paarden in Indonesie (mennen, rijden en een besnijdenis)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

germie

paarden in Indonesie (mennen, rijden en een besnijdenis)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 21:51

Eind vorig jaar ben ik naar Indonesie geweest. Een rondreis over Java en Bali. Erg mooi, veel armoede gezien, maar de mensen waren vriendelijk. Mooie natuur.

1 keer hebben we met paard en wagen een dorpje bezocht. De paarden worden hier goed verzorgd, maar zijn echt nog nodig voor het werk.
Ik heb hier de palomino gemend (2e paardje).
Afbeelding

Afbeelding

Op de bok vlak voor vertrek (zie onze 'bus parawisata', oftwel 'bus voor toeristen').

Afbeelding

Hier onderweg, hier was het pad nog verhard. Maar even later werd het onverhard en gingen we echt naar een ouderwets dorpje om daar eens te kijken en over de plantages te lopen.
Afbeelding

En zo koken de mensen in dat dorpje:
Afbeelding

We zijn ook nog de Bromovulkaan op geweest. Dit was heel bijzonder. Je ging te paard een krater op.
We gingen eerst de zonsopgang bekijken en daarna naar de witte (grijze) krater links op de foto:
Afbeelding

Dit waren de paardjes waar je op moest (je mocht evt. ook lopen). Ze waren denk ik nog geen 1.30, maar wel heel sterk, en keiharde hoeven. Er werd ook goed voor gezorgd.
Afbeelding

Hier zat ik op het paardje. In m'n rugzak zat een kado voor de eigenaar van het paard (helemaal uit Nederland meegenomen). Namelijk een ponyhoofdstel, compleet met teugels. Ik gebruikte het niet meer, en je wilt niet weten hoe blij de mensen hier mee zijn. Toen ik het na afloop gaf stonden meteen de eigenaren van de andere paarden er ook omheen. HOewel ik geen woord kon wisselen met die mensen omdat ze de taal niet spraken, was duidelijk dat ze er erg blij mee waren.
Afbeelding

Afbeelding

Hier de eigenaar met z'n paardje waar i kdus op gereden heb (paard loopt met ruiter er op met de mond open, er wordt een touwtje bevestig zodat het paard het hoofd niet echt meer kan bewegen, ik denk uit veiligheidsoverwegingen, als je afstapt wordt het touwtje weer losgemaakt. Maar paard doet hierdoor wel de mond open).
Afbeelding

Afbeelding

Hierna nog een trap op en dan was je bij de krater:
Afbeelding

Afbeelding

En hier boven bij de krater:
Afbeelding
Helemaal beneden was het vertrekpunt, bij die tempel, dat vierkante blok beneden:
Afbeelding

Afbeelding

In de krater:
Afbeelding

Weer terug:
Afbeelding

Afbeelding

Verder kunnen ze paarden ook nog enorm mooi versieren, zoals hier bij een besnijdenis (zoek het paard):
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard nog veel meer dingen gezien en gedaan, maar die waren niet paardgerelateerd.
Laatst bijgewerkt door germie op 30-04-06 22:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Irene2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:54

heel anders dan bij ons, maar wel ontzettend interessant

het lijkt me ook ontzetend mooi daar, gelukkig worden de dieren goed verzorgd

groetjes, Irene

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 22:06

Ik heb wel verwaarloosde wandelende gratenpakhuizen gezien hoor. En ook meer dan 1. Dit was veelal gewoon onderweg in een boerendorpje of gehuchtje.
Maar daar wil ik dan echt niet op. OP de locaties waar wij iets met paarden konden doen werd er goed voor gezorgd.
Ik had in m'n koffer uit nederland dus een hoofdstel meegenomen, en ook als ik de paarden te mager of te slecht verzorgd vond om er op te stappen had ik het ook weggegeven.
Maar het is wel zo dat als je een deal aangaat met die mensen dat je er ook echt op moet stappen, anders beledig je ze ook.
Mensen die echt niet durfden te rijden kregen wel een paard toegewezen omdat er voor betaald was (wij hadden 1 prijs voor de excursie betaald, incl. het rijden). De eigenaar van het paard liep dan de hele weg met het paard mee, werd je moe kon je alsnog opstappen.

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:15

Bah, dat lijkt me nou helemaal niks hè. Van die veel te dunne paardjes waarbij de botten uitsteken (die foto die vanaf de bok is gemaakt steken die botten helemaal uit )
En die pony waar je op rijd, ook al zo eng. Ik zou er echt néver op durven, zielig, en ik zou nog bang zijn dat ie door zou krakken ook

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:19

Onderschat deze paardjes niet, ze zijn heel sterk maar ja, het zou ook niet mijn keuze zijn. Trouwens, als ik erop zou zitten, kan ik zelf meelopen.

Mickey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:22

HAW-ITP

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 22:30

Ik ben overigens ook 1.81, dus ik kon ook meelopen zo ongeveer. Maar ze zijn sterk hoor die paardjes. En die mensen leven van toeristen (die er dus maar heel weinig meer komen, ik heb winkels gezien waar het stof op de waar lag, zo weinig mensen komen er nog).
Echt waar, deze paardjes waren dan misschien wat dun, maar ze glommen, en kregen echt goed te eten en te drinken. Ik heb nog veel magerder paarden gezien, echt van die brooke hospital dieren, alle botten steken uit.
Het is een mooi land, maar je hebt grote verschillen tussen rijk en arm.

De volgende foto is pas echt erg vind ik, bedelende mensen bij de trein. Ze hebben allemaal iets gekregen (eten, tandpasta of shampoo, geen geld werd ons geadviseerd):
Afbeelding

Of wat dacht je hiervan, deze dieren moeten ook hard werken:
Afbeelding

Maar uiteraard heb ik ook foto's van hoe mooi het land is. De mensen zijn er vriendelijk, echt een heel bijzonder land.

Goof

Re: paarden in Indonesie (mennen, rijden en een besnijdenis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 08:49

Wat een prachtige foto's!
Ik vind om heel eerlijk te zijn deze pony's er helemaal niet slecht uitzien, gezien het land en de situatie waarin ze leven. Ik heb het vele malen slechter gezien. Ondanks dat ze dun zijn, zien ze er fit en sterk uit.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 21:03

Het is ook een erg mooi land. Hele mooie natuur. Maar ook in de steden kijk je je ogen uit. Het is er niet overal even schoon, maar dat heeft ook z'n charmes.

Hilde_92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:39

Ik ben ook toen ik wat jonger was in Indonesie geweest,ik vond het daar echt vreselijk.

Ik vind de paarden er maar zielig uit zien,zo dun

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 00:00

waarschijnlijk zullen in de ogen van dat land genomen de beestjes vast goed verzorgd worden..
toch zou ik zelf persoonlijk het niet over mijn hart kunnen krijgen om erop te gaan zitten...
gewoon principe kwestie denk...

wel leuk dat je zo´n leuke vakantie hebt gehad

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 10:07

Wauw.. wat een mooie omgeving! Paardjes zijn heel apart.. heel klein . Helemaal die foto van jou op dat paardje.. Vind ze wel erg leuk!

Meikevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 10:26

het lijkt echt veel op india daar, alleen een STUK beter. Als jullie medelijden hebben met deze paardjes moet je echt hier niet heen komen. die foto die je ziet met die koeien voot de kar, dat doen ze hier met dat soort paardjes, brood mager, overdreven lange hoeven, helemaal mank, zeik nat, het tuig zit helemaal verkeerd, snijdt in de mond, de buik enz, en dan hebben ze zo een stok mee, en daar slaan ze die paardjes mee dus ze moeten blijven draven, en maar draven, tot ze echt niet meer kunnen. ze hebben geen wei, ze lopen gewoon de hele dag met om de zoveel uur een kleine pauze met wat water.
echt verschrikkelijk. de paarden zien er goed verzorgt uit, voor hun doen dan. de fotos zijn mooi lijkt me echt een leuke ervaring! ik heb dit ook gedaan toen ik in ooty op vakantie was (andere plaats in india) aleen waren dit grotere paarden die gelukkig super goed verzorgt werden. ze stonden allemaal in een super groot weiland, met genoeg water enz.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:45

Waar slaat die "besnijdenis" eigelijk op in je titel... ?

bloemkooltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:23

Mooie foto's van een prachtig land! Ik ben er zelf 10 jaar geleden geweest en heb toen met mn ouders en zusje dezelfde rit naar de Bromo gemaakt. Te paard welteverstaan Ook bij ons liepen er goed verzorgde tot zeer slecht verzorgde dieren tussen. Wat ik me nog k an herinneren was dat die dieren inderdaad ijzersterk waren maar ook de eigenaren. Ze liepen met ons mee naar de Bromo. Wij te paard, zij ernaast met hun benen tot op de knieeen in het zand... Heavy hoor en heel bijzonder om allemaal mee te maken.

Goed dat je een hoofdstel hebt meegenomen. Ik vind het nog best een idee om al mijn oude tuig wat ik niet meer gebruik op te sturen naar Brooke Animal Hospital ofzo zodat de mensen in die landen er gebruik van kunnen maken

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 17:26

sammie_44 schreef:

Die versierde paardjes worden gebruikt tijdens een besnijdenisoptocht. Het hele dorp loopt dan uit. Op zo'n paardje zit dan met een zuur gezicht een jongetje dat besneden is. Er lopen ook dansers mee. Het is echt een feest daar.

In andere dorpen worden de jongetjes op een nepleeuw gezet en die wordt dan door andere gedragen. Maar ook hier is het 1 groot feest met muziek en veel mensen.

Ellebelletje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:28

sammie_44 schreef:

Ik denk omdat mensen die worden besneden vaak op een ruim versierd paard aan komen gereden op de plek waar zij worden besneden??

Tenminste ik heb op discovery een keer zo'n documantaire gezien..over vrouwen die werden besneden...het is daar een soort van "feest"

Of heb ik het nu helemaal mis??

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:43

Ohh.. ik begrijp het .. Vind het altijd wel gruwelijk zoiets.. Erg pijnlijk, helemaal voor vrouwen

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 17:45

Het ging hier over jongens besnijden. Over vrouwen is niet gesproken.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:52

Maar je betaald om te rijden, en daarvan worden hun weer gevoed en verzorgt, dus misschien is het juist wel goed om op zo'n paardje te gaan rijden.

Ellebelletje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 07:55

germie schreef:
Het ging hier over jongens besnijden. Over vrouwen is niet gesproken.

Ja maar in die docu die ik heb gezien wel..

__Esther__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:50

veraA schreef:
Bah, dat lijkt me nou helemaal niks hè. Van die veel te dunne paardjes waarbij de botten uitsteken (die foto die vanaf de bok is gemaakt steken die botten helemaal uit )
En die pony waar je op rijd, ook al zo eng. Ik zou er echt néver op durven, zielig, en ik zou nog bang zijn dat ie door zou krakken ook

Je kunt de dikke paarden van nederland niet verglijken met die paarden in indonesie, deze paarden zien er opzich nog wel goed uit.

De omgeving daar is wel prachtig zeg!

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 16:04

Jemig, wat een mooie omgeving daar zeg! Je zult je ogen wel hebben uitgekeken?

En tja, over de paardjes.. vergeleken met paarden hier in Nederland zijn ze misschien dun, maar daar zijn er echt nog veel extremere gevallen.

blokje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:06

ik dnek dat wij die pony's nog dunnen vinden omdat veel van onze paarden te dik zijn

ze zijn miss iets te dun maar ze zien er erg goeds uit voor een land zoals dit. petje af en goed dat je ze een halster hebben gegeven!!!!
ik zou er graag ook heen willen

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 20:48

Het is er heel bijzonder, echt mooi. Ik zou zo wel weer willen (en naar Vietnam, Sri Lanka, Filippijnen, Cuba, Mexico, kortom, nog wensen zat, maar het geld niet)