Mijn arme Atreyu.... ik heb zo met haar te doen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bianca6

Mijn arme Atreyu.... ik heb zo met haar te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 11:29

Eergisterenavond heb ik de paarden om tien uur binnengezet. Normaal staan ze de paddock met de mogelijkheid de stal in te gaan maar omdat het zo koud is houd ik ze nu snachts binnen. Mijn oude merrie Atreyu kan namelijk niet opstaan als ze gaat liggen en als dat snachts met -7 buiten gebeurd dan bevriest ze.
Om een uurtje of half 12 ging ik slapen en hoorde een bonk.. daarna niets... Het kan vanalles zijn maar ik had toch het gevoel dat er iets niet goed was en ging naar de paarden.... Atreyu lag in de stal en kon niet meer overeind. Het gebeurd ongeveer 1 keer per jaar en ze kan normaal met mankracht overeind als ze niet klem ligt ofzo.
Dus vrienden en familie gemobiliseerd om haar te helpen op te staan en ook de nieuwe dierenarts, ik ben pas verhuisd naar Belgie.
Maar we kregen haar niet overeind, we hadden zelfs een katrol maar omdat er maar 1 bevestigingspunt was kregen we haar alleen achter omhoog omdat ze zelf niet meer mee deed.. ze was te moe.
De dierenarts zei dat we haar konden laten slapen om kracht op te doen en dat ze kon genieten om eens helemaal liggend uit te rusten. Ze kreeg dus flinke slaapmiddelen. Mijn vriendin en ik hielden de wacht in de stal en ze vocht ontzettend tegen het slaapmiddel en probeerde de heel tijd overeind te komen. Op een gegeven moment heb ik de dierenarts weer gebeld of ze niet wakker gespoten kon worden omdat ze zo aan het vechten was maar door het slaapmiddel dus niet helemaal controle had over haar spieren en half in slaap was. Dat kon dus niet en we moesten wachten tot alles was uitgewerkt dus we hebben geprobeerd haar te kalmeren en in te pakken zodat ze niet teveel kon verschuiven dus zich geen pijn kon doen. Dat was te zien doordat haar tong dan weer gewoon in haar mond lag ipv eruit hangt. Toen het zover was zat er bijna geen leven meer in mn arme Atreyu. We dachten dat het middel misschien nog een beetje werkte en hebben haar omgedraaid om de kant waar ze op had gelegen te masseren zodat haar bloed weer meer ging stromen maar ze reageerde bijna niet meer... Ik belde dus de dierenarts en hij kwam en zei dat het echt was uitgewerkt en dat we het konden proberen om haar naar buiten te slepen en op te takelen met een heftruck ofzo... Maar de vraag was hoever ik wilde gaan. Mijn vriendin en ik dachten hetzelfde .. dit gaat te ver... We kunnen dit haar dit niet meer aandoen...
Ik heb gevraagd of de dierenarts weg wilde gaan en dat we hem wel zouden bellen als hij moest komen. Atreyu begon weer te bewegen en te proberen om weer om te rollen..... daar lag mn liefste paardje waar ik mijn lief en leed al 12 jaar mee deel... en ze wilde niet dood... ze wilde opstaan! We hebben toen besloten om zoveel mogelijk man te mobiliseren en te proberen haar nog één keer met mankracht overeind te helpen .. dat waren we aan haar verplicht, ze wilde door!
Dat lukte dus niet en mijn vriendinnetje stelde voor (en daarvoor zal ik haar voor altijd zoooo dankbaar zijn!!!) om mijn oude dierenarts te bellen want die kent haar en heeft haar de keren ervoor overeind geholpen. Die zei direct "Ze had nooit slaapmiddel moeten krijgen! Ze moet direct opgetakeld worden! Maak je geen zorgen, dat paard heeft zo'n enorme wilskracht, zodra ze weer grond onder haar voeten voelt gaat ze er weer voor, niet twijfelen gewoon meteen doen!" Dus mijn vriend heeft de overbuurman (=boer) gevraagd te komen met iets waar ze mee getakeld kon worden en we hebben haar om een tapijt gelegd en uit de stal gesleept. 2 brede banden aan een shovel en zodra ze op haar benen stond ging haar hoofd omhoog (eerder hing het in mn armen) haar oren naar voren en begon ze te hinniken naar haar vriendinnetje Evita. vervolgens bokte ze en ging weer onderuit omdat de banden nog in de weg zaten... (we wilde even zeker weten dat ze bleef staan) dus we moesten haar nog een keer overeind hijsen maar ze liep direct weer aan de hand en wilde zelfs draven op de harde grond! En ze had ontzettende honger en wilde meteen eten!
Nou ja alles goed en ze was moe dus stond zo nu en dan te dutten in de paddock. Toen gisteren ik ze ging voeren en ze op en neer ijsbeerde langs de omheining van de paddock... Evita stond bij haar en er zijn geen andere paarden in de buurt ofzo. Ze ging zelfs draven en een paar keer bijna onderuit.. ze is nog een beetje gammel qua evenwicht en de grond is nu natuurlijk nat en glad. Het was echt te gevaarlijk... Dus ik heb haar weer in de stal gezet en naar de dierenarts gegaan om een middel om haar iets te kalmeren want in de stal bleef ze ook ijsberen. Volgens de dierenarts heeft ze waanideeen en komt dat vaker voor op hoge leeftijd.
Toen ik terugkwam was ze moe en wilde gaan liggen om te rollen... Ik heb haar dus geborsteld en daarna bleef ze na nog een paar keer te hebben gedraaid toch staan en sliep. Eten wilde ze niet meer.
Vanochtend leek het goed met haar te gaan maar toch wilde ze niet eten. Ik heb haar uit de stal gelaten en ze ging weer ijsberen ... heb haar dus weer in de stal gezet (=grote stal van +/-9 bij 4) met voer en kuilgras. Evita staat de hele tijd te waken bij de ingang (heb een paar planken in de ingang geschroefd want het is een hele deur en ik wil haar niet opsluiten) Drinken doet ze wel. Toen ik net wegging (naar mn werk..) stond ze te slapen. Maar ze staat wel te knarsetanden.. dat heb ik haar nog nooit horen doen.
Ze heeft er nu echt een klap aan over gehouden en lijkt echt niet helemaal helder van geest te zijn. Mijn arme paardje ... het is fijn dat ze weer op haar benen staat maar dit moet echt niet meer als een keer per jaar gebeuren want het is echt vreselijk voor haar. Ik hoop dat ze zich snel weer een beetje beter voelt.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 11:38

wortels wilde ze wel... gelukkig!

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:41

pfff lekker nachtje heb jij gehad.
hoop voor je dat et snel weer wat beter met haar gaat.
en ze weer wat gaat eten .
maar wat een vechtlust heeft je paardje zeg

postbodesiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:43

Jee wat een verhaal ! Sterkte, ik hoop voor je dat het weer goed komt met je paardje

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 12:35

Pffff, dit moet OOK voor jou slopend zijn! En de onzekerheid die je er door krijgt.
Toch denk ik dat je paard nog van slag is door het gebeurde en ik verwacht dat ze uiteindelijk weer gaat eten. Geef het nog even de tijd.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 21:38

Ze heeft net een paar uur buiten gestaan toen ik buiten bezig was en ze deed gelukkig iets normaler... Verder wortels gegeten en 3 happen brok. Het lijkt iets beter te gaan want ze was het er niet helemaal mee eens dat ik haar weer in de stal zette. Mijn vriend is technisch en handig en die heeft een constructie bedacht waarmee we haar altijd meteen op kunnen takelen. Hopelijk hebben we het niet binnen het jaar nodig maar het is wel een geruststelling en we kunnen het de rest van het jaar gebruiken als schommel .

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 12:53

Jeetje wat een nacht zeg, arm dier.
Eet ze inmiddels al weer beter ? als ze maar hooi wil eten, dan blijft de binnenboel tenminste een beetje in werking
Sterkte ermee, ik hoop dat ze weer een beetje de oude wordt

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 13:03

sjee ik hoop dat ze geen herseninfarct heeft gehad
ik wens je veel succes de komende tijd

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 13:14

Wat een mooie naam Atreyu. Van de Never ending story toch?
Ik hoop dat ze snel weer opknapt

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 22:51

onley schreef:
sjee ik hoop dat ze geen herseninfarct heeft gehad
ik wens je veel succes de komende tijd

Kan dat, een herseninfarct? Weet je daar meer van, verdere symptomen? sinds vandaag loopt ze achter heel moeilijk... echt kreupel met 1 been.... ik hoop echt dat het allemaal goed komt...

MarijeR

Re: Mijn arme Atreyu.... ik heb zo met haar te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 10:09

Oei herkenbaar...
Mijn 31 jarige ruin was vorig weekend gevallen door te druk spelen met een jaarlinghengstje en hij kon ook niet meer zelf overeind komen.
Hij was teveel uitgeput door het spelen.
De DA wilde ook eerst proberen om hem overeind te takelen maar dat wilde ik niet. Op eigen kracht of anders had ik hem in laten slapen.
De DA heeft hem toen pijnstillers en een spierversterker ingespoten, daardoor kreeg hij weer wat extra kracht en meer moed om zelf te proberen op te staan.
Na een half uurtje inwerken is het hem met wat hulp gelukkig gelukt...

Het eerste waar hij aan dacht toen hij weer stond was eten, veel eten!
Mijn ruintje heeft verder nergens meer last van gehad. Hij loopt ook weer vrolijk in de wei en galopeert zelfs weer over de bevroren grond.
Alleen laat ik hem nu niet meer met het jonge hengstje spelen, dat gaat te ruw en put hem teveel uit.

Het gedrag wat jij noemt herken ik wel van een oude merrie. Die was ook gevallen en had een soort hersenbloeding gehad en vertoonde ook heel apart gedrag. Net alsof ze niet meer wist wat ze aan het doen was. En niet eten maar wel enorm veel drinken.
Een dag later kreeg ze weer een hersenbloeding en toen is ze ingeslapen...

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 11:23

Gelukkig doet Atreyu nu weer normaal... poeh....
Ze heeft alleen nog last van haar knie.
Ze is nu in 3 jaar 4 keer gevallen. De eerste keer kwam ze na 2 uur proberen zonder hulp overeind toen we een pauze hadden ingelast en ik iets in de auto ging pakken. De tweede keer hebben we haar een zetje moeten geven en ging het. De derde keer was ze omver gelopen in een smalle gang en had ze geen plaats om overeind te komen en hebben de mannen van de brandweer geholpen. En nu dus zo.... Het gebeurd nu ongeveer 1 keer per jaar en als ze nu hersteld en we haar dadelijk met een stellage binnen een halt uur overeind kunnen zetten dan kan dat wel een keer per jaar maar niet als het vaker gebeurd. Wat het gewoon is.. ze wil zelf gewoon door en is heel opgewerkt en happy. Daar doe ik het voor...

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 11:24

ik denk trouwens ook dat ze door mijn 3 jarige merrie omver is gelopen.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 11:29

idd kan dit een kleine hersenbloeding zijn, ik heb het vaker meegemaakt met oude paarden, heel erg naar om mee te maken, vooral omdat ze zelf vaak willen blijven leven !
de overbuurvrouw van mijn paarden heeft nu ongeveer hetzelfde,haar oude merrie heeft de raarste dingen, dan weer koliek, dan weer dit dan weer dat, maar het beestje heeft nog zo'n levenskracht, dat ze haar nog niet laat inslapen !
heel veel sterkte de komende tijd .
probeer de laatste dagen/weken/maanden zo fijn mogelijk te maken voor d'r, lekker vaak borstelen enzo, meer kun je niet doen

Bokkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:33

ik denk dat ze gewoon weer even bovenop moet komen!! ik hopo dat het goedkomt vind het echt heel erg voor je!

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 17:08

Dank je wel... heb vandaag een beveiligingscamera gekocht die beelden stuurt naar je email. Ik kan haar zo vanuit mn werk in de gaten houden...
misschien ben ik helemaal gek
Maarja... als het maar beter gaat. Ben beniewd hoe ze dadelijk loopt. Vanochtend weer veel beter als gisteren.... ze eet ook weer en heeft weer praatjes dus heb nu wel een beetje meer vertrouwen.
Trouwens by the way... heb echt een hele zoektocht moeten doen zondag naar een dierenarts die dienst had .. in belgie is dat echt niet goed geregeld, niet op internet te vinden, alleen in een lokaal krantje waar we nog geen lid van zijn. Ik had achteraf weer eentje die huisdieren doet maar ik heb een flesje met "pijnstiller voor paarden' dus dat zal wel goed zijn. Ik had in Eersel (NL) een heeeeele goede dierenarts maar hier in Belgie is het echt anders, ze zijn lief hoor maar anders..... allemaal regeld van "slecht"en "niet doen" zoals de hele nacht laten liggen en aan haar staart trekken die zijn daar niet erg... kweetooknie...

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 18:34

@atreyuevita: ik zou precies hetzelfde doen hoor ! wat een nachtmerrie, vind het trouwens wel een gekke redenatie van die DA om haar te laten "slapen" Heel veel sterkte met je paard, ik hoop dat het niet meer voorkomt

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 09:25

Dank je wel! hee.. jij woont ook in Belgie!!

ulleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 09:34

atreyuevita schreef:
Dank je wel... heb vandaag een beveiligingscamera gekocht die beelden stuurt naar je email. Ik kan haar zo vanuit mn werk in de gaten houden...
misschien ben ik helemaal gek
Maarja... als het maar beter gaat. Ben beniewd hoe ze dadelijk loopt. Vanochtend weer veel beter als gisteren.... ze eet ook weer en heeft weer praatjes dus heb nu wel een beetje meer vertrouwen.
Trouwens by the way... heb echt een hele zoektocht moeten doen zondag naar een dierenarts die dienst had .. in belgie is dat echt niet goed geregeld, niet op internet te vinden, alleen in een lokaal krantje waar we nog geen lid van zijn. Ik had achteraf weer eentje die huisdieren doet maar ik heb een flesje met "pijnstiller voor paarden' dus dat zal wel goed zijn. Ik had in Eersel (NL) een heeeeele goede dierenarts maar hier in Belgie is het echt anders, ze zijn lief hoor maar anders..... allemaal regeld van "slecht"en "niet doen" zoals de hele nacht laten liggen en aan haar staart trekken die zijn daar niet erg... kweetooknie...

hey waar woon je ergens in belgië? Als je nog dicht bij de grens woont (eersel) kan ik je misschien wel een paar goede dierenartsen aanraden!

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 09:42

ik woon nu over de grens bij Thorn. Het heet Kessenich en ligt tussen weert/ thorn/maaseik zeg maar.
Ik had in Eersel een hele goede dierenarts maar voor hem is het te ver weg (3 kwartier rijden vanuit eersel).

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:28

Tjee, wat een toestanden!
Nou, dat slapen leek mij ook al geen goed idee, paarden liggen nooit lang, dat is niet goed voor ze!
Gelukkig kun je je oude dierenarts in ieder geval bellen, misschien als er weer wat is, kan hij dan advies geven aan je nieuwe dierenarts!
Ik hoop dat het nu weer een hele tijd goed gaat, wat misschien ook een idee is, is een band voor merries die moeten veulenen, als ze dan gaan liggen krijg je een soort alarmpje ofzo, ik weet niet precies hoe dat werkt maar kijk er eens naar, het kan jou mischien ook helpen met je oude meid!
En ookal heeft ze bijv. een hersenbloeding gehad, dat kan vaak nog heel goed herstellen!
Veel sterkte en geluk!

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 12:21

Een goed idee! heb ik al wel eens aan gedacht... zal eens gaan zoeken!

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 09:42

Oeps, zo'n birth alarm kost rond de 900 euro.... hmmm toch wel beetje duur...
In ieder geval loopt ze weer goed en is ze erg happy! Over een paar dagen van de pijnstillers af en dan maar eens zien hoe het gaat.... ongelofelijk dat ze binnen een week weer bijna de oude is!

Exodus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 21:14

Wat onwijs vervelend voor Atreyu. En voor jou natuurlijk!!!
Ik heb bij je op stal gestaan (bij Bert vdAalst) Met Murdock en mijn 2 shetlanders! Ik weet nog dat ze destijds idd. af en toe wel eens viel. Echt vervlende verhalen!!! Ik hoop dat het snel weer beter gaat met haar.

SHALALA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 21:24

Wat een verhaal, hoop dat het gauw weer beter gaat met haar !