vreemde jury...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

vreemde jury...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 17:39

hallo allemaal.
Ik had vandaag mijn eerste wedstrijd binnen met olly.
Olly liep gister niet helemaal 100%.
Niet kreupel, maar toch voelde ik af en toe een iets onregelmatig pas.
Dus ik dacht laat ik eerst maar even kijken hoe ze is vandaag voor dat ik haar meeneem.
Vanmorgen zag ik er niks meer aan dus Olly ingeladen en opweg naar wedstrijd.
Inrijden ging super.
beetje nerveus in het begin, maar al vrij snel ging ze ontspannen en liep ze heerlijk.
Toen de proef in.
Na 2 minuten rijden werd ze rechtsvoor licht onregelmatig.
Nou staat er op mijn coupon dus een aantal keer dat mijn paard onregelmatig loopt wat uiteraard klopt!
En daardoor heb ik ook een paar 4en en nog wat van die lage cijfertjes.
En terecht!
Maar nou heb ik voor de zuiverheid van de gangen een 6??
Dat vind ik dan weer heel vreemd.
Dan moet je daar toch ook een 3 voor hebben?

Ik zeg niet vaak dat ik het helemaal niet eens ben met de jury maar vandaag had ik echt rare cijfers.
soms een 7 voor dingen die redelijk gingen en soms een 5 of 6je voor de dingen die echt heerlijk gingen (een overgang)
Kijk met mijn puntenaantal ben ik het wel eens.
Een paard wat niet de hele proef regelmatig loopt mag je van mij zelfs uitsluiten.
Maar het ging gewoon echt vreemd.

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 18:59

Tja, als je voelt dat ie onregelmatig gaat lopen, dan stop je toch??

Snap niet eens dat je toch nog ben gegaan!

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 19:14

Nee. achteraf gezien niet slim.
Maar gister had ik alleen het gevoel van is ze wel goed?
Alleen kon je niks zien..
Dus ik dacht dat ze misschien een beetje stijf was. (het was echt zo minimaaaaaal) De hele week had ze nergens last van)
Vanmorgen was er niks te zien en te voelen.
Dus ben ik gegaan.
Mijn paard is in anderhalf jaar nog nooit kreupel geweest.
Bodem thuis is niet optimaal momenteel.
En ze liep vanmorgen goed.
Halverwege de proef begon ze minimaal.
(echt heel licht, haast niemand had t gezien)
Alleen de jury, ik en nog 1 persoon. (voorlezer had zelfs niks door)
Ik zat dus te twijfelen.. stoppen of die 2 minuten afrijden.
Ik had namelijk wel verwacht dat de jury me zou laten stoppen, maar blijkbaar was het nog niet erg genoeg daarvoor.

Dus ik heb doorgereden, en daarna goed uitgestapt en nu komt ze even iig een week op rust.
Ik ga haar alleen aan de hand stappen.
Been is niet warm, voetje ook niet.
Ze heeft alleen lichte mok waarvoor ze behandeld word.

Als ze vanmorgen of tijdens het inrijden al onregelmatig zou lopen was ik niet eens gegaan.
Of tijdens het inrijden gezegt, ik stop.

(ik ga NOOIT met een kreupel paard op wedstrijd.
Ik weet dat dat absoluut GEEN zin heeft omdat je dan toch of word gediskwalificeert of je hebt op elk onderdeel een punt aftrek..)
En daar ik heb geen behoefde aan om op een kreupel paard te gaan zitten.

Nogmaals ze was niet kreupel toen ik ging.
Of toen ik aan het inrijden was.
Ze was ook niet kreupel tijdens de proef, maar ook niet 100%

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 19:36

Wat raar zeg.. vooral dat je dan nog wel een 6 voor zuiverheid van de gangen kreeg..

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 19:37

Dat is idd een beetje vreemd

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 19:51

Tja soms is het niet allemaal te volgen.
Zelf had ik vanmiddag een lijstje cijfers waar ik helemaal weeïg van in mijn maag word.
Met het eindtotaal kon ik het nog wel eens zijn maar met bijna een winstpunt en verschillende 7s de opmerking, 'paard was de hele proef niet nageeflijk', kon ik echt niets!
Als dat zo was geweest had ik nooit 7s kunnen rijden, maar ach, de ene keer krijg je teveel, de andere keer te weinig.

Maar vreemd blijft het soms.

Sterkte met je paardje, hoop dat ze weer snel helemaal goed loopt.

Alanta

Re: vreemde jury...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 21:26

die 6 op de zuiverheid kan misschien best wel kloppen, als je paard in 1 gang af en toe wat onregelmatig was en in 2 gangen niet, zou de jury je nog wel een 6 kunnen geven, bijv. de stap een 7, galop een 7 en de draf een 3 of een 4, kom je nog gemiddeld op een 6 uit !

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 21:45

Ja als je het zo bekijkt zou het inderdaad kunnen.
Nou ja.
Ik hoop dat ze snel weer beter is.
Ik heb nu ni8ks te rijden.
Een vriendin van me waar ik rijd heeft net de Jazz verkocht waar ik nog wel veel opzat.
En mijn eigen is nu dus niet helemaal lekker.
Ik hoop maar dat ze snel weer beter is.
Ze heeft de laatste 2 maand ook wel heel hard gewerkt.
Misschien heb ik haar toch te snel doorgepakt.
Nou ja, nu igg lekker een weekje vakantie voor der.
Kijken hoe ze morgen is en hoe de grond is anders kan ze morgen nog even lekker op de wei..

Luci

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 22:56

Alanta schreef:
die 6 op de zuiverheid kan misschien best wel kloppen, als je paard in 1 gang af en toe wat onregelmatig was en in 2 gangen niet, zou de jury je nog wel een 6 kunnen geven, bijv. de stap een 7, galop een 7 en de draf een 3 of een 4, kom je nog gemiddeld op een 6 uit !

Precies. En bovendien kan het ook zo zijn dat je paard voornamelijk in oefeningen (voltes, wijken , schoudervoor, name it...) onregelmatigheden vertoonde en tussen de oefeningen in weer beter liep. Dan ben je wsl op de betreffende punten al 'afgestraft' met een lager cijfer (+ commentaar als het goed is).

Dit is iets wat vooral in de nieuwe proeven ook duidelijk aan de orde gaat zijn: De jury kijkt dan namelijk voor het algemene punt van zuiverheid van de drie gangen met name naar de zgn grijze zones van de proef. Als je daar en in de uitgestrekte gangen zuiver bleef kan dat je voldoende ook verklaren. (dit natuurlijk ook weer niet té zwart-wit zien, in alle oefeningen zwaar onregelmatig blijft natuurlijk geen voldoende voor zuiverheid opleveren, maar dat begrijp je vast )

Any way, deze twee aspecten samen (galop + stap er nu nog bij in één cijfer én het grijze zone-verhaal) maken een 6je heel goed mogelijk hoor!

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 23:12

ja alleen moet ik wel vermelden dat de stap de slechtste kant van Olly is.
Ze vergeet weleens goed haar achterbeen onder te brengen.
Dit word steeds beter naarmate we verder komen en ze ontspannender word.
de galop van olly was vandaag en is eigenlijk altijd goed.
Der draf was vroeger niet lekker (had snel taktfouten vanwege een niet goed ondertredent achterbeen, maakte bijvoorbeeld ook een hupje bij het aandraven, dat is nu helemaal weg.
ze draaft normaal heel goed en lekker.
Vandaag dus niet)
toch vind ik een 6 vreemd vinden..
maar zal wel aan mij liggen.
Ik zou als ik jury was een 4 geven minimaal en de ruiter er na de proef erop aan spreken.
en als het paard echt kreupel is uitsluiten van deelname.

Ach verder ondanks alles ben ik reuze tevreden hoor.
ze was braaf (vond de hekjes nog wel wat eng)
het was voor haar de eerste x binnen en de eerste wedstrijd in ruim 5 maand.
Ik weet hoe ze nou binnen is, (braaf)
En ga volgend jaar winter lekker door.
Straks met de nieuwe proefen buiten lekker L1 starten.
Als ze weer beter is uiteraard.
Ik vermoed dat dat ook wel moet gaan.
ze loopt lekker.
Ze kruipt af en toe iets achter de teugel, maar de overgangen gaan steeds beter en vloeiender en de galop komt nu mooi onder me..
nou ja iig bedankt voor de uitleg.

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 23:49

Waarschijnlijk liep je paard alleen onregelmatig in de draf.Als je galop en stap verder goed zijn kun je nog aan een 6 komen voor de zuiverheid van de gangen.Niet alleen de slechte gang wordt berekend ook de goede gangen.Als je paard een hele goede galop heeft laten zien en een mindere draf die af en toe wat onregelmatig was kun je geen 4 geven.Zo is dat ons geleerd op de opleiding.Die onregelmatigheid wordt al gestraft in de losse onderdelen.De zuiverheid van de gangen is een totaal cijfer.Gaat om 3 gangen, dus stap, galop voldoende en draf onvoldoende, gemiddeld toch nog voldoende.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 23:53

chelsea82 schreef:

Waarschijnlijk liep je paard alleen onregelmatig in de draf

.Als je galop en stap verder goed zijn kun je nog aan een 6 komen voor de zuiverheid van de gangen.Niet alleen de slechte gang wordt berekend ook de goede gangen.Als je paard een hele goede galop heeft laten zien en een mindere draf die af en toe wat onregelmatig was kun je geen 4 geven.
Zo is dat ons geleerd op de opleiding
.Die onregelmatigheid wordt al gestraft in de losse onderdelen.De zuiverheid van de gangen is een totaal cijfer.Gaat om 3 gangen, dus stap, galop voldoende en draf onvoldoende, gemiddeld toch nog voldoende.

Als je een 6 krijgt voor de zuiverheid.
Wil dat in mijn ogen zeggen dat ie 60 % zuiver liep en 40 % onzuiver.

Moet je eens bij verkoop vertellen.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 00:18

ja maar als mijn paard helemaal zuiver loopt krijg ik niet hoger dan een 8?
Dan zou een tien haalbaar moeten zijn en ik heb nog nooit iemand een 10 zien halen voor de zuiverheid vannde gangen.
Een 5 is voldoende.
Een 6 is meer voldoende.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 00:19

chelsea82 schreef:
Waarschijnlijk liep je paard alleen onregelmatig in de draf.Als je galop en stap verder goed zijn kun je nog aan een 6 komen voor de zuiverheid van de gangen.Niet alleen de slechte gang wordt berekend ook de goede gangen.Als je paard een hele goede galop heeft laten zien en een mindere draf die af en toe wat onregelmatig was kun je geen 4 geven.Zo is dat ons geleerd op de opleiding.Die onregelmatigheid wordt al gestraft in de losse onderdelen.De zuiverheid van de gangen is een totaal cijfer.Gaat om 3 gangen, dus stap, galop voldoende en draf onvoldoende, gemiddeld toch nog voldoende.

Wanneer geef je dan een 10???

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:25

Ten eerste, welke jury durft er een 10 te geven?Precies haast niemand.Discussies zat hierover dus ga daar verder niet op in.
Het gaat om de zuiverheid, de regelmaat en de tact de gehele proef door.Niet alleen van de draf, van alle 3 de gangen.Heb net uitgelegd hoe het de jurys geleerd wordt op de opleiding.
Straks met de nieuwe proeven wordt het beter.Voor elke gang een apart cijfer.En ja dan krijg je dus een dikke onvoldoende.Nu moet je nog het gemiddelde nemen van alle 3 de gangen en dan kun je nog op een 6je uitkomen.

CarmN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 22:18

chelsea82 schreef:
Ten eerste, welke jury durft er een 10 te geven?Precies haast niemand.Discussies zat hierover dus ga daar verder niet op in.
..........

Maar het is dus de bedoeling dat dit gaat veranderen met de nieuwe proeven, heb ik begrepen.
Er moet meer mogelijkheid komen om een keer een 9 of 10 te halen voor een onderdeel als stap, draf of galop!

Luci

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 00:09

Maar voor een 10 voor de draf is natuurlijk wel wat meer nodig dan alléén maar in regelmaat de beentjes optillen en neerzetten.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 00:43

Dat lijkt me meer dan logisch.
Maar ik heb bijvoorbeeld een vriendin die een paard in de Z1 heeft die een extreeeem goede uitgestrekte draf kan tonen.
(ik heb een paard nog nooit zo zien strekken)
Ze heeft wel eens alles gegeven wat ze had in die draf en dat was dan ok echt MEER dan perfect.
En dan heeft ze vaak nog niet meer dan een 8.
Ik vind dat dan raar, ik bedoel een 1 kan je ook halen als je iets niet toont.
Waarom dan geen 10?

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:02

als je over de cijfers van de jury moet beginnen ben je morgennog niet klaar:D
mooie is at je dalijk met de nieuwe proeven je stap,draf en galop leker apart hebt. bij willem is de draf minder goed maar de stap heel sterk en de galop gewoon goed. ben dus benieuwd wat dat gaat opleveren

rare vind ik dat ze je niet verteld heeft datie niet leker liep en jij gewoon door reed. jury is voor minder het hokkie uitgekomen bij mij bijvoorbeeld om te zeggen dat ik een 2e proef niet zou moeten rijden omdat er nix geen tempo in zat(okee was waar, maar met een halfuur tijd om hem los te werken, watie niet was, kom je een heel eind)

je kan hoog en laag springen over de vekregen cijfers.. maar ieder jurylid is anders en er is echt geen pijl op te trekken.