Gewerkt met mishandelde paarden (PMU) op Flag is Up Farm

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

annemariev

Gewerkt met mishandelde paarden (PMU) op Flag is Up Farm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 20:28

Hallo allemaal,

Al regelmatig een bezoeker op Bokt, vaak gereageerd op een item, maar nooit eerder een eigen onderwerp gestart. Maar nu moet ik echt iets kwijt na mijn trainingsstage op de Flag is Up Farm van Monty Roberts in Californie.

Tijdens deze training heb ik gewerkt met PMU paarden. Waarschijnlijk weten veel van jullie niet eens wat het is. Deze paarden worden jaren in een zeer kleine stand gehouden waar ze niet uitgestrekt kunnen liggen, komen NOOIT los en krijgen gelimiteerd water om hun urine zo geconcentreerd mogelijk te maken. Het gaat hierbij om tienduizende zwangere merries waarbij de veulens een 'vervelend' restproduct zijn. De urine wordt opgevangen om het medicijn Premarin te maken, een soort hormoonpreparaat voor vrouwen in de overgang. Belangrijk om te weten is dat er plantaardige en synthetische middelen zijn die net zo goed werken.

Deze paarden weten niet meer wat het is om te bewegen. De veulens worden per grote aantallen doorverkocht voor de vleesindustrie, waarbij ze in de tussentijd met 500 in een zeer kleine ruimte staan waar bijna geen beweging mogelijk is. Ongelofelijk als je de beelden ziet die door mensen met verborgen camera's zijn gemaakt. Te bizar voor woorden wat die paarden wordt aangedaan.

De Flag is Up van Monty werkt samen met Animali Farm, een non-profit rescue center. Meer info over deze onderwerpen kun je vinden op www.theanimalifarm.com en pmurescue.org.

De jongen paarden waren nooit in handen geweest en hadden allen slechte ervaringen met mensen. het was fantastisch om deze schuwe, bange paarden in 1,5 week te zien veranderen in paarden die vertrouwen kregen en plezier in hun omgeving. Ze waren braaf aan het halster en hadden plezier in het trainen met bijvoorbeeld dubbele lijnen.
Er was ook een merrie die enkle jaren in een PMU fabriek had gestaan. Toen ze kwam waren haar ogen volledig leeg. Eng om te zien. Ze wist niet hoe ze moest bewegen dat koste haar zichtbaar moeite. Ze was helemaal opgesloten in haar eigen wereld. je mocht haar aanraken, maar ze gaf geen enkele reactie. Na een paar dagen van veel aanraken en in een roundpen los zetten begon ze opeens te bokken en te stijgeren. Ze hield dit echt bijna 1,5 uur vol. Als je dacht dat ze klaar was, ging ze weer. Toen ik weg ging was ze aan de beterende hand, maar nog niet zoals wij onze paarden kennen. Ze kon meelopen aan het halster, reageerde bij aanraking en vondt het heerlijk om los te gaan.

De jonge paarden gingen terug naar Animali Farm en worden ter adoptie aangeboden aan eigenaren. De instructeurs van monty konden het niet over hun hart verkrijgen om de merrie terug te sturen en zij blijft nog een geruime tijd op de Farm om aan te sterken en zoveel mogelijk vertrouwen te krijgen in mensen.

Mochten jullie ooit horen dat vrouwen dit medicijn gebruiken(en dat gebeurt regelmatig) wijs ze dan op bovenstaande websites. Er zijn zeer goede alternatieven en het is onze verantwoordelijkheid om deze industrie een halt toe te roepen.

Groeten,

Annemarie van der Toorn

Iris82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:19

Tjeetje, wat een ervaring moet dat zijn geweest.
Ik zal de websites eens bekijken...
maar dat dat nog steeds op deze manier moet. Je zou verwachten dat ze dat ondertussen ook wel synthetisch kunnen maken...

Tam_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:22

Wat een ervaring moet dat geweest zijn!
lijkt me echt mooi om te zien dat paarden weer vertrouwen in de mensen krijgen!!

ben jij toevallig op manege stal de poorte geweest?

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 23:51

Verplaatst naar PP

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 00:34

Dat klinkt behoorlijk heftig..
Lijkt me echt een super ervaring om daar te werken zeg!

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 00:47

poeh, dat lijkt mij zeker geen fijn leven voor die dieren zeg! en er zitten echt leuke paardjes tussen!
soms kan de geldindustrie best hard zijn he?

Hanin

Re: Gewerkt met mishandelde paarden (PMU) op Flag is Up Farm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 00:51

Wat is het leven voor dieren soms oneerlijk
Gelukkig bestaan er nog zulke organisaties en zijn er mensen die zich ervoor inzetten Echt toppie

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 11:16

Oww echt heftig, ik had inderdaad nog nooit gehoord van PMU. Over die site...krijg gelijk zin om 100 paarden te adopteren, er zitten echt mooie tussen. Maar ja beetje ver en de financiën hè...

annemariev

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 16:25

Het was inderdaad echt een enorme ervaring. Maar ook toch wel erg triest. er zitten heel veel leuke paardjes tussen, allerlei veschillende rassen en mixen. Het medicijn is ook synthetisch te maken en er is een plantaardig middel met dezelfde werking. Dat is ook het erge, het is dus helemaal niet nodig wat er met deze paarden gebeurt! in nederland is er al vaker aktie gevioerd, zelfs een keer voor een aantal ziekenhuizen.

randalinpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 16:27

Dat klinkt behoorlijk heftig! Het moet wel een bijzondere ervaring zijn om zon merrie weer 'wakker' te zien worden.
Heb een tijdje terug al eens een filmpje op internet gezien, waarin deze dieren in beeld gebracht werden. Echt een paardonwaardig bestaan.
Daarbij werd ook uitgelegd dat de syntethische medicijnen veel betrouwbaarder zijn, omdat het preparaat uit merrieurine geen vaste samenstelling zou hebben.
Jammer dat dit dan nog gebeurd.

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 16:29

Wow, dat is nog eens een ervaring! Sneu voor de paarden dat ze dat mee moeten maken. Maar wat lijkt het me prachtig om dat mee te maken Dat je gewoon ziet dat de merrie weer opbloeit

Blaassmurf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 17:35

Inderdaad super om te zien hoe zo'n merrie opknapt! Maar verder....

annemariev

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 17:36

Het was inderdaad een byzondere ervaring. Heel leerzaam en uniek.

Het is helaas nog steeds een industrie waar biljoenen in omgaat. En dat terwijl er vervangingsmidelen zijn. Aan ons dus de taak om zoveel mogelijk bekendheid te geven aan deze dierenmishandeling!

Thats_Me

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 17:41

Lijkt me inderdaad heel erg bijzonder en leerzaam! Ik heb al vaker van deze paarden gehoord en ook beelden e.d er van gezien. Echt vreselijk hoe daar mee om gegaan wordt. Gelukkig zijn er instanties die er voor zorgen dat deze dieren nog een fijn leven kunnen krijgen!

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 17:44

Jeetje nog nooit over of van gehoort, wat goed dat je het onder de aandacht brengt. Echt erg dat die beesten niet eens gewoon water krijgen als ze dat willen. Wat hebben onze paarden het dan goed. Ben gewoon jaloers dat je bij Monty op stal hebt gewerkt, lijkt me echt een super ervaring.

annemariev

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 18:38

Flag is Up Farm is een geweldige plek om te zijn. Het is er op dit moment volledig vol met racepaarden en westernpaarden in training. De PMU paarden worden verzorgd door de instructeurs van de school.

Iedere keer is het weer geweldig om daar te zijn. Ik heb het voorrecht om bij hem thuis te slapen en daar zie je alle historie die je in zijn boeken leest. Ongelofelijk leven hebben deze 2 mensen (gehad). maar altijd even vriendelijk en gastvrij. In juni ga ik weer terug om les te geven bij een introductory cursus. ik kijk er al naar uit!

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 21:10

Hoe zit het met de lichamelijke gezondheid van deze paarden? Testen hebben immers uitgewezen dat paarden die als veulen en jong paard onvoldoende hebben kunnen bewegen als volwassen paard een stuk minder sterk op de banden pezen en botten zijn.
Het is mss te vroeg om te vragen, maar zijn deze paarden volledig inzetbaar voor de sport oid?

annemariev

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 11:12

De merries die daar lange tijd hebben gestaan hebben vaak grote fysieke problemen. vervormingen van bijvoorbeld knieen komt heel vaak voor.

De jonge paarden die ik gezien hebben waren redelijk gezond. Veel hadden teken, wel 300!! Deze paarden waren al enige tijd op animali farm en hadden dus al goed voer en beweging gehad. Of je ze echt kunt gebruiken voor de sport, dat weet ik niet. Wel zullen er een aantal fantastische recreatiepaard kunnen worden,

Moirsa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 13:12

als ik ooit een paardje zou kopen zou ik waarscheinlijk zo paardje kopen

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 13:16

en het laten overvliegen zeker denk dat er beter baasjes daar gezocht kunnen worden. worden ze eigenlijk verkocht of in bruikleen gegeven?

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 18:23

jemig, echt gaaf dat je daar mocht zijn. Maar niet met deze reden, ik wist helemaal niet van dat medicijn af. Arme beestjes...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 09:15

Ik wist van het medicijn, maar ik wist niet dat die farm bestond om de paardjes op te vangen. Super zeg!

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 09:24

Hum, ik lees op de animal farm site een heel ander verhaal over premarin, die automatische waterbakken hebben en waarvan de veulens min of meer zorgvuldig zijn gefokt om door te verkopen -- niet voor de vleesindustrie.

(ja, welke informatie ga je dan achterna?)

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 09:45

ik wist zelfs niet dat dat gebeurde

wat mooi van jullie om die beestjes te helpen

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 10:54

verschrikkelijk... hier draait mijn maag van om.. hoe kan je dit een levend wezen aandoen..

wat goed dat jullie ze opgevangen hebben. maar als ik even mag vragen: hoe kwamen jullie dan aan ze? want zo'n fabriek wil ze niet kwijt, of waren ze afgedankt?

verschrikkelijk. wordt er niks tegen gedaan? ik dacht dat de Amerikanen het zo met paarden voorhebben?