Verslag over Rhino op SBS6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

melody2

Verslag over Rhino op SBS6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 00:08

Er was net een verslag over Rhino op SBS6. Hierin pleitte een gedupeerde manege eigenaar ervoor om Rhino op de lijst van meldingsplichtige ziekten te krijgen om zo onnodige besmetting te voorkomen.
Lijkt me een heel goed idee. Er wordt nu te makkelijk mee omgegaan.

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 00:11

ja idd. ben ik mee eens

ippolata

Re:

ja heb ik ook net gezien... is er een paardenziekte dat op de meldingsplichtige ziekten lijst staat? vind het ook een goed idee.. hoe ontstaat rhino eigenlijk?

abcde123

Re:

Ik ook! Misschien kunnen we een handje helpen met bokt..

sabje19

Re: Verslag over Rhino op SBS6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 00:19

Ik sta dus op deze stal die net op tv was,
En wij pleiten dus met z'n alle voor een meldingsplicht.

Voor diegene die RTV NH kunnen ontvangen daar wordt ook een item uitgezonden elke heel uur.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 00:22

Veel stallen verzwijgen helaas dat er een besmettelijke virus heerst. Ze denken meer aan de inkomsten die dan minder worden dan aan de gezondheid van de paarden. Geld is weer belangrijker dan gezondheid.

Ik en denk ik heel normaal denkend paarden Nederland/Belgie, dat stallen verplicht worden gesteld om een bord bij de ingang plaatsen voor de waarschuwing van ziekte en mensen van het erf af te houden.

Ik had een jaar of 6 geleden een pony gekregen met gratis DROES. Mijn stal is 7 weken verboden terrein geweest voor iedereen. Ik had een bord bij de ingang met daarop PAS OP HIER IS DROES!!!! Een kleine moeite om veel leed te besparen!

roortjelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 00:24

ben het er ook helemaal mee eens komt de laatste tijd veel te vaak voor

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 00:26

Daarom zijn wij er juist zo open overgeweest, ook omdat het 3 jaar geleden ook al gebeurd was.
En bij ons staan de paarden op de eerste plaats.
Helaas zijn er nog steeds mensen die het verzwijgen en alleen maar aan het geld denken en juist dan krijg je zieke paarden en wordt het leed alleen maar erger.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 00:34

In 1 woord voor de mensen die het verzwijgen SCHANDALIG denk aan je dieren en aan de dieren van iemand anders
ik vindt van jullie mnage sabje19 het super dat ze het zo goed melden
en ik ben er ook helemaal mee eens dat het op de meldingsplichtige ziekten lijst moet komen en niet over 10 jaar maar nu

idylle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 00:52

idd eengoed idee maar in welke provincies komt er nu rhino voor dan want wij hebben geen sbs6 hier dus heb het niet kunnen zien
groetjes idylle

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 01:38

heerst Rhino eigenlijk 12 maanden per jaar? [kan er zo nergens geen antwoord op vinden]
zitten er geen voorwaarden aan als een ziekte op die lijst staan en op jouw stal uitbreekt? je meldt het en dan?

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 02:09

ik heb het dus niet gezien he maar waar heerst het nu allemaal dan

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 02:56

Ik vindt het een goed idee zo'n meldplicht voor Rhino

haan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:42

Eindelijk iemand die zelfs op tv duft te vertellen dat er Rhino bij haar op stal is, petje af voor deze vrouw, ik vond het geweldig dat ze het op tv durfde te vertellen.

Iedereen zou veel opener moeten zijn als er rhino of droes heerst ergens op een stal of manege en deze vrouw (volgens mij ergens bij Amsterdam in de buurt?) heeft hopelijk het voorbeeld gegeven voor vele stallen en maneges.

Speel open kaart je wordt er juist op aan gekeken als je het verzwijgt en als het later bekend wordt !!

Poppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:42

Ik vind ook dat er een meldingsplicht moet komen. Bovendien vind ik ook dat er ingeent moet worden. Ik heb mijn paarden ook laten enten, op advies van onze dierenarts. Volgens mij is Rhino gewoon een virus, net als droes, dat het hele jaar kan uitbreken.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 13:09

Ik vind ook dat het verplicht aangemeld moet worden!
Als men open en eerlijk is dan kan je een hoop leed voorkomen!

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:30

Waarom zou je het niet melden?
Het kan bij iedere stal ontstaan, hoe schoon het ook is.

Ik ben dus ook VOOR MELDINGSPLICHT.

Jura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:41

Jullie brengen me op een goed idee...ik moet met een groepje een beleidsplan schrijven voor een actueel probleem in de paardenwereld. Dit lijkt mij een super idee...even overleggen met mijn groepsgenoten. Ik ben ook voor die meldingsplicht.

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:50

Hier ben ik het ook helemaal eens! Hoeveel fokkerijen hebben het wel niet meegemaakt dat door Rhino veulens bij de merries afgestoten worden. Die zijn dan behoorlijke gedupeerd. Bij een heel erge vorm kan het zelfs voor paarden fataal aflopen

Poppy: Rhino is inderdaad een virus. Het heeft alleen zin om te Enten als "iedereen" dat doet. Als jouw paard als enige netjes geent bij 10 paarden staat die niet geent en wel besmet zijn krijgt jouw paard alsnog Rhino. (dit is mij dan tenminste geleerd op een cursus paardenfokkerij van het KWPN)

Eigenlijk zou enten dus ook verplicht moeten worden wil je Rhino echt goed tegen gaan

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 15:05

ik ben ook zeker voor de meldingsplicht!
rhino word vaak verzwegen.maar het is een virus wat het hele jaar door uit kan breken.mijn veearts zei dat het rhino virus altijd en overal heerst.en dat het eigenlijk niet opvalt omdat het NOOIT gemeld word

Kazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 15:12

Je kunt niet zomaar van alle besmettelijke ziekten een aangifteplichtige ziekte maken. Dat gebeurt alleen als er ernstige consequenties zijn voor de volksgezondheid en/of als er grote economische belangen bestaan (bijvoorbeeld dat Nederland geen varkens meer mag leveren aan andere landen als hie varkenspest heerst).

Als een ziekte aangifteplichtig is, moet er een heel protocol worden opgestart bij élke verdenking, in het geval van rhino dus al bij een snotneus. Het zou betekenen dat er vervoersverboden komen in een bepaalde straal rondom elke besmette stal. Ik weet niet of dat nu zo wenselijk is.
Ik zie meer in een verplichte enting voor alle paarden.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:00

Volgens mij valt rhino vooral niet op doordat deze alleen zichtbaar wordt in extreme gevallen en door de abortussen bij merries, maar dat laatste is meestal ook lang na eigenlijke besmetting.

Aangifteplichtige ziekte, net als MKZ, varkenspest, vogelpest en dat soort dingen? Zodat straks complete stallen in 1 klap geruimd kunnen worden?

Whoa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:32

Ben niet zo bekend met Rhino, en denk dat er voor en nadelen aan een meldingsplicht zitten. Maar vind het minste wat je als stal kunt doen bij een besmettelijke ziekte, het bekend maken aan de naaste omgeving dmv borden en even een belletje naar nabijgelegen stallen.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 17:38

Bijvoorbeeld. En als je toevallig een handelsstal hebt, dan doe je er verstandig aan om nieuwe aanvoer apart te stallen van je drachtige merries en je zwakke / oude paarden.

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:19

waar heerst het nu dan allemaal??