Clown


ik snap wat je bedoeld. heb hetzelfde probleem gehad met een drie jarige, die sprong onderhand bijna op elk ander paard. maar dat was een hormonen kwestie. daar was die wel zo door heen.

maar kan iig gevaarlijk zijn ja Lachen zowel voor de ruiter als voor de ruiter van het andere paard.

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Vanaf waneer is je paard "staatsgevaarlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 12:16

Op een aantal uitzonderingen na zijn paarden alleen "staatsgevaarlijk" wanneer ze een goede reden hebben, overigens zul je mij een paard niet staatsgevaarlijk horen noemen, ik hou wel van paarden die een verhaal hebben Knipoog. Het paard van een vriendin van mij is bijvoorbeeld staatsgevaarlijk in de buurt van honden. Laat een hond en dat paard samen in een bak los en ik garandeer je dat ze die hond doelbewust doodtrapt. Maar goed, als jaarling is ze opgejaagd en gebeten door honden, dat vergeet ze gewoon nooit meer, zo simpel is het. Dus vandaar dat ik ook zeg: voor de meeste 'kronkels' is een oorzaak (m.u.v. tumoren etc. die gedrag beinvloeden).
Laatst bijgewerkt door Adil op 04-07-06 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannum

Berichten: 1330
Geregistreerd: 10-04-05

Re: Vanaf waneer is je paard "staatsgevaarlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 13:09

Mijn opa zei altijd; " gekke paarden worden niet geboren, die worden gemaakt. "

Maar wat je niet moet vergeten is dat paarden ook karakter hebben, en dat per paard anders is. De een zal in een situatie heftig reageren, de ander zal rustig blijven, terwijl die in een andere situatie juist kan gaan flippen. En jij als persoon moet daar op een juiste manier op in kunnen spelen, anders loopt het aardig uit de hand, en kan het als levensgevaarlijk beschouwd worden.

Ik vind een paard gevaarlijk wanneer hij de eigenaar/berijder doelgericht aanvalt, en ook zonder reden uit het zadel probeert te krijgen. En dan bedoel ik niet het bokken door singelspanning of iets dergelijks, maar bijvoorbeeld gaan staken, steigeren, zich omgooien, etc. Maar dan ook alleen als er geen enkele reden voor is!

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Vanaf waneer is je paard "staatsgevaarlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 14:16

Maar het feit dat je bij een paard op z'n rug kruipt is voor sommige paarden al reden genoeg om het gedrag te vertonen wat jij net omschreef....

Sannum

Berichten: 1330
Geregistreerd: 10-04-05

Re: Vanaf waneer is je paard "staatsgevaarlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 14:47

Tijdens de africhting ja. Dan zul je mij ook niet horen. Als een paard iets niet kent, of eng vind mogen ze van mij veel doen. Maar, Ik vind dat wanneer een paard op een normale manier gereden is, en alles bekend is, het niet normaal is dat hij zomaar gaat staken en dergelijke.

Maar dan bedoel ik het ook zo, dan hij geen pijn of iets dergelijks heeft. Puur dat hij zich op een dag bedenkt dat ie dr geen zin meer in heeft, en je er dan doelbewust gaat proberen af te krijgen, of jou echt pijn wil doen/ doden.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Vanaf waneer is je paard "staatsgevaarlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 18:22

Het feit dat een paard bepaald gedrag aangeleerd heeft gekregen van eerdere ruiters, wil imo niet zeggen dat hij daardoor minder gevaarlijk wordt. Een paard dat eenmaal ontdekt heeft hoe hij de dominante kan zijn, hoeft dat met een andere, betere ruiter niet af te leren.
Daarbij heb ik het niet over het paard dat het bij een beginner kon begaaien en van een betere ruiter bij het steigeren een keer een klap voor zijn falie krijgt, voorwaarts gereden wordt en klaar met het verhaal, maar over de paarden waar misschien al wel vijftig ruiters voor jou het mee hebben geprobeerd. Die paarden hebben zo'n enorme trukendoos ontwikkeld dat het onmogelijk kan zijn om ze nog op het rechte spoor te krijgen. Zo'n paard kun je ook drie jaar zonder probleem rijden na de ergste beginfase en net als je een mindere dag hebt, voelt hij het aan en begint weer. Ik vraag me af of je als ruiter zo'n paard nog moet WILLEN corrigeren.

daantjuhhh

Berichten: 26877
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Vanaf waneer is je paard "staatsgevaarlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 22:10

ik heb 1 paard gekent wat werkelijk staats gevaarlijk was.
Beleren heeft heel veeeeeeel moeite gekost.
Liet zich constand vallen.
Toen je er uiteindelijk op kon komen..
Leek het goed te gaan totdat ze ineens na 15 minuten braaf rondjes lopen je er ineens zonder enige aanleiding er gigantisch afbokte.
Dit paard is op meerdere plekken geweest (door profs pogingen gedaan)
Maar het ging er niet uit.
Dit paard had echt een kronkel in de kop!
Hij kon ook ineens gaan spinnen.
Dan maakte hij steeds kleinere rondjes totdat hij omhoog kwam en zich achterover lied vallen.
Dat je erop zat maakte niet uit.
Lied zich zo vallen.
Of plette je tegen de bakrand.


Maar we hebben ook paarden van andere mensen gehad die volgens die mensen staats gevaarlijk was.
Alleen had dat paard het een paar x gewonnen bij zijn vorige ruiter.
Meisje was bang van hem geworden en dan ben je niet meer eerlijk naar je paard.
hij heeft de eerste 3 dagen een paar x gestaakt en nu is het over.
Echt een super leuk en goed paard.
Ik ben nog maar een L ruitertje en ik kan er zo mee wegrijden.
Ik kan der ook nog eens heel veel van leren omdat dit paard ontzettend goed aan de hulpen staat.
op dit paard voel ik hoe een echte schouder binnen, keertwending, contra voeld.
En hij probeert ons niet meer uit.

Verafjord

Berichten: 1694
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Dordrecht

Re: Vanaf waneer is je paard "staatsgevaarlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 22:11

ik heb een tijdje terug op een Holsteiner van 1.81m gereden en die was voor mij staatsgevaarlijk. Het was een ex-springpaard en was weggedaan, omdat de springruiter hem gevaarlijk vond. Het meisje wat hem toen gekocht heeft dacht dat zij hem wel aan kon Koe Helaas wist ik dit verhaal niet toen ik eraan begon, dit werd mij pas verteld toen ik zei dat ik er niet meer op wilde stappen, omdat ik hem gevaarlijk vond.
Maar hier het verhaal. In eerste instantie een hartstikke braaf paard, ik kon er de eerste keer alles mee, hij was echt superbraaf. Toen ik haar vroeg wat ie allemaal kon vertelde ze dat hij alle basis dingen goed deed. Ok, ik proberen om hem een pasje achteruit te laten lopen, ik voelde hem omhoog komen en zij zei dat het zo voelde en dat ie het netjes deed. Dressuurmatig liep hij prima, dus ik ging later nog een keer proberen om hem achteruit te laten lopen, komt ie echt recht omhoog, we stonden loodrecht en ik was echt bang dat ie achterover zou knallen. Helaas was ik er niet op voorbereid, omdat ik niet beter wist dan dat het alleen maar zo voelde Boos! Ik heb me maar laten vallen, want had geen zin om een bakbeest van 1.81m bovenop me te krijgen als we om zouden kieperen.
Nouja, toch nog een keer afgesproken dat ik op hem zou gaan rijden, maar we kwamen de bak (buiten) in lopen, ik stap op en wil gewoon op de hoefslag gaan rijden, begint hij toch weer omhoog te komen, zich om te draaien en er in volle galop vandoor willen gaan. Er was "iets" in de hoek waar hij dus bang voor was, nou wat ik ook deed ik kreeg hem er niet naartoe en met in mijn achterhoofd die val van de vorige keer was ik ook niet zo'n held Bloos
Ik heb haar verteld dat ik hem gevaarlijk vond, ze vertelde dat hij hartstikke lief was, maar dat het angst was, als hij op de manege stond en in de binnenbak reed was er niets aan de hand. Ja dat zal wel, maar ik zou hem buiten gaan rijden en daar had ik dus geen zin meer in. Ik heb haar ook gezegt dat hij gevaarlijk was door zijn angst.
Wat er met dat paard was weet ik niet, ik vind het alleen wel onverantwoordelijk van haar om een paard te kopen wat door een ervaren ruiter weg wordt gedaan, omdat ie gevaarlijk zou zijn.
Het kan best zijn dat hij wat aan zijn rug had of niets gewend was, whatever voor mij was hij toen echt staatsgevaarlijk

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Vanaf waneer is je paard "staatsgevaarlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:38

RT-D -> PP

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Vanaf waneer is je paard "staatsgevaarlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:40

Sannum schreef:
Tijdens de africhting ja. Dan zul je mij ook niet horen. Als een paard iets niet kent, of eng vind mogen ze van mij veel doen. Maar, Ik vind dat wanneer een paard op een normale manier gereden is, en alles bekend is, het niet normaal is dat hij zomaar gaat staken en dergelijke.

Maar dan bedoel ik het ook zo, dan hij geen pijn of iets dergelijks heeft. Puur dat hij zich op een dag bedenkt dat ie dr geen zin meer in heeft, en je er dan doelbewust gaat proberen af te krijgen, of jou echt pijn wil doen/ doden.


Ik vergeet nooit meer de ruin (Eurocommerce) Expression die ik heb gereden, een machtig paard (Wim Schroder kocht destijds dat paard voor zijn vrouw....). Expression had Grand Prix dressuur gelopen en was 16 jaar, een leuk leerpaard zou je zeggen....Toen Expression in mijn leven kwam stond hij bij de hoefsmid van Eurocommerce, en daar mocht ik Expression rijden! Mij werd wel meteen verteld dat er een paar mensen op had gezeten die hij door middel van steigeren eraf had gegooid. Uiteraard klommen ze er niet meteen weer op maar werd het paard afgezadeld en mocht hij weer fijn op stal staan (missie geslaagd dus...). En zo werd hij de hele tijd doorgeschoven naar iemand die hem wel dacht aan te kunnen. Expression was dus goed afgericht en had geen reden deze mensen eraf te gooien (jaaaa, had ie wel, op deze manier hoefde hij natuurlijk niet te werken). In ieder geval, ik erop, niks aan de hand....Ik wil hem rond rijden, meneer denkt: "Ja potverdikke, ik heb al zo'n tijd niks meer hoeven doen, ik doe nu ook niks meer!" en voor ik er goed en wel van bewust was zweefde ik al zo'n 4 m. in de lucht, meneer stond daar vrolijk op z'n achterbenen.....Hij kwam neer en ik heb hem meteen een knal verkocht....met als reactie....ja je raad het al; nog een keer!!!!! Toen hij er achter kwam dat ik nog steeds zat was het afgelopen en heeft hij het niet weer geprobeerd (dat wil zeggen, in de bak niet, met buitenritten is het in het begin er ook zo aan toe gegaan, en dat duurde langer voordat ik dat eraf had...maar dan wordt het verhaal zo lang Tong uitsteken )

Maar net zoals Urielle zei; een dominant paard, een paard dat weet dat hij mensen de baas kan, kun en wil je die nog wel veranderen? Het is in ieder geval en pittige klus, dat kan ik uit ervaring vertellen....

Anoniem

Re: Vanaf waneer is je paard "staatsgevaarlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 14:03

Ik denk (misschien is dit offtopic) dat een paard in principe voor de mens een gevaarlijk dier is.
Een paard is een vluchtdier, wij zijn roof"dieren". Een paard is ongeveer 5 keer zo zwaar als een mens, in mijn geval 10 keer, en is wel 20 keer zo sterk...
De meeste ervaren ruiters weten redelijk tot goed, hoe een paard in elkaar steekt, hoe je met kuddegedrag moet omgaan en met vluchtgedrag. Maar voor kinderen en onervaren ruiters is een paard gewoon gevaarlijk. Een paard is geen dier wat je zo even meetrekt, of opzij duwt, zoals een hond of een kat... kinderen en beginnende ruiters moeten imo dus altijd worden begeleid door een ervaren en verantwoordelijke volwassene.

Om op de vraag in te gaan:
Wanneer is een paard voor mij "staatsgevaarlijk"? Wanneer een paard met rijden is verpest, bijvoorbeeld als er elke keer gestopt is met werken, wanneer hij bokte of steigerde, aangeleerd gedrag dus.
Wanneer een paard gericht aanvalt, zonder reden. Een kronkel in de kop heeft. Ik vind een paard ook staatsgevaarlijk wanneer hij in het verleden door mensen is mishandeld, en daarom agressief is geworden, en dus onberekenbaar...

ijspeert

Berichten: 939
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Overal ter wereld

Re: Vanaf waneer is je paard "staatsgevaarlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 14:31

Staatgevaarlijk
Is een paard wat van de een op de het andere moment zeer aggressief wordt.
Zo heb ik ooit en paard gehad ,dat ik op een handelsstal heb gekocht en daar ook geprobeerd en zo mak was als een lammetje.
Na een dag of 3 ging de knop om en was er geen land meer mee te bezeilen.
Met rijden niet stilstaan of echt als een rodeopaard de bakdoor gaan met zijn kop tussen zijn benen.(ben er nooit afgevallen)
Het werdt van kwaad tot erger.
Had hem samen met een vriendin gekocht en die kon hem niet meer mannen.
Aanvallen als hij uit de wei werd gehaald,slaan ,bijten.
Toen had ik op een avondgereden.
Paard was bezweet en heb hem met deken in de box gezet.
Wat zitten drinken aan de bar en wil voordat ik naar huis ging de deken erafhalen.
Doe de boxdeur open ,komt met oren naar voren naar me toe.
Draait in een keer om en haalt uit met 2 benen.
Was gelukkig op tijd weg,het stro vloog achterme aan naar buiten.Toen ben ik geheel door het lint gegaan en heb een een paar opzodemieters verkocht.
Gelijk mijn vriedin gebelt en gezegd wat er gebeurt was, met het voortstel paard gaat morgen naar de slacht want dit kan niet langer.
Jammer genoeg was mijn vriendin het daarniet mee eens (wat ze mij niet heeft gezegd op dat moment,want ze bleef erbij met veel liefde en aandacht dat het weg zou gaan).
Heeft s,morgens het paard weggehaald en naar een andere stal gebracht.
Daar heeft hij 2 keer toe iemand van stal geslagen waarvan 1 keer het meisje een tijdje in het ziekenhuis heeft gelegen.
En nog niet het paard laten afmaken,ze moest daar weg en is toen op een stalling gekomen waar ze alles zelf moest doen.
Dat is een tijdje redelijk gegaan maar is later tot naar de slacht gebracht omdat het bleef.

De handelstal bleef erbij het paard was niet gedrogeerd,wat ik niet van mening ben.
Paard stond daarnet en was volgens zeggen super lief en mak.
Heb er verder geen werk van gemaakt want ze heeft mij uitgekocht.
Maar ik koop nooit meer bij een handelsstal.

Deze gebeurtenis speelde 23 jaar geleden af

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Vanaf waneer is je paard "staatsgevaarlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 23:31

IJspeert *even off topic* is het niet zo dat als het paard zo onvoorspelbaar was dat hij dus best een paar dagen ergens erg braaf en lief kon staan zonder ook maar iets uit te halen?
In dat geval kan het natuurlijk gewoon zijn dat paard in hun ogen byzonder lief was.

Ontopic: klinkt idd niet als een paard wat je graag voor je hebt op 1 van zijn mindere dagen....wow...

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Vanaf waneer is je paard "staatsgevaarlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 10:50

ik heb nu wel al veel paarden gekend waar ik niet zou opstappen wegens compleet geschift, maar om ze nu echt staatsgevaarlijk te noemen...
Eentje ja, die kon van de ene second op de andere van braaf paard veranderen in agressief monster. Later bleek ie een klonter in zijn hersenen te hebben, dus dat verklaart al veel.

Denk dat veelal de schuld bij verkeerd ingereden, jeugdtrauma's... te leggen is. En die problemen zijn wss niet steeds even goed op te lossen.