Hellp!IK word helemaal gek van mijn pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wishy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 11:16

Ik word helemaal gek van mijn pony
ik heb hem nu bijna 3jaar(hij is nu 6) en hij wil maar niet luisteren
ik heb al heel wat pony's ingereden maar deze wil gewoon niet!!
in stap is hij niet vooruit te brandenen als ik hem aandrijfgaat hij meteen over in draf.het is al een wonder als hij eens op mijn been reageert.
als ik in draf zit gaar hij steds langzamer en als ik dan mijn been aanleg reageert hij niet eens ik moet egt schoppen om teactie te krijgen en die reactie is meestal een BOK in gallop wil hij ook nooit!of hij gaad zo hart als hij kan of hij gaat huppelen en bokken.
hij doet meestal dat laatste.en hij maakt er gewoon een spelletje van om iemand er af te gooien ik kan de tuegels ook niet op maat houden want hij gaat hangen en net zo lang trekken to hij ze los heeft.

kunnen julie helpen of hebben julie tips??
nog even of ik verkoop hem maar ik hou wel veel van hem

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:21

Tsja....het is misschien een open deur maar wat dacht je ervan om les te nemen?? Zo te zien is hij niet helemaal lekker ingereden maar dat is een beetje lastig te beoordelen zo vanachter mijn pc.

Dus, als je van hem houdt zoek dan hulp. Een pony verkopen die eigenlijk niet te rijden is daar zit doorgaans alleen de slager op te wachten.

xJurdyWonanx

Re: Hellp!IK word helemaal gek van mijn pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:23

Het lijkt er ook wel een beetje op dat hij zo langzaam en misschien ook wel voorzichtig mogelijk loopt omdat misschien het tuig niet goed zit of er zit misschien iets scherps in het dekje e.d

Anders les nemen.

Mars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:24

Goede begeleiding zoeken,
met zelf aanklooien verpest je hem alleen maar meer....

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:26

hem opnieuw inrijden, met ervaren hulp....

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:28

dat hij gaat draven dat is in ieder geval een reactie, als je voelt dat hij overgaat in stap, meteen weer been eraan, dit 30.000x herhalen, dan snapt het paard de boodschap wel;-) goed belonen als het wel goedgaat.
In plaats van te schoppen kun je beter een zweep gebruiken, een keer rustig aansporen, een keer wat heftiger aansporen, als je dna nog geen reactie hebt meteen een flinke tik erbij, ook dit blijven herhalen, concequent blijven. Ook als hij bokt, meteen een flinke tik, bokt hij dan nog een keer, weer een flinke tik en eventueel een flinke brom met je stem.
Galop vinden sommige paarden best moeilijk, toen ik een paard doorreed die dezelfde problemen had, heb ik het aangeleerd door op buitenrit te gaan, samen met haar stalmaatje, toen hij in galop wegrende wou ze er wel achteraan en doordat je op buitenrit steeds rechtdoor gaat, was het ook makkelijker voor haar.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:29

en inderdaad begeleiding/les zoeken!

Wishy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 11:42

ik zit al op les maar daar breekt hij de tent af
ik heb ook al een nieuw hoofdstel en zadel enzo
en er hebben ook al andere mense geprobeert op te rijden maar de eneheeft nu een pols gebreoken en de ander heeft een half jaar in het ziekenhuis gelegan mat een beschadigde rugwervel

maar alvast bedankt voor julie tips hopelijk hebben jullie nog meer atviezen

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:46

Sorry dat ik 't vraag, maar is dit die Haflinger waarvan je zei dat je er zo'n goede band mee hebt? Doet hij ook zo in de stal of alleen met het rijden?

Ik zou begeleiding zoeken, en dan niet de eerste de beste maar echt een goeie...

Marrit89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:51

Probeer Natural Horsemanship eens. Ik heb veel paarden compleet zien veranderen. Paarden die eerst gingen staken zodra er een zadel op hun rug kwam en later met plezier voor de ruiter aan het werk gingen.

Maar pas NH niet alleen toe. Zoek hulp van experts op. Want als ik het zo lees is jouw paard erg getraumatiseerd en durft hij/zij niet.
Zo'n geval moet je niet alleen oplossen, want dan heb je grote kans dat je het nog meer verprutst.

Een zeer goed adres is het Balingehof. Kijk eens op hun site: www.balingehof.nl

Succes!

Mars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 12:34

als hij tijdens de les de tent afbreekt zou ik betere begeleiding gaan zoeken.
Dit klinkt nl niet als iets wat je zelf even oplost en zeker niet mbv adviezen uit de pc.
NH lijkt mij ook een goed idee, maar alleen met GOEDE begeleiding.
succes!

Wishy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 12:56

neej het is niet die haf waar ik zo'n goeie band mee heb.
ik heb al vaak nh geprobeert maar voor het rijden maakt het niet zoveel uit
ik krijg ook les in nh dat gaat opzig wel goed
hij is niet getroumatizert ofzo maar verkeert ingereden
ik heb ook hulp gehad bij het inrijden enzo

ik heb hem ook voor de kar staan in enkel en in dubbelspan!
dat gaat nu wel goed maar eers ging het ook niet zo goed maar met oogklekken kan hij minder goed bepalen wat hij zelf wil

ik rij ook vaak buiten met hem.
dan kan ik wel sturen maar ook geen overgangen rijden

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 13:13

Jeetje wat vervelend!!
Misschien kun je zijn rug eens laten nakijken of er niks vastzit ofzo. Wie weet is dat wel de reden.
Succes met hem!

Wishy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 14:15

ik heb toevallig de dierenatrs er 4dagen geleden bij gedag maar er was nix aan de hand.op stal is hij opsig wel ief maar wel heel speels.ik heb wel ens rodeo met hem gereden maar dan gaat hij egt te hard.ik kan wel doen dat als hij een bok geeft een tik geven maar dan wort hij knettergek!!
dan kan niemand hem meer houden?nou heb ik daarover een vraag??

kan ik hem omdat hij dan zo hart gaat en omdat hij zo aan de teugels trekt ook met hulptuegels Bijv.tiederman,slof,halsverlenger of toutjes rijden??
en wat is dan de beste teugel om te gebruiken??weten jullie raad?

of miss. nog tips om mijn pony op het rechte pat te krijgen?

tessie1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:46

je moet niet met teugels gaan klooien
maar iemand erbij zoeken die verstand van zaken heeft
desnoods gooi je de pony een paar maanden het land op, en daarna begin je helemaal opnieuw met hulp

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 15:05

tessie1985 schreef:
je moet niet met teugels gaan klooien
maar iemand erbij zoeken die verstand van zaken heeft
desnoods gooi je de pony een paar maanden het land op, en daarna begin je helemaal opnieuw met hulp

inderdaad. zo kom je er niet, teugels zijn een hulpmiddel om hulpen te verfijnen. heb je het zadel wel goed aan laten passen, en met wat voor bit rij je? sommige paarden zijn bitloos veel beter te rijden. hiervoor zijn speciale hoofdstellen in de handel. het belangrijkste is om goede hulp te zoeken, in eerste instantie dmv goede instructie. ook zou het verstandig zijn om iemand naar hem te laten kijken, bijv. een dierenarts. het kan zijn dat hij ergens last van heeft, bijvoorbeeld een blokkade of een beknelde zenuw.

in ieder geval niet zo doormodderen, en zelf hulpteugels en bitten en andere hulpmiddelen gaan uitproberen. dit moet je (laten) doen met behulp van, of door, een deskundige.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 15:07

Rodeo gereden? En het dan gek vinden dat je pony verpest is? Bij het hele verhaal gaan mijn tenen gewoon krom staan. Hier is veel onkunde geweest. Wil je mijn mening horen? Breng de pony naar een africhtingsstal om hem opnieuw af te LATEN richten, en verkoop hem dan. Ik denk dat dit het eerlijkste is voor je pony.

Wishy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 15:47

bitloos rijden is ook geen optie meer dat hebben we al vaak gedaan.
en hij is gewoon verkeert ingereden helaas kan ik ook nix aandoen.
maar dat rodeorijden was pas 2 jaar na dat ik hem had gekregen en hij deet toen ook al zo ik heb hem al vaker stal/hulp gehad maar het gaar er gewoon niet uit!!
eerst dachten we dat het de leeftijd is maar dat is niet zo!
en elk les is iegenlijk een rodeo
hij ziet er ook uit als een heellief paard

Wishy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 15:48

VERKOPEN????????.......................NEVER!!!!!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:28

Weet je, ik vind het maar een wazig verhaal. Heb je hem nu wel of niet zelf ingereden?

En je wil hem niet verkopen? Ik snap dat je veel om die pony geeft, maar op deze manier is je liefde naar die pony niet eerlijk. Je pony verdient een nieuwe kans, en na 3 jaar is het toch wel duidelijk dat jij hem niet die kans kan geven. Je zit nu aan hulpteugels te denken? Hoe ver wil jij die pony nog meer verpesten? Als je echt van hem houd moet je in mijn ogen afstand van hem doen, in ieder geval in eerste instantie naar een professionele stal. Daarna zou je het onder hun begeleiding opnieuw kunnen proberen, maar op de manier zoals je nu bezig bent gaat het echt niet lukken, dan was het je 3 jaar geleden wel gelukt.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:34

je gaat in op het bitloos rijden, maar (nog) niet op de rest van mijn verhaal. in ieder geval is jouw pony niet goed ingereden, en heeft daarnaast nog slechte ervaringen onder de man. daarom nogmaals het advies om het door, of met behulp van, een goede deskundige te laten oplossen. het grijpen naar hulpmiddelen als verschillende teugels mag alleen (onder begeleiding van) door een deskundige gedaan worden. ik snap zowiezo niet dat je rodeo gaat rijden met een paard dat overduidelijk al het nodige te verduren heeft gehad, daarmee heb je het alleen maar erger gemaakt, ik noem het onverantwoordelijk.
zo te horen ben je aan het aanmodderen met hem, les nemen is prima maar zo te horen ka je huidige instructeur ook niks met jou en je pony aanvangen. als ik het heb over een deskundige bedoel ik een gedragsdeskundige, die je pony vanut de pony zelf kan helpen, en die zich niet alleen bezig houdt met jouw rijstijl. de dierenarts heeft het misschien niet gezien, maar dat was bij mijn paard ook zo, terwijl hij toch wel degelijk wat had. voor lichamelijke klachten zijn meerdere mogelijkheden, behalve de dierenarts. dat je ee nieuw zadel en hoofdstel hebt zegt ook niets. een zadel mmoet je aan laten meten, waarbij de zadelmaker (dus geen 'deskundige' uit de winkel) met het zadel bij jouw pony aanwezig is. dit geld ook voor het hoofdstel, hetzij in iets mindere mate.

wat ik persoonlijk zou doen, is mijn pony een paar maanden rust geven. ermee bezig zijn, maar niet rijden of longeren. een paar maanden is dan nog vrij kort, gezien zijn leeftijd. na een jaar, of wanneer hij er weer klaar voor is, laten beleren door een deskundig trainer. helemaal van voren af aan, zonder zelf wat aan te modderen. dat je naar buiten gaat met een pony waarmee je in de bak al niet eens fatsoenlijk kunt rijden, vind ik ook uit den boze. een ongeluk is gauw gebeurd. ik hoop dat je er iets aan gaat doen, want op deze manier maak je het voor je pony alleen maar erger, en wordt het arme dier alleen maar ongelukkiger.

delerium

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:40

Het lijkt me toch echt duidelijk dat je hier niet meer zelf uit komt. Zie het niet als falen ofzo, maar soms is de perfecte match er gewoon niet en zijn zowel jij als je paardje er beter bij af als hij ergens anders opnieuw beleerd wordt. Dan kun je daarna met een nieuwe start verder, maar dan zonder deze problemen, omdat je paard dan wél weet wat de bedoeling is...

Wishy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 16:59

ik hou zielsveel van hem maar ik zou hem een nieuwe kans kunnen geven maar dat heeft geen nut!ik ben de enigste zowat die er langer dan 1les op kan blijven zitten.er zijn wel een paar mensen die hem ankunnen maar di willen hem niet

ik heb hem zelf ingereden onder begeljding van een profecioneel iemand.maar ik kreeg later te horen dat andere mensen het ook al hadden geprobert en hem verkeerde dingn hebben aangeleert.toen het bij hun niet lukte zijn ze alleen maar buitenritten gaan stappen.ik heb ook andere pony's ingereden en ie zijn nu supper mak.

buiten schriket hij nergens wan en loopt ook voor de kar.
En het is ni echt rodeo rijden maar als ik ging galloperen/draven werd hij helemaal gek en ging bokken enzo.ik moest er maar opblijven zitten
volgensmij heeft hij er helemaal geen zin in ik heb ook weleens geprobeert te springen.hij wet daar de beoelling wel van maar hij vertikt het gewoon en met longeren rent hij weg en in de ring gaat hij door het hek heen.toen ik hemleerde longern deet hij dat niet
het longeren is wel goed aangeleerd wand ik had les van Lammert Haanstra

Astridd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:00

als ik het zo op het eerste gezicht leest komt het bij mij over als een penny verhaaltje..

paard reageerd direct op het been in stap, door aan te draven.
paar reageerd niet meer op been in draf.. maar toch lukt het je wel om aan te galoperen?

als er iemand met een gebroken pols en een beschadigde rugwervel vanaf is gekomen.. denk ik toch dat je effe aan de vee-arts moet vragen of hij misschien iets zit aan z'n rug e.d eventueel fysiotherapie?

gewoon consequent blijven tegen je paard. Bokken, jij een tik met de zweep, teugels trekken? voorwaards rijden

op alles is wel een oplossing kwa gebreken tijdens het rijden..
maar echt serieus ken ik dit niet nemen sorry.

Astridd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:02

haha het word steeds leuker.. toen jij heb 'ingereden' had, zoals je dat zelf noemt, toen deed hij dat allemaal niet zeg je net.
nu wel. Wie heeft hem tot die tijd gereden dan? Jij toch neem ik aan?

en, hoe was je 'les' van Lammert haanstra??