Mijn eerste join-up

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RosaNur

Mijn eerste join-up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 20:29

Hoi allemaal,
vandaag de dag heb ik voor het eerst met mijn pony een join-up gedaan. Dit omdat het vertrouwen toch nog niet helemaal bevestigd is en hij heel erg onzeker is.
Ik heb hem eerst even in het afgezette stuk op mijn stem een kwartiertje los laten lopen in stap, draf en galop enz. Daarna ging ik op de grond zitten en maakte me heel klein.

Ook had ik snoepjes op zak, hij moet leren dat naar mij toe komen een fijne ervaring is ipv een slechte.

Vrijwel snel kwam hij naar mij toe, maar liep ook wel vlug weg nadat hij 1 snoepje had gehad.
Daarna duurde het even voor hij weer kwam en toen hij een tijdje bleef ben ik rustig gaan staan, met mijn hoofd gebogen en schouders naar beneden. NU begon ik te lopen en hij volgde en ik bleef net zolang lopen tot ik toestemming had bij hem te komen. Nu ging ik hem betasten, maar toen ik bij z'n eerste achterbeen was liep hij weg.
Toen weer gewoon met lopen begonnen en bleef af en toe opnieuw proberen.

Toen ik ruim drie kwartier bezig was geweest toonde hij steeds minder intresse, hij liep nog wel achter me aan richting uitgang. Volgende keer doe ik het gewoon weer, net zolang tot ik hem helemaal betasten kan en hij rustig blijft staan.

iemand nog tips?

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 21:22

Sorry ik heb geen tips, maar ik heb wel gehoord dat je beter een Join-Up kan doen met iemand erbij die er verstand van heeft. Voor de rest: Dat vertrouwen komt wel. Veel trainen, alleen ik zou het wel met iemand doen die er verstand van heeft..

RosaNur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 21:37

kheb veel ernaar gekeken en gelezen en laatst naar een clinic ' communiceren met je paard' geweest..ik weet hoe het in elkaar steekt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 21:43

O jee

Ik heb verder alleen de topic-titel en de eerste regel gelezen, maar ik vraag me toch echt af waarom jij denkt de join-up te moeten uitvoeren als jouw paard al onzeker is? Enig idee wát je met de join-up eigenlijk tegen je paard 'zegt'?

Anoniem

Re: Mijn eerste join-up

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 21:45

Daaaaar gaan we weer...
@ ts: zou maar een slotje aanvragen want hier komt een eindeloze discussie aan!!

Ik ga mijn mening braaf voor me houden!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 21:47

Raimondlover schreef:
kheb veel ernaar gekeken en gelezen en laatst naar een clinic ' communiceren met je paard' geweest..ik weet hoe het in elkaar steekt

wat gek dat als je weet hoe het in elkaar steekt dat je dan hier over een vraag moet stellen

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 21:49

Tip: probeer de volgende keer eens hetzelfde te doen, op de grond gaan zitten en gewoon nix doen, ZONDER je pony vooraf te laten rennen. Gewoon daar zitten, niet bedreigend overkomen, desnoods een boek lezen ofzo En dan wachten tot je pony zelf het initiatief neemt om naar jou toe te komen. Hem op commando laten rondlopen kun je beter laten wachten tot hij jou meer vertrouwt en altijd graag bij je is.

Maaik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 21:58

Gaan we weer!

Iig zou ik hiermee kappen! Ga verder in de NH. DAN krijg je een band met je paard. Met join-up straf je je paard door hem "uit de kudde" te zetten en dus heel kwetsbaar is voor roofdieren. Ookal vind ik dit zowiezo al geen echte join-up dus doe het dan al helemaal niet!!

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 22:24

Een Join Up kan heel goed zijn voor het vertrouwen tussen mens en paard maar je moet wel precies goed weten wat je moet doen anders kan het gvolgen hebben voor het gedrag van je paardje.

Ik ga nu nix meer sggen want zoals al veel zeggen er komt weer een oneindige discussie aan...

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 22:26

*wacht op reactie van Cassidy

Pff, meid, gefeliciteerd

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 22:38

Nancy_evita schreef:
*wacht op reactie van Cassidy

ik ben daar ook op aan het wachten
grappig dat we ineens aan haar denken als er zoiets is

meid ik heb 1 tip:
vraag aan een mod om dit zo snel mogelijk op slot te gooien want je gaat de grond ingeboord worden

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 22:44

Man man, het is toch niet dat als je weet hoe iets werkt, je geen tips meer kan/mag vragen?!? Niemand kan iets 100% perfect. Justine Henin is wereldtop, toch heeft ze nog een coach Om even een banaal voorbeeld te geven, waar het eigenlijk wel op neerkomt...
De TS vraagt niet om een hoop gezeur, wel om tips!!! WEES BLIJ dat ze om tips vraagt, er zijn zoveel mensen die het gewoon doen zonder iemand erbij te betrekken!!!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 22:49

Dan moet je ook niet zeggen dat je het wel weet

RosaNur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 22:51

Tieneke schreef:
Man man, het is toch niet dat als je weet hoe iets werkt, je geen tips meer kan/mag vragen?!? Niemand kan iets 100% perfect. Justine Henin is wereldtop, toch heeft ze nog een coach Om even een banaal voorbeeld te geven, waar het eigenlijk wel op neerkomt...
De TS vraagt niet om een hoop gezeur, wel om tips!!! WEES BLIJ dat ze om tips vraagt, er zijn zoveel mensen die het gewoon doen zonder iemand erbij te betrekken!!!

idd

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 22:54

(Maar tussen weten hoe iets in elkaar zit in de theorie en het in de praktijk uitvoeren, zit een torenhoog verschil, dat heeft iedereen wel al eens kunnen ondervinden)

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 22:57

TS zegt letterlijk............. IK weet hoet het in elkaar steekt! Als ze weet hoe het in elkaar steekt, dan weet ze dat

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 22:58

(zie mijn vorige reactie ) Laat al die negatieve kritiek gewoon even en geef dan tips zodat ze het de volgende keer beter doet!

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 23:17

we geven geen negatieve kritiek
maar we waarschuwen haar omdat er wel negatieve commentaar gaat komen

midgie

Re: Mijn eerste join-up

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 23:18

Raimondlover schreef:
Hoi allemaal,
vandaag de dag heb ik voor het eerst met mijn pony een join-up gedaan. Dit omdat het vertrouwen toch nog niet helemaal bevestigd is en hij heel erg onzeker is.
Ik heb hem eerst even in het afgezette stuk op mijn stem een kwartiertje los laten lopen in stap, draf en galop enz. Daarna ging ik op de grond zitten en maakte me heel klein.

Ook had ik snoepjes op zak, hij moet leren dat naar mij toe komen een fijne ervaring is ipv een slechte.

Vrijwel snel kwam hij naar mij toe, maar liep ook wel vlug weg nadat hij 1 snoepje had gehad.
Daarna duurde het even voor hij weer kwam en toen hij een tijdje bleef ben ik rustig gaan staan, met mijn hoofd gebogen en schouders naar beneden. NU begon ik te lopen en hij volgde en ik bleef net zolang lopen tot ik toestemming had bij hem te komen. Nu ging ik hem betasten, maar toen ik bij z'n eerste achterbeen was liep hij weg.
Toen weer gewoon met lopen begonnen en bleef af en toe opnieuw proberen.

Toen ik ruim drie kwartier bezig was geweest toonde hij steeds minder intresse, hij liep nog wel achter me aan richting uitgang. Volgende keer doe ik het gewoon weer, net zolang tot ik hem helemaal betasten kan en hij rustig blijft staan.

iemand nog tips?

Leuk dat je paardje naar je toe kwam , maar mij klinkt het meer over freestyke in de oren, het is niet echt een join up geweest , wel heb je een zo gezegde follow-up bereikt en dat is opzich al heel fijn , dat hij je volgde toch.

Ga in ieder geval door met heel langzaam het vertrouwen opbouwen.
Jaag hem niet weg als je niet weet wat een join up inhoud ( ik heb zelf de cursus gedaan en gebruik het heel weinig , zo af en toe eens bij een erg dominant paardje )maar hou het zo als dat je vandaag bezig ben geweest een beetje freestyle en leer je paard zijn lichaams taal zo kennen en geef hem de kans jou te leren bvertrouwen, probeer samen te werken en niet te domineren zeg ik altijd.Dat is heel belangrijk bij een gevoelig paardje , maar zeker ook bij een heel dominant paard , laat het dier in zijn waarde, dat schept een band.
Sucses verder

RosaNur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 15:12

midgie thnx voor je reactie.... hier kan ik tenminste wat mee

Juud87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:20

heej, ik wil niet veel zeggen, maar ik ken die pony, en idd. het vertrouwen moet nog erg groeien op sommige gebieden. Riamondlover weet zelf goed waar ze mee bezig is, wat ze met Moon kan en vooral ook NOG niet.

enne even @Riamondlover: hoe ben je in godsnaam in die natte bak blijven zitten? op je hurken ofzo?

Klaasje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 15:19

Fijn dat het je is gelukt. Maar ik ben niet verder gaan lezen dan de eerste regel.

Een join-up met een paard dat onzeker is

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 15:24

En daar gaan we weer
*Wacht op Cassidy*

Volgens mij heeft TS echt géén verstand van de Join Up
Dit is absoluut geen Join Up,meer de Follow Up of freestylen

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 15:28

Dit is geen join up