Bij de afrit van de A50 naar de A73 zag ik ineens uit mijn ooghoeken een paard in de berm langs de snelweg lopen. Ik heb mijn auto op de vluchtstrook gezet en ben uitgestapt om te kijken of ik het wel goed gezien had. Er ligt daar een weiland langs de snelweg, met een vrij krakkemikkige omheining (enkel stroomdraadje) en een diepe, brede sloot. Gelukkig is er op dat punt een vangrail tussen berm en snelweg, dus het paard kon niet verder, en liep nu gek te doen in de berm tussen sloot en vangrail. Ik heb 112 gebeld en ben hem maar gaan vangen.
Ik heb altijd wel een touwtje of staplijn in mijn auto liggen en net nu ik het een keer nodig heb natuurlijk niet

Ik ben langs de vangrail naar hem toegelopen omdat hij zo gek was, en ik bang was om hem juist de snelweg op te jagen. Niet echt lekker met vrachtwagens die je om de oren vliegen, gelukkig was het midden in de nacht en niet tijdens het spitsuur!! Uiteindelijk liet hij zich vrij gemakkelijk pakken gelukkig.
Dus dan sta je met een angstig paard aan 20 cm rubber op de politie te wachten... Die na 10 lange minuten komt, en vervolgens een beetje in de weilanden gaat lopen schijnen zodat de paarden die daar lopen als een gek aan het rondjagen gaan, en mijn vriend aan zijn afsluitrubbertje zijn staart op zijn rug legde en leuk mee wilde doen. Van de politie moet je het hebben

eerst kwam er een man, die uiteindelijk de buurman van de eigenaar bleek te zijn. "Gut, is die nou van ons? ja ik heb wat gedronken vanavond dus kan het niet meer zo goed zeggen..." Later werd de zoon van de eigenaar, een handelaar, opgehaald en uiteindelijk kwam de eigenaar zelf ook, die gelukkig wat nuchterder was dan zijn buurman, en zinnig klon nadenken. Het was vrij duidelijk dat we hem het beste konden opladen, omdat hij moeilijk terug kon door de sloot (zoals buurman voorstelde, over een plank) en er ook geen andere weg was. De eigenaar ging zijn auto halen, en wij hebben het paard over de afrit heen naar de "vork" tussen de snelweg en de afrit gebracht. De afrit werd dus even afgesloten, maar dat maakt om half 4 's nachts niet zoveel uit.
Uiteindelijk is het paard dus op de trailer gezet, en kon iedereen door naar huis.
Ik hoop maar dat er nu een wat betere omheining om dat weiland komt!