Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
mo_mo schreef:
Het Ruiter- en Koetsiersbewijs is verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem, de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest, een gedeelte van de Utrechtse Heuvelrug en Landgoed Nienoord in de gemeente Leek. Het Koetsiersbewijs is tevens verplicht in het Noordhollands Duinreservaat en de Kennemerduinen, waar aanspanningen tot voor kort niet mochten rijden.
! Geloof dat het steeds strenger wordt, rondom het ruiterbewijs. Het wordt op steeds meer plaatsen verplicht.. 
Miirthe schreef:Wil ik naar buiten mogen moet ik 'em halen van mijn moeder.
Ze heeft er een heel stuk over gelezen waarbij het er op neer kwam dat je zonder dat bewijs niet verzekert bent als je een mens omver rijdt bijvoorbeeld.
Maar in een groep onder begeleiding is de begeleiding verantwoordelijk ?

tinatjuh schreef:Je kunt inderdaad bij verschillende maneges je ruiterbewijs halen. Het is nog niet verplicht.. maar inderdaad in sommige gebieden wel.
Waarschijnlijk wordt het binnenkort wel verplicht.
Vaak zit er een hele cursus bij die je verplicht moet afleggen. Dit kost je best veel geld!
Maaaike schreef:Het schijnt dat ze hier in de regio ook af en toe controleren.
Terwijl mijn regio hier niet bij staat ! Geloof dat het steeds strenger wordt, rondom het ruiterbewijs. Het wordt op steeds meer plaatsen verplicht..