Mijn paar is een toverbal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skotti

Mijn paar is een toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 20:48

skotti is normaal zwart van kleur, ik heb hem nou 2,5jaar en elke zomer word hij steeds witter (sinds vorig jaar). vorig jaar waren het alleen zijn flanken, en nou tja kijk eens op mijn profiel en dan de bij de 1na laatste foto!!!
word skotti nou schimmel???(lijkt me sterk daar is het te laat voor)
wat moet ik hiervan denken
groetjes

Skotti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 20:59

niemand???

Whizzard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 21:04

Ja, ik denk dat jou paard een schimmel wordt/is.
Er zijn schimmels die pas naar een paar jaar ''wit'' worden.

Skotti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 21:06

ohhh ik heb een domme fout gemaakt, het is natuurlijk PAARD ipv paar, maar dat hadden jullie vast wel gezien hahaha

ohh zou dat echt?? zijn zusje heeft het ook alleen ósk is bont en skotti niet!

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 21:07

als skotti die met die witte staart is, dan valt ie volgens mij wel onder de categorie bont hoor........
en het kan inderdaad na een paar jaar, zie je bij shetlanders ook vaak, dat ze er steeds lichtere haren tussendoor krijgen

Skotti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 21:10

nope mijn schatje valt neit onder bont( heb t proberen te begrijpen maar snap het nog steeds niet haha )
schaam schaam
ps in zijn papieren staat kleur:bruin

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 21:10

Hoe oud is hij?

Skotti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 21:10

skotti is net 5

Skotti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 21:23

verder niemand??

luxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 21:42

topics met verwijzingen naar je profiel mogen (mochten) niet, ik tem even

Skotti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 21:58

oke en wat houd dat in haha (blond)

Sizzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 09:33

Ik verplaats je topic even naar het juiste forum.

Skotti, het is niet toegstaan om op jezelf te reageren zodat je topic weer bovenaan komt te staan.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:33

Skotti schreef:
:o nope mijn schatje valt neit onder bont( heb t proberen te begrijpen maar snap het nog steeds niet haha )
schaam schaam

Jouw paard is wel degelijk een bonte, een minimaal getekende Tobiano-bonte om precies te zijn. Tobiano is het 'gewone' bont, platenbont.
Een Tobiano heeft altijd wit wat de bovenlijn kruist, van net achter de oren tot het puntje van de staart. Bij jouw paard is dit dus beperkt gebleven tot de staart.
De enige bontpatronen die bij Ijslanders voorkomen zijn Tobiano en Splashed white. Splasg is hij niet, want dat wit komt van onderaf en geeft ook aftekeningen op het hoofd.

Schimmel zal hij niet worden, dat begint op het hoofd. Is Skotti in zomervacht nog veel witter toevallig? Dan kan het weleens een Roan zijn, die zijn 's winters donker en 's zomers witter. Het wit zit dan alleen op het lijf, benen en hoofd blijven donker.
Bij 'gewone' paarden kan stekelharigheid nog weleens veroorzaakt worden door Sabino (een gen wat ook witte aftekeningen geeft), maar dit komt bij Ijslanders niet voor, dat kan het dus niet zijn.

En wat betreft zijn basiskleur, bruin is hij zeker niet. Heeft hij toevallig een heel donker hoofd en donkere benen en is hij op zijn lijf lichter/bruinig en heeft hij een aalstreep? Dat is namelijk lastig te zien in je profiel, de onderste foto staat zijn hoofd niet op, de andere foto's zijn te klein of te donker. Heb je een duidelijkere foto waar hij helemaal op staat?
Als hij de kleur heeft die ik beschreef dus hoofd + benen donker, rest bruinig en aalstreep, dan is hij waarschijnlijk een Grullo, zwart + dun (wildkleur zwart).

Amy77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:47

Oh supertje, mag ik jou mss wat foto's sture van mijn paardje? Mijne is ook een ontzettende toverbal, siwnters zwart, beginz omer grijs met zwarte staart, manen en bene en donker hoofd, later de zomerin wortd ie rood/bruin als zn vacht echt een zomervacht is. Vroeger toen hij een jaar of 5 a 6 was, was hij echt grijs zomers. Geen pijl op te trekken.
In zijn papier staat bruinschimmel, alleen hij is nu 17 jaar en nog geen schimmel, dus dat klopt niet gok ik zo?

Wat jouw skotti is, geen idee, wel zoizo een ontzettend wijs paardje vooral met die witte staart..

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 15:02

Skotti schreef:
nope mijn schatje valt neit onder bont( heb t proberen te begrijpen maar snap het nog steeds niet haha )
schaam schaam

Dan heeft de veulentekenaar zich ernstig vergist ben ik bang. Witte (been)aftekeningen op een zwarte (en ook brún, wat jouw paard zijn basiskleur is als ik dat goed zie) IJslander is vrijwel altijd een teken van minimaal bont. Met die witte staart erbij is dat nog veel duidelijker. Daarbij betekent Skotti zelfs 'witte staart', een naam die bedoelt is voor bonte paarden.

Over dat schimmelen in de liezen, mijn pony heeft dat ook, maar dan alleen in zijn tussenvacht. In de winter is hij donkerbruin, in de zomer lichterbruin en als hij van vacht wisselt heeft hij echt grijze liezen, dit is met de jaren ook erger geworden. Hij heeft dit van zijn hackney-vader geerfd. Vroeger dacht ik altijd dat hij schimmel zou worden, maar dit heeft zich niet doorgezet.

*edit* Ik zie dat supertje het al veel beter had uitgelegd

Skotti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 17:16

supertje ik heb je een pm gestuurd