Deze week paardjes kijken !!! + tips gevraagd !

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Deze week paardjes kijken !!! + tips gevraagd !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-02 15:42

Spannend !!!

Morgen ga ik naar Belgie naar mijn ouders en maandag heb ik de eerste afspraak met een grote stal in Rijswijk, om pony's te kijken.
Woensdag heb ik 2 afspraken met belgische fokkers...

Eens kijken of het lukt om 1 of 2 leuke kleine merries bij te kopen. Er zijn er niet veel te koop en zeker niet als je de echte amerikaantjes wilt hebben, maar ik heb een klein beetje hoop dat het me misschien gaat lukken.
Bij 1 belgische fokker ga ik alleen maar kijken, zij had dit jaar 13 veulens en alle 13 zijn ze ongeboren en ongezien al verkocht, dat is wel frustrerend, maar ik kan al wel een veulen bespreken voor volgend jaar.

Ben heel benieuwd hoe de stallen enzo eruit zien, omdat we zelf nu druk bezig zijn met een architect om een stal te bouwen is het sowieso altijd interessant om te zien hoe andere stallen dat allemaal gemaakt hebben.

Duimen jullie voor me dat het deze week lukt een merrie te vinden die zou passen in mijn fokkerij?? Eindelijk begint het erop te lijken en krijgt m'n eigen stoeterijtje een begin!!
Laatst bijgewerkt door Mika op 25-05-02 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 16:53

Oh wat gaaaf, kun je nog wel slapen??
Wat spannend allemaal zeg, ben ook heel benieuwd hoe je stal uiteindelijk zal worden Lachen
Wel je digi meenemen he?!

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-02 18:24

Ik slaap al een week bijna niet...... Haha! Haha! En afgelopen nacht heb ik tijdens een van mijn hazeslaapjes gedroomt dat de merrie waarvoor ik naar Rijswijk wil er als enigste niet was de dag dat ik ging kijken...... Verward Verward (terwijl ze daar zo'n 150 pony's hebben)

Hoezo "ergens heel erg mee bezig zijn"........ }> }>

Het is gewoon allemaal reuze spannend, ik wil nu een goede aankoop doen, sowieso omdat die paardjes vrij onbetaalbaar zijn kan ik me geen fout permiteren in de aanschaf, want wat ik nu koop daarop wordt toch een heel groot gedeelte van de toekomstige fokkerij gebaseerd....

Eerst baalde ik best wel dat het met de buren en de friezen is foutgelopen, maar nu ben ik wel zo blij, ben straks eigen baas over mn eigen paardjes en kan alles doen zoals ik denk dat het moet zonder moeilijk te moeten doen met andere mensen. Het is allemaal erg spannend!

De eerste tekeningen hebben we net deze week gekregen van de architect en afgelopen nacht had ik een "aanval van inspiratie" en heb ik de halve nacht zitten te tekenen met de zakjapanner ernaast, en zoals het nu lijkt kan ik 8 boxen maken op een oppervlakte van bijna 60 m2.
Er komen dan : 4 boxen van 240 - 200, 3 boxen van 220-300 en 1 box voor Japik van 300-300 en dan blijft er nog ruimte over voor een voergang van 120 in het midden.
Het is de bedoeling dat de wanden weggeklapt kunnen worden zodat er ook grotere boxen gemaakt kunnen worden wanneer merries bv moeten veulenen. Maar over het algemeen zijn de boxen groot genoeg, ik ben toch geen mens dat de paardjes dag in dag uit binnen laat staan, ze gaan zoveel mogelijk naar buiten, alleen maar goed voor ze, maar bij extreem slecht weer kunnen ze dan dus onderdak..... En het zal nog wel even duren voordat ik daadwerkelijk zoveel pony's heb. Achter in het land heb ik nog de beschikking over een schuilstal van 300-300, dus dat ik ideaal voor jaarlingen ed, daarmee ga je toch niet naar keuringen enzo.

Mochten er nog mensen zijn die tips hebben.................?? We zijn nu nog in het stadium van tekenen en bedenken dus we kunnen nog vanalles veranderen.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 18:48

Maak je ook een wasplaats??? Dat ging bij ons een beetje fout: de aannemer dacht dat het water wel weg zou lopen als hij het beton liet aflopen, maar dat werkt dus niet, dus moet er nu nog een put komen...erg onhandig!!

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-02 19:16

Het is de bedoeling dat er rondom de stal een luifel komt van 125 en aan de voorkant een luifel van 200, daar wil ik een wasplaats maken, liefst met een goede schutting voor de wind ed......
We willen proberen om groter te mogen bouwen, maar tot nu toe heeft de gemeente ons toegezegd dat 60m2 mag, dus daar berekenen wij nu alles op en dan vind ik het zonde om persee een wasplaats binnen te willen maken terwijl ik daar ook een box kan maken......
Het liefst zou ik een wasplaats binnen hebben met solarium, maar dat zou alleen kunnen als we groter mogen bouwen.

We wilden trouwens wel een betonnenvloer in de stal doen en dan het liefst met putjes zodat we de stallen ook goed uitkunnen spuiten zonder wateroverlast. Ik weet trouwens niet hoe dit met de milieuvergunningen zit, maar ik weet wel dat er een hele grote rioolbuis precies bij de plaats waar de stal komt langs loopt.
Maar we moeten al dat soort dingen nog uitzoeken.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23439
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 00:03

wel gaaf datje het nu in de 'kleintjes' gaat proberen. Ik heb waarschijnlijk gemist dat het niet goed ging met de buren dus ik ga even de zoekfunctie aan het werk zetten Haha!
Ik duim iig voor je...

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 10:02

Ow wat leuk!!!

Nog een misschien beetje voor de hand liggende tip: gebruik de ruimte boven de stallen als hooi / stro-opslag. Meteen een goede isolatie... Brokken e.d. achter slot en grendel is ook wel erg makkelijk.
Of open-front-stallen. Ken je die? Er is dan aan de voorkant van de stal een soort spleet tot bijna aan de grond, waar een paard met de hele hals door kan. In het gangpad ervoor kun je hooi neerleggen, en zo kun je in één oogopslag zien of de paarden allemaal netjes hebben gegeten. Maar misschien is het niet zo handig bij de merrie-veulen stallen.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 10:22

Ik heb geen tips enzo voor je stallen, daar heb ikgeen verstand van.
Maar wel gaaahaaaf dat je met die kleintjes begint!
Heb ik alvast een adresje *LOL* Ikben helemaal verliefd op die kleine stippies!
Vergeet je niet foto's te maken? *LOL* NIeuwsgierig!!!

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-02 11:02

Eigenlijk vind ik het zelf ook allemaal nog mirakels spannend....... Haha! Haha!

Al een paar weken loop ik me op morgen en woensdag te verheugen als een kind dat op schoolreisje gaat, echt niet normaal..... Cool Ik hoop zo dat het allemaal goed uitpakt en ik idd een leuke merrie weet te vinden....

Thuis is het land nu klaar, het is helemaal gedraineerd, maandag gaan ze verder met het uitgraven van de bak en dan moet daar de drainage nog in, spuitzand erin, geel zand eroverheen en dan is de bak ook klaar.
Heb al een aantal prijzen gevraagd bij bedrijven die bakomheinigen plaatsen dus daarover kunnen we volgende week ook een beslissing nemen. Het schiet allemaal lekker op nu, woensdag komt de zaaimachine om gras te zaaien en dan zal ik elke dag door het land lopen om tegen de plantjes te praten.........*groeigroei* hahhahha

Als het goed is heeft mijn vader deze week een afspraak met de architect over de stal om alle punten en de indeling die we zelf hebben bedacht door te spreken en wat mij betreft kan die man dan aan het werk om zo snel mogelijk de officiele tekeningen in te dienen bij de gemeente voor een bouwvergunning. Dat schijnt ook wel 2 of 3 maanden te duren geloof ik voordat zo'n vergunning erdoor is......Geduld is een schone zaak....... Frusty Frusty

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

tips bij het zoeken van en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 23:23

allereerst op je gevoel letten!!

voel je en klik dan pas verder kijken. anders gelijk afkappen. en naar de volgende.
Klikt het dan goed luisteren naar het verhaal van de verkoper en vooral doorvragen! iedereen kan iets leuks bedenken voor de verkoop.

het paard laten monsteren door iemand anders en goed kijken naar zijn gedrag, blik in de ogen, zijn orenspel (let ie op enzo). benenwerk op het harde maar ook op het zachte.

En dan natuurlijk rijden! Neem daar vooral de tijd voor!! evt. maak je een afspraak om de volgende dag nog eens terug te komen.

Vraag of ze hem gewoon in het land laten lopen als je komt, dus niet mooi opgepoetst op stal enzo. Een vieze pony kijk je wel doorheen, en je kunt zijn gedrag beter observeren.

Kijk hoe hij de trailer opgaat.

Vrag eens of hij op proef mag voor het karakter (lichamelijk kun je hem laten keuren), iemand die eerlijk is zal met goede afspraken op papier niet zo veel moeite hebben met 1 a 2 weken proef op het karakter.

Heel veel succes en laat even horen als je wt hebt!