Zoektocht bijrijdpaard, waar op letten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

NovaLee

Zoektocht bijrijdpaard, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 10:59

hoihoi,

mijn paardenleven is een grote afwisseling geweest van stoppen en weer beginnen.
Dit jaar ben ik gaan studeren en na 2 maanden gestopt met bijrijden, omdat het niet meer werkte(met de pony).
Nu wil ik heel graag weer beginnen, maar ik wordt ene beetje moedeloos van het weer stoppen met een bijrijdpaard omdat het niet zo goed bevalt.
Ik denk zelf dat ik misschien iets te enthousiast begin aan een paard, terwijl als ik even nadacht het paard gewoon niet bij me pastte.

Naar mijn idee ben ik niet veeleisend, ik zoek een niet al te groot/zwaar paard en ik wil er niet voor betalen. Dat niet omdat ik er geen geld voor overheb, maar dat a. aan de eigenaar is en b. dat er altijd voor heeft gezorgd dat ik ging kijken of het paard mijn geld wel waard was, en vaak de eigenaren er niet echt voor zorgde dat mijn geld ook ergens an besteedde. Ik geef liever geld uit aan lessen.

Ik heb dus een adv. geplaatst op marktplaats en daar komen nou meestal ong. 5 paarden uit. Hoe maken jullie de keuze? Proberen jullie alles wat je tegenkomt? Of kan ik het beste wachten tot het paard "naar mijn dromen" langskomt?

Nou ik hoop dat jullie me kunnen helpen, verhalen en ervaringen zijn ook welkom!

GR. Nova Lee

Anna85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:43

Ik zou zoiezo bij alle 5 de paarden gaan kijken, dan kan je daarna kijken welke je het leukst lijkt. Je kunt natuurlijk niet na 1 keer zeggen of het wel of niet klikt met het paard daar is tijd voor nodig.
Succes met het vinden van een leuk paardje.

Kaia

Re: Zoektocht bijrijdpaard, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 12:03

heey heey!
Ga inderdaad bij alle 5 de paardjes kijken! Kijk dan wat je van alle paardjes vind.
En je mag best kieskeurig zijn hoor! Jij moet je ook fijn voelen bij de bij de afspraken. De eigenaar heeft eisen..dus jij ook! Ga je niet onnodig omvormen zoals de eigenaar dit wild. Wil hij/zij iets anders, jammer dan en zoek gewoon verder naar een volgende. Dit voorkomt ook dat je uiteindelijk weer ermee moet stoppen!
Ik ben ook heel impulsief en heb op dit moment daarom ook teveel om te doen en moet straks ook gaan kiezen.
Ik heb mezelf voorgenomen om bij elke aanbieding die je krijgt gewoon te zeggen.. Ik denk er even over na en ik bel u zo snel mogelijk terug!!
Ga er dan echt goed over nadenken..echt doen . en zet alles eens op een rijtje. Kan ik alles doen wat ik wil? Klikt het met pony en eigenaar? enz enz!

Dus gewoon de tijd nemen..is het niet wat jou aanstaat dan gewoon niet doen! Jouw droompaardje komt echt wel! Dat je dan misschien wat langer moet wachten..jammer dan!

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 12:05

Je moet eerst duidelijk hebben voor jezelf wat je wilt doen: gewoon leuk dressuren, of ook wedstrijdambities, wil je buitenritten maken e.d.

Dan kijken bij welke paarden dat kan, anders wordt dat later toch een probleem. als alle 5 van deze paarden daaraan voldoen, dan zou ik gewoon bij alle 5 gaan kijken, even kennismaken met de paarden en vooral ook de eigenaren. Want om een succesvol bijrijpaard te hebben moet niet alleen het paard bij je passen, maar ook de eigenaar. Het is belangrijk om met die persoon op één lijn te zitten, en dat die persoon je voldoende vrijheid geeft om lekker met dat paard bezig te zijn.

Maar goed, dat laatste is puur gebasseerd op mijn eigen ervaringen!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 12:06

Ik denk dat behalve het paard, het ook belangrijk is dat de eigenaar bij jou "past". Klinkt gek?
Ik denk dat de verwachting die de eigneaar heeft bij jouw verwachting moet passen. En dat de manier waarop de eigenaar met paarden omgaat ook bij jou moet passen. Anders komen er vroeg of laat ergernissen, dat heb ik maar al te vaak gezien.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 12:09

NovaLee schreef:
Nu wil ik heel graag weer beginnen, maar ik wordt ene beetje moedeloos van het weer stoppen met een bijrijdpaard omdat het niet zo goed bevalt.
Ik denk zelf dat ik misschien iets te enthousiast begin aan een paard, terwijl als ik even nadacht het paard gewoon niet bij me pastte.

Naar mijn idee ben ik niet veeleisend, ik zoek een niet al te groot/zwaar paard en ik wil er niet voor betalen.

Ik denk dat je onbewust toch meer eisen hebt als dat je denkt. Is niet erg, maar neem dan de tijd om te zoeken. Probeer ook eens uit je ervaring op te schrijven wat je bij je vorige bijrijdpaarden wel beviel en wat niet. Krijg je ws vanzelf meer overzicht in wat je verwachtingen zijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 12:10

ik zou ze alle 5 gaan proberen, met de eigenaar een kopje koffie drinken, er over praten wat jullie allebei verwachten. Een proefritje maken en kijken of er ook een klik is tussen jou en het paard.

eenmaal thuisgekomen, schrijf je alle voors en tegens op, en zo probeer je een keuze te maken.

Succes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 12:11

ik zou ze alle 5 gaan proberen, met de eigenaar een kopje koffie drinken, er over praten wat jullie allebei verwachten. Een proefritje maken en kijken of er ook een klik is tussen jou en het paard.

eenmaal thuisgekomen, schrijf je alle voors en tegens op, en zo probeer je een keuze te maken.

Succes

NovaLee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 15:32

thanks, ik heb hier echt wat aan!!
Op het moment heb ik nog 1 aanbieding, maar mijn adv. staat nog geen week dus ik hoop dat ik nog wat meer keuze heb.

Een vriendin van mij heeft alleen negatieve verhalen over die ene plek, dat brengt me ook weer op twijfelen.

Het kan zijn dat ik idd meer eisen heb. Stom genoeg weet ik niet precies wat ik wil. Ik zou dolgraag echt dressuur willen rijden. Ik heb alleen nooit een echt fijn paard onder mijn kont gehad en les gehad, dus weet niet of ik dat aandurf. Misschien moet ik het wel gewoon proberen.

Gr. Nova Lee

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:04

Ten eerste altijd afgaan op je eigen ervaring en niet die van een ander. Je kunt het hooguit als extra bagage meenemen naar die plek toe.

In jouw geval ben je dus ook opzoek naar een leerpaard + de mogelijkheid om lessen te volgen. Opzich is dit iets waar veel eigenaren wel blij mee zijn. Het kan wel zijn dat zij aangeven dat je alleen bij hun eigen instructie kan lessen om het eenduidig te houden naar het paard.

Bedenk ook heel goed wat je zelf extra te bieden hebt. Er zijn heel veel mensen die een bijrijdpaard zoeken. Wat maakt dat ze jou moeten nemen.

NovaLee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 16:16

Ik ben idd op zoek naar een leerpaard, met mogelijkheid tot lessen.
Zou het handig zijn, om in een advertentie te plaatsen wat mijn "extra's" zijn? En waar moet ik aan denken? Wat nu zelf in mij opkomt is dat ik doordeweekse dagen kan, veel mensen zien dat ls een voordeel volgens mij.

Gr. Nova Lee

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:25

Bijv. Doordeweekse dagen.
Dat je graag jezelf op rijtechnisch gebied wilt ontwikkelen.
Ben je flexibel ingesteld? Hoe ben je als persoon? Ben je nonchalant, secuur, verantwoordelijk.... vul maar in.

Persoonlijk als eigenaar (jaren bijrijder geweest) krijg ik de kriebels van "5 jaar poets ervaring-niveau". Wil helemaal niet zeggen als iemand dat in zijn advertentie zet dat er wat mis is met die persoon, maar ik als eigenaar kan daar echt niks mee.

Mijn persoonlijke visie over een bijrijder. Het hoeft geen hoogstaande ruiter te zijn. Als er maar inzet is en motivatie. Een stapje verder is nog initiatief nemen op bepaalde vlakken. De wil om te leren. Eigenlijk nog vooral het belangrijkste voor mij is "laat zien dat je wilt rijden". Je moet bruisen van de motivatie

NovaLee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 16:45

Ah echt heel erg bedankt!
Idd rijervaring in jaren is niet echt relevant, evenals mijn lengte en gewicht.
Nou ik ga even goed nadenken en mijn advertentie herplaatsen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:58

Ik zou van iemand willen weten wat je rijstijl is. Hoe denk je over dressurrijden. Hoe denk je over springen.
Ik zou je als eigenaar vragen stellen als: hoe rijd je een paard nageeflijk. Welke oefeningen kun je gebruiken als een paard scheef is. Wat voor manieren heb je in huis om een paard dat het moeilijk vindt om in de goede galop aan te springen te helpen om wel in de goede galop te komen etc.. Door de antwoorden die jij daar op zou geven, zou ik een beeld van jou krijgen als ruiter en dan meer weten dan wanneer er wordt gezegd dat je 10 jaar rij-ervaring hebt....
Of als ik iemand zou zoeken die lekker het bos in gaat met mijn paarden...dan zou ik daar wat vragen voer willen stellen...etc..

Ik heb ook het standpunt, net als jij, dat er niet betaald hoeft worden voor eht rijden op het paard. immers...de eigenaar heeft het paard aangeschhaft, dus die is verantwoordelijk. Als je een bijrijder zoekt om de kosten te drukken...dan is je doel verkeerd....dan heb je sowieso te weinig financiéle middelen voor een paard...want wat als het paard ziek wordt...als je zo krap zit...niet aan beginnen zeg ik altijd.
Als de eigneaar een bijrijder zoekt om het paard beweging te geven (wegens zwamgerschap, studie etc.) dan bewijs jij de eigenaar als bijrijder een dienst....je doet iets voor hem/haar, wat hij/zij zelf niet kan...en daar hoef je dus neit voor te betalen vind ik. De ene hand wast de andere: jij hebt plezier van eht rijden, de eigenaar is geholpen met zijn paard.
Als je een oppas voor je kind regelt, die leuke dingen met jouw kind gaat doen, omdat jij er geen tijd voor hebt...dan laat je de oppas toch ook neit betalen....(sterker nog...jij betaalt de oppas). Ik heb dat nooit begrepen dat je een bijrijder laat betalen! (of de hondenuitlaatservice)
Als je paarden verleast vind ik dat wel een andere constructie...ik heb het nu dus puur over dingen als studie, zwangerschap etc..
wat ik wel normaal vind is dat je als bijrijder je eigen lessen betaalt, in sommige gevallen je eigen materialen hebt (stel de eigenaar heeft dat niet...ik heb jaren op een pony gereden die de eigenaar voor de fok had en hij kocht het zadel en ik het hoofdstel, elk een beetje). En als er eits kapot gaat als jij met het paard bezig bent...dan zorg je dat het in orde komt, dat zou je met je eigen paard ook doen.
Ehm...ik ben een beetje van het onderwerp afgedwaald...maar ik verbaas me er altijd zo over...sorry...vandaar....
Hoop dat je er toch wat aan hebt.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 17:46

Je intensie om bijv. het geld wat je anders nog wel eens kwijt bent aan het delen van de kosten in lessen te steken vind ik een hele grote pre aan TS.

Sizzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 15:47

VMR --> VZ

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 19:46

Sizzy schreef:
VMR --> VZ

Huh...? Ben er nog niet zo lang...wat betekent dit?

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 22:59

Gekke vraag misschien maar waar in NH woon je? Weet nl nog een leuk paard staan om bij te rijden