je paard heeft Spat?! Wat nu

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Asjemenauw

je paard heeft Spat?! Wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 21:26

Stel... je paard loopt al een paar dagen niet zo lekker als normaal. Oké oké haar achterbeen was altijd wel een beetje stijf maar eenmaal warm is er niks meer aan de hand. Diertje loopt als een zonnetje. Maar het zonnetje schijnt niet meer. Hup in de trailer en mee naar de kliniek voor foto's. En dan de uitslag. Je paard heeft last van bla bla bla. Vrije vertaling; Spat. Tja daar sta je dan. Niks aan te doen. Geen oefeningen. Geen medicijnen. Geen operatie. Geen genezing. Nooit meer uit rijden samen. Dat was het dan. Of niet??

Technisch gezien is het speeltje stuk. Dus je gooit het weg. Ja toch? Paard is stuk, dus een nieuwe. Zielig ook voor het paard. Pijn enzo. Is toch geen leven voor een dier??

Nou je kan het kleine gaatje tussen mijn billen kussen wat mij betreft! Mijn zonnetje verwarmt met haar stralen nog elke dag mijn hart. Haar oren staan vrolijk naar voren. Haar oogjes stralen als ze denkt hoe ze me nu weer in het oo-tje kan nemen. Elke zomer bestuurt ze nog steeds het groepje ongeregeld dat los loopt in de wei. Elke winter deelt ze haar stal met haar beste vriendin in de hele wereld. Haar eten smaakt lekkerder nu ze er niet meer voor hoeft te werken. En haar baasje is nu veel leuker nu ze poetst zonder bijbedoelingen.

Zolang haar dagen gevuld zijn van puur paardengeluk en zij nog van redelijke gezondheid is zonder al te veel pijn...mag ze blijven zolang ze maar kan.

Zo zie ik het. Klaar nu met dat achterbakse gezeur en gezeik. Ik doe wat het beste is voor mijn paard. Ik gooi haar niet weg voor een nieuw en beter speeltje. Dat laat ik over aan die andere "paardengekken".

Zo dames. Zoek nou maar eens een ander onderwerp voor jullie roddels. Ik ben er klaar mee!

Toedels!!!

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:45

Ik ben het met je eens.
Mijn pony (inmiddels 24 jaar oud) heeft sinds een aantal jaar spat. Ze liep op het moment van diagnose M2 dressuur. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt haar weg te doen. Want een pony van die leeftijd die dan ook nog eens zeer onregelmatig (geen pijn meer, maar wel bewegingsbeperking) loopt kan je maar naar 1 adres verkopen... Dat gun ik haar echt niet. Ze loopt nog steeds bij ons thuis en komt iedere dag lekker buiten. Sinds een paar maanden weten we dat ze ook een flinke hartafwijking heeft, maar ik heb zoiets van zolang die pony vrolijk is laat maar lekker lopen.

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:51

Aangezien dit niet echt een vraag is verplaats ik het topic naar PP.

Jetta

Re: je paard heeft Spat?! Wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:06

Toen ik mijn lieve paard kocht, wist ik al dat hij spat had. De vorige eigenaar is een kennis van mij, zijn dochter wilde graag verder met wedstrijden rijden. Ze is gelukkig zo eerlijk geweest om het paard niet meer in de sport uit te brengen, maar aan mij te verkopen voor de recreatie. Ik was nl. weg van hem! Hij liep op dat moment heel goed op aangepast beslag. Hij had weinig last van de bewegingsbeperking, toendertijd. Hij is nu bijna 20, ontzettend vrolijk en lief en best wel stijf. Maar samen met mijn dochter houd ik hem in beweging, zodat hij zo soepel mogelijk blijft. Wij kijken per dag wat er mogelijk is en wat hij aankan. Rijden in de bak, een buitenrit, een stapritje, een wandeling aan de hand, ja, in goede tijden zelfs een sprongetje! of alleen een heerlijke massage.... Het echte dressuurwerk gaat niet meer, het lukt hem niet meer en hij raakt daar ontzettend gefrusteerd van. Geen lessen meer, geen rijclubje meer voor mijn dochter. Wij gaan onze eigen weg en hebben voor zijn ook best moeilijke rug een heerlijk boomloos zadel aangeschaft, ja, voor dat oude stijve paard! Hij heeft een super sterk karakter en hij heeft vele vrienden onder paarden en mensen. Mijn dochter en ik zijn dol op hem en hij op ons, hij gaat echt niet weg zolang hij een paardwaardig leven kan lijden. Hij is onze beste vriend en wij houden zo erg veel van hem!

Laat iedereen maar praten over jouw stijve, kreupele paard. Misschien heb je al uitgelegd wat eraan mankeert? Trek het je niet aan. Op de stal waar mijn paard staat, is er veel begrip en de meeste mensen vinden mijn paard heel leuk. Ik hoop, dat jij dat ook mag ervaren. Er staan bij ons meer oudere paarden, die mankeren wel eens wat, so what!? Zolang jij er als eigenaar alles aan doet om het paard een waardig bestaan te geven, is er niets aan de hand. Ik heb mij voorgenomen, dat mijn paard geen pijn hoeft te lijden. Dan is zijn einde daar. Zolang hij vrolijk en zichzelf is, gaat het goed! Succes met je lieve paard!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:10

Ons eerste paardje bleek artrose te hebben en die mag nu ook bij ons oud worden. Maar nu komt het probleem. We hebben een veulentje van haar gefokt echt een schat. Tijdens het inrijden (ze wordt in april 4) bleek ze telkens kreupel te lopen. Nu zijn we zo'n 4 maanden verder en het blijkt na uitgebreid onderzoek in de kliniek een heel ernstige blessure te zijn. Over 5 weken wordt er bekeken of het nog goed gaat komen. We hebben besloten dat we haar wat de uitslag is de hele zomer buiten gaan zetten en dan nog een keer foto's laten nemen. Maar wat moeten we nu doen als ze dan nog kreupel is? Ik kan hier niet meer dan 2 paarden kwijt en dan hebben we er zometeen dus 2 die kreupel zijn. Maar rijden is ook wel erg leuk. Wachten tot het paard van ouderdom is gestorven is niet echt een optie, want tegen die tijd ben ik ook bejaard. Ik vind het allemaal nog niet zo eenvoudig.

Asjemenauw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 22:44

Nee klopt. Er is helemaal niets makkelijks aan. Je houd van je dier. Onderhoud kost veel geld. Ondanks dat het paard niet werkt kost alles toch een hoop geld. Oké je schrapt lesgeld van het lijstje af, maar dierenarts en hoefsmid...mag je dubbel rekenen. In jouw geval heb je de trubbels maal 2! Ik zou ook niet graag in jouw schoenen staan. Ik wilde in eerste instantie ook een veulentje uit mijn merrie fokken. Hopende dat het geweldige karakter van mijn schat in haar veulen terug te zien zou zijn. Mijn dierenarts heeft me dat sterk afgeraden.
Ik zou ook heel erg graag weer willen rijden. Maar ja. Dit paardje is me veel te dierbaar. Ik bezit niets dat mooier is dan zij. Ik zou haar dan ook nooit naar de slager brengen. Nou ja, je weet wat ik bedoel. Eens komt de dag... Voor mij is het ook geen optie om haar kado te doen aan iemand. Ik heb haar liever bij mij dan dat ze elders dienst gaat doen als gezelschapspaard. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Als je echt een goed adres kan vinden voor het dier. Echt goede afspraken kan maken. Wie weet is er toch een plezierige toekomst voor alle betrokkenen??

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 09:41

Denk dat het meer aan je doel ligt en hoeveel geld je hebt.
Het is heel hard, maar ik heb geen paard om naar te kijken om eerlijk te zijn, daarvoor kost het mij als particulier bij een pensionstal gewoon teveel geld.
Weggeven zou dan misschien nog een optie zijn, maar als hij niet paardwaardig door het leven kan gaan is de keuze moeilijk maar wel gemaakt. Zielig vind ik het dan eerder voor mezelf dan voor het paard, aangezien ze er niks van voelen of meekrijgen

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:00

Mijn pony bleek ook spat te hebben. Mijn idee was om er een veulen uit te fokken en daarmee verder te gaan. Dan kon mijn pony er mooi als gezelschap bij blijven staan in de tijd dat 't nodig zou zijn voor 't spronggewricht om samen te groeien. En daarna zou ik wel bekijken hoe 't kwam.

De diagnose viel in mei '99. De hele zomer heb ik nog lekker kunnen rijden maar daarna ben ik op dierenartsadvies gestopt, ook omdat ze weer onregelmatig werd. Die zomer heb ik haar toen ook laten dekken.

Bij een controle-afspraak in december '99 bleek het gewricht amper verder vergroeid te zijn. Ook was ze niet drachtig, maar gewoon moddervet. En ze was van de verveling, en naar mijn mening ook van de pijn, begonnen met kribbenbijten.

Toen was 't voor mij duidelijk: mijn pony zat absoluut niet lekker in haar vel. Ik kon egoïstisch zijn en haar houden maar ja... niemand wordt er blijer van. Dus heb ik ervoor gekozen om afstand van haar te doen. 't Was echt de meest moeilijke beslissing die ik ooit heb genomen, maar haar laten leven was absoluut niet goed geweest - met pijn en frustratie - da's geen paardwaardig leven.

Als er geen sprake was geweest van verveling en pijn dan had ik nergens problemen mee gehad en had ik haar gehouden. Maar niemand wordt blij van een paard wat niet lekker in z'n vel zit - noch het paard, noch de eigenaar...

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:20

Het is gewoon heel moeilijk, om je paard te zien lijden. Dan is echt de tijd gekomen, om afscheid te nemen, is mijn mening.
Ik heb gewoon geluk, dat mijn ouwetje nog zoveel plezier heeft en alles nog op zijn manier doet. Geluk, dat ik alles wat ik met hem doe, aan kan passen aan zijn toestand van die dag. Geluk, dat ik een meedenkende dierenarts heb, die begaan is met mijn paard. Geluk, dat ik op een fijne pensionstal sta. Geluk, dat mijn lieve paardevriend zijn kan zoals hij wil zijn, niet gehinderd door pijn. Geluk......

Asjemenauw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 20:44

Ik heb gehuild toen ik het hoorde. Zo oneerlijk allemaal. Mijn paardje heeft al zoveel meegemaakt in haar nog korte leven. Ja hoor. Spat kan er ook nog wel bij. De dierenarts zei dat ik haar daar wel mocht achterlaten. Morgen zouden alle zorgen voorbij zijn... Toen ik hem vroeg of dat ook het beste voor het paard was zei hij; ' Nee, maar het onderhoud is zo duur.' Na een lang en zeer informatief gesprek hebben we het paard weer haar deken omgedaan. Het was koud buiten. Eenmaal thuis hebben we even een paar dagen genomen om alles even op een rijtje te zetten. Het is echt wel even slikken zulk slecht nieuws. Mijn paardje heeft nog steeds haar oortjes naar voren en ze is nog zo vrolijk en lief. Het zou makkelijker zijn als ze echt pijn heeft. Geen zin meer in het leven. Geen trek meer in haar eten. Geen puf meer. Dan is het makkelijk. Dan weet ik wat ik moet doen. Het adres waar dat gaat gebeuren is ons al bekend. Net als het zoeken naar een mooie en veilige manege zoek je naar een goed en vertrouwd adres voor dat laatste. Ik blijf dan ook bij haar als het moet gebeuren. Haar laatste stappen zullen niet alleen genomen worden in de handen van een vreemde. Samen. Tot die tijd zie ik het als mijn plicht goed voor haar te zorgen. Of ik haar nou kan rijden of niet. Dat hoort erbij vind ik. Een dier dat niet meer kan doen wat jij wil dat het doet is niet persee op. Dood is ook geen leven. Maakt niet echt uit hoe je het probeert goed te praten. Nee op de dressuur gerichte manege was geen toekomst voor een 'ziek' paard. Ik heb nu de perfecte plek voor haar gevonden. Weiland voor zover het oog ziet. Groepstallen. En een leuke groep paarden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit naar die stal had gekeken als ik nog had gereden, maar nu ik dit allemaal meemaak en zie hoe mijn paard geniet!! Echt mijn volgende paardje komt hier ook. Geweldig.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 12:10

Wat fijn dat je een goede plek hebt gevonden voor je lieve paard!
Zoals je al zegt, een dier dat niet meer doet wat wij willen, hoeft niet dood. Als je paard lekker onbelast zijn/haar eigen gang kan gaan zonder pijn, dan is een mooie plek in een goed rusthuis misschien zo gek nog niet. Heel veel sterkte, liefde en wijsheid gewenst!

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 19:02

Voor spat hoef je in 95% vd gevallen een paard niet af te schrijven hoor ! Het dichtgroeien van het gewricht is wat de pijn veroorzaakt en dat kan 4mnd duren (zoals bij mijn paard) of 2 jaar in het ergste geval. Dat sommige mensen paarden als wegwerp artikelen zien is verschrikkelijk en dat moet ik ook niet in mijn omgeving meemaken want dan staat ze nog iets te wachten

- veel weidegang (je bent goed bezig !)
- Tildren kan ook uitkomst bieden (85% vd gevallen- en al helemaal als de spat "vers" is)
- speciaal beslag

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 19:19

ik heb Destiny alweer bijna 10jaar, en ze heeft al 8,5 jaar spat en 7 jaar HKO fase 4

helaa bleef het hier niet bij en heeft ze inmiddels verbening van het hoefkraakbeen en is de spt verder gaan woekeren en heeft LA heel haar sprnggewircht aangetast, sinds dat laatste gebeurd is, is ze pas blijvend kreupel geworden
toch krijgt ze ieder jaar een infuus Tildren(zo'n 350,- euro per behandeling) speciaal beslag en dagelijks Cortaflex

ik kan het niet over mn hart verkrijgen om haar in te laten slapen
heb die beslissing bij mn DA neergelegd, hij ziet haar zo'n 2-3x per jaar(enten, tanden vijlen etc) en als hij denk tdta ze pijn heeft of het niet meer fair is haar te laten leven zal hij dat eerlijk zeggen en dan volg ik zijn advied

ze is wel een erg dure 'grasmaaier' maar ze heeft er zelf ook niet om gevraagd om zulke slechte botten te hebben...
helaas is ook paard nr 2 afgekeurd, dat gaat met ups&downs en ook die bijft tot hij niet meer vrolijk is en pijn krijgt
maar ik hoop wel dat mn 3e paardje een lang en gelukkig&gezond leven mag hebben, een 3e grasmaaier erbij is iets te veel van het goede
maar zomaar wegdoen nee dat doe ik niet!

nou heb ik 'makkelijk' praten omdat we thuis stallen hebben, sta je op een pensionstal dan wordt het wat lasiger, maargoed dan kan je altijd wel ergens een goedkoop weitje vinden

oveigens heeft Destiny met spat&HKOfase 4 M1 dressuur en L springen gelopen
pas jaren daarna is de spat verder gaan woekeren en is ze kreupel geworden en gebleven, nu zit er niet mee rin dan af en toe een stapritje buiten, verder crosst ze nog weleens door de wei, je ziet er vrij weinig aan, alleen nu met de kou gaat het allemaal wat moeizamer
ze heeft na de 1e diagnose van spat een jaar op de wei gestaan en speciaal beslag gekregen, toen ben ik gaan rijden en heeft ze nooit medicijnen etc gehad(ga iig niet doorrijden mbv pijnstillers maar gun het zn tijd!)
toen de spat het spronggewricht ging aantasten kreeg ze tildren en ging ze weer 4 benen gebruiken ipv 3
als het bij alleen de gewone spat blijft, is het nog lang niet het einde van je paard

Asjemenauw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 20:09

Goh wat ben ik blij met al die positieve posts.
Op de dressuurstal waar we stonden werd ik echt voor gek verklaard. Al die bezoek en aan de DA vonden ze allemaal maar verspilde moeite en weggegooid geld. Daarna begonnen de roddels over dierenmishandeling enzo. Ik begon bijna aan mijzelf te twijfelen, zo erg was het. Dat arme paard werd er geroepen. Blind aan één oog, artrose op een voorbeen, spat op het achterbeen. En het baasje laat het beest maar lijden. Stelletje bemoeizuchtige achterbakse roddelnichten. Geen van de mensen daar is ooit recht op mij afgestapt om te vragen wat er nou allemaal aan de hand was met mijn paard. Gelukkig heb ik goede raad van de dierenarts gekregen. We mogen dan niet meer uit rijden samen, maar we hebben het echt nog steeds leuk met z'n twee. Nu lopen we zij aan zij langs het wandelpad. Weer eens wat anders. Op de nieuwe stal heeft ze het toppie hoor. Ben blij dat ik dat voor haar kan doen.

En ik ben nog gelukkiger dat ik hiet kan lezen dat er meer 'gekken' zijn als ik. Ik vind het echt SUPER! Dus bedankt allemaal.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:14

haha die reacties ken ik maar al te goed, zeker nu ik met 2 afgekeurde paarden zit
heb me er nooit wat van aangetrokken en ik weet dat mijn DA zegt wanneer de grens bereikt is en ik zie het zelf ook aan mn paarden
zijn ze niet meer vrolijk en zien ze er dof en slecht uit dan gaan ze naar de paardenhemel, maar eerder niet! dan maar iets zuiniger leven en wat harder werken om hun erbij te kunnen houden dat heb ik er graag voor over!

mooi dat het op de nieuwe stal zo goed bevalt!

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:15

Nog iemand met een paard met spat
Mijn pony werd, na jaren nooit iets gehad te hebben, maar wel wat weinig ruimte in de bewegingen, ook ineens ernstig kreupel. Spierbevangenheid in eerste instantie, maar na kreupelheidsonderzoek bleek hij spat te hebben. Dat is nu zo'n 3 jaar geleden. Hij is toen zo'n 3 maanden flink kreupel geweest, daarna ging het een tijdje goed, waarna er weer een periode is geweest van een maand en toen heb ik niet meer de moed gehad hem echt weer op te pakken en ben me gaan richten op het rijden van paarden van andere mensen.
Andrew staat sinds die tijd dag en nacht buiten, het hele jaar door, met andere paarden. Hij wordt recreatief nog af en toe bereden, maar zou meer aankunnen dan we nu doen. Hij is niet kreupel, maar de ene keer loopt hij ruimer en actiever en enthousiaster dan de andere daf. Hier passen we ons aan aan en dat gaat prima zo.

Hij is de baas in de groep, speelt en stoeit regelmatig met de andere ruinen, en gaat vrolijk mee te wandelen, op korte buitenritjes en geniet van lekkere hapjes en ergens gaan grazen.

Zolang hij voor mijn gevoel zo in zijn vel blijft zitten, wil ik niet nadenken over wat er later zou moeten gebeuren. Ik hoop dat hij zo oud wordt en op een dag gewoon dood in de wei ligt...

We zijn op zoek naar een huis met genoeg grond voor meerdere paarden zodat ik hem zo kan houden als goed voor hem is, met gezelschap van andere paarden.

Maar zelf een tweede paard kopen... Dat durf ik nog niet aan. Bang om dat het nieuwe paard, wat een sportpaard zou worden, ook wat gaat mankeren...
Mijn sportambities richt ik dus voorlopig op paarden van andere eigenaren, dan blijven risico's en bijbehorende kosten en moeilijke keuzes mij bespaard...

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:38

joyce B schreef:
Maar zelf een tweede paard kopen... Dat durf ik nog niet aan. Bang om dat het nieuwe paard, wat een sportpaard zou worden, ook wat gaat mankeren...
Mijn sportambities richt ik dus voorlopig op paarden van andere eigenaren, dan blijven risico's en bijbehorende kosten en moeilijke keuzes mij bespaard...

dat is zo herkenbaar! helaas zijn er bij mij ook nog eens 2 bijrijdpaarden afgemaakt
heb nu bijna een jaar geleden mn laatste bijrijdpaard gehad, geweldig gaaf paard, had M1 gelopen en was 6 jaar, ik mocht van die mensen naar les(hele goede maar dure les, op hun kosten en ze brachten ons er heen etc) startkaart was aangevraagd en ineens wilde hij niet meer linksom lopen en iedere dag met 1e keer aandraven bokte hij me er gruwelijk vanaf
toen had hij een hoefzweer, na een maand sukkelen daarmee gingen de eigenaren hem longeren en zou ik weer kunnen rijden later die week
hij wilde absoluut niet lopen aan de longe, alleen rechtuit, en leek aan 4 been kreupel, opgeladen en naar de kliniek gegaan vrijdags, zware artrose in de hals, zenuw klem en 2 wervels compleet verlseten

ze hebben mij toen gebeld naar ik heb hun telefoontje gemist en zag pas zondagavond dat ze gebeld hadden en besloot maandag terug te bellen ipv op zondagavnd
toen ik belde was hij net geslacht
maar dat was denk ik beter, ik hem hem het laatst gezien terwijl hij dus een hoefzweer had, superlief op stal mee staan knuffelen(hij likte je jas altijd af, en zo'n schattig koppie heeft ie!) maar ben er toen met een goed gevoel weggegaan, en afscheid nemen en weten dat het de laatste x is dat je hem zal zien, daar ben ik niet zo goed in, dus ben achteraf blij dat ik te laat was met terugbellen om nog afscheid te kunnen nemen

maargoed dat was de druppel voor mij, 2 afgekeurde paarden en 2 afgemaakte bijrijdpaarden en nog het nieuws dat een paard van ene vriendin die ik weleens reed ook afgekeurd was(ook artrose in de hals) en een paard dat ik maandenang gereden heb voor mn instructeur, die inmiddels verkocht was en ook afgemaakt was, nee ik had het helemaal gehad met de sport en met het rijden en alles

had op het moment dat mn laatste bijrijdpaard afgemaakt werd Wisteria al wel, en hoop dat zij 100% gezond is en dat altijd zal blijven
mocht dat niet zo zijn, dan omt er voor mij geen ander paard meer denk ik...zie er ook tegenop om haar op de foto te zetten voor ze zadelmak gemaakt wordt, bang dat ze toch iets vinden op de foto...

en het meest kromme van alles: het paard van mn moeder kochten we als 16 jarige, zonder klinische of rontgen. keuring, beest is nu 21 en mankeert niets! nooi kreupel of wat dan ook!
oke ze hoest weleens, stofallergie maar staat veel buiten en in stal op rubber matten dus dat gaat nu super
en die van mij alle2 klin+rontgen gekeurd bij aankoop en beide afgeleurd inmiddels...

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 15:07

Lieve Moderators,

Jullie hebben helemaal gelijk als jullie dit bericht niet plaatsen. Er is zeker al langer dan twee weken niet gereageerd op dit topic. Ik wil toch een poging doen om mijn verhaal te lozen. Het liefst zou ik dat doen op dit topic dan een nieuw topic te starten. Lees mijn verhaal en kijk of je het waard vind om te plaatsen, of niet.
Hoe jullie ook mogen besluiten, deze lastige klant wil jullie toch bij voorbaat danken!

Groetjes van Asjemenauw.

Het is nu ruim een jaar geleden dat ik dit topic gestart heb. Ik MOEST toen gewoon even mijn hart luchten, mijn verhaal kwijt. Mijn verhaal en de emoties waren toen vrij heftig. Mijn antwoorden op jullie reacties eveneens. Mijn excuses daarvoor. Ik was zo vol van alle toestanden rond de gezondheid van mijn paardje dat mijn hoofd op klappen stond. En "plop!" voor dat ik het wist had ik een topic geopend en heb ik de frustraties van me afgeschreven. Een verhaal met een gesloten eind eigenlijk en achteraf gezien was dat eigenlijk niet mijn bedoeling.
Als ik terug kon gaan in de tijd dan zou dit een topic geworden zijn waar een ieder zijn/haar verhaal kwijt kan zonder direkt veroordeeld te worden.
Het is natuurlijk nogal wat. Je paard is ziek, er moeten keuzes gemaakt worden, veranderingen komen zeker maar hoe los je ze op, voortdurend in tweestrijd: rust of slacht. Waar doe ik goed aan? Hoe ga ik dat betalen? Zoveel vraagtekens overal.

Ik heb mijn antwoorden inmiddels gevonden, maar dat zijn MIJN antwoorden en deze hoeven natuurlijk niet de jouwe te worden. Ik kon de keuze die mijn hart maakte gelukkig waarmaken met mijn portemonae. En de praktische oplossingen volgden gelukkig vanzelf.
Haar stal op de pensionstal/manege werd vervangen door een groepstal op een kleinere (en goedkopere) pensionstal. Hierdoor werden de stallingskosten gehalveerd. De kosten van de medicijnen ed kon ik hierdoor makkelijk opvangen. De kleinere pensionstal heeft dan wel minder stallen en faciliteiten dan haar vorige thuis maar maakt dat weer helemaal goed met de 30 hectare weiland en de ruime paddok. Mijn beestje kan elke dag naar buiten, weer of geen weer. Het hebben van een stalgenoot (groepstal) doet mijn paardje echt goed. Veel meer bewegingsvrijheid (de stal is natuurlijk vele malen groter dan een gewone stal) maar bovenal houden de paarden elkaar lekker bezig met...nou ja...paardendingen. En de zomermaanden?? Dat is puur paardenfeest!! Dag en nacht buiten en altijd iemand in de buurt die op ze let. Wat wil je nou nog meer? Het mooiste van dit alles is dat ik haar gewoon bij mij in de buurt kan houden. De stal is op een steenworp afstand van mijn huis.

Ik heb gelukkig mijn hart kunnen volgen. Ik hoefde geen afstand van haar te doen en haar mee te geven aan iemand die een gezelschapspaard zoekt. Een rusthuis hoeft ook niet, want ja...dat heeft ze nu eigenlijk al. En de kosten van haar onderhoud: ik ben bang geweest om niks. De eerste kosten waren natuurlijk zwaar. Foto's, ontstekingremmers, injecties, DA bezoeken...ga zo maar door. Die tijd is voorbij. Ze heeft het laatste jaar niks van dat alles nodig gehad.

Nu...ruim een jaar later ben ik zeer gelukkig jullie te mogen melden dat het goed gaat met ons!!!
Mijn lieverd is nog altijd een gelukkige krakkemik die elke dag met zeer veel plezier beleeft en gewoon doet wat ze zelf wil en kan. En ik...ik zou een tweede paard kunnen aanschaffen maar...tja om diverse redenen heb ik dat (nog) niet gedaan. Ik heb nu een bijrijdpaard en dat hele bijrijder gebeuren bevalt me erg goed.

Had ik die fijne nieuwe stal, zo dicht bij mij in de buurt niet gevonden? Had ik haar naar een rusthuis ergens in Lutjebroek moeten sturen? Had ik afstand van haar moeten doen opdat zij haar nieuwe leven als gezelschappaard kan beginnen?
Eerlijk gezegd weet ik dan niet welk staartje dit verhaal gekregen had.....

Veel succes in de zware keuzes waar jij misschien voor staat. Kiezen tussen wat je hart of je hoofd wil is echt niet makkelijk. Geven je portemonae en de dagenlijkse praktische "verzorging" ook nog eens problemen? Ik kan je alleen veel sterkte wensen tijdens jouw pad door alle vraagtekens heen.

Plaats een reactie op dit topic. Misschien kunnen wij je steun bieden of misschiens zelfs helpen met iets? En anders huilen we gewoon met je mee.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 17:33

mijn tinker liep vorig jaar ook ineens onregelmatig. omdat hij oit op de foto is gezet vanwege hoefbevangenheid wist ik al dat hij toen al een klein beetje last had van spat. conclusie toen hij erger onregelmatig ging lopen was dus ook meteen dat de spat naar boven kwam. nog een paar weken doorgereden, veel uiten lange stukke gereden maar mijn pony werd steeds kreupeler. Een paar weken rust tussendoor hielp niet, niks hielp. het was toch echt de spat.

Toen heb ik mezelf er mar bij neergelegd dat ik met hem niks meer kon doen, dat zou gewoon zielig zijn voor m. Hij had zoveel pijn en liep zo enorm kreupel in draf, dat was gewoon niet om aan te zien. Omdat hij pas 10 is was dat natuurlijk erg zonde maar niks aan te doen.

Omdat ik na een paar maanden toch wel weer wilde rijden, heb ik besloten om er een 3-jarige fjord bij te kopen. zo had rover wat egzelschap in de wei en kon ik weer lekker aan de gang zonder mijn vrioendje daarmee te belasten: hij mocht gewoon lekker genieten in de wei.

Al met al zijn we ruim een jaar verder, ik heb een jaar niet op hem gereden. Maar de laatste weken merkte ik dat hij erg jaloers werd als ik met mijn fjord ging rijden, en dat hij het echt niet leuk vond als hij niet mee mocht.

2 weken geleden besloot ik dus om hem ook mar eens mee te nemen. Ik rijd altid bij een mange op 5 minuten van de wei en zo zag hij weer eens wat anders. Hij vindt het altijd leuk om mee te gaan, dus dat kon geen kwaad. Heb hem toen lekker gepoetst en toen begon het toch te kriebelen.

Toch maar eens mijn zadel gepakt, als hij kreupel zoulopen zou ik dat snel genoeg merken immers. Maar tot mijn grote verbazing liep hij geen pas kreupel en zelfs niet onregelmatig! En hij was zo blij als iets dat er weer op hem gereden werd, hij was echt vrolijk en erg werkwillig terwijl hij vroeger altijd liever lui dan moe was.

Natuurlijk was zijn conditie na een jaar tijd helemal weg, dus heb 15minuutjes gereden en m afgezadeld, helemaal happy was ik.

Volgende dag dacht ik dat hij dan vast wel weer kreupel zouo zijn van het rijden van de vorige dag, maar helemaal niks! Hij was blij en supervoorwaarts en geen pas kreupel!

Nu vandaag heb ik er weer voor de 7e keer sinds een jaar opgezeten en het gaat nog steeds super! I ben er echt super blij mee, ik heb mn vriendje weer terug!!

En aan Rover merk ik het ook, hij is nu vel vrolijker op de wei en veel alerter, echt weer een stuk opgeknapt nu hij weer mee mag. Ik wisel het wel dagelijks af, de ene dag de ene, de andeer dag de andere. Voor mijn jonge paard is het ook niet goed als ik haar elke dag rijd en met Rover wil ik rustig aandoen.

Maar tot nu toe gaat het goed, dus er is altijd wel hoop voor paarden met spat!

Megann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 17:35

Mijn pony heeft spat, oplossing: Rust maar bewegen is ook noodzakkelijk, ik mag er dus gewoon op rijden!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 17:47

Megann schreef:
Mijn pony heeft spat, oplossing: Rust maar bewegen is ook noodzakkelijk, ik mag er dus gewoon op rijden!

loopt je pony niet kreupel of onrregelmatig dan? heeft ie er geen last van als jij erop rijdt? mijn pony moest ook blijven bewegen, maar rijden was gewoon zielig voor m. gelukkig stond hij al dag en nacht op de wei dus dat in combinatie met een jaar niet rijden is mijn oplossing geweest!

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 18:33

Een paard kompleet op rust zetten (op stal) is natuurlijk nooit niet goed voor geen enkel paard. Een paard beweging geven?? dat is een breed begrip. Dat kan varieren van scharrelen in een weiland of paddok tot aan de hand of onder de man rechte stukken stappen. En ga zo maar door.

Ik mocht van mijn DA écht niet meer op haar gaan rijden. Misschien dat de manier van aanpak en de mogenlijkheden per paard en per Spat-geval bekeken worden. Hoogst waarschijnlijk zijn er gradaties en/of fases van Spat. Maar hoe het precies zit weet ik ook niet. Misschien is er een dierenarts of meer deskundige in de zaal?

De mijne loopt nu niet kreupel meer. Maar je kan duidelijk zien dat ze haar achterbeen anders gebruikt. Tuurlijk, de dame kan nog een paar malle bokkensprongen maken op z'n tijd of een sprintje trekken, maar daar houd het dan echt mee op.

Ohh en Lonnie: Harstikke leuk dat je weer een beetje kan rijden op je pony. Geniet er maar van!! dat zou ik ook doen.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:06

Ik kan helemaal met jullie meepraten.Ik heb 2 paarden in een jaar verloren,die had ik allebij nog maar zon 10 maanden.Toen besloot ik vorig jaar maart een sterke haflinger te kopen,een 3 jarige waar nog niks mee was gedaan.In okt begon ze opeens naar me laars te trappen,naar emmeloord,vetbult bij heup,moest geopereerd.Helaas in dec liep blokkeerde ze nog steeds,nu naar bodegraven geweest.Haar wervels in rug stonden dichter op elkaar en hij vond haar rechtsachter iets minder goed bijzette.Op de foto,spat 2 e fase.Mijn wereld storte op dat moment in,mijn 3 e paard die wat heeft.Ik was er kapot van.Ze is ingespoten met ontstekingsremmers,en haar rug is 4 keer losgemaakt.Ik mocht er na een week weer opstappen,maar het voelde niet goed(meer last van rug)Ik heb nu besloten dat ik pas over een half jaar weer eropga,en heb me erbij neergelegt als dat nooit meer zou kunnen.Ik ben van een hele luxe stal verhuisd naar een stal waar het voor jessie het beste is,ze staat lekker buiten,krijgt 4 keer hooi,en eind van de middags in een mooi stalletje.Ik heb haar overigens nooit echt kreupel zien lopen,het enige dat ze soms kort is met allebij haar achterbenen.Jessie mag voor altijd bij me blijven,en ik pas me aan aan haar.Ik longeer haar nu met pessoa,voor die rug,en voor de rest is ze lekker vrij,of rent los door de bak.Ik zie een gelukkig vrolijk paardje,deze foto is van vorige week:
Afbeelding

Sorry voor mijn lange verhaal maar het lucht wel op.
Topcstarter goed dat het zo is uitgepakt. groetjes eline

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 21:26

Mijn ondertussen 21 jaar jonge ruin wordt ook bereden, er wordt wat grondwerk gedaan, wat loswerken in de paddock.....net wat ie die dag aankan. Hij heeft op zijn 12e de diagnose "spat" gehad en is toen ruim een jaar op rust geweest met weidegang. De smid moest toen ook spatbeslag onderleggen. Dit alles is voorbij. De spat is a.h.w. uitgehard en ja, dan is er minder buiging in het gewricht mogelijk en dat zie je. Bewegen helpt hem enorm en hij wordt er vrolijk van. We rijden recreatief, blootvoets ( hij is al enige tijd van het speciale beslag af, omdat het hem pijn deed) en boomloos. Als ik denk: we doen het rustig aan, dan gaat hij er vandoor...Als hij denkt: kijk, ik kan het, dan doen we rustig aan. Hij heeft frustraties gehad omdat hij niet meer kan wat hij kon, zoals galopwissels. Ik vraag ook niet van hem wat niet kan, zodat die frustraties weg zijn. Dat vraagt om kennis van je paard, kennis van zijn karakter en temperament en begrip! Steeds kijken wat je paard aankan, in de winter is het moeilijker, in de zomer is er door de aangenamere temperatuur meer mogelijk. Hij krijgt nu glucosamine, MSM zwavel en duivelsklauw. Daarbij een groot compliment voor mijn stalhouder, die ervoor zorgde dat er een reuzemooie uitloop aan zijn box kwam, zodat mijn paard zelf beweging kan nemen. Hij is gelukkiger dan ooit!
Ik wens iedereen met een paard met spat héél veel liefde, wijsheid en succes toe. Bij vragen mag je me altijd PB-en. Ik heb ondertussen ervaring genoeg.