In augustus vorig jaar waren we al bij een clinic van hem geweest in Lunteren en sinds die tijd is het paard van mijn vriendin weer helemaal rad. Dit was een klassieke hoefkatrolpatient, die nu al driekwart jaar helemaal goed loopt. Om een beetje bij te spijkeren besloten we om nog maar eens een keer naar een clinic te gaan, en dat was dus afgelopen zondag. De clinic werd gehouden op een kleine pensionstal, waar ze maar 10 paarden hebben staan, maar daar wel een binnenbak voor hebben gebouwd.... prachtige locatie!!
Ik heb weer een hoop geleerd, waarmee ik christa een beetje vanaf de grond kan helpen, want dat is wel nodig, anders val je snel in je oude fouten.
Er was ook een deelnemer die we toen ook in Lunteren gezien hebben (dat paard stond op de foto in Bit), zij volgt waar het kan clinics van Antoine om zoveel mogelijk te leren. Haar paard is ontzettend opgeknapt, ziet er totaal anders uit en toont geen verzet meer. Zijn gangen zijn veel ruimer geworden en hij loopt helemaal rad. Een geweldige verandering om te zien!
Er was ook nog een vrij groot en grof paard (beetje type manegepaard) wat allerlei vage kreupelheidsklachten had. Nadat de eigenaar hem onder leiding van Antoine al redelijk goed kreeg, ging Antoine er zelf nog even op. Het paard bleek niet makkelijk, maar na een minuut of tien liep er een totaal ander paard in de bak: van een eenvoudig, simpel paard wat misschien nog geen B-proef zou kunnen lopen, ging daar een heel trots paard, swingend met enorme afdruk door de baan. Antoine speelde met dit dier en reed er en passant nog even een stukje passage en een aanzet tot piaffe uit.... iedereen had kippevel en de ogen van de eigenaar van dit paarden rolden zowat uit zijn hoofd. Antoine: "maak je paard trots, dan doet hij alles voor je!" En dat hebben we dus gezien.... ben nog onder de indruk!
Verder een hoop paarden weer op zien knappen na het rechtrichten via de methode van Antoine.
Ook nog erg veel lol gehad om opmerkingen van sommige mensen: er was een blonde vrouw op een prachtig zwart paard. Zij snapte af en toe niet helemaal wat Antoine bedoelde, dus haar reactie was: "ik ben wel BLOND hoor!"

Nog eentje: Antoine vroeg iemand om hem per email te berichten hoe het met haar paard ging en gaf haar zijn kaartje met internet- en emailadres. Zegt ze: "we hebben geen computer, we wonen in Friesland...!"
Geweldig, die humor van sommige mensen!
Het was al met al weer een superfijne dag.
Voor de liefhebbers en geinteresseerden zullen we proberen om een clinic van Antoine in Noordholland te regelen, waarschijnlijk in de buurt van Bergen of Schoorl. Ook voor mensen die geen hoefkatrolpaarden hebben is dit heel leerzaam en een echte aanrader.