Grond en rijbak aan huis maar toch paard op pensionstal

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gioia3105
Berichten: 9
Geregistreerd: 17-12-14

Grond en rijbak aan huis maar toch paard op pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 11:08

Ik zit de hele week al met een steen in mijn maag omdat ik besloten heb mijn paard en pony op pensionstal te zetten. Dit is afgelopen zaterdag gebeurd. de reden: lichamelijk trek ik al het zware werk niet wat je allemaal moet doen om je paardjes thuis te kunnen houden. uitmesten, weiland onderhouden, afrastering onderhouden etc. Bovendine werk ik er ook nog naast en heb ik kinderen. Het kost veel tijd en mijn gewrichten en spieren raken overbelast. Maar wat was mijn lieve paardje van vier over haar toeren. Zo zielig. De pony is ook mee en staat naast haar maar ze mist vooral haar minipony die nog wel bij ons staat met de shetlander. Ze begint nu weer wat te eten, en staat iets minder onrustig op stal. Ze was natuurlijk vier jaar veel rust en regelmaat gewend en de gehele dag buiten. Nu staat ze op volpension, staat de gehele ochtend buiten. dat wordt straks ook weer de gehele dag. Heeft een dik bed van stro en grote box. Maar het doet zo n zeer bij mij en het ziet er zo raar uit thuis. Wel de voorzieningen maar geen paarden.......
Het voordeel is wel dat ik meer tijd voor mijn paard heb en haar meer aandacht kan geven. Straks ga ik haar ook berijden en dat had waarschijnlijk anders niet gekund. Ik moet me elke week bij mijn fysiotherapeut melden omdat dan alles weer vastzit. Ik hoop dat dat dan minder word maar de tijd zal het leren. Maar het is zo moeilijk......Wat is verstandig.....Af en toe wil ik haar zo weer naar huis toe halen.
Hebben meer mensen deze keuze moeten maken? En hoe ga je daar mee om?

BigOne
Berichten: 38269
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Grond en rijbak aan huis maar toch paard op pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:10

Waarom voor deze oplossing gekozen, er zijn jonge mensen genoeg die bvb elke zaterdagmorgen voor een tientje per uur de mestbult op willen hogen, mest uit het weiland willen halen en de afrastering controleren. Daarnaast een keer de stallen goed schoon willen maken enzenz. Kost je misschien 200 per maand dus veel goedkoper dan een pensionstal.

Sarah_Elise

Berichten: 886
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:11

Kun je niet iemand 'in dienst' nemen om bv de weilanden e.d. uit te mesten en ander lichamelijk zwaar werk voor je te doen? Dan kun je de paarden gewoon allemaal weer aan huis houden. Dit kost natuurlijk wat maar ik kan me niet voorstellen dat het meer gaat kosten dan 2 paarden op een pensionstal.

Binoche
Berichten: 532
Geregistreerd: 15-08-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:13

Kan je van het extra geld dat je aan een pensionstal kwijt bent niet iemand aan paar uur in de week betalen om te helpen thuis met het onderhoud van de weide en zo? Misschien een jobstudent?

Ik zie dat je al eerder dezelfde reacties gehad heb, ik typ te traag ;-)
Laatst bijgewerkt door Binoche op 18-02-15 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:13

Ik snap het wel hoor :-) Paarden aan huis lijkt heel ideaal, maar is echt heel erg veel werk. Vooral als je het allemaal in je eentje moet doen.
Een pensionstalling kan je dan net wat meer tijd en rust geven zodat het niet ten koste gaat van je lichamelijke gezondheid :-)

pien_2010

Berichten: 43334
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:15

Je keuze begrijp ik heel erg goed. Wij hebben onze twee paarden ook aan huis en voor ons die geen kleine kinderen en werk meer hebben is het puur plezier. Vaak vraag ik me af: "hoe doen die jonge vrouwen dat toch met kinderen en een baan ernaast? Dus ja, ik begrijp je heel erg goed want het is echt veel werk en ik denk dat dit vaak onderschat wordt.

Het idee geopperd om hier iemand voor te vragen en te betalen vind ik een heel goed idee. Is er niemand in de buurt die al met pensioen is maar nog niet uitgewerkt en elke dag jouw paarden wil doen? Dat kan een win - win situatie zijn. Hij fijn onder de pannen met leuk werk en jij kunt het fysiek rustiger aan doen en hij verdient er nog wat bij ook.

Mocht dat niet lukken dan kun je in jouw vakantie altijd nog de paarden naar huis halen. Sterkte met je besluit.

Anomien

Berichten: 7389
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:19

Apple schreef:
Ik snap het wel hoor :-) Paarden aan huis lijkt heel ideaal, maar is echt heel erg veel werk. Vooral als je het allemaal in je eentje moet doen.
Een pensionstalling kan je dan net wat meer tijd en rust geven zodat het niet ten koste gaat van je lichamelijke gezondheid :-)



Ik snap het ook wel. paarden thuis is gewoon veel meer werk.
Maar ik had zelf eerst gekeken of betaalde hulp niet een idee is. In combi met wat rij uurtjes. Dat lijkt mij goedkoper dan pension en komen de paarden toch op de weide.

Bovendien is een bijrijder niet alleen gemakkelijk maar ook zeker leuk!

wendyenbram
Berichten: 1561
Geregistreerd: 22-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:20

Ik heb alles aan huis, maar geen paarden meer... staat erg troosteloos de stal, de wei, en het bakje. Zo zonder paard. ze zijn al bijna een jaar weg, en nog kijk ik elke morgen uit het keukenraam, of het hoofd om het hoekje komt kijken, en een goedemorgen hinnik hoor.

Maar als jou dit rust geeft voor je lichaam dan is het goed toch? Maar blijf je ze missen, dan geeft dit in je hoofd, en daardoor ook in je lichaam geen rust. Dan zou ik voor de optie gaan (die je misschien zelf al wel bedacht en afgewend hebt?) om iemand in te huren, om dat zware werk te doen? ben je waarschijnlijk de helft minder aan geld kwijt, en weer het plezier van paardjes aan huis.

Succes met (her)overwegen!

terorita

Berichten: 7180
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:20

heb je misschien nog een box over? je zou kunnen overwegen er iemand bij te nemen, om zo ook de taken onderling te verdelen.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:06

Mijn pony's stonden al meer dan 8 jaar tegenover ons huis, waar ik dus ook altijd alles zelf moest doen. Sinds eind vorig jaar staan ze op een pensionstal en ik vind het heerlijk :D Ik mest wel zelf uit en ik voer ook zelf, maar dat is omdat ik dit gewoon zo gewend ben, en ik het ook helemaal niet erg vind om te doen. Maar omdat het eigenlijk wel vol pension is, is het geen probleem als ik een keer niet kan, of op vakantie ben oid. Mijn ponys hebben een weekje moeten wennen maar voelen zich nu helemaal thuis, en voor mij is het ook relaxter.

Is het niet gewoon zo dat jullie eventjes moeten wennen?

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:08

Wat ik me afvraag is hoeveel dit je echt gaat opleveren omdat je nog wel een mini en een shet thuis hebt staan?

gioia3105
Berichten: 9
Geregistreerd: 17-12-14

Re: Grond en rijbak aan huis maar toch paard op pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 17:39

Bedankt voor jullie reacties. Iemand inhuren is eigenlijk net zo duur als dat ze op een pensionstal staan. Heel veel mensen denken dat aan huis veel goedkoper is maar dat is niet zo. als je alles doorbereken, hooi, vlas, onderhoud, slepen, kunstmest, vervangen van palen en lint, licht en water etc. dan is het bijna net zo duur. Ik weet ook niet of ik het wel zo prettig vind om steeds iemand rond je huis te hebben. Ik heb ook iemand op pension gehad met het idee het samen te doen en de vakanties te delen maar puntje bij paaltje kwam daar weinig van terecht. De mini en shet staan 24 uur op het land en het klinkt gek maar van een paar dagen de mest opruimen heb je maar een halve kruiwagen vol en die drollen zijn veel kleiner en lichter.
Dus ja, veel minder werk. en die hoef je niet te rijden. Ik was nu zo veel tijd kwijt aan mijn erf en het mesten etc. dat ik daarna geen puf meer had om nog te rijden. Een bijrijder wil ik niet. Heb ik ook nooit gedaan. Ik wil mijn paardje zelf africhten. ;)

_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Re: Grond en rijbak aan huis maar toch paard op pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:45

Gelijk heb je hoor. je hobby is om van te genieten. Niet om je lijf kapot te maken.
Je kan ze altijd weer naar huis halen als de omstandigheden daar naar zijn.

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:47

ik geloof onmiddelijk dat de kosten niet zoveel uitmaken, thuis of in pension. Toch zou ik in jouw situatie idd gezocht hebben naar iemand die je, tegen betaling, kan helpen met de zware klussen.
Het kan gewoon heel gezellig zijn, iemand op je erf...
Hier lopen genoeg gepensioneerde mannen rond die graag "in" de paarden blijven en dit zouden willen doen...

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:47

Ik heb 2 paarden van 1 eigenaresse in pension staan, terwijl ze thuis gewoon land, stallen, bak en weiland heeft. Twee andere heeft ze nog thuis staan. De reden voor haar is dat haar bak niet fijn te rijden is plus dat ze niet echt de motivatie op kan brengen om regelmatig te trainen thuis. Bij mij doet ze dat wel, dus voor haar werkt het blijkbaar heel goed zo. Inmiddels staan ze hier al ruim 2 jaar.

_PatriciaH
Berichten: 4937
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Nistelrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:53

Wij zijn twee maanden geleden verhuisd naar een huis met plek voor de paarden. We hebben er 4 en jeetje wat een hoop werk! Ik wist dat het veel werk zou zijn maar zoveel :oo . Ik ben best lastig met het uit handen geven van mijn paarden maar heb nu toch maar een advertentie gezet zodat ik wat hulp kan krijgen want met 38 uur werken erbij kom ik nergens aan toe dan alleen maar poepscheppen en een hoop geld betalen!
Ik zou niet meer terug willen naar pension en heb ook zeker geen spijt maar je moet keuzes maken.. Heb sinds we zijn verhuisd nog niet kunnen rijden maar dat komt vanzelf wel weer als ik maar de juiste hulp krijg hoe moeilijk ik dit ook vind! Zo word ik geholpen en zo help ik een ander met een leuk verzorgpaard.
Ik zou geen rust in mijn hoofd hebben als ze terug naar pension moeten...

switt
Berichten: 847
Geregistreerd: 15-09-12

Re: Grond en rijbak aan huis maar toch paard op pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 18:01

Kun je de manier waarop je je paarden houdt niet aanpassen zodat het minder werk wordt? Wij hebben er 12 staan. Ja, dat is veel werk maar we houden ze op zo'n manier dat het te overzien is.

Het mesten van stro-stallen vind ik zelf het zwaarst - wij hebben de paarden nu 24/7 buiten in paddocks. Een paddock uitmesten is zoveel minder werk en minder zwaar dan een stal! Maargoed, dat is natuurlijk wel iets wat je moet willen. Verder hebben we een aantal grote hooinetten die 2x per dag helemaal gevuld worden; dat is een kweste van vullen en in een slowfeeder gooien. De waterbakken zijn sinds kort verward zodat je nooit met emmers hoeft te slepen.

gioia3105
Berichten: 9
Geregistreerd: 17-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 18:08

Inderdaad, zo dachten wij ook. Paarden aan huis, lekker makkelijk en voor de kinderen ook. Zo is mama gewoon thuis als ze aan het paardrijden is. Maar het is super druk en zwaar werk. Het is naast je reguliere baan ook nog een paardenbaan. Dus twee banen. Ik wou dat ik er niet naast hoefde te werken dan was het misschien nog te doen geweest. Ik ben ook iemand die het niet gemakkelijk uit handen geeft, dat is ook nog een dingetje. Nu moet ik me aanpassen aan de pensionstal maar die doen het wel zo, zoals ik het ook zou doen, dus dat scheelt. Vandaag ben ik er iets rustiger onder maar ik slaap al enkele nachten slecht ervan. Mijn paard heeft hier gestaan vanaf veulen zijnde dus we kennen elkaar door en door. Het is net of je je kind uit huis zet......

Switt: Bij mij staan ze ook de gehele dag buiten, behalve s'nachts ivm de "paardensnijder"zeg maar. Ook grote hooinetten. Het probleem is dat ik ook een instabiel bekken heb en dat juist op onregelmatig terrein lopen met een kruiwagen een aanslag op het bekken is.

pien_2010

Berichten: 43334
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:17

Geef het de tijd Gioia. Instabiel bekken is echt niet grappig en erg pijnlijk. Als de pension stalling voor jou goed werkt dan is het goed. Waarschijnlijk slaap je over paar nachten weer beter. Je paard zal net zo hard moeten wennen aan de nieuwe situatie als jij.
Komt meestal wel goed hoor. :(:)

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:23

_PatriciaH schreef:
Wij zijn twee maanden geleden verhuisd naar een huis met plek voor de paarden. We hebben er 4 en jeetje wat een hoop werk! Ik wist dat het veel werk zou zijn maar zoveel :oo . Ik ben best lastig met het uit handen geven van mijn paarden maar heb nu toch maar een advertentie gezet zodat ik wat hulp kan krijgen want met 38 uur werken erbij kom ik nergens aan toe dan alleen maar poepscheppen en een hoop geld betalen!
Ik zou niet meer terug willen naar pension en heb ook zeker geen spijt maar je moet keuzes maken.. Heb sinds we zijn verhuisd nog niet kunnen rijden maar dat komt vanzelf wel weer als ik maar de juiste hulp krijg hoe moeilijk ik dit ook vind! Zo word ik geholpen en zo help ik een ander met een leuk verzorgpaard.
Ik zou geen rust in mijn hoofd hebben als ze terug naar pension moeten...

Idem hier. Met nieuwjaar verhuisd, en hebben onze vier paarden aan huis.
Wij verdelen de taken: mijn vriend doet de stallen uitmesten en alles buiten, ik vnl binnen het huishouden. Om de paarden te longeren of te rijden, moeten we andere dingen laten staan. Hoop dat dit na een tijdje makkelijker wordt.
Heb nu ook juist een ongeval gehad en lig er twee maand uit. Bijna constant bedrust, waardoor alles nu terecht gekomen is op de schouders van mijn vriend. Niet handig en niet leuk!
Weet ook niet hoe we het zouden redden, moesten we ook nog kinderen hebben.

Ik begrijp de keuze wel van de topicstarter.
Zelf vind ik het veel fijner om de paarden thuis te hebben, maar het is idd erg veel werk!

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Re: Grond en rijbak aan huis maar toch paard op pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:32

ik heb ook de mogelijkheid gehad om ze aan huis te zetten maar heb dit idd niet gedaan...

Grotendeels vanwege de kosten. Ik heb destijds berekend dat ik 150 euro per maand kwijt zou zijn voor alles, voer, stro, afvoer mest, onderhoud enzenz. Op dat moment betaald ik in (vol)pension ook 150 euro!
Ik had daar niet veel opslagmogelijkheid en als je klein inkoopt ben je toch duurder uit.

Ik hoefde het dus niet te doen om goedkoper uit te zijn, sterker nog, ik heb 1 paard en zou er dan een shetje oid bij moeten kopen waar je ook je kosten weer aan hebt (hoefsmid, entingen, ontwormen e.d.)

Daarnaast moest ik op voorhand ook wat investeringen doen om er een goede stal van te maken en de omheining + stroom moesten in orde gemaakt worden.

Al met al was het financieel zeker niet goedkoper, dan rekende ik al het werk nog niet eens mee!

pien_2010

Berichten: 43334
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:57

Hier is het wel vele male goedkoper. De twee paarden staan nu drie jaar aan huis. Handige Harry, manlief dus heeft voor € 1000,-- twee houten inloop stallen gemaakt. Voor € 100,-- palen gekocht die de boer voor € 100,-- in de grond heeft geslagen zodat mijn man de stroom draad kon doen. Dan nog het elektriciteit apparaat en klaar was handige harry. Ruif was duur € 800,--
We kopen elke maand voor € 40,-- hooi bij de buuf die de grote bol in de ruif schuift met de tractor en voor maximaal € 30,-- muesli voor onze twee sobere merens. De smid voor twee paarden kost € 50,-- per keer (is vriend). Ik vind de paarden aan huis zoals wij dat doen, echt vele male goedkoper dan in een stalling.
De kak krui ik elke dag naar de overkant op het terrein bij buuf. :)

naam
Berichten: 532
Geregistreerd: 11-07-04

Re: Grond en rijbak aan huis maar toch paard op pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:08

Ik begrijp ts heel goed.
Je paard aan huis is ontzettend veel werk, en het wordt nogal geromantiseerd.

Uit ervaring weet ik dat het echt gaat wennen, en het ergste vond ik zelf om de zorg uit handen te geven, en te moeten vertrouwen op iemand anders. Straks ga je echt meer genieten van je paard, want nu heb je als je bij je paard bent, echt tijd om met hem bezig te zijn. En hoef je alles er omheen niet meer te regelen.

Dat vervelende gevoel dat je nu hebt, is natuurlijk logisch.
Je was het zo gewend, en het is zo'n grote verandering.
Geef het even tijd!

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:10

Wij hebben ook berekend en we onderhouden nu vier paarden (eten, stro en hooi) waarvoor ik vroeger een paard in pension had.
Natuurlijk met vier paarden neem je ook grotere hoeveelheden van hooi, kuilgras, stro, ... En dat scheelt enorm.
Wij hadden twee paarden op een stukje eigen grond en eentje in pension.
Nu ons eigen huis, vier paarden, en niet duurder uit. Ligt er vast ook aan waar je woont.

gioia3105
Berichten: 9
Geregistreerd: 17-12-14

Re: Grond en rijbak aan huis maar toch paard op pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 14:35

Idd coberlina,
Het ligt er ook aan waar je woont.
wij wonen in noord-holland. Wij hebben ook in Nijkerk gewoond en daar heb je ook gewoon veel meer paardengekken, om het zo maar te noemen en vind je ook makkelijker iemand die het leuk vind om je paarden te mesten etc. Waar wij wonen is het niet zo paard minded. Ook hebben wij 1 hectare grond waar ook de enorme schuur en het huis op staat. dus er is niet genoeg weide om ze daar de hele zomer van te laten eten. Dat betekent veel hooi inkopen.