Paard laten inslapen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bruintje_87

Paard laten inslapen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 16:25

Ik zet mijn verhaal toch hier neer, omdat ik er zelf niet meer uit kom, en er echt helemaal kapot van ben...

Bijna 5 jaar geleden kocht ik mijn mooie Mickey, alles leek toen nog zo leuk en mooi.

Mickey is altijd een heel erg moeilijk paard geweest, met vanalles.

Ze is buiten toen eens ervandoor gegaan (Autobaan opgerend...) en erna heb ik nooit meer met haar kunnen buiten rijden, En geloof me, Ik heb echt geprobeerd en geprobeerd... Echt...
Helaas gaat het met dressuur ook helemaal mis, Mickey is een ex-renpaarde, Nu bijna vijf jaar later kan ik nog altijd niet gewoon galopperen, Dat is echt compleet een ramp...
Springen gaat wel, maar daar word ze soms zo gek mee, dat voor beide veiliger is om dat gewoon weg achterwege te laten.

Verder het grootste probleem is gewoon, Mickey is altijd ziek, Altijd...
Ze heeft zoveel in haar leven meegemaakt.
Ze komt uit Engeland, is toen hier heel slecht behandeld/verzorgt geweest en toen kochten wij haar.
Altijd was er wat, we hebben een jaar maar drie maanden zonder dierenarts doorgebracht, Soms gewoon 3 keer in de week...

Ze heeft echt alles gehad.
Ze heeft platvoetjes, waardoor haar peesjes zwak zijn.
Ze heeft erg slechte spieren, Waardoor ze veel en snel verzuurd en daarom niet veel aankan.
Ze hefet zowel een schedel en botbreuk in haar been gehad.
Ze heeft eierstok problemen (die zijn nu voor zo ver opgelost)
Verder heeft ze alle dingen zoals hoefzweren, onstekingen en noem maar op, het is zoveel dat ik het niet eens meer weet.

Nu was zo weer kreupel, hebben we haar laten onderzoeken, ze had een slijmbeurs onsteking in haar schouder, onstekingen in haar rug, ribben en wervels scheef, ze zat vast in haar spronggewrichten.
Ze is daar helemaal voor behandeld, en nu heeft ze weer een onsteking op haar been waarvan ze nog altijd kreupel is.

Mickey heeft zoveel meegemaakt, en zal nooit meer helemaal beter worden...

Nu sta ik echt, ik weet totaal niet wat ik met haar moet doen.
Mij is al vaker nu gezegd laten inslapen, gewoon omdat ze op is...
Nooit meer beter zal worden.

Nu twijfel ik dus, is inslapen nu echt het beste? Dat ze klaar is met vechten.
Of zal ik het nog eens proberen, kijken wat eruit komt?

Wanneer ben ik egoistische?
Als ik zeg laat haar inslapen, is dat oneerlijk tegen over haar?
Of als ik het juist niet doe?

Ik weet het echt niet meer

ja_nee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 17:04

Galina, jij hebt al zóveel voor Mickey gedaan, álles heb je geprobeerd en erbij gehaald om ervoor te zorgen dat ze beter zou worden. Zou een 20e kans wel aanslaan bij haar?

Mijn mening is steeds, denk aan je paardje. Denk je dat het voor Mickey leuk is om zo verder te leven? Zal ze ergens last (pijn) van hebben als ze bijv. nog 3 of 10 jaar zou doorleven? Zal ze vrolijk blijven onder deze omstandigheden?

En op basis van die dingen zou ik de beslissing nemen, hoe rot het ook is.

Ik kan dit niet voor je invullen, omdat ik mickey niet ken en ik niet weet hoe ze zich gedraagt. Op deze vragen zul je dus zelf eerlijk antwoord moeten geven

Egoistisch ben je in mijn ogen, als je haar verder laat leven terwijl ze alleen maar pijn zou hebben. Maar of dit het geval is, dat weet je zelf het beste, want zoals gezegd ken ik Mickey niet

Het blijft een rot situatie

Als ze echt pijn heeft, dan zou ik haar een gigantische knuffel geven en de beslissing nemen dat het voor haar mooi is geweest Dan zou ik haar danken voor alle mooie jaren samen en alle herinneringen bewaren die bij mij op de vaste schijf staan gebrand!

Ik heb je een PB'tje gestuurd

dancertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 17:09

hey galina ik wist niet dat het zo erg met je was ik zou hem laten inslapen is wel eerlijker tegenover mickey en als die echt op is is het op het klinkt hard mar het is zo wij waren er over na aan het denken bij dancer ook te doen heeft ook al veel mee gemaakt en hij staat nu ook kreupel en gelukkig maar dat het maar overbelast is anders moesten we hem ook laten inslapen want het is ook niet geheel eerlijk meer tegen over hem dus meid maarja we kunnen het er ook ene keer over hebben op de manege zie je nog wel

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 17:13

Wat vreselijk voor jou ennje paard..

Maar ik zou toch denken aan wat beste voor jou en je paard is. Als je paard alleennog maar in pijn verder zal leven. Dan vind Mickey dat ook niet echt leuk. En zou inslapen denk ik de beste optie zijn. Maar als ze nog jaren zonder pijn kan leven,

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 17:17

Wees eerlijk tegenover je paard en laat hem inslapen.
Zo te lezen heeft het dier al genoeg pijn en ellende gehad. Je kunt het wel weer opnieuw gaan proberen, maar de problemen stapelen zich op. Het is dan niet eerlijk om zo'n paard dan in leven te laten alleen maar voor je zelf.

Je zegt zelf al dat je er weinig me kunt door bepaalde omstandigheden. Het paard heeft dus alleen maar pijn en doet verder niks. Nee, dat is geen paardwaardig bestaan. Je spendeert veel geld en tijd en je krijgt niks terug, je houdt hetzelfde paard wat nog steeds pijn heeft. Dat is niet leuk.

Hoe rot het ook klinkt, ik zou haar laten inslapen.

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 17:48

Ik denk dat jij het paard al veel liefde hebt geboden, en dat zijn tijd er nu gewoon opzit. Zoals je zelf al zegt, hij is klaar met vechten.
Dus sorry dat ik het zeg, maar inslapen is het beste

Wilawander

Re: Paard laten inslapen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 17:56

Ik snap je helemaal. Ik heb een paardje die ook vreselijk veel heeft meegamaakt en chronisch hoefbevangenheid heeft en insuline resistentie. het gaat haar helemaal niet goed. Ik probeer nu nog één keer een ander voer. daar heb ik 3 weken voor. Werkt het niet dan zal ik haar ook in moeten laten slapen. het klinkt heel hard maar soms is het gewoon beter,Als ze steeds iets hebben heeft het paard ook geen fijn leven meer. En niemand weet dat beter als jij zelf. Ik wens je heel veel sterkte met dit moeilijke besluit

Alja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 18:19

wat een moeilijke beslissing voor je zeg, maar in laten slapen lijkt me een eerlijkere beslissing dan verkopen want zag haar op ea ook te koop staan en dat zou ik persoonlijk dus niet doen.
veel sterkte in je keuze gewenst

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 18:27

Als ze veel pijn heeft is het denk juist egoistisch als je haar laat leven .. maar bestaat er nog een kans op revalidatie?
Ik zou niet weten wat ik moet inz o'n situatie ..
Heel veelsterkte met wat je ook beslist.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 18:35

Mijn paardje is ook zo'n beetje een pechpaard, en zo nu en dan zie ik het ook niet meer zitten.
Maar toen ik weer eens in een dipje zat, en ik mij afvroeg of het zo wel verder kon, toen zei iemand iets heel wijs tegen mij.
Ze zei: kijk in je paard z'n ogen. Die vertellen je wel wat het beste is. Want hoe kan jij als mens weten hoeveel pijn ondraaglijk is voor een paard of juist niet? Dat weet je niet, pijn is subjectief. Maar als het echt teveel wordt, dan merk je dat aan je paard en dan zie je dat in z'n ogen. Als een paard "op" is en niet meer wil leven, dan zie je dat gewoon.

Uit je verhaal kan ik opmaken dat je paard nog bereden wordt? Is het dan misschien geen optie om te stoppen met rijden en hem op pensioen op de wei te sturen? Misschien dat 24 /24 weidegang en het feit dat er niemand meer gaat opzitten hem goed doet?

Everest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 18:42

hmm... misschien krijgk zometeen iedereen over me heen... maar ik wil dit toch wel even kwijt...

Ik vind in laten slapen bij zo'n jong paard... naja... Ik zou het echt echt afraden... Als ze serieus echt voortaan moet leven met pijn, en bijv. echt chronisch kreupel is ofzo... dan snapk t wel dat je haar laat inslapen...

Maar zoals ik t lees(ik kan het echt gigantisch fout hebben hoor, want ik ken niet de precieze situatie) ... ist n probleempaardje, met naja veel trauma's... Kben zo bang dat er strax n paardje ingeslapen wordt... dat op n andere manier mss nog n heel leuk leven kan hebben.... Ik vind t heel moeilijk om erover te oordelen omdatk de situatie niet ken... Maar naja ik vind inslapen zo drastisch....

Is er echt geen andere oplossing ?

Roosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 18:44

Galina, wat erg meisje.
Ik zag het vandaag aan je..
Ik wíst dat er iets mis was.
Maar dit..

Als ik Mickey aankijk, zie ik een paard dat nog levenslustig is.
Een paard dat nog jaren meekan op een wei.
Misschien is er een lieve bokker die een gezelschapspaardje zoekt?

Meis, wat leef ik met jou en Mickey mee..
Heel, heel veel sterkte bij het maken van deze beslissing, die alleen jij kan maken.
Als er iets is, mijn pbbox/telefoon/huis staat altijd open voor jou.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 18:58

De vraag is denk ik echt: hoe is je paard?

Dit klinkt echt als een ontzettende rotsituatie, zeker voor jou, je hebt zo te lezen al echt ontzettend veel voor dit paard betekend, en ontzettend je best gedaan.

Maar hoe is het paard nu? Is ze nog levenslustig en wil ze nog door, of is ze zelf ook echt op? Als ze nog door zou willen denk ik dat ik me aansluit bij wat hier al eerder is gezegd, lekker de wei op met een paar maatjes, begrazingsproject o.i.d.

Maar als ze dat (om gezondheidsredenen) ook niet meer aan kan, is inslapen misschien het beste. Zo te lezen heb je echt al alles geprobeerd wat maar kan, en als het al vijf jaar niet lukt, zal de volgende poging waarschijnlijk ook niet lukken. Het rijden lukt zo te lezen ook niet echt, en voor jou lijkt me dit ook een uitputtende situatie, als je altijd zoveel zorgen om je beestje hebt. Dan zou ik er denk ik voor kiezen om haar rustig in te laten slapen, gewoon in haar eigen omgeving in alle rust, en niet heel lang meer blijven ´slepen´.

Zoals ze zeggen: ´´Hoop is mens´ grootste kracht, én zwakte. ´´
Altijd hoop houden dat het misschien nog wel zal lukken, en tegelijkertijd weten wanneer je moet ophouden is ontzettend moeilijk.
In ieder geval ontzettend veel sterkte!

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 19:04

Ik ben echt heel blij dat ik dit verhaal op bokt heb gezet, bedankt allemaal voor de lieve reactie's

Ik ben nu indd ook echt op, zit alleen maar te huilen, ik weet het gewoon niet

Ik heb toenstraks een tijdje naar haar staan kijken, ze zit dof in de vacht, wil niet knuffelen, maar met rust gelaten worden.
Maar toch is ze heel levendig, helemaal niet duf of niks.
En zodra ze buiten komt of in de wei is het net een jong paard van 3...

Maar hier een wei te vinden waar ze op kan is heel moeilijk en duur...
En dan? Moet ze dan nog al die jaren, want ze is pas 13, op een wei staan, dag in dag uit tegen gras aankijken?
Daarbij is ze in de winter vaak ziek en heeft het snel koud, ze kan er echt niet tegen om in de regen te staan.
Dat zie ik zelf niet echt zitten...

Ik twijfel nu echt, of ik haar niet nog die kans moet geven, ik kan haar gewoon niet opgeven

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:06

Hoe is je paard er zelf onder.
Rent hij nog in de wei, ook al is het kreupel, kijkt hij nog blij als hij in de wei staat met andere paarden?

Of loopt hij chagerijnig naar buiten omdat elke pas teveel is?
Staat hij als een zombie buiten omdat hij het helemaal gehad heeft?

dat zijn voor mij de dingen om te kijken of mijn paard nog verder kan of niet.

Ik heb zelf een paard dat niet meer goed is.
Maar zolang hij nog happy is, mag hij blijven.
Maar verdwijnt de happy blik uit zijn ogen, zal ik hem moeten laten gaan...

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 19:08

Mickey heeft rust verdiend, dat heeft ze echt.

Maar ik weet niet op welke manier, of dat dus met op de wei zetten is, of met inslapen.
Of het eerlijk is om haar te laten inslapen?

Pff, zo moeilijk

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:16

Heee... ´t komt wel goed.

Da´s ontzettend lastig, als ze er aan de ene kant nog zo goed uit zien en toch niet gezond zijn.

Beetje vergelijkbare situatie is misschien een paardje wat ook nog jong was. Had cornage, en dat werd steeds langzaam maar zeker erger. Soms goed, soms slecht, soms heel slecht. Maar zo´n lief beest, zoveel mee meegemaakt. Toch is besloten om hem in te laten slapen. Ik was er verdrietig om, en tegelijkertijd was ik zó opgelucht... Niet meer elke dag pijn, niet meer moeten hopen dat hij vandaag weer een goede dag zou hebben... Gewoon rust, ook voor het paard zelf. Lekker in z´n eigen weitje, liggen,, slapen met ons bij z´n hoofd, zachtjes pratend. Hij gleed gewoon weg, alsof hij ook zelf dacht ´het is goed zo´. (En ik zit verdorie ook al weer te huilen..)

op wei is dan geen optie, maar als ik dit zo lees is de situatie nu ook niet echt meer vol te houden.
(Over ´tegen gras aankijken´ zou ik me overigens geen zorgen maken, dat is het meest natuurlijke wat er is. Elke dag iets anders willen en willen presteren en vooruitgang boekenis menselijk. Maar dat is dus sowieso geen optie als ze geen goede vacht heeft en snel ziek is.)

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:30

Moeilijke keuze. Maar als je paard met veel pijn door het leven moet, is het beter dat je haar laat inslapen. Als ze verder geen pijn heeft kan ze misschien als gezelschap voor een ander paad haar dagen slijten. Succes met je beslissing!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:35

mickeytje schreef:

Maar hier een wei te vinden waar ze op kan is heel moeilijk en duur...
En dan? Moet ze dan nog al die jaren, want ze is pas 13, op een wei staan, dag in dag uit tegen gras aankijken?
Daarbij is ze in de winter vaak ziek en heeft het snel koud, ze kan er echt niet tegen om in de regen te staan.
Dat zie ik zelf niet echt zitten...

Ik twijfel nu echt, of ik haar niet nog die kans moet geven, ik kan haar gewoon niet opgeven

Over dat tegen het gras aankijken zou ik mij inderdaad geen zorgen maken. Geef je paardje een maatje en voldoende ruimte en eten en ze is gelukkig hoor.

Wat de vacht betreft: Toen mijn paard op een pensionstalling stond had ze ook een hele slechte vacht. Ze stond altijd zonder dekens, maar in de winter had ze bijna geen wintervacht. Met als gevolg dat als ze in de winter buitenkwam dat ze altijd ziek werd.
Sinds ze 24/7 dag en nacht op de wei staat, eveneens zonder dekens krijgt ze een mooie vacht en is nooit meer ziek geweest.
En als er een goed schuilhok aanwezig is, kan ze binnen staan wanneer ze wil. (bijvoorbeeld als het regent)

Wat je zegt over dat een wei vinden moeilijk en duur is, dat heb je zelf in de hand. Misschien moet je op zoek gaan naar iemand die een gezelschapspaardje zoekt? En als dat dan aan de andere kant van het land is, tja dan moet dat maar.
En als je nu pensiongeld betaald, dan is een wei ten opzichte van dat echt wel spotgoedkoop hoor! Ik denk dat ik ongeveer 60 euro per maand per paard uitgeef. En dan hebben ze alles wat ze nodig hebben. En zelfs als de huurprijzen in jou regio wat hoger liggen, dan gaat dat nog niet zo veel meer zijn.

Het is een hele uitleg geworden, maar het enige wat ik wil zeggen is eigenlijk: Voor elk probleem bestaat een oplossing.
En als je het probeert, en het gaat mis dan kan je nog altijd beslissen om je paardje te laten inslapen. Maar dan heb je het tenminste geprobeerd en kan je jezelf niets verwijten.

gekkesies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:53

Jeetje Galina..
Weet even niet goed wat ik moet zeggen, wist dat je het er moeilijk mee had, maar dit?
Pfft, nou onthou in ieder geval 1 ding heel goed, dat jij geen egoist bent, je hebt zo ontzettend veel voor Mickey gedaan, alles wat maar in je macht ligt..
Mijn mening is dat je Mickey moet laten gaan op moment dat ze zelf geen plezier in het leven meer heeft, hoe moeilijk die beslissing ook is, het is het beste voor haar..
Stel dat je toch ergens een wei voor haar vind, met eventueel een weidemaatje dan wil dat niet zeggen dat ze niet gelukkig is met het 'tegen gras aankijken', dat is toch ieder paard opzich..
Natuurlijk ken ik Mickey IRL niet, dus kan ik dat ook niet beoordelen..
Wat je ook beslist, in ieder geval héél veel sterkte en mijn pb-box staat altijd voor je open!

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:24

Heej,

ik ben het eerlijk gezegd volkomen eens met beide berichtjes van Luckystory! De ogen van je paard zeggen of zij het leven nog de moeite waard vindt of niet. Ik denk dat het daarom voor ons ook moeilijk te beoordelen is wat het beste voor Mickey is.

Nou hebben wij met Jesse ook al een aantal tegenslagen gehad (niet zo erg als met Mickey, maar toch), maar ik ben blij dat ik nooit naar andere mensen heb geluisterd (zij adviseerden haar te verkopen of in te laten slapen) en mijn eigen gevoel heb gevolgd. Jesse staat nu nog altijd vrolijk op de wei en kan nog steeds buitenritten maken.

Nou weet ik niet precies wat voor ambities jij hebt (de sport, of gewoon recreatie) en ken ik Mickey niet, dus ik denk dat je zelf op je gevoel af moet gaan en het beste voor je paard moet kiezen. Sterkte!

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:43

Heey

Wat een verschrikkelijke rotsituatie.....

Zelf heb ik bijna 1,5 jaar geleden in deze situatie gezeten met Chrijtzen. Hij was ook afgekeurd voor de sport, maar nog gezond genoeg om in de wei te laten lopen...

Ik heb er toen voor gekozen om hem toch te laten inslapen en terug te laten nemen door de verzekering.

Waarom deze keuze? Omdat ik het hem niet kon aan doen met een leetijd van 4,5 jaar oud te laten worden op een wei?

De maanden dat hij stil stond, mistte hij het met de trailer weg gaan, rijden etc. Ik merkte gewoon dat hij niet gelukkig was en om dan een paard misschien nog 20 jaar op de wei te laten staan. Dat kon ik niet.....

Op het moment van het maken van de keuze wist ik niet of ik er goed aan deed, want het verdriet is heel erg geweest...

Hoe erg ik hem nog mis, toch ben ik er zeker van dat ik de beste keuze heb gemaakt.

Welke keuze je ook neemt, denk eraan of je Mickey een plezier mee doet.

Natuurlijk wil je geen afscheid nemen van een paard, maar denk eraan wat voor haar het beste is....

Daarnaast betrek in je keuze het feit wat je zelf graag wilt, is dat wedstrijd rijden of gewoon recreatief!

In ieder geval sterkte met je keuze!

Je mag me altijd pb-en!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:43

Dat is idd een hele moeilijke beslissing. Luister naar je hart en kijk naar je paard. Wat vind jij het beste? Ik wens je sterkte met deze moeilijke beslissing te maken

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 21:36

Dit is moeilijk..

Maar heeft ze pijn? Hoe is haar vechtlust? Zolang ze geen pijn en heeft en genoeg vechtlust kan je haar misschien op een landje zetten, maar doe je haar daar een plezier mee? Sommige paarden doe je daar gewoon geen plezier mee, jammer genoeg..

Maar wat zegt je eigen gevoel? dat ze de rust heeft verdiend en niet meer heen en weer gesjeuld hoeft te worden van stal naar land en van dierenarst naar stal enz.. Of dat ze de rust mag vinden op een weitje met lieve maatjes?

dancertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 21:38

galina als ik eerlijk ben heb ik mickey de eerste tijd wat meer vechtlustiger gezien dan eerst en aangezien ik nu daar ana het werk ben op de manege kom ik vaak genpoeg langs en ik vind dat hij zijn up en downs heeft de laatste tijd vidn ik hem wat minder